Optimaaliset muonat taistelijalle

MRE:n helppous on tuossa mielessä omaa luokkaansa.

MRE on C-rationin perillinen siinä mielessä että sen tarkoitus on korvata yksi (1) ateria kenttäolosuhteissa silloin kun lämmintä ateriaa ei voida toimittaa tai taistelija ei pääse Base Campin mäkkäriin hampurilaiselle. Kumpaakaan ei ole tarkoitettu päiväkausien jatkuvaan käyttöön ja erityisesti MRE:n rajoitukset tulevat äkkiä vastaan.

Sissit pureskelevat sen sijaan näkkäriä ja säilykkeitä pitemmänkin aikaa.
 
MRE on C-rationin perillinen siinä mielessä että sen tarkoitus on korvata yksi (1) ateria kenttäolosuhteissa silloin kun lämmintä ateriaa ei voida toimittaa tai taistelija ei pääse Base Campin mäkkäriin hampurilaiselle. Kumpaakaan ei ole tarkoitettu päiväkausien jatkuvaan käyttöön ja erityisesti MRE:n rajoitukset tulevat äkkiä vastaan.

Sissit pureskelevat sen sijaan näkkäriä ja säilykkeitä pitemmänkin aikaa.

Juu nimenomaan näin, jos pitäisi viikkoja selvitä ilman soppatykkiä niin mieluusti ottaisi sissimuonapakkauksia (jopa mieluummin kuin soppatykin antimia!). MRE on juuri hyvä jollekin lyhyelle tiedustelu-/partioreissulle. Sitten taas suorassa taistelutoiminnassa MRE on minun mielestä rajoittunut sellaisenaan, juuri siksi että pakkauksen energamäärä ja makroravinteiden koostumus on liian raskas. Toki siihenkin varmaan kuuluu nopeaa hiilihydraattia joko juomana tai kiinteänä.

Olisi itseasiassa kiva tietää kuinka paljon sissimuonapakkausessa tyypillisesti on kaloreita joita ei tarvitse turvottaa/keittä. Kuinka iso osa näistä on sokereita ja kuinka paljon tärkkelystä. Etenkin juuri nopeat hiilihyraatin lähteet olisi kiva tietää, omat muistikuvat on hämäriä, mutta onhan siellä suklaata, kaakaota, sokeria, malto-deksetriiniäkin taitaa olla. Joku ehkä 300-400 kcalin edestä?
 
Paino ja tilavuus on ratkaisevaa. Trangia vie tilaa ja painaa sekä vaatii polttoainetta. Valmisruokapakkauksia on erilaisia.
 
Creidiki ja Second ovat nähdäkseni erittäin oikeilla jäljillä. Kun nuorna poikhasena sotavaltion laskuun könysin metsiä, niin kyllähän siellä useasti tuumasi, että sissimuonitukseen olisi aika paljon parempiakin kattauksia olemassa. Nyt, kun metsiä on tullut könyttyä muuten, niin ajatukset on vähän jalostuneet.

"Paras" muona riippuu hirmuisesti tehtävän luonteesta. 2-3 päivää kestävä keikka, jolta palataan teräskuoren tai hescon suojiin - siinä nuo MRE:t ja vastaavat ovat mitä paraimpia. Potentiaalisesti 2-3-n viikkoa vähällä huollolla (huom! ei välttämättä sama asia kuin 2-3 viikkoa vihollislinjojen takana!) - jopa alkaa trangian tai peräti pakin maine palautua.

Minua ei enää saa lähtemään yhtään pidemmälle metsäkeikalle ilman vähintään yhtä keittoastiaa ja sen kantta. Näitä tarvitaan vähän kaikenlaiseen, mutta veden keittäminen on se ehdottomasti tärkein funktio. MRE-pussukalla on aika pirullisen haastavaa yrittää huolehtia nesteytyksestään. OK, voihan niitä klooritabuja kiskoa, mutta nekin loppuvat joskus. Sen sijaan palava aines ei tästä maasta ihan äkkiä lopu.

Voin myös hyvin kuvitella, että kovassa tilanteessa suomalainen huolto olisi raa'asti helisemässä, ja muonituksessakin olisi erinomaisesti syytä tukeutua esim. siviilimarketeista ja perunapelloista lunastettaviin kalorioihin. Tai ainakin kyky tähän olisi syytä säilyttää varsin pienilläkin osastoilla. Taas tarvitaan keittoastioita ym.

Sitten kun se keittoastia on joka tapauksessa mukana, niin mieluusti pakkaan sen alkoholipolttimon kans. Kevyempiä ja tehokkaampia keittimiä on, mutta mikään niistä ei jummarrukseni mukaan kestä esim. sitä, että niiden päälle pudotaan. Kaikista saatavilla olevista vekottimista trangian poltin se on kaikkein sotilaankestävin ja idioottivarmin, ja notski ei tunnetusti ole aina vaihtoehto.

Kun alkoholipoltin on mukana, niin sitten saatan hyvin pakata trangian muutkin tykötarpeet. Esim. tuulensuoja maksaa painonsa polttoaineessa jo varsin nopeasti kehnommilla keleillä. Grammarihengessä tosin nämä voi vaikka taivutella alumiinifoliosta.

Tosin vielä trangiaakin parempi setti on semmoinen, jossa polttimon jalusta on tehty rosterista ja toimii myös risukeittimenä. Hyvä risukeitin polttimo-optiolla säästää sen polttoaineen sinne missä sitä tarvitaan.

Olen tässä itse asiassa vähän tullut semmoiseen kerettiläiseen ajatukseen, että se perinteinen alumiinipakki ei välttämättä olisi olleskaan huono sisseilyssäkään. Painoahan sillä on jonniin verran verrattuna keveimpiin ultralight-vermeisiin, mutta toisaalta se on aika sotimisenkestävä, ja (mikä ehkä tärkeintä) se toimii etevänä säilytys- ja kuljetusastiana muonalle, jota ei ole välttämättä pakattu NATO-standardiin. Muutama reissu on tullut nyt kokeeksi vedettyä ruotsalaisen pakkimallin kanssa, ja saattaa olla että se lähtee taas mukaan kun pitää pikkuisen pidemmälle keikalle ehkä lähteä.

Jos nyt varustaisin sissi- tai tiedusteluryhmää, niin ottaisin siihen ehkäpä trangian polttimoineen per taistelijapari, ja sille trangiattomalle mahdollisesti pakin. Risukeittimiä taivuteltaisiin pajalla mikäli vain ehdittäisiin, tai mahdollisuuden tullen ratsattaisiin lähi-Ikeasta rosteriset aterimenkuivaustelineet parempaan käyttöön. Näistä saa rautasahalla ja viilalla sekä muutamalla naulalla erittäin päteviä keittimiä.
 
Älkäämme myöskään unohtako Svedujen pakki/poltin yhdistelmiä.
 
Älkäämme myöskään unohtako Svedujen pakki/poltin yhdistelmiä.

Semmoista olen testaillut aika lailla. On ihan asiallinen, toki painava. Jos siinä olisi se tuulensuoja tehty rei'itetystä rosterista niin, että se toimisi myös risukeittimenä, niin kokonaisuus olisi varsin voittoisa. (Kyllä tuota voi nytkin välttävästi risukeittimenä käyttää, mutta tuulensuojan alumiini ei kestä risujen polttoa kovin pitkään.) Perustrangia on ehkä kuitenkin parempi, varsinkin jos ajatuksena on jakaa niitä 1 per taistelijapari.

On pitänyt tehdä itte tuulensuoja semmoisesta kertakäyttöisestä alumiinivuoasta. Jos olisi paja, vääntelisin vastaavan rosterista.

Grammarimeiningillä voisi väännellä myös kaljatölkistä alkoholipolttimon, mutta se ei kyllä kestä edes pahaa katsetta, saati sitä, jos taistelija kaatuu reppunsa päälle.

Yksi keittimien himpun unohdettu funktio muuten on majakolon lämmitys talvella. Ei sillä ehkä puolijoukkueen vaatteita kuivata, mutta moreenia kohottaa kummasti jos voi edes trangian keittimen laittaa risumajaan pöhisemään. Toki samalla sitten hoituu ruoan laitto.
 
Yksi keittimien himpun unohdettu funktio muuten on majakolon lämmitys talvella. Ei sillä ehkä puolijoukkueen vaatteita kuivata, mutta moreenia kohottaa kummasti jos voi edes trangian keittimen laittaa risumajaan pöhisemään. Toki samalla sitten hoituu ruoan laitto.

Jep. Lämmitys, varusteiden kuivaaminen, veden keittäminen kun ollaan luonnonvesien varassa, ruuan keittäminen erilaisista epämääräisistä lähteistä haltuun saaduista ruuan raaka-aineista jne jne.

Tämän takia juuri itse kannan Trangiaa mielelläni mukana vaikka se jotain painaakin ja vie tilaa repussa. MRE:t sun muut ovat varmasti toimivia monessa tilanteessa, mutta kun/jos huolto pätkii, ja sehän pätkii, niin kyky keittää itse jotain on todella kova sana.

Kyky keittää juomavesi voi olla ero elämän ja kuoleman, tai ainakin ero taistelukykyisyyden ja veriripulin välillä.

Pellossa tuliaseman vieressä voi olla perunoita, mutta ne perhanat pitää keittää ennen kuin niitä voi syödä.
 
Nykyään on saatavlla esim. juomapillejä, joiden kautta imemällä voit tyydyttää nestehukkasi samasta altaasta jossa krokotiilit syövät antilooppeja tai piraijat napostelevat intiaaneja. Peruna on hyvin terveellistä raakana.
 
Nykyään on saatavlla esim. juomapillejä, joiden kautta imemällä voit tyydyttää nestehukkasi samasta altaasta jossa krokotiilit syövät antilooppeja tai piraijat napostelevat intiaaneja. Peruna on hyvin terveellistä raakana.

Perunan syöminen raakana aiheuttaa pahoinvointia. Tietäisit jos olisit kokeillut. Lisäksi se ei todellakaan ole terveellistä. Googlaapa joutessasi "solaniini" (solanine). Lyhyesti: raakojen pottujen syömiseen voi kuolla. Aika vastuutonta kehottaa ihmisiä tekemään niin.

Ja ne juomapillit sun muut vedenpuhdistussysteemit kyllä toimivat, JOS niitä on käytettävissä ja JOS tarve on litroja max. Jos pitää maastossa saada desinfioitua vettä muutamaa isommalle joukolle, se tapahtuu keittämällä.
 
Viimeksi muokattu:
En minä ainakaan ole vielä kuollut raakojen perunoiden syömiseen, toisaalta enpä minä sitä säännöllisesti teekkään. Ei kai kukaan elä pelkillä raaoilla perunoilla tai edes keitetyillä. Ainakin minä tiedän että perunasta syödään maan alla oleva pallot eikä lehtiä tai kukkia, jossa solaniinia esiintyy... :D Aikoinaan kun peruna tuotiin Eurooppaan, eliitti pakotti uutuuskasvia istuttamaan muttei antanut kunnon ohjeita niin ihmisiä todellakin kuoli syötyään lehdet ja kukat. Mutta että vielä nykyäänkin... No aikalailla taitaa trangialla isolle joukolle olla vaikea valmistaa vettä paskavedestä tai edes lumesta. Suuriin tarpeisiin on eri vehkeet. Ei se hanavesikään ole keitetty puhdistamolla. Suuria määriä vettä saadaan kaivoista tai vesijohtoverkostosta. Jos se ei ole mahdollista niin pintavesien keittäminen on todella suuri homma ja kyllä se muilla vehkeillä pyritään suorittamaan kuin trangilla per taistelijapari. Se taistelijaparikin saa olla toinen keittämässä vettä koko ajan kun toinen ampuu vihollisesta ohitse RK62:lla... :D
 
Viimeksi muokattu:
En minä ainakaan ole vielä kuollut raakojen perunoiden syömiseen, toisaalta enpä minä sitä säännöllisesti teekkään. Ei kai kukaan elä pelkillä raaoilla perunoilla tai edes keitetyillä. Ainakin minä tiedän että perunasta syödään maan alla oleva pallot eikä lehtiä tai kukkia, jossa solaniinia esiintyy... :D Aikoinaan kun peruna tuotiin Eurooppaan, eliitti pakotti uutuuskasvia istuttamaan muttei antanut kunnon ohjeita niin ihmisiä todellakin kuoli syötyään lehdet ja kukat. Mutta että vielä nykyäänkin... No aikalailla taitaa trangialla isolle joukolle olla vaikea valmistaa vettä paskavedestä tai edes lumesta. Suuriin tarpeisiin on eri vehkeet. Ei se hanavesikään ole keitetty puhdistamolla. Suuria määriä vettä saadaan kaivoista tai vesijohtoverkostosta. Jos se ei ole mahdollista niin pintavesien keittäminen on todella suuri homma ja kyllä se muilla vehkeillä pyritään suorittamaan kuin trangilla per taistelijapari. Se taistelijaparikin saa olla toinen keittämässä vettä koko ajan kun toinen ampuu vihollisesta ohitse RK62:lla... :D


Okei, tämän jälkeen lopetan, vänkääminen on kohtuu turhaa. Pari faktaa:

- Solaniinia on myös mukuloissa - varsinkin jos pottu hiukankin vihertää, solaniinia on vaarallisen paljon. Kyllä, siihen voi jopa kuolla. Fakta on tämä riippumatta onko asia sinulle mieluinen.

- Ei niin, ei ole puhdistamolla keitetty. Kuten ehkä huomasit, minulla oli tuossa edellä puhe maastossa, taistelijoiden toimesta, huollon pätkiessä tapahtuvasta veden puhdistamisesta. Ja mitä ajan kulumiseen tulee, tuskin se teknohärpäkepillillä ryystäminen kovin paljon nopeampaa on, veikkaan että parin litran saaminen sitä kautta kestää tovin aikaa - eikä vieläkään ole mitään konstia jolla saisi sanotaan nyt vaikka ryöstetystä kaupasta, tai pellosta, löydetyn ruuan keitettyä...

Lampinen voi lipastaa sillä aikaa, niin Rokka menee kohta takaisin ampumaan kunhan saat potaatit keitettyä. Aikaa siihen menee, mutta keittomahdollisuus on taistelijoilla oltava, muuten on kohta porukkaa sairaana. MRE:t ja muu vastaava ruoka ovat varmasti käteviä, mutta aika heikko on porukan omahuoltokyky jos ei ole kykyä keittää vettä.
 
Raa'asta perunsta jää sulamatta noin 50% eli 100gramaa raakaa perunaa "antaa" hurjat 25kcal... Sama syödä lehtiä ja salaattia, niissä jos on toukkia ja muita öttiäisiä niin ravintoarvot on jopa paremmat.

En tiedä noiden pillisuodattimiten tehoja, mutta kohtuu kallis se suodatin saa olla että se suodattaa yleisimmät bakteerit ja epäpuhtaudet pois. Tästä olen lukenut tutkimuksia ja siviilimarkkinoilla hinnat on kutakuinkin useita satoja euroja oikeasti toimivan suodattimen kohdalla. Ylijäämänä voi löytää halvalla... mutta takeita toimivuudesta ei ole eikä tietoa suodatustehosta. Nuo kalliit suodattimet sitten päihittää jo pelkän keittämisen, mutta ei karkeaa suodatusta ja keittämistä joka alkaa olemaan jo todella idioottivarma keino. Karkea suodatus takoittaa jotakin halppissuodatinta... Suodatinpussi tai tiiviskangas voisi olla jo riittävä, mutta en mene varmaksi sanomaan.

En muista miten hyvä rahkasammal-hiilisuodatin oikein on jos sen vääntää 0,5-1litran pullon sisään. Tuohan se yleinen selviytymiskikka on, mutta en tiedä miten toimiva se sitten käytännössä oikein on. Varmasti ainakin keittämisen rinnalla erittäin toimiva ratkaisu.

Älkäämme myöskään unohtako Svedujen pakki/poltin yhdistelmiä.

Minua ei tuo ruotsalaisten pakki ole vakuuttanut, vähän samaa ongelmaa kun ruotsalaisten varusteissa niiltä osin mitä itse olen niihin tutustunut: Liian hienoiksi (=monipuolisiksi) on suunniteltu ja helposti suunnittelu kääntyy itseään vastaan. Ainakin kun on tottunut kotimaiseen tapaan tehdä aika yksinkertaisia vehkeitä. Mutta tuosta pakista: Polttoainetta kuluu ja lämmitysteho on vähän siinä ja tässä. Toki se pakki itsessään on aika jykevää tekoa, samoin kun se jalusta. Ennemmin kuitenkin kannan mukana sitten ihan kunnollista retkikeitintä, minulla on sellainen kahden kattilan isohko malli (ei Trangian itsensä valmistama) ja lopunviimein tilavuutta se vielä ehkä vain litran verran enemmän repusta (toki muoto on sellainen että esim 50-60litran rinkkaan se on liian pyöreä). Ruuanlaitossa tuo on jo sitten mukavan monipuolinen, itse tyykkään että voi toisella kattilalla lämmittää esim tee-vettä tai pesuvettä kun toisesta syön.

Risukeittimistä ei ole mitään hajua käytännössä, tarkoitus olisi ottaa tuollainen luokalle kunhan jossakin vaiheessa taas alkaa luonnonmuona touhut/selviytyminen ja vaeltelu kiinnostamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minua ei tuo ruotsalaisten pakki ole vakuuttanut, vähän samaa ongelmaa kun ruotsalaisten varusteissa niiltä osin mitä itse olen niihin tutustunut: Liian hienoiksi (=monipuolisiksi) on suunniteltu ja helposti suunnittelu kääntyy itseään vastaan. Ainakin kun on tottunut kotimaiseen tapaan tehdä aika yksinkertaisia vehkeitä. Mutta tuosta pakista: Polttoainetta kuluu ja lämmitysteho on vähän siinä ja tässä. Toki se pakki itsessään on aika jykevää tekoa, samoin kun se jalusta. Ennemmin kuitenkin kannan mukana sitten ihan kunnollista retkikeitintä, minulla on sellainen kahden kattilan isohko malli (ei Trangian itsensä valmistama) ja lopunviimein tilavuutta se vielä ehkä vain litran verran enemmän repusta (toki muoto on sellainen että esim 50-60litran rinkkaan se on liian pyöreä). Ruuanlaitossa tuo on jo sitten mukavan monipuolinen, itse tyykkään että voi toisella kattilalla lämmittää esim tee-vettä tai pesuvettä kun toisesta syön.

Pirtukeittimenä svedu-pakki häviää Trangialle 6-1, jotkut ovat tiettävästi korvanneet pakin mukana tulevan polttimen trangian vastaavalla. Itse kannan pakkia mukana silloin kun kuljen yksin ja ruoka on tarkoitus tehdä pääosin tulilla, varalisänä kulkee tilkka Bilteman T-Rödiä ja poltin.

Mutta muoniin
MRE:t tarjoavat paperilla kaiken sen mitä taistelija tarvitsee, mutta niin tarjoaa suklaalevy ja pakkaus rusinoitakin ja ongelmat ovat samat. Paljon hiilihydraatteja, paljon rasvaa, vähän kuituja. lisäksi MRE:t sisältävät paljon suolaa.

Yksi ateria voidaan korvata MRE:llä tai rusinalla ja suklaalla ilman ongelmia, jos niitä popsitaan kolmekin vuorokautta putkeen sanoo massu "En tykkää" ja jämähtää. Molemmat rupeavat nopeasti maistumaan puulta. Tästä seuraa, että taistelija ei saa riittävää määrää ravintoa koska ei halua syödä ja kroppa ei kykene käsittelemään niin tiivistä evästä. Täällä on uhkarohkea sielu joka söi MRE-annoksia viisi päivää, Robin Sage-harjoitukseen osallistuvat kertovat samaa. Neljä viikkoa MRE-dieetillä saa miehen rukoilemaan kuolemaa :).

MRE:n ohella tarvitaan litrakaupalla vettä, joka täytyy joko kantaa mukana eli heippa hei painoetu, tai sitten puhdistaa pintavedestä.

Jos ukkoa siis ei saada Millogin lihapatojen ääreen ja soppatykkiä ei saada perille täytyy taistelijalla olla keinot joilla ruoka valmistetaan syömäkuntoon joko toimitetuista tai paikallisesti hankituista aineksista eli keittoastia ja lämmönlähde. Pakki puolustaa asiaansa siinä että se on yhtä paska sekä syömä-, että keittoastiana. Trangia on enämpi taistelijaparin /partion ratkaisu.

Säilykkeet, pakastekuivatut ja kuivatut einekset ovat saatavilla kaupan hyllyltä eli niitä on saatavilla sekä laadun että määrän suhteen myös sen kuuluisan harmaan vaiheen aikana :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on nyt käytössä sama setti kuin Creidikillä, eli svedupakki pääasiassa notskia varten, polttimo mukana varalla. Tuo heikko teho muuten taitaa olla totta, nyt kun mietin. Pitänee vaihtaa poltinta. No, on tuollakin saanut padat porisemaan. Pakissa on hyvää reppuun sopiva muotoilu, kansi, ja hantaaki josta sen saa vaikka notskille viriteltyä. Tilavuuttakin on sen verran, että kenttäpullon täyttää yhdellä keitolla.

Trangian astian isompi tilavuus ei välttämättä ole suuri haitta, jos se joka tapauksessa täytetään esim. ruoalla.

Olen liikuttavan yksimielinen Creidikin ja Secondin kanssa siitä, että huonossa hapessa ollaan, jos joukolla ei ole kykyä keittää vettä. Nesteytyksen ja ruoanlaiton ohella ihan jo perushygienia alkaa aika pian olla niinsanotusti kantimissaan, jos lämmintä/kiehuvaa vettä ei ole saatavilla. Tämä sitten tulee jollain aikavälillä näkymään joukon vahvuudessa ja taistelutehossa. Ja kun Hajautettu Taistelutapa ym. niin tuo kyky veden keittämiseen on kyllä syytä olla ihan vähintäänkin taistelijaparitasolla.

Semmoinen lisäys muuten, että käsittääkseni ainakin sekä jenkeillä että briteillä perusvarustukseen kuuluu joka ukolla keittoastia, juomapullon kylkiäisenä. On ihan kätevä sekin, mutta pienen kokonsa vuoksi vähän työläs kahvinkeittoa kummoisemmassa ruoanlaitossa. Ostin heikkona hetkenä replikan jenkkien wanhasta alumiinikenttäpullosta, siinä tuli mukana se keittoastiakin. Ihan jees päiväreissuille saikankeittoon.

Nuo imusuodattimet ovat vähän, no, semmoisia. Kyllä ne varmasti tyhjää parempi ovat, mutta on niillä aika työlästä hoitaa omaa nesteytystään kesähelteillä huhkimisen jälkeen. Monessa niissä on vielä ongelmana se, että suodatinpatruuna on hauras, ja saattaa murtua jos suodatin putoaa tai kolahtaa johonkin kovaan. Siinäpä sitä sitten ollaan, varsinkin jos hajoamista ei huomaa.
 
Yksi ateria voidaan korvata MRE:llä tai rusinalla ja suklaalla ilman ongelmia, jos niitä popsitaan kolmekin vuorokautta putkeen sanoo massu "En tykkää" ja jämähtää. Molemmat rupeavat nopeasti maistumaan puulta. Tästä seuraa, että taistelija ei saa riittävää määrää ravintoa koska ei halua syödä ja kroppa ei kykene käsittelemään niin tiivistä evästä. Täällä on uhkarohkea sielu joka söi MRE-annoksia viisi päivää, Robin Sage-harjoitukseen osallistuvat kertovat samaa. Neljä viikkoa MRE-dieetillä saa miehen rukoilemaan kuolemaa :).


Aika loistava kuvaus kyllä! :D

No tuo kertoo ehkä enemmän ameriikkalaisten "ruoka"-kulttuurista, eli halvimmasta (=paskimmasta) raaka-ainevalikoimasta kasattuja halpoja paska-annoksia, siksihän se ameriikkalaisen mäkkärin hampurilainen on niin perseestä kuin se on... Tai ylipäätään mikä tahansa halpa-ateria mitä heikäläiset pikaruokalat syytää ilmoille. Laadukkaat MRE:t ovat toinen juttu sitten kokonaan, mutta laatu maksaa.

Eli kategorisesti sana MRE ei vielä merkitse mitään. Se että se tyypillisesti kasataan halvimmasta mahdollisesta raaka-aineesta tietäen virallisten tahojen ravintoainetuntemuksen (tai siis sen puutteen)... Toisaalta ameriikkalaiseen tapaan kasattu sissimuonapakkaus voisi käytännössä olla aivan yhtä paskaa.

Mulla on nyt käytössä sama setti kuin Creidikillä, eli svedupakki pääasiassa notskia varten, polttimo mukana varalla. Tuo heikko teho muuten taitaa olla totta, nyt kun mietin. Pitänee vaihtaa poltinta. No, on tuollakin saanut padat porisemaan. Pakissa on hyvää reppuun sopiva muotoilu, kansi, ja hantaaki josta sen saa vaikka notskille viriteltyä. Tilavuuttakin on sen verran, että kenttäpullon täyttää yhdellä keitolla.

Juu, eli lähinnä kertoo tuo minun näkökanta käyttötaidon puutteesta. Minä en paljoa tulilla viihdy, yleensä vieraiden mailla ilman maanomistajan lupaa liikun niin käytännössä trangia tai vastaava viritys on ainoa vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on nyt käytössä sama setti kuin Creidikillä, eli svedupakki pääasiassa notskia varten, polttimo mukana varalla. Tuo heikko teho muuten taitaa olla totta, nyt kun mietin. Pitänee vaihtaa poltinta .

Minulla on noita Svedu-pakkeja kaksin kappalein ja Trangia myös joten tein hellan kulmalla pikaisen testin:

Kaksi pakkia joissa toisessa alkuperäinen SVEA-poltin ja toisessa Trangia-poltin, molemmissa polttimissa 20 ml sinolia ja pakeissa 0,5 l vettä

Trangia poltin keittään veden palttiaralla 5 min 30 s
Svea poltin keittää veden n. 8 min

Kyllä tuossa näkyy selvä ero.
 
Kiitos, pitääpä jättää SVEA hyllyn koristeeksi. Ehkä teen niin, että laitan tölkkipolttimon varapolttimeksi, säästää painoakin.

Tarkoituksena olisi tässä kuluvana syksynä testailla vähän noita risukeittimiä. Nehän on laillisia pelejä, kunhan tulipesä ei kosketa maata eikä niistä pääse putoamaan kuumaa tuhkaa maahan. Jos olisi IKEA lähempänä niin kävisin sieltä noutamassa sanotunlaisen aterintelineen, oon muutaman semmoisesta väsätyn nähnyt ja hyvin tuntuvat pelaavan. Säilyketölkeistä olen enempi vähempi yhden reissun kestäviä virityksiä nyt rakennellut, kyllä niilläkin vedet keittelee. Kaupossa olis kans kaikenlaisia titaanisia ja ties mitä rockettiliesiä, mutta ei näillä palkoilla mahottomia.

Jos työkalut olisi niin tässä olis vissiin aika hyvä pohja kokoontaittuvalle tee-se-itse-värkille:

http://www.nimblewillnomad.com/stove.htm

Vähän pidemmät jalakset ja pohjalevyä vähän syöttöaukon kohdalta ylöspäin mutkalle, niin siinä olisi luultavasti etevä peli metsässä liikkuvalle.
 
Solaniinia on myös mukuloissa - varsinkin jos pottu hiukankin vihertää, solaniinia on vaarallisen paljon. Kyllä, siihen voi jopa kuolla. Fakta on tämä riippumatta onko asia sinulle mieluinen.

Niin kuolee vedenjuonnista kun se vie äärimmäisyyksiin. Ajattelin tänä iltana yrittää itsemurhaa syömällä raakoja perunoita. Tämä on hätähuuto! :D :D :D :D

Lampinen voi lipastaa sillä aikaa, niin Rokka menee kohta takaisin ampumaan kunhan saat potaatit keitettyä. Aikaa siihen menee, mutta keittomahdollisuus on taistelijoilla oltava, muuten on kohta porukkaa sairaana. MRE:t ja muu vastaava ruoka ovat varmasti käteviä, mutta aika heikko on porukan omahuoltokyky jos ei ole kykyä keittää vettä.

Toki mahdollisuus pitää olla. Trangiassa on myös hyvä puoli ettei sillä voi keittää niin paljon vettä että sillä voisi yrittää tehdä itsemurhaa juomalla liikaa. :D
 
Miten olis keitin joka toimii risuilla tai vaihtoehtoisesti trangian spriipolttimella? Tästä videosta ei käy ilmi mutta siis kuppiin mihin tuli tehdään sopii trangian poltin.
Painoa vajaa puoli kiloa, suuruusluokkaa kuin litran Nalgene-pullo keittää kerralla puoli litraa vettä.
Tässä olisi semmoinen: mKettle.
Video-esittely:
 
Viimeksi muokattu:
Retkikeitinten polttoaineista:
http://www.ad.jyu.fi/~jej/travel/puhdistettu-bensiini.html
Itse olen käyttänyt trangiassa sekä neste että kaasukeitintä ja pidän jälkimmäistä tehokkaampana ja kätevämpänä.
Eniten hyötyä kaasusta olisi joukoilla jotka toimivat jonkin aikaa ilman huoltoa ja liikkuvat jalan. Tietysti riskinä on että joku ampuu kaasusäiliöön valojuovalla/tms.
 
Back
Top