Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Työnantajaa ei kiinnostanut, työkavereita ei kiinnostanut, liittoa ei kiinnostanut, syyttäjää ei kiinnostanut? Jos kaikki muut ovat aina väärässä, joskus on myös hyvä tarkastella omaa näkökulmaa.
Tiesikö liitto? Tiesikö poliisi? Nämä eivät tarinasta ilmenneet. Jonkun pitää laittaa asia vireille jotta siihen reagoidaan.
 
Koville tuntuu todellisuus ottavan.

Pahoinpitely? Ei alettu "riitelemään". TS-valtuutettu ei tee mitään? PLM ei tee mitään? AVI ei tee mitään? Ammattiosasto ei tee mitään? Poliisi ei tee mitään? Työkaverit ei tee mitään? Uutta tarinankerrontaperinnettä? Eli Bullshit.
Tähän sitten tosijuttu 80-luvulta. Nuorena insinöörin planttuna toisessa työpaikassa (oli jo vähän vastuutakin) oli suorat urakat työntekijöillä, urakkahinnoittelu oli pitkällisen väännön tulos. Kurssin kautta tuli maatalon kasvatti peruskepulainen (kepulaiset oli silloin ihan muuta kuin Saarikko), joka alkoi tuolla urakalla tekeen hillitöntä tuntiansiota -eikä sillä edes tullut hiki- oli yksinkertaisesti taitava. Tulipunainen PLM meni selittään, ettei ole oikein tehdä tuolla vauhdilla töitä, kun me muut ei saada läheskään samaa ansiota. Tekijämies veti ihan kyselemättä suoraan turpaan työajalla ja työpaikalla.
Pakko oli tietysti turpaan saanelta kysyä, että tehdäänkö tästä juttu. Sanoi, että ei hänen kanttinsa kestä tehdä tätä julkiseksi, olisi liian suuri häpeä tunnustaa saaneensa nekkuun kepulaiselta. Kertoi ihan suoraan, että firmalle olisi paljon helpompi asioida AY:n kanssa, jos turpaanvetäjän työsuhde purettaisiin (oli vielä koeajalla). Ei tietenkään annettu periksi, kun ei jätkä itse halunnut tulla esiin. Tekijämies lähti sitten toiseen narikkaan, johon olin itsekin hakeutunut duuniin. Tienasi sielläkin hyvin, jäi muuan vuosi sitten todellakin hyvin ansaitulle eläkkeelle. PLM:n mestaroima verstas suljettiin kannattamattomana 90-luvun lamassa.
 
Pahoinpitely? Ei alettu "riitelemään". TS-valtuutettu ei tee mitään? PLM ei tee mitään? AVI ei tee mitään? Ammattiosasto ei tee mitään? Poliisi ei tee mitään? Työkaverit ei tee mitään? Uutta tarinankerrontaperinnettä? Eli Bullshit.
Tähän sitten tosijuttu 80-luvulta. Nuorena insinöörin planttuna toisessa työpaikassa (oli jo vähän vastuutakin) oli suorat urakat työntekijöillä, urakkahinnoittelu oli pitkällisen väännön tulos. Kurssin kautta tuli maatalon kasvatti peruskepulainen (kepulaiset oli silloin ihan muuta kuin Saarikko), joka alkoi tuolla urakalla tekeen hillitöntä tuntiansiota -eikä sillä edes tullut hiki- oli yksinkertaisesti taitava. Tulipunainen PLM meni selittään, ettei ole oikein tehdä tuolla vauhdilla töitä, kun me muut ei saada läheskään samaa ansiota. Tekijämies veti ihan kyselemättä suoraan turpaan työajalla ja työpaikalla.
Pakko oli tietysti turpaan saanelta kysyä, että tehdäänkö tästä juttu. Sanoi, että ei hänen kanttinsa kestä tehdä tätä julkiseksi, olisi liian suuri häpeä tunnustaa saaneensa nekkuun kepulaiselta. Kertoi ihan suoraan, että firmalle olisi paljon helpompi asioida AY:n kanssa, jos turpaanvetäjän työsuhde purettaisiin (oli vielä koeajalla). Ei tietenkään annettu periksi, kun ei jätkä itse halunnut tulla esiin. Tekijämies lähti sitten toiseen narikkaan, johon olin itsekin hakeutunut duuniin. Tienasi sielläkin hyvin, jäi muuan vuosi sitten todellakin hyvin ansaitulle eläkkeelle. PLM:n mestaroima verstas suljettiin kannattamattomana 90-luvun lamassa.
Siis lisäyksenä näihin joittenkin tuomiin "epäkohtiin" Ei varsinainen vastaus @Eerikainen
Kukaan ei siis tee ongelmalle mitään, ei siis se ongelmaakohdeltukkaan työntekijä ja joittenkin mielestä se suurin syyllinen on se työnantaja??

Siis mitä vittua? Mikä tätä maailmaa vaivaa?

Täällä se nyt näyttää olevan tapana valittaa kaikesta. Joillakin kun demokraattisesti valittu hallitus on aivan väärä ja esimerkkiä siitä näyttää opposition puolesta AY-liike.
 
Minulle on hieman epäselvää, miten se sinun mainostama liitto ei auttanut mitenkään asiaa ?

Kun tässä nyt tuntuu, että näissä kauhukertomuksissa on aina takana se, että työnantajat on ihan kamalia ja sen takia vahvat ammattiliitot on välttämättömän tärkeitä. Ne on usein sellaisia pelottelevia mainospuheita. Ja asioita halutaan yleistää.

No ei minua haittaisi vahvat ammattiliitot, mutta pysyisivät siellä työmarkkina-karsinassaan.

Minä haluan, että valta on demokratiassa sinne valituilla poliitikoilla, eikä jollain hähmäisillä liittohahmoilla. Kyllä nämä tulevat lakot vaikuttavat hyvin poliittisilta ja nimenomaan näyttävät olevan valtataistelua. Noista loppujen lopuksi kärsii köyhä kansa.

Poliitikot voisivat alkajaisiksi olla heikentämättä sopiminiani työehtoja. Esimerkiksi tällä hetkellä ensimmäisestäkin sairaslomapäivästä kuuluu minulle palkka. Jos tämä halutaan muuttaa, on se tehtävä kustannusneutraalisti eli niin, että saan odotusarvoisesti edelleen yhtä paljon palkkaa vuodessa, vaikka en saisikaan ensimmäisestä sairaslomapäivästä palkkaa. Muussa tapauksessa kyse on työehtojen asiattomasta heikennyksestä.
 
Se mitä itse olen seurannut, niin nuorempi väki ei ole työpaikoillakaan kovin samanmielistä vanhakantaisten ay-partojen kanssa, jotka ajoittain yrittävät elää kuin jotain tunkkaista 70-lukua ja saada muutkin mukaan siihen ideaan missä työ ja työnantaja on paskaa mille kuuluu kettuilla joka mahdollisessa käänteessä. Tämä näkyi kun eräässä tehtaassa oltiin tuotannon ylösajotilanteessa uuden sopimuksen takia ja se vaati venymistä, kun linja ei alkuun ollut ihan ongelmaton. No vanha kaarti oli sitä mieltä että pistetään perseet penkkiin eikä mitään ylimääräistä tehdä, mihin nuoremmasta väestä vastattiin että sehän olisikin tosi fiksua kusta alulla oleva asiakassuhde. Se venyminen tuotti työtä aika moneksi vuodeksi.
Minusta sellainen turha työnantajan ja työntekijöiden vastakkainasettelu on ihan lapsellista ja kertoo puutteellisesta ymmärryksestä. Näitä tuntuu riittävän omalla työpaikallakin, vaikka työoloissa ja palkoissa ei ole valittamista. Kummankin osapuolen pitäisi hyötyä siitä, että toisella menee hyvin, ja kummankin osapuolen pitäisi pystyä vähän joustamaan tarvittaessa.

Tuollainen älytön joustamattomuus on kyllä työntekijöiltä kuin housuun kusemista pakkasella. Ihan sama vaikka koko firma menisi nurin ja työt lähtisi alta, kunhan ei tarvi yhtään joustaa mistään. Toki työnantajan pitäisi sitten myös vastavuoroisesti palkita, kun menee hyvin.
 
Poliitikot voisivat alkajaisiksi olla heikentämättä sopiminiani työehtoja. Esimerkiksi tällä hetkellä ensimmäisestäkin sairaslomapäivästä kuuluu minulle palkka. Jos tämä halutaan muuttaa, on se tehtävä kustannusneutraalisti eli niin, että saan odotusarvoisesti edelleen yhtä paljon palkkaa vuodessa, vaikka en saisikaan ensimmäisestä sairaslomapäivästä palkkaa. Muussa tapauksessa kyse on työehtojen asiattomasta heikennyksestä.
Jos kerran olet sopinut näistä asioista työnantajasi kanssa, eihän siihen kukaan puutu.
 
Minusta sellainen turha työnantajan ja työntekijöiden vastakkainasettelu on ihan lapsellista ja kertoo puutteellisesta ymmärryksestä. Näitä tuntuu riittävän omalla työpaikallakin, vaikka työoloissa ja palkoissa ei ole valittamista. Kummankin osapuolen pitäisi hyötyä siitä, että toisella menee hyvin, ja kummankin osapuolen pitäisi pystyä vähän joustamaan tarvittaessa.

Tuollainen älytön joustamattomuus on kyllä työntekijöiltä kuin housuun kusemista pakkasella. Ihan sama vaikka koko firma menisi nurin ja työt lähtisi alta, kunhan ei tarvi yhtään joustaa mistään. Toki työnantajan pitäisi sitten myös vastavuoroisesti palkita, kun menee hyvin.
Omana kokemuksena teknologiateollisuuden puolelta: luottamusmiehissä ja liiton toimitsijoissa on etenkin työntekijäpuolella selkeästi kaksijakoista porukkaa. Useimmat ovat hyvinkin yhteistyöhakuisia ja -haluisia mutta sitten on se toinen ryhmä jota ei todellakaan pitäisi niihin hommiin valita. Toimihenkilöpuolella kyyti on ollut lähes poikkeuksetta tasaisempaa ja keskusteluyhteys hyvä. Minkäänlainen yleistäminen ei ole mahdollista koska jokainen ihminen on yksilö siinä kuin yrityksetkin.
 
Pahoinpitely? Ei alettu "riitelemään". TS-valtuutettu ei tee mitään? PLM ei tee mitään? AVI ei tee mitään? Ammattiosasto ei tee mitään? Poliisi ei tee mitään? Työkaverit ei tee mitään? Uutta tarinankerrontaperinnettä? Eli Bullshit.
Tähän sitten tosijuttu 80-luvulta. Nuorena insinöörin planttuna toisessa työpaikassa (oli jo vähän vastuutakin) oli suorat urakat työntekijöillä, urakkahinnoittelu oli pitkällisen väännön tulos. Kurssin kautta tuli maatalon kasvatti peruskepulainen (kepulaiset oli silloin ihan muuta kuin Saarikko), joka alkoi tuolla urakalla tekeen hillitöntä tuntiansiota -eikä sillä edes tullut hiki- oli yksinkertaisesti taitava. Tulipunainen PLM meni selittään, ettei ole oikein tehdä tuolla vauhdilla töitä, kun me muut ei saada läheskään samaa ansiota. Tekijämies veti ihan kyselemättä suoraan turpaan työajalla ja työpaikalla.
Pakko oli tietysti turpaan saanelta kysyä, että tehdäänkö tästä juttu. Sanoi, että ei hänen kanttinsa kestä tehdä tätä julkiseksi, olisi liian suuri häpeä tunnustaa saaneensa nekkuun kepulaiselta. Kertoi ihan suoraan, että firmalle olisi paljon helpompi asioida AY:n kanssa, jos turpaanvetäjän työsuhde purettaisiin (oli vielä koeajalla). Ei tietenkään annettu periksi, kun ei jätkä itse halunnut tulla esiin. Tekijämies lähti sitten toiseen narikkaan, johon olin itsekin hakeutunut duuniin. Tienasi sielläkin hyvin, jäi muuan vuosi sitten todellakin hyvin ansaitulle eläkkeelle. PLM:n mestaroima verstas suljettiin kannattamattomana 90-luvun lamassa.
No minkäs minä sille voin jos uhri haluaa että antaa asian olla.
 
Poliitikot voisivat alkajaisiksi olla heikentämättä sopiminiani työehtoja. Esimerkiksi tällä hetkellä ensimmäisestäkin sairaslomapäivästä kuuluu minulle palkka. Jos tämä halutaan muuttaa, on se tehtävä kustannusneutraalisti eli niin, että saan odotusarvoisesti edelleen yhtä paljon palkkaa vuodessa, vaikka en saisikaan ensimmäisestä sairaslomapäivästä palkkaa. Muussa tapauksessa kyse on työehtojen asiattomasta heikennyksestä.
Miksi ihmeessä pitäsi?
Muutetaanhan työehtoja koko ajan työnantajan kannalta huonommaksi.
 
Poliitikot voisivat alkajaisiksi olla heikentämättä sopiminiani työehtoja. Esimerkiksi tällä hetkellä ensimmäisestäkin sairaslomapäivästä kuuluu minulle palkka. Jos tämä halutaan muuttaa, on se tehtävä kustannusneutraalisti eli niin, että saan odotusarvoisesti edelleen yhtä paljon palkkaa vuodessa, vaikka en saisikaan ensimmäisestä sairaslomapäivästä palkkaa. Muussa tapauksessa kyse on työehtojen asiattomasta heikennyksestä.
Miksi työnantajan pitäisi maksaa sinulle palkkaa päivältä, jolloin et ole töissä? Kaverisi paikkaa sinun saikuttamista normipalkalla.
 
Miksi työnantajan pitäisi maksaa sinulle palkkaa päivältä, jolloin et ole töissä? Kaverisi paikkaa sinun saikuttamista normipalkalla.
Koska tietenkin työnantaja on huomioinut sairasteluni muun ajan palkassa. Jos sairaspäiviltä ei maksettaisi palkkaa (ensimmäiseltä tai kaikilta), niin työnantaja maksaisi muusta työajasta vastaavasti enemmän. Nyt nämä on jyvitetty könttäsummaan, jotta en tulisi sairaana töihin ja sairastuttaisi muita työntekijöitä.
 
Kuntatyöntekijät ovat vuodessa keskimäärin 20,7 vuorokautta poissa sairaslomalla (tieto vuodelta 2022). Itse arvioisin määräni olevan noin 1,5 vrk/vuosi. Ensimmäisen sairaspoissaolopäivän muuttaminen palkattomaksi olisi märkä rätti kasvoilleni, sillä en jätä todellakaan töitäni toisille kuin äärimmäisestä pakosta, koska opetusalalla joutuisin kuitenkin tekemään tavoitteellisen sijaispaketin ilman mitään takuita siitä, että luokassa kaikki toimii odotusarvoisesti. Päinvastoin kokemukseni mukaan aina joutuu perästä paikkailemaan toisten työtä.

Jos ensimmäinen sairaspoissaolo muuttuu OVTES:ssä palkattomaksi, niin sijaisohjeeni ovat jatkossa muotoa ”keksi jotain”. Olenhan sairaana. Jos saikuttajia halutaan jotenkin hallitusohjelman mukaisesti kuitenkin ”rangaista”, niin ainakin palkattomuuden pitäisi alkaa jostain keskiarvon ylittävästä saikuttamismäärästä (tässä esim. 20+ vrk/a), tai sitten tyyliin kolmas saikku vuodessa, josta eka päivä omavastuulle. Antakaa maukkaperusjätkien siis olla rauhassa! Ne työnantajaa kannattelevatkin. Jos työläiset huomioidaankin tunti-/kuukausipalkassa yhdenvertaisina, niin ei suinkaan sairastelurangaistavuus (sitähän tämä on) voi langeta koko lössin päälle yksilöeroja huomioimatta. Saatana.

Ja vaikka olen tähän asti toiminut kuten opetan, niin mainitsen kuitenkin vanhuuden vaikutusten laskeutuvan vääjäämättä meidän kaikkien päälle. Herra tai narri. Ekat 48 elinvuotta ovat olleet terveyden suhteen kohdaltani ”maltillinen menestystarina”, mutta piru vie - kyllä on äijä muuttunut huonommaksi monessa suhteessa viimeisen 8 vuoden aikana. Yritän joka tapauksessa parhaani mukaan puskea lapseni aikuisuuteen ja kuitata asuntolainani pankille. Sen jälkeen ”te minun tehkää, miten miellyttää”.
 
Viimeksi muokattu:
Koska tietenkin työnantaja on huomioinut sairasteluni muun ajan palkassa. Jos sairaspäiviltä ei maksettaisi palkkaa (ensimmäiseltä tai kaikilta), niin työnantaja maksaisi muusta työajasta vastaavasti enemmän. Nyt nämä on jyvitetty könttäsummaan, jotta en tulisi sairaana töihin ja sairastuttaisi muita työntekijöitä.
Niinpä ja sitten voisi funtsia mitä se mikroyrittäjä ajattelee, kun pitäisi alkaa kasvaan ja ottaa eka työntekijä. Se eka käy hakemassa saikun ja yrittäjä paikkaa omalla työpanoksellaan.
Isoissa firmoissa se on juuri noin: Tilastollinen kulu, mutta taloudessa se oikeasti heikentää työllisyyttä.
 
Palkkaat mikroyrittäjänä parhaan kaverisi, luotettava ”olde chapin” ensimmäiseksi palkolliseksesi. Tämä paskoo koeajan jälkeen jalkansa futsalturnauksessa ollen puoli vuotta poissa työmaaltasi. Työntekijän, työnantajan vai yhteiskunnan ongelma? Vai kaikkien yhdessä? Sava-maksuja makselee kaikki roolissa tai toisessa.
 
Palkkaat mikroyrittäjänä parhaan kaverisi, luotettava ”olde chapin” ensimmäiseksi palkolliseksesi. Tämä paskoo koeajan jälkeen jalkansa futsalturnauksessa ollen puoli vuotta poissa työmaaltasi. Työntekijän, työnantajan vai yhteiskunnan ongelma? Vai kaikkien yhdessä? Sava-maksuja makselee kaikki roolissa tai toisessa.
Jos oli Palloliiton alainen turnaus tai vapaa-ajan vakuutukset muuten kunnossa niin se auttaa vähän.

Meillä on otettu koko porukalle kootusti vapaa-ajan vakuutukset ja hoitokuluvakuutus. Niillä saadaan vapaa-ajan haavakot ainakin nopeasti kunnolliseen tutkimukseen ja edelleen hoitoon. Kustannukset ovat maltilliset joten suosittelen aina tätä mallia muillekin.
 
Jos oli Palloliiton alainen turnaus tai vapaa-ajan vakuutukset muuten kunnossa niin se auttaa vähän.

Meillä on otettu koko porukalle kootusti vapaa-ajan vakuutukset ja hoitokuluvakuutus. Niillä saadaan vapaa-ajan haavakot ainakin nopeasti kunnolliseen tutkimukseen ja edelleen hoitoon. Kustannukset ovat maltilliset joten suosittelen aina tätä mallia muillekin.
Niinpä. Eikä siitä ole kuin noin 150 vuotta, kun tehtaat perustivat britteihin futisjoukkueita, jotta duunarit tulisivat aamusta selvinpäin töihin. Jokaisella aikakaudella on omat ongelmansa.
 
Minusta sellainen turha työnantajan ja työntekijöiden vastakkainasettelu on ihan lapsellista ja kertoo puutteellisesta ymmärryksestä. Näitä tuntuu riittävän omalla työpaikallakin, vaikka työoloissa ja palkoissa ei ole valittamista. Kummankin osapuolen pitäisi hyötyä siitä, että toisella menee hyvin, ja kummankin osapuolen pitäisi pystyä vähän joustamaan tarvittaessa.

Tuollainen älytön joustamattomuus on kyllä työntekijöiltä kuin housuun kusemista pakkasella. Ihan sama vaikka koko firma menisi nurin ja työt lähtisi alta, kunhan ei tarvi yhtään joustaa mistään. Toki työnantajan pitäisi sitten myös vastavuoroisesti palkita, kun menee hyvin.
Edelleenkin olen itse varmaankin tuki-tai yleislakossa tulevien kuukausien mittaan, ja se aiheuttaa ainakin minulle vähintäänkin kaksijakoisia ajatuksia..
Kyseessä on aika selkeästi poliittinen lakkoilu hallitusta vastaan , jossa olevaa ps-puoluetta olen äänestänyt. En kuulu SAKlaiseen liittoon vaan siihen toiseen keskusjärjestöön kuuluvaan, joka myös on ilmoittanut lakkoilusta. Nautin tietysti ay-liikkeen monenlaisista hyvistä saavutuksista työelämässä, ja "kiroan " esim sitä että osaa oikeasti hankalista ihmisistä ei saada pois helpommin ja saikuttamisesta palkitaan. Tai että "ammattityöttömiä" ei saada ruotuun.. Hyvänä esimerkkinä ay-liikkeen "loistavasta" edunvalvonnasta ja hyvästä omien jäsenten etujen ajamisesta pidän Paperiliiton toimintaa Ahosen johdolla. Maailma muuttuu ja sitä ei ymmärretty, oltiin vain vanhassa ay-poterossa ja juna meni jo.. Vastaavia esimerkkejä on varmasti muitakin.
Jotenkin oma ajatus olisi, että pitäisi ajatella vähemmän mustavalkoisesti, että työnantaja ei ole aina vain paha tai ay-liitto aina vain hyvä.
Se mitä erityisesti vierasta sak:laisessa järjestössä on häpeilemätön veljeily/symbioosi sdp/vas laidan kanssa..
 
Back
Top