Lihavoin viestisi avainsanan. Kannattaa pitää julkinen propaganda ja todellisuus visusti erillään. Neuvotteluja käydään jatkuvasti ja keskusteluyhteys on kunnossa. Hommassa on vain sellainen ongelma ettei työnantajapuolen tarvitse neuvotella koska he ovat jo saamassa lakiin kaiken haluamansa. Homma jämähtää kahvitteluksi.
Eikä kukaan kai ole esittänyt että liitot erityisesti haluaisivat Ruotsin mallin. Ei se Ruotsissakaan mikään kivuton unelmaratkaisu ollut mutta kaikki kuitenkin pystyivät sen nielemään. Se on vain esimerkki yhteistä hyvää palvelevasta tasapuolisesta kokonaisuudesta jossa jokainen antaa ja saa jotain vastineeksi. Työnantajalle rauhaa ja ennakoitavuutta sekä duunareille turvaa ja jatkuvuutta. Kilpailukyky palvelee sitten molempia.
Mikään nyt laajemmin, taloudellista huoltosuhdetta koskeva ongelmakenttä. Ei ole pidemmässä kaaressa yllätys. Koronan & Ryssän aiheuttamat, vaikkakin sinänsä haastavat kuopat. Ovat mitta- ja aikakaavassa jolla taloutta pyritään kotimaisin keinoin ohjaamaan. Vain hetkellisiä anomalioita.
Pääsuunta on ollut kaikilla puolueilla tiedossa - Keva:n ja muiden toimijoiden kautta. Jo pitkään. Haluttomuuus tehdä toimia, joissa suosio tai sen poliittinen vastapooli ovat olleet päätöksenteossa läsnä. Ovat toimia säädelleet. Räikeimpänä esimerkkinä Marinin hallituksen holtiton ja näkemyksetön malli.
Finanssikriisin subprime -askelmista 2008 lähtien. Olemme mielekkäisiin verrokkimaihin verrattuna, olleet laskevalla skaalalla.
Hyvin mahdollinen, riippuen vahvasti vientimaiden talouden kehityksestä. On myös kehitysmalli joka olisi negatiivinen. Sisämarkkinan muodosta johtuen, olemme merkittävästi sidoksissa vientiin.
Suomen asema taloudessa tulevaisuuteen, sikäli kun asiasta mitään ymmärrän. On hyvin haastava. Tai toisin ilmaistuna, vähemmässä ovat vaihtoehtoiset mallit nousuun olleet.
Olemme päätyneet mahdollisesti tilanteeseen, jossa hyviä vaihtoehtoja ei enää ole jäljellä.
Tästä vastuun vierittäminen vain yhdelle hallituskaudelle, olisi hieman höpsöä?