Minua ei tuo ruotsalaisten pakki ole vakuuttanut, vähän samaa ongelmaa kun ruotsalaisten varusteissa niiltä osin mitä itse olen niihin tutustunut: Liian hienoiksi (=monipuolisiksi) on suunniteltu ja helposti suunnittelu kääntyy itseään vastaan. Ainakin kun on tottunut kotimaiseen tapaan tehdä aika yksinkertaisia vehkeitä. Mutta tuosta pakista: Polttoainetta kuluu ja lämmitysteho on vähän siinä ja tässä. Toki se pakki itsessään on aika jykevää tekoa, samoin kun se jalusta. Ennemmin kuitenkin kannan mukana sitten ihan kunnollista retkikeitintä, minulla on sellainen kahden kattilan isohko malli (ei Trangian itsensä valmistama) ja lopunviimein tilavuutta se vielä ehkä vain litran verran enemmän repusta (toki muoto on sellainen että esim 50-60litran rinkkaan se on liian pyöreä). Ruuanlaitossa tuo on jo sitten mukavan monipuolinen, itse tyykkään että voi toisella kattilalla lämmittää esim tee-vettä tai pesuvettä kun toisesta syön.
Pirtukeittimenä svedu-pakki häviää Trangialle 6-1, jotkut ovat tiettävästi korvanneet pakin mukana tulevan polttimen trangian vastaavalla. Itse kannan pakkia mukana silloin kun kuljen yksin ja ruoka on tarkoitus tehdä pääosin tulilla, varalisänä kulkee tilkka Bilteman T-Rödiä ja poltin.
Mutta muoniin
MRE:t tarjoavat paperilla kaiken sen mitä taistelija tarvitsee, mutta niin tarjoaa suklaalevy ja pakkaus rusinoitakin ja ongelmat ovat samat. Paljon hiilihydraatteja, paljon rasvaa, vähän kuituja. lisäksi MRE:t sisältävät paljon suolaa.
Yksi ateria voidaan korvata MRE:llä tai rusinalla ja suklaalla ilman ongelmia, jos niitä popsitaan kolmekin vuorokautta putkeen sanoo massu "En tykkää" ja jämähtää. Molemmat rupeavat nopeasti maistumaan puulta. Tästä seuraa, että taistelija ei saa riittävää määrää ravintoa koska ei halua syödä ja kroppa ei kykene käsittelemään niin tiivistä evästä. Täällä on uhkarohkea sielu joka söi
MRE-annoksia viisi päivää, Robin Sage-harjoitukseen osallistuvat kertovat samaa. Neljä viikkoa MRE-dieetillä saa miehen rukoilemaan kuolemaa
.
MRE:n ohella tarvitaan litrakaupalla vettä, joka täytyy joko kantaa mukana eli heippa hei painoetu, tai sitten puhdistaa pintavedestä.
Jos ukkoa siis ei saada Millogin lihapatojen ääreen ja soppatykkiä ei saada perille täytyy taistelijalla olla keinot joilla ruoka valmistetaan syömäkuntoon joko toimitetuista tai paikallisesti hankituista aineksista eli keittoastia ja lämmönlähde. Pakki puolustaa asiaansa siinä että se on yhtä paska sekä syömä-, että keittoastiana. Trangia on enämpi taistelijaparin /partion ratkaisu.
Säilykkeet, pakastekuivatut ja kuivatut einekset ovat saatavilla kaupan hyllyltä eli niitä on saatavilla sekä laadun että määrän suhteen myös sen kuuluisan harmaan vaiheen aikana