Fremen
Greatest Leader
Erittäin hyvin tiivistetty! Ravintola-alalla on onneksi sentään vakiintunut nk. "testipäivä", jonka aikana kokeneelle Head Chefille kyllä selviää kyvyt sekä asenne jonkinlaisella luottamusvälillä... itselläni nykyisen työpaikan koepäivänä head chef (keittiömestari?) kaatoi vahingossa gastronormin gambassia valkosipuli-/ chilikastikeessa low boy -jääkaappiin, sanoin saman tien "let me get that Chef", sammutin ja tyhjensin kaapin, pesin ja kuivasin sen, vaihdon rallit ja kaukalot, täytin sen uudelleen ja laitoin takaisin päälle. Aikaa meni ehkä 5 minuuttia. Lopuksi kysyin että jos kerrotte missä ne gambasit majailee niin otan lisää sulamaan, pikasulatus kuumassa ja juoksevassa jos on tarvis.Jos ne olisivat toimineet kuten AY-liike: Ne olisi ilmoittaneet hallitukselle, että jos esim. yritystuet eivät nouse haluamallamme tasolle, alamme järjestämään työsulkuja, joissa keskeytämme palkanmaksun työntekijöillemme. Eli työtaistelun vahingot kärsii eri instanssi kuin työtaistelun kohde on.
Yhteen hiileen puhaltaminen on juurikin noin, mutta sehän edellyttää että molemmat puhaltaa samaan hiileen eikä molemmat omaansa. Työpaikkatasolla ihan selvä. Olen samaa mieltä.
Jos esimerkiksi irtisanominen tehdään yksinkertaisemmaksi (lue: yritykselle halvemmaksi) ei kaikki yritykset ryntää heti irtisanomaan, koska ei niitä yrityksiä pysty pyörittään ilman henkilöstöä. Helpompi irtisanominen madaltaa töihinottokynnystä ja lisää työllisyyttä Ainahan sitä joutuu miettiin, että kannattaako pienen tarpeen takia palkata utta, kun ei niistä sitten vaivattomasti pääse eroon.
Sain paikan, ja pari viikkoa sitten pomo kertoi tehneensä sen tahallaan.
Ihan perussettiä.
Asenne ratkaisee, itse olin jonkun kuukauden työttömänä, koska ikä (1973) ehkä ongelma, tai CV vaan jotenkin huonosti muotoiltu potentiaaliselle lukijakunnalleen. Mutta hyvien tyyppien löytäminen ja palkkaaminen, siten että ilmestyvät sovitusti töihin ekana päivänä, on erittäin vaikeaa tällä hetkellä, ilmeisesti myös Suomessa.
Ihmiset tuntuvat päättäneen että miehen oma sana tarkoittaa vähän mitä sattuu huvittamaan... mikä on kyllä aika outo asenne näin vähän pidemmän matkan miehelle. Täällä on kuitenkin kokeneelle kokille (5v+?, en siis minä, uusi urasuunta viime vuoden keväältä!) liksat 250-270nok tunti, ja verot alhaisemmat, varsinkin koska on veroluokat joilla pelata. Progressio on Suomeen verrattuna hyvin mieto, ja alkaa jyrkentymään tulotasolla josta voin vain uneksia.
Anteeksi jos tämä on vähän off topic, mutta täällä muissa Pohjoismaissa, jotka mielestäni eivät ole enää Härmän vertailuryhmä, syy Suomen hyödyttämät kusipoliitikot ja eduskunnan puuduttava kyvyttömyys säätää yhtään mitään yleishyödyllistä hirvittävää fiskaalista tulevaisuutta ajatellen, on ajettu "oikeistolaista politiikkaa" jo jumaleishan vuosikymmenet... Suomi tukehtuu AY-korporaatiofasismiinsa ja ylijäykkiin ja kalliisiin hallintorakenteisiinsa.
Mikä suoraan sanotuna raastaa isänmaallisen miehen sydäntä.
Viimeksi muokattu: