Hieman tuntuisi käsitteiden määrittelyssä ajoittain, hajontaa olevan. TES-neuvotteluissa pohjana (vähimmäisehtoina) on työsopimuslaki. Ylivoimainen valta-osa työntekijöistä on TES:n piirissä ja tässä sopimisen muotoilussa osapuolina ovat työntekijä- sekä työnantajien liitot.
Työsopimuslaki taas kuuluu hallituksen esityksistä (vakiintuneesti osapuolia kuullen) eduskunnan kautta suoritettavaan parlamentaariseen prosessiin, myös muutoksineen.
Jälkimmäiseen, osa AY-liikkeestä nyt veto-oikeutta kokee tarvetta harjoittaa. AY-liike on strategisesti sekä julkisuudenhallinnan suhteen, voiman kohti EK:n ydintä suunnannut. Vientiin ja tuontiin. Mahdollisten jatkotoimien suhteen ehkä myös valmistelua tehty, sopimalla liittorintamalla lakkokassan kustannusten jyvittämisestä muista (SAK:n) liitoista nyt lakkoon menevien kassaan solidaarisuuskompensaatiota. Kassa kestää!
Lakkoon osallistuvien määrän suhteen tämä on "minilakko", joka riittävän pitkään jatkuessaan/toistuessaan taatusti saa viennistä taloudessaan riippuvaisen Suomen kontilleen. Eli temppu ja kuinka se tehdään. Kovaa peliä.
Tästä saattaa kehkeytyä turhan jännä syksy, TES-kierrosten tuolloin käynnistyessä.
JK Kävin allekirjoittamassa, kansalaisaloitteen poliittisten lakkojen kieltämisestä. Kaikki allekirjoittaneet varmaankin ovat huomanneet, että tämä ehdotus on hallituksen muutosta ajamaa tiukempi (hymiö).
Kahden viikon lakot on yritetty kohdistaa EK:n suuriin jäsenyrityksiin, etteivät tavalliset suomalaiset raivostuisi, kirjoittaa politiikan toimittaja Jyrki Hara.
yle.fi
Nyt maksettavat lakkoavustukset ovat hieman korkeampia kuin edellisissä lakoissa. SAK:n muut jäsenliitot osallistuvat kustannuksiin.
www.hs.fi