Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Miksi sitä pitäisi jollain äpillä tai sateliittipaikannuksella kontrolloida? Uskotaanhan me sekin että se heebo on työtön, kun se kirjaa siihen listaan olevansa "työtön". Häh?

Mutta se listojen kirjoittaminen ja tarkastaminen vie turhaan aikaa molemmilta.

Äpillä se kirjaus onnistuisi helpommin ja säästäisi aikaa kaikilta.
 
Valtioneuvoston rapsasta: "Perustulokokeilussa 2 000 työtöntä henkilöä sai verotonta perustuloa 560 euroa kuukaudessa riippumatta muista tuloistaan tai siitä, hakivatko he aktiivisesti töitä. Perustulon saajat valittiin satunnaisesti niiden henkilöiden joukosta, jotka marraskuussa 2016 saivat työttömyysetuutta Kelasta. Vertailuryhmän muodostivat henkilöt, jotka saivat marraskuussa 2016 Kelasta työttömyysetuutta mutta eivät tulleet valituiksi perustulokokeiluun."
Miten näiden (2000 työtöntä) tilanne olisi muuttunut siitä että mukana olisi ollut 2000 hyväpalkkaista, joilta se olisi verotettu pois? Eikö tässä nyt nimenomaan saatu havainto siitä että vastikkeettomalla ylimääräisellä tulonsiirrolla ei ole mitattavaa vaikutusta työllistymiseen sen sijaan toisena kokeiluvuonna mukaan tullut aktiivimalli näytti lisäävän työllisyyttä?
Lue vaan pitemmälle niin selviää, että noilta 2000 työttömältä ei leikattu perustuloa pois, jos työllistyivät kokeilun aikana. Saivat siis pitää palkan + perustulon.

Ei sellainen mikään perustulo ole.

"Perustulo oli vastikkeeton etuus, jota ei tarvinnut hakea ja jonka saamiselle ei ollut erityisiä ehtoja. Perustuloa maksettiin koeryhmälle kahden vuoden ajan vastikkeettomasti, eivätkä työ- tai yrittäjätulot vähentäneet etuutta."
 
Lue vaan pitemmälle niin selviää, että noilta 2000 työttömältä ei leikattu perustuloa pois, jos työllistyivät kokeilun aikana. Saivat siis pitää palkan + perustulon.

Ei sellainen mikään perustulo ole.

"Perustulo oli vastikkeeton etuus, jota ei tarvinnut hakea ja jonka saamiselle ei ollut erityisiä ehtoja. Perustuloa maksettiin koeryhmälle kahden vuoden ajan vastikkeettomasti, eivätkä työ- tai yrittäjätulot vähentäneet etuutta."
Sulla on oma määritelmä perustulolle? KELA:n sivuilta tuossa alla määritelmä, uskon KELA:n tietävän mitä perustulo tarkoittaa määritelmällisesti.
"Perustulo on vastikkeettoman sosiaaliturvan muoto. Jos Suomessa päädyttäisiin maksamaan perustuloa, se korvaisi erillisiä etuuksia ja tukia siten, että joko kaikki suomalaiset tai Suomessa pysyvästi asuvat henkilöt saisivat perustuloa. Muut tulot eivät vähentäisi perustuloa."

Samasta kohdassa jatkoa:
"Sen rinnalle on esitetty veromallia, jossa työssäkäyvien perustulo nollautuisi verotuksella."

Perustulo on nimenomaan vastikkeeton tulo, jonka perusteena on kansalaisuus ja / tai maassa asuminen.
Jos sinulla on joku muu virallinen lähde perustulon määritelmästä, by all means pls share.

Esitin, että osaamishaasteisen ihmisen olisi parempi olla (kontrolloidusti, ei markkinoita sekoittaen) alipalkalla työssä ja alipalkkauksen päälle saisi tukea, jotta käytettävissä oleva rahamäärä olisi riittävä.
Vaihtoehto (C):n tuen voi toteuttaa esimerkiksi Suomessa oleville kansalaisille maksettavalla perustulona. Sen määrää voisi vieläpä säätää niin, että se olisi hyvinä aikoina isompi ja huonoina aikoina pienenisi. Näin se osaltaan hakeutuisi tasoon, jolla saadaan esim. haluttu työttömyysaste.
Vastasin Veromiehelle:
Pelkkä yleinen perustulo ei toimi. Sehän testattiin jo: Ei lisää työllisyyttä.
Johon sinä:
Se mikään perustulo ollut, kun sitä ei verotettu pois sitä tarvitsettamattomilta.
Kun tuo kokeilu nimenomaan testasi (vasureiden märkä uni) vastikkeetonta ihan kaikille tasaisuuruisena jaettavaa rahamäärää. ööh perustuloa?

Jos palataan Orpon hallituksen politiikkaan:
Vituksihan tämä meni, jos odotti oikeistohallitukselta jotain korjausliikettä. Itse olisin nähnyt oikeana, että sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden määrärahat olisivat kasvaneet. Kaikesta muusta (opetus, terveydenhuolto, sosiaalimenot included) olisi leikattu niin paljon että viimeistään hallituskauden lopussa pystyisimme lyhentämään velan nettomäärää. Jos (yli 10 mrd:n kai) leikkauksista ei olisi päästy poliittisesti sopuun, kaikilta ministeriöiltä (pl. puolustus- ja sisä-) juustohöylällä niin että velkaantuminen loppuu.
Yksinkertainen laskuesimerkki: Budjetin loppusumma 87,2 mrd, lisävelka 10,1 mrd. Velkaa kasvattamaton budjetti: 77,1 mrd. PLM 6,2 mrd SM 2,48, -sisäministeriöltä voisi ottaa maahanmuuton n. 500 milj juustohäylälle- eli noin 8,2 mrd on minun arvomaailmassani pakollisia menoja > leikattava budjetti (77,1 - 8,2) n. 68,9 mrd. Säästötarve minimi 10,1 mrd. Juustohöylän siivun paksuus 14,66 %. Jotta päästään lyhentään ja ehkää korottaan turvallisuusrahoja pyöristetään ylöspäin vähintään 15 prosenttiin. Poliitikot voisi vääntää kuinka paljon yli 15 %:n leikkaushöylää paksunnetaan.
Ja ne työelämäuudistukset oikein helvetin isolle, että syntyisi sitä jaettavaa eikä todellakaan tarvitsisi viittätoista prosenttia leikata esimerkiksi vanhustenhuollosta.
Vaan ei: Myös oikeistohallitus on sitä mieltä, että lapset, lastenlapset ja lastenlastenlapset jne. hamaan maailmantappiin saakka kustantaa tämän törsäämisen. Mä olen ihan oikeasti kuvitellut että ihmisen perimässä olisi halu saada omille jälkeläisille parempaa kuin itselle, mutta meidän sukupolvi on yksimielisesti tuhoamassa oman velttoutensa ja ahneutensa vuoksi jälkipolvien mahdollisuudet.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten varmaan pitäisi luoda joku algoritmi mikä ottaa huomioon toisaalta työttömän iän ja sukupuolen ja toisaalta erilaisten sairauksien ja vammojen vaikutuksen fyysiseen suorituskykyyn. Muuten alkaa valitus siitä miten tervettä 20-vuotiasta miestä kohdellaan epätasa-arvoisesti verrattuna vaikkapa 60-vuotiaaseen naiseen jolla on astma ja nivelongelmia.
Niinpä.

Tosin kuntotestitulokset tulkitaan jo nyt ikäluokittain ja testivalinnanvaraa on, myös niille joilla on itsestään riippumattomia rajoitteita.

Jos ei-rajoitteinen ei saa tyydyttävää tulosta vaikkapa kävelytestistä niin kyllä siinä voi kyseenalaistaa fyysisen kunnon lisäksi vähän työkykyäkin.
 
Toki Saksa on houkutteleva toimintaympäristö. Siellä kun pistettiin duunarikotitaloudet kyykkyyn jo jokin aika sitten.
Pahoittelut, kun tulee vähän myöhään tämä:
Pakko olla Horsteille kateellinen heidän demareistaan tältä osin. Hartz-mallin loi kukapa muukaan kuin Peter Hartz, pääosin VW:llä työuransa tehnyt jäsenkirjademari ja poliittisesti sen junttasi aateveli Gerhard Schröder. Nämä vesselit ne sen Hartz-ohjelman loivat, minkä kutsumista kyykyttämiseksi en pidä liiotteluna. Vaikee mun on nähdä, että Lindtmanni jonkun demari AY-pomon kanssa tällaisen saisi aikaiseksi. Saksan talous siinä oli focuksessa ja onhan ne sakut ihan menestyneet tuosta kyykyttämisestä huolimatta.
Normaaliin demarityyliin molemmat ovat tietysti sittemmin ryvettyneet: Schröder Putinin kanssa ja Hartz tietenkin käytti työnantajansa rahaa (ja paljon) demarityyliin mm 2 M€ luottamusmiehen erikoisbonuksiin ja lipo 400 k€ luottamusmiehen sivupanon palkkaan. Siis maksatti luottamusmiehen brassi-jalkavaimolle muutaman vuoden 7600 €/kk palkkaa. Suomalaisetkin vw-ostajat ovat osallistuneet omalla osuudellaan tuon panopuun kustantamiseen. Itselleen sitten virman piikkiin hillitöntä juhlimista, huoralaskuja sekä yksityismenoja. Aika velikulta.
Demarit kun pääsee syvän taskun ääreen, ne ei ujostele Saksassakaan.
 
Valtioneuvoston rapsasta: "Perustulokokeilussa 2 000 työtöntä henkilöä sai verotonta perustuloa 560 euroa kuukaudessa riippumatta muista tuloistaan tai siitä, hakivatko he aktiivisesti töitä. Perustulon saajat valittiin satunnaisesti niiden henkilöiden joukosta, jotka marraskuussa 2016 saivat työttömyysetuutta Kelasta. Vertailuryhmän muodostivat henkilöt, jotka saivat marraskuussa 2016 Kelasta työttömyysetuutta mutta eivät tulleet valituiksi perustulokokeiluun."

Turhan pieni otos. Marraskuussa 2016 oli 328 500 työtöntä työnhakijaa. Muistaakseni suurin kritiikki liittyi tuohon ja olisi haluttu vähintään 20 000:n koe-erä.
 
Turhan pieni otos. Marraskuussa 2016 oli 328 500 työtöntä työnhakijaa. Muistaakseni suurin kritiikki liittyi tuohon ja olisi haluttu vähintään 20 000:n koe-erä.
2000 / 328 500 liian pieni otos?
4,5 miljoonan äänestyskäyttäytyminen saadaan selville suurinpiirtein (viimeisin HS 2388 otos ) samansuuruisella otoksella.
Hyvin satunnaistamalla (mikä on se vaativa osa tutkimisessa) riittää muutama kymmenen otokseksi, kun mitataan miljoonien populaatioita.
Satunnaistamisen vaikeutta korjataan "ylisuurella" otoksella.
Valtioneuvoston rapsasta: "Kokeilun toteutus onnistui hyvin, ja se tuotti uutta tietoa, jota ei olisi saatu ilman kokeilua. Se myös osoitti, että laajamittaisten yhteiskuntakokeilujen järjestäminen on Suomessa lainsäädännöllisesti mahdollista, sanoo ohjelmajohtaja Olli Kangas Suomen Akatemian strategisesta tutkimuksesta."
Me sanoon sille Suomen Akatemian ohjelmajohtajalle, että liian pieni otos.
 
Kaikki eivät jaa tuon valtioneuvoston sivuilla julkaistun raportin näkemystä kertakaikkisen onnistuneesta kokeilusta. Perustulokokeilusta ongelmineen vähän laajemmin:



 
2000 / 328 500 liian pieni otos?
4,5 miljoonan äänestyskäyttäytyminen saadaan selville suurinpiirtein (viimeisin HS 2388 otos ) samansuuruisella otoksella.
Hyvin satunnaistamalla (mikä on se vaativa osa tutkimisessa) riittää muutama kymmenen otokseksi, kun mitataan miljoonien populaatioita.
Satunnaistamisen vaikeutta korjataan "ylisuurella" otoksella.

Me sanoon sille Suomen Akatemian ohjelmajohtajalle, että liian pieni otos.

Eihän me sitten mitään vaaleja tarvita, vedetään gallupeista... /s

Tulokset riippuvat siitä keltä kysyy...


Kokeilua johtanut tutkija Olli Kangas piti kahden vuoden aikaa kokeiluun liian lyhyenä.

– Siinä ajassa muutokset käyttäytymisessä eivät ehdi tulla esiin.

Kankaan mukaan nyt on saatu vain osittaisia vastauksia siihen, miten perustulo tietyssä ryhmässä toimii. Kysymykseen, mitä kokeilusta opittiin, Kangas vastasi listaamalla kolme asiaa: raha, aika ja vaiva.

– Kahta ensimmäistä ei ollut, meillä oli oikeastaan vain viimeistä, hän sanoo.

Tuloksia ei voida yleistää myöskään siksi, että osallistujien ryhmä oli tarkasti rajattu.


Kokeilun aloittaminen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti 1. tammikuuta 2017 koettiin poliittisesti tärkeämmäksi kuin kokeilun aloittaminen tutkimusryhmän suosituksiin tukeutuen.
...
Aikataulua isommaksi haasteeksi perustulokokeilun kohdalla muodostui kuitenkin kokeilulle myönnetty 20 miljoonan euron budjetti. Mikäli kokeilun kohdejoukkoon olisi kuulunut tutkimusryhmän suositusten mukaisesti myös pienituloiset työlliset, ei budjetti olisi riittänyt otoskokoon, jolla olisi taattu tilastollisesti merkitseviä tuloksia. Budjettia olisi pitänyt siis kasvattaa huomattavasti, jotta hallituksen asettamaan tutkimustehtävään olisi ollut mahdollista vastata, vaikka kokeilun aloittamista olisi lykätty vuodelle 2018.

Ilman pienituloisten työllisten ottamista mukaan perustulokokeiluun on itse asiassa mahdotonta vastata koko perustulokeskustelun ja mahdollisesti myös koko tulevaisuuden sosiaaliturvan kehittämisen kannalta keskeisimpään kysymykseen: uhkaako ihmisiä moraalikato ilman sosiaaliturvaan liitettyjä velvoitteita ja sanktioita?
 
Käytät totuutta säästeliäästi.
Valtioneuvoston rapsasta: "Ensimmäisen kokeiluvuoden aikana, jolloin aktiivimalli ei ollut käytössä, perustulolla ei ollut työllisyysvaikutuksia koko perustuloryhmän tasolla. Perustulo näyttää kuitenkin vaikuttaneen eri ryhmiin hieman eri tavalla: esimerkiksi perustuloa saaneissa lapsiperheissä työllisyys parani molempina kokeiluvuosina."
Ilman aktiivimallia ei koko ryhmässä vaikutusta, mutta lapsiperheissä parani. Tämä tarkoittaa sitä, että muilla kun lapsiperheillä työllisyysvaikutus oli negatiivinen.
Kun otettiin aktiivimalli toisena kokeiluvuotena, koko ryhmän työllisyys parani. Tämä kyllä indikoi vahvasti sitä että se oli aktiivimalli, joka ruoski ihmisiä suorittamaan työntekoa muistuttuvia liikkeitä.


Tutkimukseen kohdistuva kritiikkisi on laajamittaista, tosin perustelematonta. "Väärin tutkittu". Vastaukseksi tähän riittänee: Eipäs ole. On ihan perusteltua epäillä, että kokeilu oli vasiten rakennettu onnistumaan, koska vastuuministerinä oli Aino-Kaisa vitun Pekonen, jonka aatteellinen suuntautuminen tähän asiaan lienee selvä ("Hän sanoo haastattelussa, että Vasemmistoliitto kannattaa vastikkeetonta perustuloa" https://yle.fi/a/3-10876523). Edit 2. Pekonen oli ministerinä julkaisuhetkellä ja hänen esikuntansa (poliittinen avustajakaarti) olisi varmasti estänyt tutkimuksen julkaisun, jos tutkimusasetelma tai metodologia olisi ollut noin epäonnistunut.
Valtioneuvoston rapsasta: "Kokeilun toteutus onnistui hyvin, ja se tuotti uutta tietoa, jota ei olisi saatu ilman kokeilua. Se myös osoitti, että laajamittaisten yhteiskuntakokeilujen järjestäminen on Suomessa lainsäädännöllisesti mahdollista, sanoo ohjelmajohtaja Olli Kangas Suomen Akatemian strategisesta tutkimuksesta."
Me sanoon sille sille Suomen Akatemian ohjelmajohtaja Kankaalle, että sysipaska tutkimus ja tarkoitushakuisesti rakennettu epäonnistumaan.

Joo, osittain samaa mieltä. Jos hallintokuluja saataisiin pienemmäksi, siinähän voitaisiin etutaso säilyttäen leikata kokonaiskuluista tai sama rahasumma käyttäen korottaa etuuksia kustannusneutraalisti. Mutta, yhtään KELA:n etuuskäsittelijää ei irtisanottaisi - pahimmillaan ne siirrettäisiin sote-alueille - ja taas palkat harmonisoitaisiin ylöspäin.


Valtioneuvoston rapsasta: "Perustulokokeilussa 2 000 työtöntä henkilöä sai verotonta perustuloa 560 euroa kuukaudessa riippumatta muista tuloistaan tai siitä, hakivatko he aktiivisesti töitä. Perustulon saajat valittiin satunnaisesti niiden henkilöiden joukosta, jotka marraskuussa 2016 saivat työttömyysetuutta Kelasta. Vertailuryhmän muodostivat henkilöt, jotka saivat marraskuussa 2016 Kelasta työttömyysetuutta mutta eivät tulleet valituiksi perustulokokeiluun."
Miten näiden (2000 työtöntä) tilanne olisi muuttunut siitä että mukana olisi ollut 2000 hyväpalkkaista, joilta se olisi verotettu pois? Eikö tässä nyt nimenomaan saatu havainto siitä että vastikkeettomalla ylimääräisellä tulonsiirrolla ei ole mitattavaa vaikutusta työllistymiseen sen sijaan toisena kokeiluvuonna mukaan tullut aktiivimalli näytti lisäävän työllisyyttä?

Perusteesini edelleenkin: Vastikkeeton lisäetu kannustaa joutenoloon, rankaisu joutenolosta ohjaa pois joutenolosta.

Edit. typoja
Aina tämä palsta yllättää mikä aihe milloinkin lähtee laukalle: Tri Outolempi heittää erinomaisen kannatettavan ajatuksen, mutta onhan se nykyisessä ilmapiirissä raaka ihmisoikeusloukkaus edellyttää että ne tuensaajat tekisi jotain. Ja jos edellytettäskin että käy kävelyllä esim. 42 000 askelta / viikko. Miksi sitä pitäisi jollain äpillä tai sateliittipaikannuksella kontrolloida? Uskotaanhan me sekin että se heebo on työtön, kun se kirjaa siihen listaan olevansa "työtön". Häh?
Saahan sitä haaveilla hallinnon kutistumisesta, mutta näkemyksesi on todennäköisesti realistisempi. Valitettavasti.
Olen samaa mieltä perusteesistäsi. Vastikkeeton etu on pahasta, mutta perustulon pitäisikin olla korvaava tuki muoto, ei lisätuki.
 
Tutkimuksen kritiikkiä julistaa:
Labore: Taisi olla ennen Työväen taloudellinen tutkimuslaitos
Politiikasta.fi / Kirjoittaja Pulkka on täydellinen nimikaima Vasemmistoliiton Ville-Veikko Pulkan kanssa. Olisiko peräti sama henkilö?
YLE / Hanna Eskonen kiiluvusilmäinen ilmastohätätilan paasaaja feministi. Olisiko melonin prototyyppi? Vihreä päältä, punainen sisältä. Antaa jutustaan puolet asiantuntialle, joka tietysti on Ville-Veikko vitun Pulkka!
EK / Heh, korporaatiotalouden ruumiillistuma, joka tietenkin haluaa, että työvoimakustannukset EK:n jäsenyrityksissä laskisivat. Siksihän se osaamishaasteisen alipalkkauksen (alipalkka + tulonsiirto = siedettävä ansiotaso) salliminen pitää tehdä kontrolloidusti, ettei se leviä sekoittamaan normaalimarkkinoita.

Paljon puhutaan nollatutkimuksesta, millä itse ymmärrän tutkimusresurssien käyttämistä itsestäänselvyyksien tutkimiseen. Akateemista maailmaa himpun tuntevana ajattelisin niissä piireissä suhtauduttavan (maallikon mielestä) itsestäänselvyyksiinkin, että ne muuttuvat tutkituksi tiedoksi vain tutkimuksen kautta.
Esitän tässä nyt pari kysymystä ja voitte miettiä miten vastaajien selkeä enemmistö vastaisi:
1. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 500 €/kk lisää rahaa. Olisiko tämä sinusta hyvä ratkaisu?
2. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 500 €/kk lisää rahaa. Lähtisitkö opiskelemaan, jotain oikeaa ammattia?
3. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 500 €/kk lisää rahaa. Alkaisitko etsimään itsellesi työpaikkaa?
4. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 300 €/kk. Olisiko tämä sinusta hyvä ratkaisu?
5. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 300 €/kk. Lähtisitkö opiskelemaan, jotain oikeaa ammattia?
6. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 300 €/kk. Alkaisitko etsimään itsellesi työpaikkaa?
Kohderyhmänä juuri se osa populaatiosta, jotka ovat (suurinpiirtein) tuossa surkeassa taloudellisessa tilanteessa. Mitäpä lottoatte kyllä / ei vastausten %-osuuksiksi.
Tarvitseeko tästä pusata akateemisesti oikeaoppista vertaisarvioitua tutkimusta vai onko tämä itsestäänselvyys? Yksilötason esimerkit ovat yksittäistapauksia, joilla ei ole tilastollista merkitystä.

Vihervasemmisto (lukekaa esim tuon Pulkan papereita) näkevät perustulon nimenomaan vastikkeettomana rahana, jolla jokainen voi elellä (vaatimattomasti) itseään toteuttaen, jos esim teknologinen murros vie perinteiset työpaikat. Heidän ajatuksenaan on lapsilisän tapainen universaali etuus. Pulkkakin toteaa, että puhdasoppisen perustulon kustannus 10 mrd vuodessa (riippuu tietenkin perustulon tasosta) ei ole "sosiaalisesti legitiimi" - hienompi tapa sanoa, että nettoveronmaksaja haistattaa pitkän vitun loisimiselle- joten kokeillaan sitten näitä kannustusvaikutuksia ym.

Perusteesini hieman korjattuna on edelleenkin: Vastikkeeton lisäetu kannustaa joutenoloon, mitä suurempi vastikkeeton lisäetu sitä suurempi kannuste joutenoloon. Rankaisu joutenolosta ohjaa pois joutenolosta, mitä ankarampi rangaistus sitä suurempi ohjausvaikutus pois joutenolosta.
Muuten olen sitä mieltä että Orpon hallituksen politiikka on vain hieman vähemmän vasemmistolaista kuin Rinteen / Mariinin hallituksen. Mauno Koiviston kysymykseen vastaten: Ei ollut Suomella malttia vaurastua vaan päättäjät ryöstävät tulevilta sukupolvilta.
 
Tutkimuksen kritiikkiä julistaa:
Labore: Taisi olla ennen Työväen taloudellinen tutkimuslaitos
Politiikasta.fi / Kirjoittaja Pulkka on täydellinen nimikaima Vasemmistoliiton Ville-Veikko Pulkan kanssa. Olisiko peräti sama henkilö?
YLE / Hanna Eskonen kiiluvusilmäinen ilmastohätätilan paasaaja feministi. Olisiko melonin prototyyppi? Vihreä päältä, punainen sisältä. Antaa jutustaan puolet asiantuntialle, joka tietysti on Ville-Veikko vitun Pulkka!
EK / Heh, korporaatiotalouden ruumiillistuma, joka tietenkin haluaa, että työvoimakustannukset EK:n jäsenyrityksissä laskisivat. Siksihän se osaamishaasteisen alipalkkauksen (alipalkka + tulonsiirto = siedettävä ansiotaso) salliminen pitää tehdä kontrolloidusti, ettei se leviä sekoittamaan normaalimarkkinoita.

Paljon puhutaan nollatutkimuksesta, millä itse ymmärrän tutkimusresurssien käyttämistä itsestäänselvyyksien tutkimiseen. Akateemista maailmaa himpun tuntevana ajattelisin niissä piireissä suhtauduttavan (maallikon mielestä) itsestäänselvyyksiinkin, että ne muuttuvat tutkituksi tiedoksi vain tutkimuksen kautta.
Esitän tässä nyt pari kysymystä ja voitte miettiä miten vastaajien selkeä enemmistö vastaisi:
1. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 500 €/kk lisää rahaa. Olisiko tämä sinusta hyvä ratkaisu?
2. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 500 €/kk lisää rahaa. Lähtisitkö opiskelemaan, jotain oikeaa ammattia?
3. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 500 €/kk lisää rahaa. Alkaisitko etsimään itsellesi työpaikkaa?
4. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 300 €/kk. Olisiko tämä sinusta hyvä ratkaisu?
5. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 300 €/kk. Lähtisitkö opiskelemaan, jotain oikeaa ammattia?
6. Saat nyt pelkästään pieniä tulonsiirtoja 600 €/kk. Saat jatkossa 300 €/kk. Alkaisitko etsimään itsellesi työpaikkaa?
Kohderyhmänä juuri se osa populaatiosta, jotka ovat (suurinpiirtein) tuossa surkeassa taloudellisessa tilanteessa. Mitäpä lottoatte kyllä / ei vastausten %-osuuksiksi.
Tarvitseeko tästä pusata akateemisesti oikeaoppista vertaisarvioitua tutkimusta vai onko tämä itsestäänselvyys? Yksilötason esimerkit ovat yksittäistapauksia, joilla ei ole tilastollista merkitystä.

Vihervasemmisto (lukekaa esim tuon Pulkan papereita) näkevät perustulon nimenomaan vastikkeettomana rahana, jolla jokainen voi elellä (vaatimattomasti) itseään toteuttaen, jos esim teknologinen murros vie perinteiset työpaikat. Heidän ajatuksenaan on lapsilisän tapainen universaali etuus. Pulkkakin toteaa, että puhdasoppisen perustulon kustannus 10 mrd vuodessa (riippuu tietenkin perustulon tasosta) ei ole "sosiaalisesti legitiimi" - hienompi tapa sanoa, että nettoveronmaksaja haistattaa pitkän vitun loisimiselle- joten kokeillaan sitten näitä kannustusvaikutuksia ym.

Perusteesini hieman korjattuna on edelleenkin: Vastikkeeton lisäetu kannustaa joutenoloon, mitä suurempi vastikkeeton lisäetu sitä suurempi kannuste joutenoloon. Rankaisu joutenolosta ohjaa pois joutenolosta, mitä ankarampi rangaistus sitä suurempi ohjausvaikutus pois joutenolosta.
Muuten olen sitä mieltä että Orpon hallituksen politiikka on vain hieman vähemmän vasemmistolaista kuin Rinteen / Mariinin hallituksen. Mauno Koiviston kysymykseen vastaten: Ei ollut Suomella malttia vaurastua vaan päättäjät ryöstävät tulevilta sukupolvilta.
Jos asian haluaa nähdä monelta kantilta niin toisinaan on hyvä lukea erilaisia mielipiteitä ja miettiä siltä pohjalta ihan ite. On kiinnostavaa että Sipilän hallitus otti kokeiluun juuri sen ilmeisen toimimattoman mallin ja siltä pohjalta nyt julistetaan monella suulla ettei perustulolla tutkitusti ole työllisyysvaikutuksia. Kokonaisuus eri vaihtoehtoineen on kuitenkin 95-prosenttisesti tutkimatta ja se on sääli.

Tämähän liittyy vahvasti myös Orpon hallituksen politiikkaan kun erilaisia työllistymisen kynnyksiä on nyt lähdetty isolla kädellä korottamaan. Odotetaan mielenkiinnolla tuloksia eli paljonko työllisyysaste hallituskaudella laskee?
 
Jos asian haluaa nähdä monelta kantilta niin toisinaan on hyvä lukea erilaisia mielipiteitä ja miettiä siltä pohjalta ihan ite. On kiinnostavaa että Sipilän hallitus otti kokeiluun juuri sen ilmeisen toimimattoman mallin ja siltä pohjalta nyt julistetaan monella suulla ettei perustulolla tutkitusti ole työllisyysvaikutuksia. Kokonaisuus eri vaihtoehtoineen on kuitenkin 95-prosenttisesti tutkimatta ja se on sääli.
Se on tosiaan erikoinen episodi, joka osaltaan ohjasi minua tarkastelemaan vallanpitäjien ja päättäjien toimintaa erityisen kyynisesti. Miltei kukaan ei pelaa ns. vilpittömällä mielellä, vaan kaikki on yhtä s**tanan venkoilua. Ns. "oikeusvaltio" on liian isoilta osiltaan silkkaa pilkkaa ja vittuilua.
 
Se on tosiaan erikoinen episodi, joka osaltaan ohjasi minua tarkastelemaan vallanpitäjien ja päättäjien toimintaa erityisen kyynisesti. Miltei kukaan ei pelaa ns. vilpittömällä mielellä, vaan kaikki on yhtä s**tanan venkoilua. Ns. "oikeusvaltio" on liian isoilta osiltaan silkkaa pilkkaa ja vittuilua.
Poliittisia päätöksiä tehtäessä niitä peilataan aina ensin omaan ideologiaan. Tutkittua tietoa voidaan hyödyntää vain mikäli se ei ole ristiriidassa tuon ideologian kanssa. Se mitä puhutaan on sitten eri tarina. Ja sama toimii myös kuulijapuolella. Jos tarina sopii omaan maailmankatsomukseen niin se uskotaan. Pahimmillaan se uskotaan vaikka tiedetään toisen valehtelevan.

Ja tämä toistuu vaalikaudesta sekä hallituksen kokoonpanosta riippumatta. Mikä voisi mennä vikaan...
 
Hallituksen halu pitää Suomessa palkat pieninä on täysin ymmärrettävä asia yritysten kannalta. EK haluaa halpatyövoimaa myös koulutetuista. Halpa työvoima on tuonut niille kilpailuetua. Kun tarkastelee tilannetta, kertyneitä voittorahoja on jaettu ulos ennätysmäisen suurina osinkoina sen sijaan, että varoja olisi käytetty investointeihin. Osinkojen jaossa suomalaisyritykset ovat olleet pitkään Euroopan huippua.

En tiedä, missä määrin hallitus miettii sitä, että surkea palkkakehitys vaikuttaa siihen, että osaamista ei tule ja omat nuoret hakeutuvat muualle. En ole nähnyt lausuntoja palkkakilpailukyvyn parantamisesta.

HS kirjoittaa:

Kun vientiyritysten palkkakustannukset ovat olleet pienempiä kuin kilpailijoilla, ne ovat pystyneet tarvittaessa myymään tuotteitaan maailmalle halvemmilla hinnoilla. Tämä on vauhdittanut myyntiä.

Suomalaisten yritysten kustannuskilpailukyky onkin ollut jo vuosikausia hyvä. Samaan aikaan, kun palkkakehitys on laahannut, suomalaiset yritykset ovat takoneet muhkeita tuloksia viime vuosina.

Yritysten yhteenlaskettu tulos ehti kasvaa kymmenisen vuotta yhteen menoon lukuun ottamatta lyhyttä koronakuoppaa ja Venäjän hyökkäyssodan alkuvaiheessa aiheuttamaa notkahdusta. Juuri nyt tilanne on jakautunut: osa yrityksistä tekee hurjaa tulosta, ja osa kärsii.

Kertyneitä voittorahoja on jaettu ulos ennätysmäisen suurina osinkoina sen sijaan, että varoja olisi käytetty investointeihin. Osinkojen jaossa suomalaisyritykset ovat olleet pitkään Euroopan huippua.


Tällä hetkellä emme vain saa juurikaan eurooppalaisia "osaajia" tänne, vaan maahanmuutto on lähes pelkkää kolmannen maailman halpatyövoiman sisääntuloa tai humanitaarisin perustein tulevia elätettäviä sosiaalisine ongelmineen. Palkkakilpailukykymme on surkea. Huono tuottavuus vaikuttaa omaan elämään siten, että se näkyy konkreettisimmin juuri palkoissa.

Suomalaisten palkkakehitys on jäänyt mojovasti jälkeen Länsi-Euroopasta. Olemme halpapalkkamaa myös koulutetuilla aloilla. Korkeasti koulutettujen suomalaisten palkat eivät pärjää kummoisesti kansainvälisessä vertailussa. Ne jäävät jälkeen jopa enemmän kuin niiden suomalaisten palkat, joilla on alemman tason koulutus.

Eikä tilanne ole juuri parempi muidenkaan palkansaajaryhmien osalta.

Diplomi-insinööri saa Sveitsissä kaksinkertaisen palkan ja kevyemmän verotuksen. Se on toki paras esimerkki, mutta kyllä muillakin menee paremmin. Saksassa opettajien palkat olivat jo ysärin lopulla kaksinkertaiset. Tuskin tuohon muutosta on tullut.'

Palkkatasomme on alun alkaenkin Pohjoismaiden surkein. Lisäksi reaaliansiot ovat nyt samalla tasolla kuin vuosikymmen sitten. Inflaation kiihtyminen söi kertyneet nousut.

Norjassa, Tanskassa ja Islannissa diplomi-insinöörien mediaanipalkka liikkui 8 000 euron hujakoilla, kun se Suomessa on 5 400 euroa. Mediaani tarkoittaa suuruusjärjestyksessä keskimmäistä lukua. Amk-insinöörit puolestaan tienasivat Suomessa 4 500–4 800 euroa. Ruotsissa palkat olivat Suomen tasoa.

Korkeakoulutetut Suomessa pärjäävät kaikissa eri maiden välisissä vertailuissa huonoimmin.

Nuorille ekonomeille maailma on auki.

 
Marin oli napakka korona-aikaan, Marin olisi varmaan jyrännyt kanslerin lausunnon yli nyt tässä viimeisemmässä tapauksessa.

Hallitus on saanut hyvän tuen oppositiolta tässä asiassa, joten siinä suhteessa hieman ihmettelen Orvon empimistä.

Orpolta puuttuu sellainen "sannalle ei vittuilla-asenne" joka Marinilla mitä ilmeisimmin on.
Siksi Orpo on niin pehmeä ja kiltti.

.
 
Back
Top