Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Miten työntekijä osallistuu niihin kustannuksiin?
Onko hänellä lyhyemmät lomat kuin kilpailijamaillamme, tai joku muu mekanismi?

Kuten olen hyvin moneen kertaan kirjoittanut, niin työntekijä saa sen verta vähemmän palkkaa, että nuo kustannukset kompensoituvat vuositasolla. Onko vikaa lukutaidossasi vai ymmärryksessäsi?
 
Eli voin maksaa palkkaa alle TES:n, koska sairaslomat pitää huomioida?
Enemmänkin niin että TES-taulukoita viilattaessa on huomioitu todelliset sivukulut kuten sairastamisten kustannukset. Ykköspäivä on muuttujana mitätön mutta teoriassa taulukkopalkat olisivat hieman ( sentin tai pari? ) korkeammat mikäli karenssipäivä olisi yleisesti käytössä.

Teoriassa siksi ettei ole mitään yleispätevää sivukuluprosenttia vaan ainoastaan keskiarvoja. Todelliset sivukulut vaihtelevat yrityskohtaisesti.
 
Enemmänkin niin että TES-taulukoita viilattaessa on huomioitu todelliset sivukulut kuten sairastamisten kustannukset. Ykköspäivä on muuttujana mitätön mutta teoriassa taulukkopalkat olisivat hieman ( sentin tai pari? ) korkeammat mikäli karenssipäivä olisi yleisesti käytössä.

Teoriassa siksi ettei ole mitään yleispätevää sivukuluprosenttia vaan ainoastaan keskiarvoja. Todelliset sivukulut vaihtelevat yrityskohtaisesti.
En kyllä ole kuullut, että sairaslomat huomioitaisiin tes neuvotteluissa.
 
En kyllä ole kuullut, että sairaslomat huomioitaisiin tes neuvotteluissa.
Siellä käsitellään ihan kaikkea kokonaisuuteen sisältyvää ja sopparia lukemalla voi todeta että niitä asioita on paljon. Perinteiseen tapaan mistään ei ole sovittu ennen kuin kaikesta on sovittu.

Taustalla hierotaan koko ajan kustannusvaikutuksia. Siinä on mukana taulukoiden vaikutus ja yleiskorotukset sekä tekstimuutokset. Eli yleistyessään karenssipäivä teoreettisesti laskisi osaltaan sivukuluja ja siten lisäisi duunarien näkövinkkelistä palkankorotusvaraa. Minimaalisesti mutta lisäisi kuitenkin.
 
Lisää kommareita osallistumassa lakkoihin..
 
Lisää kommareita osallistumassa lakkoihin..

Tuli vaan mieleen kun meillä on hybridimalli käytössä, niin leimaavatko ihmiset itsensä ulos vai käytetäänkö työnantajan aikaa se 2h? Pitääkö kotoakin marssia ulos?
 
Enemmänkin niin että TES-taulukoita viilattaessa on huomioitu todelliset sivukulut kuten sairastamisten kustannukset. Ykköspäivä on muuttujana mitätön mutta teoriassa taulukkopalkat olisivat hieman ( sentin tai pari? ) korkeammat mikäli karenssipäivä olisi yleisesti käytössä.

Teoriassa siksi ettei ole mitään yleispätevää sivukuluprosenttia vaan ainoastaan keskiarvoja. Todelliset sivukulut vaihtelevat yrityskohtaisesti.

Kuitenkin kun sairastelu on kasvanut, palkat ovat nousseet. Eli missä kohtaa tämä on huomioita?
Ei tätä ole huomioitu missään, asia ei ollut esillä aikaisemmin kuin unissa.

Kuten sanottua, ruotsalaiset toteuttivat tällaisen muutoksen ja he eivät ole kuolleet sukupuuttoon. Toisaalta taloudella menee paremmin kuin meillä.
 
Kuitenkin kun sairastelu on kasvanut, palkat ovat nousseet. Eli missä kohtaa tämä on huomioita?
Ei tätä ole huomioitu missään, asia ei ollut esillä aikaisemmin kuin unissa.

Kuten sanottua, ruotsalaiset toteuttivat tällaisen muutoksen ja he eivät ole kuolleet sukupuuttoon. Toisaalta taloudella menee paremmin kuin meillä.
Toivottavasti et kirjoittanut tuota tosissasi?

Siinä on pari muutakin liikkuvaa osaa kuin sairastelu. Kaikki mahdolliset kustannukset on huomioitu aina kun neuvottelujen jälkeen sanotaan taikasana kustannusvaikutus. Jos karenssipäivää alettaisiin laajasti noudattaa niin sopimuksen kustannusvaikutus olisi tietysti pienempi. Ei kuitenkaan paljoa pienempi koska sairauspäivän hinta on pääosin muuta kuin palkkaa. Tyhjäkäynti ja yleinen häiriö siinä merkittävimpinä osasina. Ja sairauspäivien suora kustannus on silti hyvin pieni siivu sivukuluista kokonaisuutena. Riippuu tietysti taas kerran monesta asiasta.

Karenssipäivä tulee mieltää jonkinlaisena kurinpidollisena toimena ja älyvapaana keskisormen näyttämisenä työntekijöiden suuntaan. Rahallinen vaikutus on firman puolella luokkaa mitätön.
 
Toivottavasti et kirjoittanut tuota tosissasi?

Siinä on pari muutakin liikkuvaa osaa kuin sairastelu. Kaikki mahdolliset kustannukset on huomioitu aina kun neuvottelujen jälkeen sanotaan taikasana kustannusvaikutus. Jos karenssipäivää alettaisiin laajasti noudattaa niin sopimuksen kustannusvaikutus olisi tietysti pienempi. Ei kuitenkaan paljoa pienempi koska sairauspäivän hinta on pääosin muuta kuin palkkaa. Tyhjäkäynti ja yleinen häiriö siinä merkittävimpinä osasina. Ja sairauspäivien suora kustannus on silti hyvin pieni siivu sivukuluista kokonaisuutena. Riippuu tietysti taas kerran monesta asiasta.

Karenssipäivä tulee mieltää jonkinlaisena kurinpidollisena toimena ja älyvapaana keskisormen näyttämisenä työntekijöiden suuntaan. Rahallinen vaikutus on firman puolella luokkaa mitätön.
Kirjoitin täysin tosissani, sairastelun määrä on kasvanut. Ei tietenkään kaikilla aloilla, tässä on varmasti alakohtaisia eroja.

Missä neuvotteluissa on sovittu palkallisesta sairaspäivästä, tuo taitaa pohjautua lakiin. Eikä TES tarkoita, että se olisi hyvä. Jos ja kun suomalaisen työnhinta on kasvanut liian korkeaksi, pitää sitä laskea. Toki yksi vaihtoehto olisi laskea kaikkien palkkaa, mutta miksi ei kohdisteta sitä lusmuihin (tästä tietysti nyt joku saa rauvarit, mutta kyllä työelämässä on lusmuja ja he käyttävät järjestelmää väärin).
Sairauspäivässä on on monta kiroa, joista palkka on yksi, mahdolliset korvaavan työntekijän kulut ovat osa sitä. Kuitenkin tosiasia on, että sairauslomaa käytetään väärin, jos ihmisen ensimmäisen poissaolopäivältä ei saisi palkkaa, se karsii motivaatiosaikkuja, jolloin ne muutkin kustannukset jäävät pääosin syntymättä. Juuri tämä on tapahtunut ruotsissa.

Mutta kuten todettua, onneksi SAK ei ole onnistunut lakkauttamaan sananvapautta, joten voimme olla asiasta erimieltä. Hallitus ajaa asiaa ja jäämme odottamaan lopputulosta, toiset innoissan, toiset peloissaan.
 
Kirjoitin täysin tosissani, sairastelun määrä on kasvanut. Ei tietenkään kaikilla aloilla, tässä on varmasti alakohtaisia eroja.

Missä neuvotteluissa on sovittu palkallisesta sairaspäivästä, tuo taitaa pohjautua lakiin. Eikä TES tarkoita, että se olisi hyvä. Jos ja kun suomalaisen työnhinta on kasvanut liian korkeaksi, pitää sitä laskea. Toki yksi vaihtoehto olisi laskea kaikkien palkkaa, mutta miksi ei kohdisteta sitä lusmuihin (tästä tietysti nyt joku saa rauvarit, mutta kyllä työelämässä on lusmuja ja he käyttävät järjestelmää väärin).
Sairauspäivässä on on monta kiroa, joista palkka on yksi, mahdolliset korvaavan työntekijän kulut ovat osa sitä. Kuitenkin tosiasia on, että sairauslomaa käytetään väärin, jos ihmisen ensimmäisen poissaolopäivältä ei saisi palkkaa, se karsii motivaatiosaikkuja, jolloin ne muutkin kustannukset jäävät pääosin syntymättä. Juuri tämä on tapahtunut ruotsissa.

Mutta kuten todettua, onneksi SAK ei ole onnistunut lakkauttamaan sananvapautta, joten voimme olla asiasta erimieltä. Hallitus ajaa asiaa ja jäämme odottamaan lopputulosta, toiset innoissan, toiset peloissaan.
Eihän mitään ole kirjattu TES:een siksi että se on absoluuttisesti hyvä. Eihän sellaista asiaa ole olemassakaan. Melkein kaikki kirjaukset ovat pitkän ajan kuluessa hioutuneita kompromisseja. Sairausajan palkan pohjalla on tosiaan laki josta sitten sopimuksissa poiketaan enemmän tai vähemmän.

Ymmärrän myös sen että sairauspäivien palkallisuudet yms. näyttäytyvät aivan erilaisina yhteiskunnan eri sektoreilla ja lopulta jopa eri yrityksissä tms. Samoin sen että väärinkäytöksiä tapahtuu. Ihan niin kuin mitä tahansa järjestelmää käytetään väärin. Tämä ei kuitenkaan ole laaja yhteiskunnallinen ongelma joten en ymmärrä miksi hallitus lähtee sitä härkkimään. Jos työnantajapuoli on hyväksynyt mielestään huonoja kirjauksia niin ongelma-aloilla on nostettava kissa pöydälle seuraavalla TES-kierroksella ja uusiin sopimuksiin sovittava paremmat kirjaukset. Työnantajille pitäisi ehdottomasti saada lisää oikeuksia kohdistaa toimenpiteitä epäkelpoihin työntekijöihin sen sijaan että langetetaan tehottomia kollektiivirangaistuksia joilla ei edes saavuteta mainitsemisen arvoista taloudellista hyötyä. Jos Helsingissä laitosmies lusmuilee niin kärsikööt itse seuraamukset sen sijaan että sairaanhoitajaa rangaistaan Kainuussa. Tai päinvastoin.

Meillä on (ollut) toimiva yhdessä sopimisen kulttuuri jonka romuttamista pidän täytenä hulluutena. Ja tätä mieltä olen sekä entisenä ay-aktiivina että nykyisenä yrittäjänä ja työnantajana. Olisi ihan yhtä /C:stä kirjata kaikki työntekijäpuolen keksimät heille edulliset asiat hallitusohjelmaan ja sitten viedä ne lainsäädäntöön. Lupaan olla eturivissä banderollin kanssa mikäli tuollaista joskus yritetään.
 
Eihän mitään ole kirjattu TES:een siksi että se on absoluuttisesti hyvä. Eihän sellaista asiaa ole olemassakaan. Melkein kaikki kirjaukset ovat pitkän ajan kuluessa hioutuneita kompromisseja. Sairausajan palkan pohjalla on tosiaan laki josta sitten sopimuksissa poiketaan enemmän tai vähemmän.

Ymmärrän myös sen että sairauspäivien palkallisuudet yms. näyttäytyvät aivan erilaisina yhteiskunnan eri sektoreilla ja lopulta jopa eri yrityksissä tms. Samoin sen että väärinkäytöksiä tapahtuu. Ihan niin kuin mitä tahansa järjestelmää käytetään väärin. Tämä ei kuitenkaan ole laaja yhteiskunnallinen ongelma joten en ymmärrä miksi hallitus lähtee sitä härkkimään. Jos työnantajapuoli on hyväksynyt mielestään huonoja kirjauksia niin ongelma-aloilla on nostettava kissa pöydälle seuraavalla TES-kierroksella ja uusiin sopimuksiin sovittava paremmat kirjaukset. Työnantajille pitäisi ehdottomasti saada lisää oikeuksia kohdistaa toimenpiteitä epäkelpoihin työntekijöihin sen sijaan että langetetaan tehottomia kollektiivirangaistuksia joilla ei edes saavuteta mainitsemisen arvoista taloudellista hyötyä. Jos Helsingissä laitosmies lusmuilee niin kärsikööt itse seuraamukset sen sijaan että sairaanhoitajaa rangaistaan Kainuussa. Tai päinvastoin.

Meillä on (ollut) toimiva yhdessä sopimisen kulttuuri jonka romuttamista pidän täytenä hulluutena. Ja tätä mieltä olen sekä entisenä ay-aktiivina että nykyisenä yrittäjänä ja työnantajana. Olisi ihan yhtä /C:stä kirjata kaikki työntekijäpuolen keksimät heille edulliset asiat hallitusohjelmaan ja sitten viedä ne lainsäädäntöön. Lupaan olla eturivissä banderollin kanssa mikäli tuollaista joskus yritetään.
Sopimisen kulttuuri on edelleen hyvä asia, mutta nyt se sopimisen kulttuuri ei toimi, se on tarkoittanut työntekijöiden etujen parantamista, ilman että toisen osapuolen tarpeita on kuunneltu.
Vai mistä merkittävästä asiasta tuöntekijä puoli olisi valmis joustamaan?

Eikä hallitus ole ottanut kaikkia työnantajapuolen kannattamia muutoksia ohjelmaansa, aivan kuten edellinen ei ottanut toisinpäin.
Onneksi sinulla on oikeus ottaa banderollisi ja osoittaa mieltäsi. Minä haluaisin, että se tapahtuisi jokaisen omalla rahalla, eikä työnantajan rahalla.
 
Eihän mitään ole kirjattu TES:een siksi että se on absoluuttisesti hyvä. Eihän sellaista asiaa ole olemassakaan. Melkein kaikki kirjaukset ovat pitkän ajan kuluessa hioutuneita kompromisseja. Sairausajan palkan pohjalla on tosiaan laki josta sitten sopimuksissa poiketaan enemmän tai vähemmän.

Ymmärrän myös sen että sairauspäivien palkallisuudet yms. näyttäytyvät aivan erilaisina yhteiskunnan eri sektoreilla ja lopulta jopa eri yrityksissä tms. Samoin sen että väärinkäytöksiä tapahtuu. Ihan niin kuin mitä tahansa järjestelmää käytetään väärin. Tämä ei kuitenkaan ole laaja yhteiskunnallinen ongelma joten en ymmärrä miksi hallitus lähtee sitä härkkimään. Jos työnantajapuoli on hyväksynyt mielestään huonoja kirjauksia niin ongelma-aloilla on nostettava kissa pöydälle seuraavalla TES-kierroksella ja uusiin sopimuksiin sovittava paremmat kirjaukset. Työnantajille pitäisi ehdottomasti saada lisää oikeuksia kohdistaa toimenpiteitä epäkelpoihin työntekijöihin sen sijaan että langetetaan tehottomia kollektiivirangaistuksia joilla ei edes saavuteta mainitsemisen arvoista taloudellista hyötyä. Jos Helsingissä laitosmies lusmuilee niin kärsikööt itse seuraamukset sen sijaan että sairaanhoitajaa rangaistaan Kainuussa. Tai päinvastoin.

Meillä on (ollut) toimiva yhdessä sopimisen kulttuuri jonka romuttamista pidän täytenä hulluutena. Ja tätä mieltä olen sekä entisenä ay-aktiivina että nykyisenä yrittäjänä ja työnantajana. Olisi ihan yhtä /C:stä kirjata kaikki työntekijäpuolen keksimät heille edulliset asiat hallitusohjelmaan ja sitten viedä ne lainsäädäntöön. Lupaan olla eturivissä banderollin kanssa mikäli tuollaista joskus yritetään.

Eiköhän nämä loppujen lopuksi ole ihan sianpieruja tämä sairauspäivä ammattiliittojen ja hallituksenkin puolesta. Se miksi yleislakkoon mennään on poliittisten - ja tukilakkojen kieltäminen. Nuo on nimenomaan olleet sitä Suomen mallisen, minun mielestä kieroituneen, ammattiliittotouhun bresneviläistä ydintä.

Hallitus teki typerästi kun toi nuo kaikki kerralla. Ehkä hallituskin odotti, että liitot haluaisivat aloittaa neuvottelemaan. Sitten olisi ollut pelivaraa antaa neuvotteluissa jotain vastaan. Mutta liitot haistoi, että hallitus ei tule antamaan periksi poliittisten tukilakkojen osalta, joten eivät aloittaneet neuvottelemaan laisinkaan tosissaan. Nyt päättivät yleislakkojen avulla alkaa kaatamaan hallitusta. Tosin jo eduskuntavaalien jälkeen lupasivat kahdenkeskisissä keskusteluissa Kokoomuksen edustajille, jos oikeistohallituksen pystytätte, kyyti tulee teille olemaan kylmää.

Nyt sitten on selvinyt valtiontalouden katastrofi. Taatusti keväällä ei tiedetty, kuinka huono julkisen sektorin tilanne on ja kuinka toivoton Suomenkin tilanne alkaa olemaan. EU:n seitsemänneksi velkaantunein maa ja täysin jäänyt jälkeen pohjoismaista kaikessa. Ihan kaikessa. Jotain on vihdoinkin Suomessa tehtävä, tämä jumi on kestänyt kohta 20 vuotta.

Faktahan on että työntekijät, työnantajat ja köyhä kansa tässä kärsii. Liitot ei minun kokemukseni mukaan Suomessa paskaakaan ole kiinnostuneita työntekijöiden hyvästä, vaan omasta hyvästään. Sen takia tuolta jäsenistöä koko ajan vähenee.
 
Sopimisen kulttuuri on edelleen hyvä asia, mutta nyt se sopimisen kulttuuri ei toimi, se on tarkoittanut työntekijöiden etujen parantamista, ilman että toisen osapuolen tarpeita on kuunneltu.
Vai mistä merkittävästä asiasta tuöntekijä puoli olisi valmis joustamaan?

Eikä hallitus ole ottanut kaikkia työnantajapuolen kannattamia muutoksia ohjelmaansa, aivan kuten edellinen ei ottanut toisinpäin.
Onneksi sinulla on oikeus ottaa banderollisi ja osoittaa mieltäsi. Minä haluaisin, että se tapahtuisi jokaisen omalla rahalla, eikä työnantajan rahalla.
Nyt kiinnostaisi tietää, että millä tavalla työntekijöiden edut ovat parantuneet esim. viimeisen kymmenen vuoden aikana. Oma muisti ei löydä mitään merkittävää tapahtuneen.
Ok, palkat ovat nousseet, mutta ostovoima sen sijaan ei.
 
Back
Top