Operatiivisten joukkojen pioneerikalusto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Voi kai tuolla miinansijojakin tehdä, mutta ajattelis että maapora olis siihen parempi. Tuo mikä nyt on kuvassa on tarkoitettu jyrsintään.


Jääreemmällä mallilla vois saada kallioon juoksuhaudakki:)


Tälläinen combo se pitäis miinoittamises olla.
Juu, tuo on normi cutter vaan, ei mikään spesiaali väkkyrä.
Käyttämään tuota voi vaikka mihin ja hyvä peli onkin vaikkapa miinottamiseen...
 
No nyt mä ymmärrän Suomen teitten huonon kunnon.
Tuollaisella kun poraa asfalttiin reiän ja laittaa siihen miinan.
Kun homman viimeistelee, normaalilla Suomen teitten routa bitumi tiepaikkauksella niin
miina on naamioitu. Suomen teitten huono kunto on vain valmistautumista pahimpaan ;)

Poriakaan ei tarvita kaivamiseen vallan mahdottomasti, reiät ovat ainakin täällä päin jo suurelta osin valmiina. :p
 
Ei asfaltiin reijän tekemiseen mitään tollaista erikoista poraa tarvita. Agregaatti, piikkauskone, timanttisaha ja vähän kylmämassaa asfalttiasemalta. Parilta raksakundilta menee about 5 minuuttia reijän tekoon. Miina reikään ja kylmämassaa päälle. Miinoitettu reikä muistuttaa erehdyttävästi normaalia asfalttipaikkausta. Eli ihan perustyökaluja ja lava-auto tarvitaan. Lähimmästä konevuokraamosta löytyy kaikki tarvittava. Jos tiukkapaikka tulee, mulla on kaikki tarvittavat vehkeet jo valmiina valmiina transportterin takapaksissa. Työmaalta saan heti kasattua muutaman porukan miinoitukseen, jos tarve tulee:)
 
Ei asfaltiin reijän tekemiseen mitään tollaista erikoista poraa tarvita. Agregaatti, piikkauskone, timanttisaha ja vähän kylmämassaa asfalttiasemalta. Parilta raksakundilta menee about 5 minuuttia reijän tekoon. Miina reikään ja kylmämassaa päälle. Miinoitettu reikä muistuttaa erehdyttävästi normaalia asfalttipaikkausta. Eli ihan perustyökaluja ja lava-auto tarvitaan. Lähimmästä konevuokraamosta löytyy kaikki tarvittava. Jos tiukkapaikka tulee, mulla on kaikki tarvittavat vehkeet jo valmiina valmiina transportterin takapaksissa. Työmaalta saan heti kasattua muutaman porukan miinoitukseen, jos tarve tulee:)
Minä veikkaan, että tosipaikan tullen, LKP-käskyt tulee juuri tuolle porukalle kalustoineen juurikin mainittuihin tehtäviin. En tiedä mitään, mutta olen varma, että tuollainen osaaminen ja resurssi on hyvin Sotavaltion tiedossa.
 
Ei asfaltiin reijän tekemiseen mitään tollaista erikoista poraa tarvita. Agregaatti, piikkauskone, timanttisaha ja vähän kylmämassaa asfalttiasemalta. Parilta raksakundilta menee about 5 minuuttia reijän tekoon. Miina reikään ja kylmämassaa päälle. Miinoitettu reikä muistuttaa erehdyttävästi normaalia asfalttipaikkausta. Eli ihan perustyökaluja ja lava-auto tarvitaan. Lähimmästä konevuokraamosta löytyy kaikki tarvittava. Jos tiukkapaikka tulee, mulla on kaikki tarvittavat vehkeet jo valmiina valmiina transportterin takapaksissa. Työmaalta saan heti kasattua muutaman porukan miinoitukseen, jos tarve tulee:)

Aikoinaan pioneereilla oli sulutusajoneuvo, joka oli Toyota Hilux joka oli varusteltu katuporalla ja siihen kuuluvilla kamoilla. Sillä sai asfaltin kyllä auki, mutta käsittääkseni ongelma oli, että se oli helvetin hidasta! Siis itsekin sanot, että 5 minsaa per reikä! Ja sinä saat tehdä ihan mikä lystäät sillä kylmämassalla, mutta se ei hämää ketään kuin mahdollisesti sen ensimmäisen kerran. Se kävi mielessä, että miten tuollainen kylmämassa toimisi näiden pohjamiinojen kanssa, riittääkö se miinassa oleva panos heittämään nuo massat pois päältä, jotta ontelo pääsee toimimaan? Tai toimiiko se tellun laukaisin normaalisti?

Mitä tässä haetaan on kone joka tekee tämän asfaltille (ja mielellään jossa on isompi ulottuvuus kuin tuossa traktorin takapäässä):
 
Ideana on vetää timanttisahalla ensin viillot about 10 cm välein ja sen jälkeen piikata se talttapäisellä piikkausvasaralla. Ei todellakaan ole ongelma tehdä tuolla menetelmällä miina mentävää reikää 5 minuutissa. Kyllä kylmämassalla siis se ihan normi kama, jolla työmailla täytetään pieniä reikiä asfaltissa, miinan saa naamioitua riittävästi. Enemmän siinä menee aikaa, kun tuollaisia erikoislaitteita otetaan lavetilta alas ja laitetaan takasin lavetille.
 
Ideana on vetää timanttisahalla ensin viillot about 10 cm välein ja sen jälkeen piikata se talttapäisellä piikkausvasaralla. Ei todellakaan ole ongelma tehdä tuolla menetelmällä miina mentävää reikää 5 minuutissa. Kyllä kylmämassalla siis se ihan normi kama, jolla työmailla täytetään pieniä reikiä asfaltissa, miinan saa naamioitua riittävästi. Enemmän siinä menee aikaa, kun tuollaisia erikoislaitteita otetaan lavetilta alas ja laitetaan takasin lavetille.

Tajunnet varmaan, että nyt ei olla asettamassa yhtä miinaa. Niitä miinoja olisi helposti kymmeniä ja talvella satoja, koska apuvälineitä ei tarvita ainoastaan asfalttiin, vaan myös jäätyneeseen maahan.

Eikä ongelma ole naamiointi, naamiointi ei tuottaisi kuin ehkä yhden vaunun tappiot viholliselle kunnes sen miinakentän olemassaolo paljastuisi. Joten on tehokkaampaa monistaa se miinakenttä ja tehdä valemiinansijoja sekä valemiinakenttiä. Tällöin vihollinen tietää missä sulute on, mutta ei osaa sanoa onko siinä miinoja ja kuinka monta miinaa siinä oikeasti on.

Eli ajattele sitä, että otetaan traktorin perään jonkinlainen modifioitu kyntöaura ja vetästään sillä kilsan tai pari tietä pitkin edestakaisin sik-sakkia kyntöaura alhaalla. Tulos olisi se, että tie on tuolta koko matkalta siinä kunnossa, että siihen saa käsipelillä miinan jemmaan. Naamiointi tuossa tapahtuu melkoisen automaattisesti, joskin hommaa tulisi sotkea tekemällä sinne pari valemiinaa jokaista oikeaa miinaa kohden. Nämä valemiinat tehdään esim. siten, että heitetään asfaltille havuja ikään kuin naamioksi tai kasataan sitä asfaltti silppua/kappaleita "epäilyttävästi" johonkin missä vihollinen voisi kuvitella miinan olevan. Eli vihollinen voi todeta tämän tien kunnon varmastikin jo ilmakuvistakin, mutta ainoa asia minkä tästä voi kertoa on, että siellä jossakin voi olla miinoja. Ja tietenkin tähän voi lisätä vaikka mitä mahdollista ja mahdottomaksi luultua lisäriesaksi, mutta muuten tuohon ei tarvittu kuin se kyntökone (oli se traktori (joita olisi helposti saatavilla) tai jokin muu raskaampi työkone) ja homma saataisiin tehtyä ehkä parissa tunnissa (vaikka siihen lavetilta alas ajoon menisikin tunti, niin kai tuota tietä saisi revittyä ainakin muutaman kilsan tuntinopeudella).

Toinen vaihtoehto on (jos tuo kyntäminen ei ole mahdollista) että käytetään kaivinkonetta tai traktorin etukuormaajaa, jossa on tuollainen miinasijapora ja tehdään sillä niitä reikiä pitkin tietä yllä mainitulla periaatteella ja siis niin, että jokaista miinaa varten on ainakin kaksi reikää joissa ei ole miinaa ja sitten vielä lisäksi alueet joilla ei ole miinoja ollenkaan, mutta reikiä riittää vihollisen pioneerien tutkittaviksi.
 
Jos yhden reiän tekee parin ukon porukka 5 minuutissa tunnissa tulee 20-30 miinan mentävää reikää. Työkalut ovat todella yleisiä, joten mikä estää, ettei porukoita ole vaikka 5 kpl. Eli tunnissa tulee ihan normi työkaluilla päälle sata reikää. Jäätynyt asfaltti leikkautuu ihan samalla lailla, kuin kesäisen lämmin. Mikään ei estä pyöräalustaisen kaivinkoneen ottamista myös miinoitustyöhön. Mitään erikoisempi poria ei ole mitään järkeä hankkia. Ylipäätään aikaisemmin esillä olleet jyrsimet eivät ole suomen olosuhteissa käyttökelpoisia. Suomalainen kallio on liian lujaa jyrsimille ja kauha voittaa kaivamisessa tuollaiset 100-0.

Kaivinkone normivarustein, asfalttileikkuri ns "pizzaleikkuri", routakoukku, rammeri ja luiskakauha on jo täysin riittävä yhdistelmä. Kesällä kaivinkoneen asfalttileikkuri uppoaa asfalttiin kuin lämmin veitsi voihin. Talvella asfalttiin voi pamauttaa rammerilla reiät ja repiä miinan mentävät holet routakoukulla. Paperilla tuollaiset porat voivat tuntua tuntua hyviltä ideoilta, mutta käytännössä niillä ei juurikaan saavuteta mitään etua verrattuna normaaleihin kaivinkoneisiin. Ylipäätään toimivuus suomen olosuhteissa on kysymysmerkki.

Miinoituksessa on monta vaihtoehtoa. Käydä yhden tai kahden pakettiauton porukalla tekemässä parin kolmen tunnin reissulla se 50 miinan miinoitus ja naamioida ne kylmämassalla. Jos massa mietityttää, peittääkö se todella tarpeeksi miinoja ja näyttävätkö ne tarpeeksi normaaleilta asfalttipaikkauksilta, niin otetaan yhteys Lemminkäiseen tai Asfalttikallioon. Sieltä löytyy varmasti ammattimiehet tekemään kylmämassa joka näyttää normaalilta asfalttipaikkaukselta. Toinen vaihtoehto on ottaa valuasfalttiporukka lurauttamaan valuasfaltit miinojen päälle. Joku 10 millin kerros sytyttimien päälle tai jotain.

Jos todella halutaan rynniä, mikä estää kaiken asfaltin repimistä ja kasaamista liikkumista estäviksi valleiksi. Yhdellä 30 tonnin kaivinkoneella repii ainakin parituhatta neliötä asfalttia helposti päivässä. Asfaltin alle löytyneeseen kantavaan kerrokseen miinat on jo helppo asentaa. Millää traktorin ja kyntöauran yhdistelmillä maantien tai moottoritien asfalttiin ei saa kuin naarmuja.

Jos miinoituksen paikka paljastuisi kuitenkin viholliselle, niin missään porausvirityksissä ei olisi sitä vähäisintäkään järkeä. Yksinkertaisesti jo jollain 25 tonnin kaivinkoneella (suurimmat pyöräalustaiset) repii jo sen kymmenen miinan mentävän alueen maantien asfaltiin siinä ajassa, kuin millään poralla saa porattua ensimmäistäkään valmista reikää.
 
Viimeksi muokattu:
Jos yhden reiän tekee parin ukon porukka 5 minuutissa tunnissa tulee 20-30 miinan mentävää reikää. Työkalut ovat todella yleisiä, joten mikä estää, ettei porukoita ole vaikka 5 kpl. Eli tunnissa tulee ihan normi työkaluilla päälle sata reikää. Jäätynyt asfaltti leikkautuu ihan samalla lailla, kuin kesäisen lämmin. Mikään ei estä pyöräalustaisen kaivinkoneen ottamista myös miinoitustyöhön. Mitään erikoisempi poria ei ole mitään järkeä hankkia. Ylipäätään aikaisemmin esillä olleet jyrsimet eivät ole suomen olosuhteissa käyttökelpoisia. Suomalainen kallio on liian lujaa jyrsimille ja kauha voittaa kaivamisessa tuollaiset 100-0.

Tuo jyrsin ei ollut minun ehdotukseni. Mitä taas tulee noihin sinun ehdottamiisi vehkeisiin, niin hieman vastaavaa kalustoa on ollut käytössä, mutta niistä on luovuttu. Kaivinkonetta olen itsekin ehdottanut, joten se on OK.

Kaivinkone normivarustein, asfalttileikkuri ns "pizzaleikkuri", routakoukku, rammeri ja luiskakauha on jo täysin riittävä yhdistelmä. Kesällä kaivinkoneen asfalttileikkuri uppoaa asfalttiin kuin lämmin veitsi voihin. Talvella asfalttiin voi pamauttaa rammerilla reiät ja repiä miinan mentävät holet routakoukulla. Paperilla tuollaiset porat voivat tuntua tuntua hyviltä ideoilta, mutta käytännössä niillä ei juurikaan saavuteta mitään etua verrattuna normaaleihin kaivinkoneisiin. Ylipäätään toimivuus suomen olosuhteissa on kysymysmerkki.

Tuollaisiin olisi epäilemättä usein tyytyminen, mutta miinansijaporat on todettu hyödyllisiksi ja kun se on vain lisäosa niihin samoihin kaivinkoneisiin (jotka tulevat ottokalustona siviilistä), niin niitä on helppo hankkia varastoon varalle. Ja mitä olen videoita katsonut youtubesta noista asfaltin repimisistä, niin se toki toimii, mutta en usko että sillä saadaan ihan yhtä nopeaan tulosta, etenkin jos välillä pitää vaihtaa työkalua rammerista routakoukkuun.

Miinoituksessa on monta vaihtoehtoa. Käydä yhden tai kahden pakettiauton porukalla tekemässä parin kolmen tunnin reissulla se 50 miinan miinoitus ja naamioida ne kylmämassalla. Jos massa mietityttää, peittääkö se todella tarpeeksi miinoja ja näyttävätkö ne tarpeeksi normaaleilta asfalttipaikkauksilta, niin otetaan yhteys Lemminkäiseen tai Asfalttikallioon. Sieltä löytyy varmasti ammattimiehet tekemään kylmämassa joka näyttää normaalilta asfalttipaikkaukselta. Toinen vaihtoehto on ottaa valuasfalttiporukka lurauttamaan valuasfaltit miinojen päälle. Joku 10 millin kerros sytyttimien päälle tai jotain.

Minä en nyt ymmärrä, että mitä sinä nyt juutut tuohon massaan, kun se ei sinällään ole se ongelma (paitsi ehkä miinan toiminnalle ja varmasti miinojen raivaamiselle, puolin jos toisin). Ensimmäisen miinaräjähdyksen jälkeen sillä ei ole väliä, että onko ne naamioitu tai ei!

Jos todella halutaan rynniä, mikä estää kaiken asfaltin repimistä ja kasaamista liikkumista estäviksi valleiksi. Yhdellä 30 tonnin kaivinkoneella repii ainakin parituhatta neliötä asfalttia helposti päivässä. Asfaltin alle löytyneeseen kantavaan kerrokseen miinat on jo helppo asentaa. Millää traktorin ja kyntöauran yhdistelmillä maantien tai moottoritien asfalttiin ei saa kuin naarmuja.

Ajattelinkin, että saattaisi tarvita puskutraktorin. Mutta saa olla melkoinen valli, jotta sillä estetään panssarivaunun liikkumista. Kokonaan ei kannata asfalttia poistaa, koska silloin vihollinen voisi käyttää miina-auroja. Jos vihollinen haluaa käyttää niitä, niin repikööt niillä sen asfaltin. Mutta jos kaivinkoneella repii asfaltin tien leveydeltä pois esim. siltä alalta mitä yhdellä pysähdyksellä saa, ja samalla jättää ne asfaltin kappaleet siihen tielle (jotta voidaan kätkeä miinoja niiden alle/sekaan), niin se on sitä mitä koetan tässä selittää.

Jos miinoituksen paikka paljastuisi kuitenkin viholliselle, niin missään porausvirityksissä ei olisi sitä vähäisintäkään järkeä. Yksinkertaisesti jo jollain 25 tonnin kaivinkoneella (suurimmat pyöräalustaiset) repii jo sen kymmenen miinan mentävän alueen maantien asfaltiin siinä ajassa, kuin millään poralla saa porattua ensimmäistäkään valmista reikää.

Jos alla oleva video antaa mitään kuvaa nopeudesta, niin en oikein usko:


Selitätkö mitä tarkoitat tuolla "Jos miinoituksen paikka paljastuisi kuitenkin viholliselle, niin missään porausvirityksissä ei olisi sitä vähäisintäkään järkeä." -jutulla?
 
Mitä taas tulee noihin sinun ehdottamiisi vehkeisiin, niin hieman vastaavaa kalustoa on ollut käytössä, mutta niistä on luovuttu.
No ei varmaan ole luovuttu. Se miinoitus tullaan tekemään juuri niin, kuin olen kirjoittanut.

Tuollaisiin olisi epäilemättä usein tyytyminen, mutta miinansijaporat on todettu hyödyllisiksi ja kun se on vain lisäosa niihin samoihin kaivinkoneisiin (jotka tulevat ottokalustona siviilistä), niin niitä on helppo hankkia varastoon varalle. Ja mitä olen videoita katsonut youtubesta noista asfaltin repimisistä, niin se toki toimii, mutta en usko että sillä saadaan ihan yhtä nopeaan tulosta, etenkin jos välillä pitää vaihtaa työkalua rammerista routakoukkuun.
Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä miksi takerrut mihinkään miinaporaan. Tuollaisia laitteita ei ole siviilipuolella käytössä, jostain syystä. Niille ei yksinkertaisesti ole mitään käyttöä. Eli sä hommaisit varastoon läjän poria youtube videoiden pohjalta. Kuinka paljon kuvittelisit tiukan paikan tullen olevan säätämistä, ennenkuin pora alkaa ylipäätään pyörimään koneessa, jossa sitä ei ole koskaan käytetty?

Ei kesällä mitään rammeria tarvi asfaltin poistoon. Leikkurilla vaan sopivat roilot ja routakoukulla tai kauhan kulmalla asfaltti pois ja miina perään. Tossa sun videossa poistetaan asfalttia, ei tehdä reikiä miinoitusta varten. Asfalttileikkuri ei ainakaan taida vilahtaa.



Minä en nyt ymmärrä, että mitä sinä nyt juutut tuohon massaan, kun se ei sinällään ole se ongelma (paitsi ehkä miinan toiminnalle ja varmasti miinojen raivaamiselle, puolin jos toisin). Ensimmäisen miinaräjähdyksen jälkeen sillä ei ole väliä, että onko ne naamioitu tai ei!
Minä en ymmärrä, miksi miinan peittäminen on sinulle noin iso asia. Eikö sitä saa peittää sun mielestä vai mikä mättää? Eikö se ole ihan fiksua että miinoitus ei paljastu ennen, kuin on liian myöhäistä.

Selitätkö mitä tarkoitat tuolla "Jos miinoituksen paikka paljastuisi kuitenkin viholliselle, niin missään porausvirityksissä ei olisi sitä vähäisintäkään järkeä." -jutulla?

Ihan sitä ettei siinä ole mitään järkeä. Teoriassa pora saattaa tuntua hyvältä idealta, mutta käytännössä näin 15 vuoden työnjohtokokemuksella infrapuolen työmailta arvioisin sen turhaksi hankinnaksi. Nykyisiä vehkeitä on totuttu käyttämään ja niillä saadaan ihan takuu varmasti miinoitettua jokainen väylä mitä halutaan.
 
Noniin eli PV on taas toiminut väärin ja ilman minkäänlaista ammattitaitoa. Tällä kertaa pioneeritoiminnassa :D
 
Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä miksi takerrut mihinkään miinaporaan. Tuollaisia laitteita ei ole siviilipuolella käytössä, jostain syystä. Niille ei yksinkertaisesti ole mitään käyttöä. Eli sä hommaisit varastoon läjän poria youtube videoiden pohjalta. Kuinka paljon kuvittelisit tiukan paikan tullen olevan säätämistä, ennenkuin pora alkaa ylipäätään pyörimään koneessa, jossa sitä ei ole koskaan käytetty?

En tosiaankaan tiedä miten paljon aikaa siihen menee, mutta olettaisin alan ammattilaisten tehneen testejä. Ja ainakin aina välillä siitä näkyy ilmaantuvan kuviakin. (siltä varalta että linkki ei toimi, niin katso tokavika viesti "Ukraina" -ketjun 1600. -sivulta.)

https://maanpuolustus.net/threads/ukrainan-konflikti-sota.2939/page-1600#post-390800

Asiaan liittyen tuo itseasiassa näyttää siltä jyrsimeltä mistä oli aikaisemmin puhetta, joten otan osan puheistani takaisin. Muistelin vain tellun olleen leveämpi.

Ei kesällä mitään rammeria tarvi asfaltin poistoon. Leikkurilla vaan sopivat roilot ja routakoukulla tai kauhan kulmalla asfaltti pois ja miina perään. Tossa sun videossa poistetaan asfalttia, ei tehdä reikiä miinoitusta varten. Asfalttileikkuri ei ainakaan taida vilahtaa.

Sieltä niitä videoita löytyy kun käytetään sitä asfalttileikkuria. En valitettavasti ole erityisen vakuuttunut. Enkä sinällään ole kaivinkoneen käyttöä kuten sanoin. Itseasiassa eikö olisi parempi jättää sen asfalttileikkurin käyttö pois kokonaan, kun tuossa videolla oleva sotku on ihan hyvä miinojen laitolle (siis se kun asfaltti rikotaan koukulla), joten otetaan asfalttia pois isommalta alalta?

Minä en ymmärrä, miksi miinan peittäminen on sinulle noin iso asia. Eikö sitä saa peittää sun mielestä vai mikä mättää? Eikö se ole ihan fiksua että miinoitus ei paljastu ennen, kuin on liian myöhäistä.

Ei miinan peittämisessä sinällään mitään väärää ole, mutta kun asfaltin tapauksessa siitä ei kuitenkaan saa "hyvää", vaan aina jää jälki jonka vihollinen tulee oppimaan tunnistamaan, jos ei jo etukäteen epäile. Joten eikö ole parempi että annetaan kerralla heille tarpeeksi epäiltävää? Joten miksi käyttää massaa, kun havu ajaa asian, jos olet levitellyt havuja pitkin tietä vihollisen tuloreitille. Jos nuo miinansijat on tehty asfalttiin (ihan millä tavalla tahansa), niin siihen päälle voi ajaa sen sorakerroksen päälle, jolloin sitä tarvitaan vain ohut kerros tai sitten voidaan ajaa se sorakerros sinne vaikka siellä ei miinoja olisikaan, ehkäpä jopa siten että pioneeri käy kasaamassa sitä soraa sopiviksi keoiksi ihan vain vihollista ärsyttääkseen. Tuolle soralle on ehdotettu muitakin vaihtoehtoja, kuten vaikka sahanpurua jos sitä sattuu jostakin löytymään kätevästi. Hulluin ehdotus oli se, että paskakärryllä käydään peittelemässä tietä...

Jos käytössä on kaivinkone niin ei siihen mitään massan levitys porukkaa kaivata, sen miinansijan saa piiloon myös sillä kaivinkoneellakin. Tien vierestä kun koukkaisee maata sillä roitakoukulla ja levittää sitä tielle, niin ihan varmasti vihollinen ei aja siitä yli lähettämättä ensiksi pioneeri tutkimaan sitä, elleivät sitten aja yli miinajyrällä.

Sinällään olisi toki kiva, että vihollinen kärsisi tappioita siinä sulutteella, mutta jos ne on jo siinä vaiheessa oppineet etenemään pioneeri edellä, niin heillä on mennyt valtavasti aikaa paikalle pääsemiseen, joten se kompensoi asiaa. Ja aina on mahdollisuus, että vihollinen menettää malttinsa ja päättävät ajaa siihen miinakenttään joka tapauksessa.

Ihan sitä ettei siinä ole mitään järkeä. Teoriassa pora saattaa tuntua hyvältä idealta, mutta käytännössä näin 15 vuoden työnjohtokokemuksella infrapuolen työmailta arvioisin sen turhaksi hankinnaksi. Nykyisiä vehkeitä on totuttu käyttämään ja niillä saadaan ihan takuu varmasti miinoitettua jokainen väylä mitä halutaan.

PV vaan tuntuu olleen erimieltä. Linkki oli jo tuossa aikaisemmin.
 
@stunt cock Sellainen tuli mieleen, että kun kerta tästä on nyt tullut keskustelua, niin mitäs mieltä olisit siitä, että olisiko mahdollista kiinnittää tuollainen asfalttileikkuri traktorin takanostimeen kiinni? Käyttöperiaate olisi tietenkin se, että traktorilla ajettaisiin eteenpäin leikaten asfalttia ja paluumatkalla tehdään toinen viilu. Tätä toistetaan tarpeeksi usein ja sitten mietitään, että tarvitseeko tehdä poikittaisia jälkiä. Ymmärrän, että traktoria tuskin voisi ohjailla tuon ollessa alhaalla, mutta sen voi aina tarvittaessa nostaa ylös.

Ja miksi tämä pitäisi sitten saada kiinni traktoriin: Siksi, että traktoreita on oletettavasti aina käytettävissä ja kaikilla joukoilla, joten jos traktoriin voi saada kiinni jonkinlaisen työkalun, niin se on aina etu.
 
Voihan sitä traktoriin tehdä monenlaisia asfaltin leikkaus aparaatteja. Ongelmana on se, että leikkurille pitää saada mahdollisimman paljon painoa päälle. Tämän takia kaivinkone on erittäin sopiva. Puomilla pyrytään siirtämään suuri osa koneen massasta leikkauskohtaan. Normaalia 10-15 cm paksua asfalttia kaivinkoneen leikkurilla leikkaa kilometrin päivässä kesällä.
 
Voihan sitä traktoriin tehdä monenlaisia asfaltin leikkaus aparaatteja. Ongelmana on se, että leikkurille pitää saada mahdollisimman paljon painoa päälle. Tämän takia kaivinkone on erittäin sopiva. Puomilla pyrytään siirtämään suuri osa koneen massasta leikkauskohtaan. Normaalia 10-15 cm paksua asfalttia kaivinkoneen leikkurilla leikkaa kilometrin päivässä kesällä.

Tuo kaivinkoneen leikkausnopeus ei kyllä riitä siihen mitä minä ajattelin.
 
Back
Top