Fisu
Kenraali
Kyllähän lait pitää tarkistella sopiviksi jo ennen hyväksymistä, varsinkin Suomen lainvalmistelun surkeassa nykytilassa. Nykyinen Perustuslakivaliokuntahimmeli ei vain ole toimiva systeemi, sillä nykyisellään se tehokkaasti estää mitään suurempia muutoksia tapahtumasta, ellei kyse ole rahan kaatamisesta kohti Hyviä Asioita (tm). Tällä tarkoitan sitä, että perustuslain tulkinta määrittelee erilaiset ihmisoikeudet, vaikka laki itsessään ei ole asian osalta muuttunut mihinkään ja sen päälle asiantuntijoina käytetään erilaisia ihmisoikeuasiantuntijoita, joiden kaikkien tulopuoli on käytännössä kiinni äärimmäisen varovaisissa ja hysteerisissä ihmisoikeusnäkemyksissä. Perustuslakivaliokunta puolestaan koostuu lähes täysin maallikoista, joilla ei ole juuri minkäänlaista käsitystä lakiasioista, joten ovat täysin 1-3 jäsenen ja asiantuntijoiden vietävissä (jäseninä on ollut muun muassa opiskelijoita, eikä edes asiaan liittyviltä linjoilta). Suomilaiva on menossa kohti taloudellista jäävuorta, mutta nykytilanteessa kurssia ei voi muuttaa. Lakeja on erittäinn hankala muuttaa ihmisten kannalta negatiiviseen suuntaan, koska aina näihin saadaan perustuslailliset ihmisoikeuskysymykset mukaan, vaikkei mitään syytä sille olisi.
Jos se minusta olisi kiinni, niin perustuslakiasioita tarkastelisi valtion palkkalistoilla olevat ammattilaiset, jotka eivät ole riippuvaisia ympäri keulivista ihmisoikeustulkinnoista. Erilaisia sidosryhmiä voi toki kuulla, mutta näiden painoarvo lainvalmistelussa ei olisi enää niin yksipuolinen ja valtaa käyttävillä henkilöillä olisi näin kykyä näiden kriittiseen läpikäyntiin sekä myös itse lakiehdotuksen. Nämä toimisivat myös lainvalmistelun apuna, ettei tarvitse turhaan ravata portinvartijan luona aina toteamassa, ettei edelleenkään pääse läpi, tehkää uusiksi. Voitaisiin jo alussa todeta, ettei tämä tule onnistumaan, keksikää jotain muuta.
Jos se minusta olisi kiinni, niin perustuslakiasioita tarkastelisi valtion palkkalistoilla olevat ammattilaiset, jotka eivät ole riippuvaisia ympäri keulivista ihmisoikeustulkinnoista. Erilaisia sidosryhmiä voi toki kuulla, mutta näiden painoarvo lainvalmistelussa ei olisi enää niin yksipuolinen ja valtaa käyttävillä henkilöillä olisi näin kykyä näiden kriittiseen läpikäyntiin sekä myös itse lakiehdotuksen. Nämä toimisivat myös lainvalmistelun apuna, ettei tarvitse turhaan ravata portinvartijan luona aina toteamassa, ettei edelleenkään pääse läpi, tehkää uusiksi. Voitaisiin jo alussa todeta, ettei tämä tule onnistumaan, keksikää jotain muuta.