Yksi pieni korjaus tähän. Jos sairasloma on yli viisi päivää, niin se ensimmäinen päivä ei ole enää palkaton. Minun käsittääkseni se esitys on tuollainen ?
Erilaisia työntekijöitä ja työnantajia on niin paljon. Mitään ei voi yleistää. Jotkut työnantajat on sikoja, mutta on myös luottamusmiehiä mitkä samanlaisia porsaita.
Omat kokemukset on, että huonoimmat esimiehet ja HR on kaikissa julkisen alan toimijoissa. Yksityisellä puolella jos hoidat duunisi, yleensä ei vittuilla. Suuret kansainväliset konsernit on hyviä työnantajia, niin pitkään kuin firmalla menee hyvin, kun lakkaa menemästä kyyti on kylmää.
Jollain on ehkä ihan päinvastainen kokemus, mutta se ei tarkoita että kumpikaan valehtelisi.
Se että työnantaja tai sen edustaja kävisi väkivaltaiseksi on kyllä harvinaista. Ei koskaan ole tapahtunut. Joskus nuorempana olisin jopa toivonut sitä omalle kohdalleni tapahtuvaksi.
Tulevat lakot on poliittisia. Uskon että asiat voisi neuvotella ja esimerkiksi tuota saikkujuttua jotenkin lieventää. En kuitenkaan usko, että liitoilla on aitoa halua neuvotella, vaan nyt halutaan näyttää voimaa. Liitoille ei ole kynnyskysymys nuo työntekijöiden heikennykset, vaan se lakko-oikeuksien kavennus, jolla liitoilta vietäisiin oikeus laittaa satamat kiinni oikeastaan mistä syystä tahansa. Kysymys on siis vallasta, ei niinkään työntekijöiden edun ajamisesta pelkästään.
Mun mielestä molemmat on tolloja, sekä hallitus että liitot. Kuitenkin olen sitä mieltä että tuo puoluepolitiikka pitää saada liitoista pois, se ei sinne kuulu !