Optimaaliset muonat taistelijalle

No, se on vähän monisäikeinen juttu tämä ravintoasia.

Jos ajatellaan pelkkää suorituskykyä ja tehokkuutta, olisi ehdottomasti järkevintä ottaa käyttöön samat menetelmät kuin mitä käytetään yleisesti kestävyysurheilussa pitkien ja/tai monipäiväisten kilpailuiden yhteydessä, niitä ennen ja niiden jälkeen. Silloin suuri osa tarvittavasta ravinnosta voi monilla urheilijoilla mennä infuusiona elimistöön.
Toisaalta sitten taas sotilas tarvitsee mitä ilmeisimmin "mielenvirkistystä" siitä että saa syödä jotakin joka näyttää, tuntuu, tuoksuu ja maistuu ruualle ja mieluiten hyvälle ruualle. Sotilaan kokonaisuorituskyky tuskin säilyy kokonaisuutta ajatellen parhaimapana mahdollisena jos kaikki tai esim yli 90% energiasta menee nestepussista letkua pitkin suoneen..olkoonkin että se olisikin tehokkain ja nopein tapa saada energiaa ja ravintoaineita elimistöön.

Jostakin ääripäiden välimaastosta varmasti löytyy paras ratkaisu. Urheiluravinteita eri muodoissaan kannattaa ehdottomasti hyödyntää vahvasti - makkaraa, suklaata ja pullaa ei kuitenkaan kannata unohtaa niitäkään täysin. Olkoonkin että ne eivät ehkä ole optimaalista ravintoa optimaalisessa muodossa, mutta mielihyvää niiden avulla kuitenkin voidaan lisätä ja se ei ole merkityksetöntä sekään.
 
baikal kirjoitti:
Syökää Te vaan niitä proteiinipuikkoja ja mantelihituja. Yhtään pätkää ette saa makkaraa minulta, kun iltanuotiolla romanttisesti paistan lekaa niin että rasva tirskuu, nojaan levollisesti retkituolini selkänojaan ja autuas ilme kasvoillani odotan sinappituubi kourassa lerssin kypsymistä juuri oikeaan malliinsa.

Vaihdan sopivan pätkän kyrsää kätevästi alumiiniin pakattuun "mallassäilykkeeseen" veli baikalin kanssa
 
juhapar kirjoitti:
noska kirjoitti:
Menepä juhapar sanomaan että sulla on nälkä kun saat pelkkiä kaloreita etkä kiloja lainkaan niin lyövät sulle sellaiset rätinkit nokan eteen ettei sulla voi olla nälkä

Metrit ja kilometrit eivät ole sama asia, eivät myöskään kalorit ja kilokalorit... Vai ovatko?

Eivät toki mutta susta on tullut vaan niin ahne tässä datahuumassa. Kohta sulle ei riitä kilotkaan, vaan vaadit megoja ja gigoja. Vettä ne herrojen hevosetkin juo ja kyllähän sitä nälkäänsä syö vaikka pieniä kiviä. Vai että veilä kilottain pitäisi kaloreita saada. Eihän siinä jäisi huoltopossuille ja etappisioille enää yhtään ylimäärästä ja pääsisivät pian laihtumaan ja voisivat joutua vielä eturintamaan kun ylipainon menettäisivät. Itsekäs mokoma olet kun et yhtään ajattele palvelustoveriesi etuja ja vaan kilottain kaloreita vaadit. Semmosten kaloreitten tekokin kun on niin mahottoman työlästä. Leipää ja pottua sanon minä. Niitä kun saa tarpeeksi niin eipä tee mokomia kaloriloita enää mieli. Lievätkö edes hyvän makuisia moiset.
 
Tämä muona-asia on vekkulilla tavalla henkilöiden välisiä eroja korostava juttu. Itse olen aina ollut "sokea" suuhuni lapioimalleni tavaralle. Kunhan on tarpeeksi energiaa ja pidemmällä aikavälillä sopivia aineita muuten, niin homma pelaa ja ateria on ohi huokauksen puolikkaassa. Siten on ollut joskus vaikea hoksata että jollakulla joukosta on oikeasti ongelmia syödä nopeasti tai että jokin pöperö tökkii muutenkin kuin asennetasolla.

Jos taistelijoista puhutaan, niin toisaalta aika vähissä on liikkumavara tämänkin asian suhteen poikkeusoloissa. Ehkä jos on tiedossa että sillä lahtisella on hidas suu, niin ryhmänjohtaja vähän sovittelee...

Taistelijan safkoista muuten, vaelluksilla hyviksi havaitut muonat lienevät oikein sopivia taistelijallekin. Eli syötävissä kylmänäkin vaikka helppo valmistaa, korkea energiatiheys, suolaa ja kivennäisiä, hiilarien lisäksi rasvaa ja proteiinia, kuitua sopivasti. Silloin toimii vatsa ja pää. Mieskohtainen juttu sitten uppoaako pemmikaani vai pitääkö olla pussissa meetwurstimakaronisatsia.
 
noska kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
noska kirjoitti:
Menepä juhapar sanomaan että sulla on nälkä kun saat pelkkiä kaloreita etkä kiloja lainkaan niin lyövät sulle sellaiset rätinkit nokan eteen ettei sulla voi olla nälkä

Metrit ja kilometrit eivät ole sama asia, eivät myöskään kalorit ja kilokalorit... Vai ovatko?

Eivät toki mutta susta on tullut vaan niin ahne tässä datahuumassa. Kohta sulle ei riitä kilotkaan, vaan vaadit megoja ja gigoja. Vettä ne herrojen hevosetkin juo ja kyllähän sitä nälkäänsä syö vaikka pieniä kiviä. Vai että veilä kilottain pitäisi kaloreita saada. Eihän siinä jäisi huoltopossuille ja etappisioille enää yhtään ylimäärästä ja pääsisivät pian laihtumaan ja voisivat joutua vielä eturintamaan kun ylipainon menettäisivät. Itsekäs mokoma olet kun et yhtään ajattele palvelustoveriesi etuja ja vaan kilottain kaloreita vaadit. Semmosten kaloreitten tekokin kun on niin mahottoman työlästä. Leipää ja pottua sanon minä. Niitä kun saa tarpeeksi niin eipä tee mokomia kaloriloita enää mieli. Lievätkö edes hyvän makuisia moiset.

:a-laugh::a-laugh::a-laugh:

Juu tuo Kapiaisen viesti on mielestäni asian ytimessä. Kuinka kylläiseksi ihminen tuntee itsensä ahdettua napaansa sen yhden energiapatukan joka vastaa tyyliin yhtä luonasta? Itse veikkaan että pieru pääsee ja taas maha volisee jotta "anna vähän vielä leipee!" Energiat voi olla kodillaan, mutta entäpä just se henkinen puoli kun kokoajan tuntuu olevan nälkä? Toki en juurikaan käytä mitään energiasapuskaa joten en tiedä kuinka täyttäviä ne lopun viimein sitten on... Tai no on minulla kuivattua siikaa ja jauhelihaa kaapissa, helppona ja nopeana hätä-proteiinin lähteenä.

Nestetasapaino on varmaan aika tärkeäkin asia ja tässä mielessä juuri säilykkeet ja muut nestepitoiset ateriat on hyviä, niiden kautta ihminen saa pakosta ainakin jonkinlaisen annoksen vettä. Yleensähän ihminen tuntuu toimivan kokoajan jonkinlaisen nestehukan alaisena ja mielestäni tämä vaikuttaa toimintakykyyn ja mielenvireyteen erittäin paljon. PV muistaakseni joskus testasi tätä asiaa ja joukot jotka joivat itse oma-aloitteisesti normaalilla vesihuollolla joivat ihan liian vähän. Toisaalta esimiesten jatkuvat juomaan "painostuksen" alla runsaalla vesihuollolla päästiin juuri ja juuri sellaiseen määrään mikä riittää normaaleissa oloissa jollakin keveällä/kohtuullisella rasituksella. On aika mielenkiintoista mielestäni että ihminen ei osaa säännötellä tätäkään itse! Toki olen eläinmaailmassa huomannut samaa, usein nauta elukat juovat vain kerran päivässä vaikka vettä olisi tarjolla useammin, sitten ryystetään jopa kymmeniä litroja kerralla. Käsittääkseni on niin että osa ravinteista, ainakin proteiineista, ei edes imeydy kunnolla jos ihminen nauttii nestettä ruokailun aikana... Onkohan tuo sitten jokin alkukantainen käyttäytymistapa myös ihmisellä, jolla varmistetaan että ravinteet imeytyy paremmin kehoon?
 
Second kirjoitti:
noska kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
noska kirjoitti:
Menepä juhapar sanomaan että sulla on nälkä kun saat pelkkiä kaloreita etkä kiloja lainkaan niin lyövät sulle sellaiset rätinkit nokan eteen ettei sulla voi olla nälkä

Metrit ja kilometrit eivät ole sama asia, eivät myöskään kalorit ja kilokalorit... Vai ovatko?

Eivät toki mutta susta on tullut vaan niin ahne tässä datahuumassa. Kohta sulle ei riitä kilotkaan, vaan vaadit megoja ja gigoja. Vettä ne herrojen hevosetkin juo ja kyllähän sitä nälkäänsä syö vaikka pieniä kiviä. Vai että veilä kilottain pitäisi kaloreita saada. Eihän siinä jäisi huoltopossuille ja etappisioille enää yhtään ylimäärästä ja pääsisivät pian laihtumaan ja voisivat joutua vielä eturintamaan kun ylipainon menettäisivät. Itsekäs mokoma olet kun et yhtään ajattele palvelustoveriesi etuja ja vaan kilottain kaloreita vaadit. Semmosten kaloreitten tekokin kun on niin mahottoman työlästä. Leipää ja pottua sanon minä. Niitä kun saa tarpeeksi niin eipä tee mokomia kaloriloita enää mieli. Lievätkö edes hyvän makuisia moiset.

:a-laugh::a-laugh::a-laugh:

Juu tuo Kapiaisen viesti on mielestäni asian ytimessä. Kuinka kylläiseksi ihminen tuntee itsensä ahdettua napaansa sen yhden energiapatukan joka vastaa tyyliin yhtä luonasta? Itse veikkaan että pieru pääsee ja taas maha volisee jotta "anna vähän vielä leipee!" Energiat voi olla kodillaan, mutta entäpä just se henkinen puoli kun kokoajan tuntuu olevan nälkä? Toki en juurikaan käytä mitään energiasapuskaa joten en tiedä kuinka täyttäviä ne lopun viimein sitten on... Tai no on minulla kuivattua siikaa ja jauhelihaa kaapissa, helppona ja nopeana hätä-proteiinin lähteenä.

Nestetasapaino on varmaan aika tärkeäkin asia ja tässä mielessä juuri säilykkeet ja muut nestepitoiset ateriat on hyviä, niiden kautta ihminen saa pakosta ainakin jonkinlaisen annoksen vettä. Yleensähän ihminen tuntuu toimivan kokoajan jonkinlaisen nestehukan alaisena ja mielestäni tämä vaikuttaa toimintakykyyn ja mielenvireyteen erittäin paljon. PV muistaakseni joskus testasi tätä asiaa ja joukot jotka joivat itse oma-aloitteisesti normaalilla vesihuollolla joivat ihan liian vähän. Toisaalta esimiesten jatkuvat juomaan "painostuksen" alla runsaalla vesihuollolla päästiin juuri ja juuri sellaiseen määrään mikä riittää normaaleissa oloissa jollakin keveällä/kohtuullisella rasituksella. On aika mielenkiintoista mielestäni että ihminen ei osaa säännötellä tätäkään itse! Toki olen eläinmaailmassa huomannut samaa, usein nauta elukat juovat vain kerran päivässä vaikka vettä olisi tarjolla useammin, sitten ryystetään jopa kymmeniä litroja kerralla. Käsittääkseni on niin että osa ravinteista, ainakin proteiineista, ei edes imeydy kunnolla jos ihminen nauttii nestettä ruokailun aikana... Onkohan tuo sitten jokin alkukantainen käyttäytymistapa myös ihmisellä, jolla varmistetaan että ravinteet imeytyy paremmin kehoon?

"juokaa pojat per---le ne pussikeitot, saatte nestettä ja lämpöistä kamaa sisään, ette jätä niitä repun pohjalle"- tokaisi ammoin rajavartiomestari V. ja myöhemmän kokemukseni mukaan tiesi mitä sanoi.
 
noska kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
noska kirjoitti:
Menepä juhapar sanomaan että sulla on nälkä kun saat pelkkiä kaloreita etkä kiloja lainkaan niin lyövät sulle sellaiset rätinkit nokan eteen ettei sulla voi olla nälkä

Metrit ja kilometrit eivät ole sama asia, eivät myöskään kalorit ja kilokalorit... Vai ovatko?

Eivät toki mutta susta on tullut vaan niin ahne tässä datahuumassa. Kohta sulle ei riitä kilotkaan, vaan vaadit megoja ja gigoja. Vettä ne herrojen hevosetkin juo ja kyllähän sitä nälkäänsä syö vaikka pieniä kiviä. Vai että veilä kilottain pitäisi kaloreita saada. Eihän siinä jäisi huoltopossuille ja etappisioille enää yhtään ylimäärästä ja pääsisivät pian laihtumaan ja voisivat joutua vielä eturintamaan kun ylipainon menettäisivät. Itsekäs mokoma olet kun et yhtään ajattele palvelustoveriesi etuja ja vaan kilottain kaloreita vaadit. Semmosten kaloreitten tekokin kun on niin mahottoman työlästä. Leipää ja pottua sanon minä. Niitä kun saa tarpeeksi niin eipä tee mokomia kaloriloita enää mieli. Lievätkö edes hyvän makuisia moiset.

Huokaus...:lanssi:
 
Second kirjoitti:
Kuinka kylläiseksi ihminen tuntee itsensä ahdettua napaansa sen yhden energiapatukan joka vastaa tyyliin yhtä luonasta? Itse veikkaan että pieru pääsee ja taas maha volisee jotta "anna vähän vielä leipee!" Energiat voi olla kodillaan, mutta entäpä just se henkinen puoli kun kokoajan tuntuu olevan nälkä?

No, se on toki niin että kyllä se näläntunne saadaan häivytettyä suhteellisen helposti, vaikka ravinto olisi kokonaisuudessaan nestemäistä..vaikkapa infuusiona annettua..tai sitten yksi pieni, mutta hyvin paljon energiaa ja ravintoaineita sisältävä energiapatukka. Näläntunnetta kun säätelevät elimsitössä monet eri tekijät, joista vain yksi pieni osatekijä on se, että mahalaukussa on "tavaraa".
Näläntunteen siis saa kyllä pysymään poissa vaikka kokonaan ilman kiinteää ravintoa, mutta kun ihminen on raskaissa olosuhteissa, raskaan kuormituksen alaisena pitkähköjä aikoja, ei voida ensinkään väheksyä sitä mielihyvää mitä jonkin henkilön hyvänmaksuiseksi herkuksi kokeman kiinteän ravinnon syömistä. Esimerkiksi hyvin pitkissä ulrtajuoksuissa, monipäiväisissä pitkissä kestävyyslajien kilpailuissa tai vaikkapa pohjoisnavalle hiihtävässä retkikunnassa voitaisiin helposti täyttää energiantarve pelkällä nestemäisellä ravinnolla ja pitää se näläntunnekin pois, mutta siitä huolimatta kaikissa noissa tilanteissa osallistujat hyvin usein syövät suorituksen aikana jotakin mistä pitävät erityisen paljon. Joku voi syödä lakua, joku toinen leivoksia, kolmas suklaata ja neljäs vaikkapa makkaraa. Jokainen noista on itse suoritusta ja sen vaatimaa energiansaantia ajatellen jopa haitallista, mutta siitä huolimatta niitä syödään..koska henkisen puolen hyödyt koetaan selvästi fysiologisia haittoja suuremmiksi.
Sen vuoksi..ja myös kaikkeen siihen mitä aikanaan omalla urheilu-uralla on nähty ja omakohtaisesti koettu..pidän hyvin tärkeänä huomioida se seikka, että äärimmäisessä rasituksessa ihminen saa monesti merkittävää henkistä hyötyä ja helpostusta siitä että hän syö jotakin josta kovasti pitää..vaikka se siis olisikin periaatteessa, fysiologiaa ajatellen haitallista.
 
Sotilaskotiauto on hyvä esimerkki. Jokainen muistaa varmaan tilanteita, joissa sotkuautoa on odotettu kuin Iivana kirkkoa ja sinne on oltu valmiita hiihtämään kilometrikaupalla muun toimen ohessa ja ilman vikinöitä. Ja perillä ei odota mikään ravinto-opillisesti täydellinen gourmee vaan tiedätte mitä siellä aina on ollut. Piristää, tuo vaihtelua, katkaisee raskaan arjen ja suu makeana syödä märsytään tarjoomuksia, juoda lakitetaan oikeaa kahvia, täydennetään suklaa ja makkaravarannot, tupakkaostokset ja väkevät kurkkukaramellit. Ja lopuksi päivitellään alhaista hintatasoa. Ja ollaan hyvällä tuulella ja itkemättä jatketaan harjoituksia.

En voisi kuvitella armeijaa ilman sotkua, se kuuluu instituutioon ja käsittääkseni tulee kuulumaan. Meistä se tuntuu niin selvältä, ettemme juuri koskaan muista sitä edes keskusteluissa, vaikka kyllä pitäisi.
 
baikal kirjoitti:
Sotilaskotiauto on hyvä esimerkki. Jokainen muistaa varmaan tilanteita, joissa sotkuautoa on odotettu kuin Iivana kirkkoa ja sinne on oltu valmiita hiihtämään kilometrikaupalla muun toimen ohessa ja ilman vikinöitä. Ja perillä ei odota mikään ravinto-opillisesti täydellinen gourmee vaan tiedätte mitä siellä aina on ollut. Piristää, tuo vaihtelua, katkaisee raskaan arjen ja suu makeana syödä märsytään tarjoomuksia, juoda lakitetaan oikeaa kahvia, täydennetään suklaa ja makkaravarannot, tupakkaostokset ja väkevät kurkkukaramellit. Ja lopuksi päivitellään alhaista hintatasoa. Ja ollaan hyvällä tuulella ja itkemättä jatketaan harjoituksia.

En voisi kuvitella armeijaa ilman sotkua, se kuuluu instituutioon ja käsittääkseni tulee kuulumaan. Meistä se tuntuu niin selvältä, ettemme juuri koskaan muista sitä edes keskusteluissa, vaikka kyllä pitäisi.

Taas on Baikal asian ytimessä. Tässä ravintoasiassa on aika paljon ei-kaloreissa-mitattavaa mukana. Fiilis parani aikoinaan jo sotkun näkemisestä...
 
vehamala kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Sotilaskotiauto on hyvä esimerkki. Jokainen muistaa varmaan tilanteita, joissa sotkuautoa on odotettu kuin Iivana kirkkoa ja sinne on oltu valmiita hiihtämään kilometrikaupalla muun toimen ohessa ja ilman vikinöitä. Ja perillä ei odota mikään ravinto-opillisesti täydellinen gourmee vaan tiedätte mitä siellä aina on ollut. Piristää, tuo vaihtelua, katkaisee raskaan arjen ja suu makeana syödä märsytään tarjoomuksia, juoda lakitetaan oikeaa kahvia, täydennetään suklaa ja makkaravarannot, tupakkaostokset ja väkevät kurkkukaramellit. Ja lopuksi päivitellään alhaista hintatasoa. Ja ollaan hyvällä tuulella ja itkemättä jatketaan harjoituksia.

En voisi kuvitella armeijaa ilman sotkua, se kuuluu instituutioon ja käsittääkseni tulee kuulumaan. Meistä se tuntuu niin selvältä, ettemme juuri koskaan muista sitä edes keskusteluissa, vaikka kyllä pitäisi.

Taas on Baikal asian ytimessä. Tässä ravintoasiassa on aika paljon ei-kaloreissa-mitattavaa mukana. Fiilis parani aikoinaan jo sotkun näkemisestä...

Ah, sitä unetusta, kun oli sen munkkipossin syönyt ja kellahti telttapatjalle...
 
Second kirjoitti:
Alueelliset joukot voisivat ehkä pärjätä ihan hyvin näkkileivällä ja muoviin pakattulla ruoka-annoksella, silloinkin kun huolto ei pelaa. Ylipäätään näiden varmaan ajatellaan tukeutuvan juuri oman alueensa elitarvikeliikkeisiin ja varastoihin.

Yksittäisen isonkaan elintavikeliikkeen varastoilla ei pitkälle pötkitä kuin korkeintaan hyvin pienen joukon muonittamisessa. Laskepa joskus kaupassa käydessäsi, kuinka monta nötköttipurkkia tai saman laadun makaronipussia tai mitä tahansa ykisttäistä tuotetta hyllyssä on.
Takahuoneessa on enintään toinen mokoma, usein ei sitäkään, koska nykyinen kaupan logistiikka perustuu hyvin nopeaan kiertoon ja lähes päivittäisiin toimituksiin säilyvienkin tavaroiden osalta. Tuoretavarahan tulee kauppaan päivittäin suoraan leipomosta, lihanjalostamosta tai meijeristä. Isojen ketjujen keskusvarastoissa on toki tavaraa, mutta nuo logistiikkakeskukset ovat harvassa ja häirinnälle, pommituksille ja sabotaaseille alttiita. Tietysti niidenkin suojaamiseksi ja siirtämiseksi muualle tai hajauttamiseksi on suunnitelmia olemassa.

Joka tapauksessa puolustusvoimien ruokahuolto - kuten moni muukin huoltoala - perustuu sotatilanteessakin siviiliyhteiskunnan infraan. Ei ole oikein kannattavaa perustaa erillistä "sotamuonatehdasta" tai hankkia ja varastoida kymmenien- satojen sotilasajoneuvokorjaamojen kalustoa, kun olemassa olevaa kapasiteettia voi hyödyntää. Systeemiähän on kokeiltukin isommissa harjoituksissa: Kuorma-autokorjaamon halleissa on huollettu jopa panssarivaunuja.
 
Ajatellaas vaikka aluepataljoonaa. Se tarvii noin 1.5 tonnia erilaisia elintarpeita per päivä, viikossa osapuilleen 10 tonnia. Keskikokoisessa suomalaispitäjässä on ainakin kolme kohtuullista pikkumarkettia ja sivat ja muut päälle. Periaatteessa aivan asiakassuhteella homma toimii, tilaukset isompana sisään ja ei ongelmia. Mielestäni ei mitään ongelmaa, jos kauppiaille saadaan tieto syöttiläistä muutamaa päivää ennakoiden ja muuten logistiikka toimii. Jos siviiliyhteiskunnan logistiikka on jo päreinä, niin sitten tuo ei toimi.

Sitten ollaan ongelmissa, jos pataljoonaan liitettäisiin TYKISTÖN ahmatit.D.D.
 
baikal kirjoitti:
Ajatellaas vaikka aluepataljoonaa. Se tarvii noin 1.5 tonnia erilaisia elintarpeita per päivä, viikossa osapuilleen 10 tonnia. Keskikokoisessa suomalaispitäjässä on ainakin kolme kohtuullista pikkumarkettia ja sivat ja muut päälle. Periaatteessa aivan asiakassuhteella homma toimii, tilaukset isompana sisään ja ei ongelmia. Mielestäni ei mitään ongelmaa, jos kauppiaille saadaan tieto syöttiläistä muutamaa päivää ennakoiden ja muuten logistiikka toimii. Jos siviiliyhteiskunnan logistiikka on jo päreinä, niin sitten tuo ei toimi.

Sitten ollaan ongelmissa, jos pataljoonaan liitettäisiin TYKISTÖN ahmatit.D.D.

Baikal hyvä, älä minua katso, minä oon tulenjohtomiehiä... :D
 
juhapar kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Ajatellaas vaikka aluepataljoonaa. Se tarvii noin 1.5 tonnia erilaisia elintarpeita per päivä, viikossa osapuilleen 10 tonnia. Keskikokoisessa suomalaispitäjässä on ainakin kolme kohtuullista pikkumarkettia ja sivat ja muut päälle. Periaatteessa aivan asiakassuhteella homma toimii, tilaukset isompana sisään ja ei ongelmia. Mielestäni ei mitään ongelmaa, jos kauppiaille saadaan tieto syöttiläistä muutamaa päivää ennakoiden ja muuten logistiikka toimii. Jos siviiliyhteiskunnan logistiikka on jo päreinä, niin sitten tuo ei toimi.

Sitten ollaan ongelmissa, jos pataljoonaan liitettäisiin TYKISTÖN ahmatit.D.D.

Baikal hyvä, älä minua katso, minä oon tulenjohtomiehiä... :D

Ja rantakivilläkin pärjättiin muinoin itse ongituilla pikkukaloilla :cool:
 
Kapiainen kirjoitti:
Joku voi syödä lakua, joku toinen leivoksia, kolmas suklaata ja neljäs vaikkapa makkaraa. Jokainen noista on itse suoritusta ja sen vaatimaa energiansaantia ajatellen jopa haitallista, mutta siitä huolimatta niitä syödään..koska henkisen puolen hyödyt koetaan selvästi fysiologisia haittoja suuremmiksi.
Niin tästähän on esimerkkinä ihan muista yhteyksistä tuttu "lohtusyominen". Erityisesti naiset tunnustavat siihen syyllistyvänsä. Eikä liene sattumaa että suomalaisilla on saman aiakisesti enemmän ylipainoa kuin koskaan ennen ja käyttävät masennuslääkkeitä enemmän kuin koskaan ennen. Taitaapa perustua ihan samaan ihmisen henkiseen ominaisuuteen.
 
baikal kirjoitti:
Ajatellaas vaikka aluepataljoonaa. Se tarvii noin 1.5 tonnia erilaisia elintarpeita per päivä, viikossa osapuilleen 10 tonnia. Keskikokoisessa suomalaispitäjässä on ainakin kolme kohtuullista pikkumarkettia ja sivat ja muut päälle. Periaatteessa aivan asiakassuhteella homma toimii, tilaukset isompana sisään ja ei ongelmia. Mielestäni ei mitään ongelmaa, jos kauppiaille saadaan tieto syöttiläistä muutamaa päivää ennakoiden ja muuten logistiikka toimii. Jos siviiliyhteiskunnan logistiikka on jo päreinä, niin sitten tuo ei toimi.

Sitten ollaan ongelmissa, jos pataljoonaan liitettäisiin TYKISTÖN ahmatit.D.D.

Juu niille ei riitä mikään. Kaloreitakin vaativat kiloittain :D
 
baikal kirjoitti:
Ajatellaas vaikka aluepataljoonaa. Se tarvii noin 1.5 tonnia erilaisia elintarpeita per päivä, viikossa osapuilleen 10 tonnia. Keskikokoisessa suomalaispitäjässä on ainakin kolme kohtuullista pikkumarkettia ja sivat ja muut päälle. Periaatteessa aivan asiakassuhteella homma toimii, tilaukset isompana sisään ja ei ongelmia. Mielestäni ei mitään ongelmaa, jos kauppiaille saadaan tieto syöttiläistä muutamaa päivää ennakoiden ja muuten logistiikka toimii. Jos siviiliyhteiskunnan logistiikka on jo päreinä, niin sitten tuo ei toimi.

Sitten ollaan ongelmissa, jos pataljoonaan liitettäisiin TYKISTÖN ahmatit.D.D.
Kyllä se aluepataljoonan elintarviketäydennys tulee ihan jotain muuta kautta kuin paikallisen K- tai S-marketin tavaratoimituksen yhteydessä - jos se marketti on enää pystyssä... Tavarantoimittaja voi kyllä olla sama keskusliike kuin marketillakin. Kyllä noi jutut on suunniteltu aika tarkkaankin, mutta niistä ei kauheasti huudella.
 
suksisissi kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Ajatellaas vaikka aluepataljoonaa. Se tarvii noin 1.5 tonnia erilaisia elintarpeita per päivä, viikossa osapuilleen 10 tonnia. Keskikokoisessa suomalaispitäjässä on ainakin kolme kohtuullista pikkumarkettia ja sivat ja muut päälle. Periaatteessa aivan asiakassuhteella homma toimii, tilaukset isompana sisään ja ei ongelmia. Mielestäni ei mitään ongelmaa, jos kauppiaille saadaan tieto syöttiläistä muutamaa päivää ennakoiden ja muuten logistiikka toimii. Jos siviiliyhteiskunnan logistiikka on jo päreinä, niin sitten tuo ei toimi.

Sitten ollaan ongelmissa, jos pataljoonaan liitettäisiin TYKISTÖN ahmatit.D.D.
Kyllä se aluepataljoonan elintarviketäydennys tulee ihan jotain muuta kautta kuin paikallisen K- tai S-marketin tavaratoimituksen yhteydessä - jos se marketti on enää pystyssä... Tavarantoimittaja voi kyllä olla sama keskusliike kuin marketillakin. Kyllä noi jutut on suunniteltu aika tarkkaankin, mutta niistä ei kauheasti huudella.

Joo niin varmaan on. Tarkoitin sitä, että tonnisto ei ole täysin valtava haaste edes siviiliyhteiskunnalle, jos vaan kaikki toimii edes suunnilleen. Sodan muu rekvisiitta on asia erikseen sitten.
 
Back
Top