Operatiivisten joukkojen pioneerikalusto

@PJ85 ihan mielenkiintoista että modernisointi-hankkeen myötäkin harjoitellaan edelleen vanhalla kalustolla. Ajetaanko kalustoa loppuun ja sitten menevät poistoon vai kui?

Ponttoonikalustoja on sen verran paljon että kaikkia ei varmaankaan tulla modernisoimaan vaikka suurin osa saisikin elinjakson pidennyksen.
 
@PJ85 ihan mielenkiintoista että modernisointi-hankkeen myötäkin harjoitellaan edelleen vanhalla kalustolla. Ajetaanko kalustoa loppuun ja sitten menevät poistoon vai kui?

Ponttoonikalustoja on sen verran paljon että kaikkia ei varmaankaan tulla modernisoimaan vaikka suurin osa saisikin elinjakson pidennyksen.

Olikos noilla ponttooneilla jotakin kapasiteetti rajoituksia? Siis olisiko katsottu, että tuolla ei tarvita ihan sitä raskainta kykyä?
 
Olikos noilla ponttooneilla jotakin kapasiteetti rajoituksia? Siis olisiko katsottu, että tuolla ei tarvita ihan sitä raskainta kykyä?

? On vain yhdenlaisia ponttoonijaksoja (joka kuvassa) Ponttoonikalusto 73 (nyk. Ponttoonikalusto 15). Eli lautta tai silta joka kalustosta muodostetaan koostuu ponttonijaksoista, kalturijaksoista (ramppi) sekä veneistä.

Voihan se olla että kuvissa näkyvällä kalustolla ei harjoitella varsinaista SA-tehtävän mukaista toimintaa. Noista saa hyvän laiturin leirialueen saunalle.
 
On se ainakin avoimessa maastossa kätevä. Onko se sitten soveltuva peitteiseen maastoon?

MICLIC ilmeisesti ammutaan 62 m etäisyydeltä miinoitetta ja tuottaa 14x100 m raivatun aukon. Jenkkien APOBSilla vastaavat luvut ovat 25 m ja 0,6x45 m, tämä siis kahteen osaan jaettu kannettava versio.
 
Onko se sitten soveltuva peitteiseen maastoon?
Ei tai riippuu montako ammutaan samaan kohtaan. Vastaavasti omia miinoitteita kannattaa suojata puumurrosteilla, piikkilankaesteillä tai vaikka pyykkinaruilla.
 
Tuo peitteisen maasto kysymys on hiukan kaksijakoinen. Tarvitseeko sitä peiteistä maastoa raivata tuolla?
Maamme teistä suurin osa on sellaisia, että tuolla kyllä paukauttaa tien puhtaaksi ja mekanisoitu vihollinen (myös omat mekanisoidut joukot) haluaa kulkea teitä pitkin.

Siksi pidän kysymyksen merkitystä vähä merkityksellisenä. Peitteiset maastot raivataan muilla (perinteisillä) keinoilla.
 
Tuo peitteisen maasto kysymys on hiukan kaksijakoinen. Tarvitseeko sitä peiteistä maastoa raivata tuolla?
Maamme teistä suurin osa on sellaisia, että tuolla kyllä paukauttaa tien puhtaaksi ja mekanisoitu vihollinen (myös omat mekanisoidut joukot) haluaa kulkea teitä pitkin.

Joskus taisin sanoakin, että ne sulutteet kannattaa laittaa sitten tien mutkaiselle osalle tai jonkin yksittäisen mutkan taakse. Tai yleensäkin paikkaan mihin olisi vaikea ampua tuollaisia letkuja.
 
Ei tai riippuu montako ammutaan samaan kohtaan. Vastaavasti omia miinoitteita kannattaa suojata puumurrosteilla, piikkilankaesteillä tai vaikka pyykkinaruilla.

Niin, mitä vaan että se räjähde ei tule maata vasten vaan jää ilmaan killumaan ja siinä räjähtää. Seuraava tietty tulee maata vasten, mutta siinä taas kuluu aikaa eikä noitakaan varmaan ole mahdottoman montaa kerrallaan kannossa. Mitä lie kestää uudelleen lataaminen tai pitää olla useampi raivausvaunu paikalla, mistä taas tulee mehukas maali.
 
Kertokaapa pojat noista silloista, että miten ponttoonikalusto vertautuu uusiin Patrialta tilattuihin silta-autoihin? Maallikko kuvittelisi, että Leguan kestäisi suurempia kuormituksia kuin ponttoonit ja olisi ehkä nopeampi asentaa, mutta miten on? Entä sillan pituus, kootaanko meillä ponttooneista koskaan suurvaltojen tapaan useiden kymmenien tai satojen metrien mittaisia siltoja vai riittääkö Leguanin pituus ylityksiin?
 
@Huhta nuo ovat täysin erityyppiseen käyttöön tarkoitettuja. Ponttooneja käytetään varmentamaan yhteyksiä taaempana ja Leguaneja sitten lähempänä taistelua. Leguaneja käytetään myös muidenkin esteiden ylittämiseen kuin pelkästään vesistöjen ja useasti ne vesistötkin ovat ojia tai pieniä jokia.
 
Eikun ihan perus routavaurioita Lapissa. :p

Kylläkyllä :D

Vaikka otsikko onkin OPJO pioneerikalusto, niin tähän varmaan sopii laittaa viime Hurtti-Ukko kiltalehti lisukkeeksi, jossa on kuva alueellisen taisteluosaston (telakuorma-auto) pioneerikomppanian pioneerijoukkueesta (PIONJ/PIONK/TSTOS(TEA)) Tekstin mukaisesti nykyiset pioneerijoukkueet alkaa olla kalustoltaan rakennus ja maansiirtofirman tasoa. (sivu 23)
 

Liitteet

  • Hurtti-Ukko 117.pdf
    2.4 MB · Luettu: 29
Noniin eli PV on taas toiminut väärin ja ilman minkäänlaista ammattitaitoa. Tällä kertaa pioneeritoiminnassa :D

Tulin laittamaan riidan poikki muistuttamalla siitä mitä kerrottiin tulevaisuuden miinotteista joiden yli ajetaan ja taas kytketään päälle.

Eli nuo siistit sijat ainakin säilyttävät uran käyttökuntoisena, voi toki olla muitakin etuja joista en tiedä.
 
Leopard 1 Engineering Vehicle Walk Around

http://www.primeportal.net/apc/jussen/leo1_aev_walk.htm


Leopard-1-AEV-NL(MJU)-60.jpg


Leopard-1-AEV-NL(MJU)-82.jpg
 
Back
Top