Operatiivisten joukkojen pioneerikalusto

Ikävä kyllä Suomalainen 2R joka sisältää juurikin tornin poiston/kattamisen ja puskulevyn/laitteiston keulaan taisi maksaa aika rapsakasti... Se on selvä että Buffel tyylinen muutos nostureineen tms. varustuksella Euroopassa maksaisi vielä kahta hurjemmin!
Menee tietysti spekuloinnin puolelle kun ei tiedä miten hinnat jakautui silta- / raivausversioiden / silta-autojen kesken, mutta 10+10+10kpl piti alun perin kustantaa 70mlj.Eur! Eli yli 2milj./kpl!
Että olisiko kannattavampaa jättää ylimääräisiä A4:sia sellaisenaan huoltokomp. ja niillä sitten hinailla mitä hinaillaan, pahemmin juuttuneet jääköön ja korvaava vaunu samasta osoitteesta tilalle :confused:

ps. tarkemmin ajateltuna ei pöllömpi idea, A4 pari huoltokomppaniassa kykenisi itse suojaamaankin evakointi operaation + toimisi tosiaan jonkunlaisena pienenä hätävarana takaportaassa.
En oikein ymmärtänyt miksi raivausvaunuistakaan piti se torni väkisin saada pois...


Tämän tuotin tänne oikeastaan tuolta ilmatorjuntakeskustelusta turhan offtopiikin välttämiseksi siellä, jos joku tätä vielä kommentoi..
http://maanpuolustus.net/threads/ilmatorjunta.523/page-186#post-200127

Jotenkin on semmoinen reserviläisen perstuntuma, että tornien kalustus on sittemmin tai oli jo ennen muutosta kannibalisoitu palvelusvaunuihin. Huom. Tämän on aivan puhdas nojatuolimutustelu, mutta ihan mielenkiintoinen sellainen.
 
Ajattelin tämän jättää tänne....
http://imgur.com/gallery/IMxSM
Jossain päin Afrikkaa eräs suuri rottaeläin (pussirotta?) on valjastettu miinanpaikannushommiin, ja väitetysti menestyksekkäästi.

Ne on ollut menestys rahoituksen kannalta, mutta eivät välttämättä tehokkuuden puolesta. Noissa elukoissa on tälläinen käytännön ongelma, että ne eivät pääse etenemään kunnolla korkeassa ruohossa ja muutenkin pyrkivät etsimään helpoimman reitin, eikä siis suorimman reitin mikä on miinanraivaamisessa pakollinen ominaisuus (systemaattisuus, you know.). Tästä syystä ne tarvitsevat nuo valjaat ja juoksulangat, jotta ne pysyvät suorassa linjassa ja nuuskuttavat joka kohdan maasta. Tämä ei sinällään ole ongelma, työvoima on tuolla kohtuu halpaa ja rotat myös, mutta ennen noiden rottien käyttöä alue pitää valmistella, eli aluskasvillisuus pitää poistaa, jotta nuo rotat pystyvät kulkemaan. Kaikki muuten hyvin, mutta tämä on se miinanraivauksen vaikein, kallein, hitain ja vaarallisin osuus. Kun tuo aluskasvillisuus on poistettu, niin sitten homma olisi luultavasti helpompaa tehdä ihan normaalin ihmisraivaajan toimesta.

Noista kuvista näkee hyvin, että ne on otettu koulutuskeskuksesta. Näkee siitä, että aluskasvillisuus on kertaalleen revitty pois, mutta uutta kasvillisuutta on kerinnyt kasvaa takaisin.
 
Ne on ollut menestys rahoituksen kannalta, mutta eivät välttämättä tehokkuuden puolesta. Noissa elukoissa on tälläinen käytännön ongelma, että ne eivät pääse etenemään kunnolla korkeassa ruohossa ja muutenkin pyrkivät etsimään helpoimman reitin, eikä siis suorimman reitin mikä on miinanraivaamisessa pakollinen ominaisuus (systemaattisuus, you know.). Tästä syystä ne tarvitsevat nuo valjaat ja juoksulangat, jotta ne pysyvät suorassa linjassa ja nuuskuttavat joka kohdan maasta. Tämä ei sinällään ole ongelma, työvoima on tuolla kohtuu halpaa ja rotat myös, mutta ennen noiden rottien käyttöä alue pitää valmistella, eli aluskasvillisuus pitää poistaa, jotta nuo rotat pystyvät kulkemaan. Kaikki muuten hyvin, mutta tämä on se miinanraivauksen vaikein, kallein, hitain ja vaarallisin osuus. Kun tuo aluskasvillisuus on poistettu, niin sitten homma olisi luultavasti helpompaa tehdä ihan normaalin ihmisraivaajan toimesta.

Noista kuvista näkee hyvin, että ne on otettu koulutuskeskuksesta. Näkee siitä, että aluskasvillisuus on kertaalleen revitty pois, mutta uutta kasvillisuutta on kerinnyt kasvaa takaisin.
"KRSTSTPIONRTA15"

ja miettikää, miten hienoa olisi, jos juuri tulleessa reserviläiskirjeessä olisi mainittu sijoitukseksi Taistelurottakomppanian päällikkö...

Vielä EDIT: Näiden kuvien kautta sotilaallinen oppilaitos "Rottakoulu" saa ihan uuden merkityksen! :)
 
Viimeksi muokattu:
Norja hankkii 6kpl raivausvaunuja(?) 42milj euron hintaan[1]. Merkki oli Wisent 2. Valmistaja FFG. Tarkempia teknisiä tietoja löytyy prosyyristä pdf-muodossa.

zoom_680x510_wisent2-09.jpg



Kykenevä psv-tornin ja moottorin vaihtoon.

Edit. Miten me hoidamme vastaavat työt (moottorin vaihdot yms.) kentällä?
2386658_667_375.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Allekirjoittaneelle alkaa selvitä, miksi olen poistunut sijoitetusta reservistä. PMP-ponttoonikalusto on näköjään herätetty henkiin tälle vuosituhannelle. Logistiikan puolelta silmiin pisti koukkulava-ajoneuvojen suuri määrä. Voin uppia enemmänkin teasereita huomisesta paraatista, jos haluatte.

2015-06-03-163.jpg


2015-06-03-164.jpg


2015-06-03-168.jpg
 
Allekirjoittaneelle alkaa selvitä, miksi olen poistunut sijoitetusta reservistä. PMP-ponttoonikalusto on näköjään herätetty henkiin tälle vuosituhannelle. Logistiikan puolelta silmiin pisti koukkulava-ajoneuvojen suuri määrä. Voin uppia enemmänkin teasereita huomisesta paraatista, jos haluatte.

Kyllä kiitos :)
 
Allekirjoittaneelle alkaa selvitä, miksi olen poistunut sijoitetusta reservistä. PMP-ponttoonikalusto on näköjään herätetty henkiin tälle vuosituhannelle. Logistiikan puolelta silmiin pisti koukkulava-ajoneuvojen suuri määrä. Voin uppia enemmänkin teasereita huomisesta paraatista, jos haluatte.
Uppaa ihmeessä! Jos vielä oikein pätevä haluat olla niin tee uusi albumi tuonne media -osioon ja liitä sieltä lirpakkeeseen, näin pysyy kuvat paremmin järjestyksessä.
 
AMOS
2015-06-03-146.jpg


CV9030

2015-06-03-148.jpg


NASAMS

2015-06-03-150.jpg


Crotale

2015-06-03-151.jpg


Tutka-Pasi (näitä tyyppejä muista)

2015-06-03-152.jpg


MRLS

2015-06-03-156.jpg


RG-32. On muuten luonnossa paljon muhkeampi kuin kuvassa.


2015-06-03-162.jpg



Sitten pari bonusta, jos joku osaa kontteja tunnistaa:

2015-06-03-159.jpg
2015-06-03-165.jpg

2015-06-03-158.jpg
 
Onko noissa perävaunuissa kontin noston ja laskun mahdollistava koukkusysteemi?
On kyllä, ilmeisesti ihan sama Multiliftin nostolaite kuin esim. intin 4-akselisissa kuorma-autoissa. Oikeanpuoleisen peräkärryn oikeassa reunassa näkyy nostolaitteeseen kuuluvat rullat kontin alla.
 
Joo, kaikissa konttivehkeissä on koukkulavalaite. Ainakin osa oli Hiabin valmistetta. Myös esim. NASAMS on koukkulava-lavetilla.
 
DAF-alustat ainakin tuli MLRS (Hollannista) mukana. Eli eka konttikuva on ilmeisesti RSRAKHPTRI komentopaikka.

Koukkuvaihtolavalaitteet on Multilift-merkillä ja nosturit HIAB. Molemmat kuuluu kotimaiseen Cargotec-yhtiöön.
 
AMOS
2015-06-03-146.jpg


CV9030

2015-06-03-148.jpg


NASAMS

2015-06-03-150.jpg


Crotale

2015-06-03-151.jpg


Tutka-Pasi (näitä tyyppejä muista)

2015-06-03-152.jpg


MRLS

2015-06-03-156.jpg


RG-32. On muuten luonnossa paljon muhkeampi kuin kuvassa.


2015-06-03-162.jpg



Sitten pari bonusta, jos joku osaa kontteja tunnistaa:

2015-06-03-159.jpg
2015-06-03-165.jpg

2015-06-03-158.jpg

Tämäkin kalustobongari bongattiin illan korvassa kuvaamassa kalustoa. Kuvat onnistuivat täällä nähdyn perusteella hienosti, joten taisi olla onnistunut reissu. Ei näitä rassia Oulusa päntiönnään nää.

T. Poikas valveill' on
 
Noita DAFfeja tuli aikanaan MLRS-kaupan yhteydessä Suomeen. Jossain oli juttua ihan Pv:n toimesta aikanaan että olisivat olleet niin huonokuntoisia, että odottivat vaihtoa. Voi tietysti olla, että juttua oli tulkittu väärin. Mielestäni noita DAFfeja on nykyään myös alueellisen tykistön käytössä.

Tänään oli lippupäivän paraatissa kalusto uuden taistelutavan mukaisissa taisteluosastokokoonpanoissa. Ei taida ihan AMV:t ja CV9030:t kuulua uuden taistelutavan kokoonpanoihin mutta mitäs pienistä... :D
 
Back
Top