Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tai jos sairaslomailee sitten kerralla pitempään eli sen +5 päivää. Mutta kuten sanoita. työsopimuslaki antaa vain minimini ehdot ja aina voi sopia paremmin. Kannattaisi liittojen pistää paukut niihin neuvotteluihin, eikä jatkaa epädemokraattista vaikuttamista laillisesti valittua hallitusta ja eduskuntaa kohtaan. Liittojen kuten ei työnantajienkaan tule olla päättämässä lainsäädännöstä.

Lainsäätäjänkin pitäisi ymmärtää olla muuttamatta nykyisiä työehtoja. Minimi tälle olisi se, että tekisivät muutoksen kustannusneutraalisti eli niin, että yritys-/ala- tai henkilötasolla katsottaisiin sairashistoriat ja nostettaisiin palkkoja niin, että odotusarvot ovat samat kuin ennen. Tällöin olisi kyse mekanismin muutoksesta. Nyt kyse on työehtojen muutoksesta.
 
Lainsäätäjänkin pitäisi ymmärtää olla muuttamatta nykyisiä työehtoja. Minimi tälle olisi se, että tekisivät muutoksen kustannusneutraalisti eli niin, että yritys-/ala- tai henkilötasolla katsottaisiin sairashistoriat ja nostettaisiin palkkoja niin, että odotusarvot ovat samat kuin ennen. Tällöin olisi kyse mekanismin muutoksesta. Nyt kyse on työehtojen muutoksesta.
Työehdoista päätetään työehtosopimus neuvotteluissa jotka käydään työantajan ja työntekijäliittojen välillä. Valtio määrittelee reunaehdot eli käytännössä sen minimin minkä alle ei saa sopia. Valtio ei ole työsopimusosapuoli eikä kuulukaan olla.

Liittojen kuuluu neuvotella työantajien kanssa ei valtion. Eivätkö liitot sitten usko neuvottelukykyynsä vai mistä johtuu ett nähdään että valtion juuri tulisi olla osapuoli mahdollisimman suurella sääntelyllä?
 
Lainsäätäjänkin pitäisi ymmärtää olla muuttamatta nykyisiä työehtoja. Minimi tälle olisi se, että tekisivät muutoksen kustannusneutraalisti eli niin, että yritys-/ala- tai henkilötasolla katsottaisiin sairashistoriat ja nostettaisiin palkkoja niin, että odotusarvot ovat samat kuin ennen. Tällöin olisi kyse mekanismin muutoksesta. Nyt kyse on työehtojen muutoksesta.
Valitettavasti menee jankkaukseksi, kun peruskäsitteetkin on hukassa:
Miten voit edellyttää että lainsäädäntö olisi kustannusneutraalia lain objektille? Lakeja, joilla on yksilölle tai yhteisölle negatiivinen taloudellinen vaikutus säädetään jatkuvalla syötöllä. Miksi työsopimuslaki pitäisi olla poikkeus?
Olet varmasti kuullut työntekijöiden ja -antajien välisistä työehtosopimuksista. Siellä ne työehdot ovat ja noiden instanssien välillä ne muutetaan.
 
Työehdoista päätetään työehtosopimus neuvotteluissa jotka käydään työantajan ja työntekijäliittojen välillä. Valtio määrittelee reunaehdot eli käytännössä sen minimin minkä alle ei saa sopia. Valtio ei ole työsopimusosapuoli eikä kuulukaan olla.

Liittojen kuuluu neuvotella työantajien kanssa ei valtion. Eivätkö liitot sitten usko neuvottelukykyynsä vai mistä johtuu ett nähdään että valtion juuri tulisi olla osapuoli mahdollisimman suurella sääntelyllä?

Jos valtio ei tosiaan halua säännellä mahdollisimman paljon, niin voihan se todeta myös, että ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus koskee vain uusia työsuhteita ja voimassaolevien osalta ne pidetään voimassa kuten nyt on sovittu.

Valitettavasti menee jankkaukseksi, kun peruskäsitteetkin on hukassa:
Miten voit edellyttää että lainsäädäntö olisi kustannusneutraalia lain objektille? Lakeja, joilla on yksilölle tai yhteisölle negatiivinen taloudellinen vaikutus säädetään jatkuvalla syötöllä. Miksi työsopimuslaki pitäisi olla poikkeus?
Olet varmasti kuullut työntekijöiden ja -antajien välisistä työehtosopimuksista. Siellä ne työehdot ovat ja noiden instanssien välillä ne muutetaan.

Voit yrittää termikikkailua, mutta faktisesti työehdot ovat ne säännöt mitä työsuhteessa käytetään.
 
Ja tämähän tuli hetkessä täyteen. Sivukin jumittaa, sen verran kovasti vauhti kiihtyy. Hyvää työtä ay-liikkeeltä :cool:

51000 kannatusta tuli hetkessä. Taisi liitot lyödä kätensä paskaan tällä kertaa. En oikein usko, että tämä tulee päättymään hyvin liittojen näkökulmasta.

Onhan tuollainen puukko kurkulla uhkailu todella tyhmää. Mutta tätähän tämä on ollut Suomessa todella pitkään. Hallitus ei tähän kaadu ja tuo poliittisten lakkojen lainsäädäntö viedään taatusti nyt ainakin maaliin.

Ammattiliittojen pitäisi pystyä uudistumaan. Ei tuollainen vastakkainasettelu oikein toimi nykyaikana enää. Pitäisi olla muitakin kannustimia työntekijöillä olla mukana liitoissa jäsenenä, kuin jotkut hallituksen kaatoprojektit ja lonkerolta haisevat lakkovahdit. Lapsellista.

Norja painoi juuri 150 miljoonaa euroa varoja 800 000 kranaatin hankintaan Ukrainaan. Täällä leikitään jotain lakkoleikkejä, joiden kannattajista puolet eivät edes tajua mitä kannattavat. Laput silmillä painetaan menemään ja hoetaan jotain iskulauseita. Ihan Elokapina tason touhua.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman tuntuisi käsitteiden määrittelyssä ajoittain, hajontaa olevan. TES-neuvotteluissa pohjana (vähimmäisehtoina) on työsopimuslaki. Ylivoimainen valta-osa työntekijöistä on TES:n piirissä ja tässä sopimisen muotoilussa osapuolina ovat työntekijä- sekä työnantajien liitot.

Työsopimuslaki taas kuuluu hallituksen esityksistä (vakiintuneesti osapuolia kuullen) eduskunnan kautta suoritettavaan parlamentaariseen prosessiin, myös muutoksineen.

Jälkimmäiseen, osa AY-liikkeestä nyt veto-oikeutta kokee tarvetta harjoittaa. AY-liike on strategisesti sekä julkisuudenhallinnan suhteen, voiman kohti EK:n ydintä suunnannut. Vientiin ja tuontiin. Mahdollisten jatkotoimien suhteen ehkä myös valmistelua tehty, sopimalla liittorintamalla lakkokassan kustannusten jyvittämisestä muista (SAK:n) liitoista nyt lakkoon menevien kassaan solidaarisuuskompensaatiota. Kassa kestää!

Lakkoon osallistuvien määrän suhteen tämä on "minilakko", joka riittävän pitkään jatkuessaan/toistuessaan taatusti saa viennistä taloudessaan riippuvaisen Suomen kontilleen. Eli temppu ja kuinka se tehdään. Kovaa peliä.

Tästä saattaa kehkeytyä turhan jännä syksy, TES-kierrosten tuolloin käynnistyessä.

JK Kävin allekirjoittamassa, kansalaisaloitteen poliittisten lakkojen kieltämisestä. Kaikki allekirjoittaneet varmaankin ovat huomanneet, että tämä ehdotus on hallituksen muutosta ajamaa tiukempi (hymiö).

 
Tuossa pohdittavaksi pääryhmittäin, sosiaaliturvamenojen kehitys 1995-2022.

1709825485113.png

Kannattaa ehdottomasti käydä koko raportti läpi lukemassa, kokonaisuuden hahmottamiseksi. Talouden (vientivetoisen merkityksen) kehittymisen suhteen - josta vain osa on meidän kansallisissa käsissämme. Haasteet tulevaan ovat riittäviä.

Itselleni on senkaltainen kuva muodostunut, ettei mahdollisia (todennäköisiä) riskitekijöitä tälläiselle pidempään jatkuneelle taantumalle taloudessa. Aivan kirkkaasti ole kansalaisille ymmärrettävästi kerrottu. Käännekohta oli vuoden 2008 finanssikriisi. Toisin kuin verrokki/kilpailijamaat tuosta eteenpäin, me olemme taantuneet.

Se väite, että nykyinen velkataso ei välttämättä erityinen ongelma ole. Saattaa pitää paikkansa. Sillä oletuksella että trendi Suomen taloudessa ei enää jatka alasuunnassaan + se että talouden suhteen ei enää tule tarpeita voimakkaille sopeutustoimenpiteille --> lama. Eli toiveiden varassa tuo.

Nyt aivan poliittisista omista näkökulmista riippumatta, viisaudelle ja pidemmän aikakaaren ymmärrykselle on tarvetta.

 
Suomalainen neuvottelukulttuuri..
GIAhf7GW4AAT9qC
 
Tästä on hyvä jatkaa..

Satonen: Työmarkkinatilanne ei ratkea neuvottelujen kautta ikinä

Näistä olisi pitänyt neuvotella 15 vuotta sitten. Ei ole haluttu ja samaan aikaan jatkettu kulutus juhlaa. Suomen tilanne ei ole mielipide kysymys vaikka moni niin haluaa ajatella. Mitä nopeammin päästään asiassa samalle sivulle sen pienemmillä toimilla päästään. Jos joku kuvittelee että nyt tehtävät muutokset ovat kovia niin voin sanoa että ne on pieni siihen nähden mitä tuleman pitää jos kurssi ei käänny ja verrattain nopeasti. Meillä on luottoluokitus hiuskarvan varassa ja on aika todennäköistä että se putoaa lyhyellä aikavälillä. Ei tee ollenkaan hyvää koroille.
 
Hieman tuntuisi käsitteiden määrittelyssä ajoittain, hajontaa olevan. TES-neuvotteluissa pohjana (vähimmäisehtoina) on työsopimuslaki. Ylivoimainen valta-osa työntekijöistä on TES:n piirissä ja tässä sopimisen muotoilussa osapuolina ovat työntekijä- sekä työnantajien liitot.

Työsopimuslaki taas kuuluu hallituksen esityksistä (vakiintuneesti osapuolia kuullen) eduskunnan kautta suoritettavaan parlamentaariseen prosessiin, myös muutoksineen.

Jälkimmäiseen, osa AY-liikkeestä nyt veto-oikeutta kokee tarvetta harjoittaa. AY-liike on strategisesti sekä julkisuudenhallinnan suhteen, voiman kohti EK:n ydintä suunnannut. Vientiin ja tuontiin. Mahdollisten jatkotoimien suhteen ehkä myös valmistelua tehty, sopimalla liittorintamalla lakkokassan kustannusten jyvittämisestä muista (SAK:n) liitoista nyt lakkoon menevien kassaan solidaarisuuskompensaatiota. Kassa kestää!

Lakkoon osallistuvien määrän suhteen tämä on "minilakko", joka riittävän pitkään jatkuessaan/toistuessaan taatusti saa viennistä taloudessaan riippuvaisen Suomen kontilleen. Eli temppu ja kuinka se tehdään. Kovaa peliä.

Tästä saattaa kehkeytyä turhan jännä syksy, TES-kierrosten tuolloin käynnistyessä.

JK Kävin allekirjoittamassa, kansalaisaloitteen poliittisten lakkojen kieltämisestä. Kaikki allekirjoittaneet varmaankin ovat huomanneet, että tämä ehdotus on hallituksen muutosta ajamaa tiukempi (hymiö).


Kyllä liitoilla kassa kestää, koska kuten totesit, osallistujien määrä on niin pieni.
Vaikutukset on isot ja taatusti Suomi saadaan polvilleen tuolla tavoin.

Hallitus kuitenkaan ei voi perääntyä kiristyksen edessä. Koska sitähän tämä on.

Tässä halutaan vaihtaa hallitus ja estää siten ettei poliittisten lakkojen määrityksiin kosketa. Antaa myös malli tuleville hallituksille, että meidän asioihin ei kosketa.

Ei tuota voi enää sietää. Liitoille ei saa antaa mitään veto-oikeuksia lainsäädäntöön.
 
Kyllä liitoilla kassa kestää, koska kuten totesit, osallistujien määrä on niin pieni.
Vaikutukset on isot ja taatusti Suomi saadaan polvilleen tuolla tavoin.

Hallitus kuitenkaan ei voi perääntyä kiristyksen edessä. Koska sitähän tämä on.

Tässä halutaan vaihtaa hallitus ja estää siten ettei poliittisten lakkojen määrityksiin kosketa. Antaa myös malli tuleville hallituksille, että meidän asioihin ei kosketa.

Ei tuota voi enää sietää. Liitoille ei saa antaa mitään veto-oikeuksia lainsäädäntöön.
Vielä kun osaa liittojen toimintaa lähihistoriassa, mm. ARA-rahoituksen ja tuosta säädellystä (laillisesti) irtoamisen kautta ja pörssiin menon suhteen esim. Kojamoon katsetta laittaa.

Valtiorahoituksen sekä asumistukisysteemin kautta keskittäen. Niin saattaa näkökenttä laajentua työntekijöiden etua ajavasta toiminnasta myös muuhun.

Omassa ajatuksessani, liitot ovat olleet merkittävä osa työväestön eduista huolehtimista. Näin ehkä edelleen osin. Mutta kuten kaikki apparaatit, ehkä tämäkin on paisunut myös itseään ylläpitäväksi systeemiksi.

Toisaalta, en nyt näkisi kokonaisuuden kannalta myöskään tasapainoiseksi systeemiä, jossa ainoa edustaja olisi työnantajapuolelta...
 
Lainsäätäjänkin pitäisi ymmärtää olla muuttamatta nykyisiä työehtoja. Minimi tälle olisi se, että tekisivät muutoksen kustannusneutraalisti eli niin, että yritys-/ala- tai henkilötasolla katsottaisiin sairashistoriat ja nostettaisiin palkkoja niin, että odotusarvot ovat samat kuin ennen. Tällöin olisi kyse mekanismin muutoksesta. Nyt kyse on työehtojen muutoksesta.
Onhan näitä työehtoja muutettu ennekin, on mm. laissa määrätty sairaspäivä työnantajan maksettavaksi, sitä ei tehty kustannusneutraalisti.
 
Melko erikoista on ollut osan työsopimuslakeja koskevien hallituksen muutosesitysten merkitysten arviointi?

PK-yritykset, (hieman määrittelystä riippuen) käsittävät alle 250 työntekijää tai max 50 milj euroa/v liikevaihdon.

Suomessa, erittäin merkittävä osuus työvoimasta työskentelee yrityksissä joiden työntekijöiden määrä on niin vähäinen että jo yksi tai kaksi virheellistä rekryä. Saattaa käytännössä suistaa sinänsä terveellä pohjalla olevan toiminnan ongelmiin. Riskienhallinta saattaa osassa yritystoimintaa olla kasvun este.

Tässä mielestäni olisi merkittävää korjausvaraa. Irtisanomissuojan heikentämisessä max x-työntekijää koskevissa yrityksissä.
Kuka foorumisteista täysin oman panoksen ja rahoituksen kyseessä ollessa, olisi eri mieltä siitä että on olemassa paskoja tekijöitä? Ja jos ei ole toimivaa yritystä ei myöskään ole mahdollisuutta työllistyä tämän (pien) yrityksen kautta?

Verotus. Taas PK-yrityksiä tai pienyrityksiä koskien. Mahdollisuus investoimalla sisään yritystoimintaan, väistää ulos otettavia varallisuuserien veroja. Kasvua, ainakin potentiaalisesti tarjolla.

Valtavasti esillä ollut ensimmäisen sairaspäivän palkattomuus. Näitä ei päätetä nyt, toki näille mahdollisuus annetaan TES-neuvotteluihin. Ja tämä on työnantajapuolen etu neuvotteluihin.

Alalla, josta jotakin kuvittelisin tietäväni eli SOTE:n puolella. Suorittavan portaan eli esim. lähihoitajien suhteen sairauslomapäivien osuus osuus on ollut siinä +- 25pvä/vuositasolla.

Itselläni on tiedossa/"tiedossa" se, että osa työntekijöistä laskee käytettävissä olevat sairauspäivät sen mukaan, missä menee työterveyden sekä esihenkilön puuttumisen raja tähän.

 
. Ei tuollainen vastakkainasettelu oikein toimi nykyaikana enää.
Juu ei toimi. Ja aika räikeitä esimerkkejä ja pelottelua näkyy täälläkin.

Ja sitten....kun se toiminta ei mene maaliin, ollaan niin ihmettelemässä sitä yhteishenkeä mitä ei siis ole enää jos ja siis jos tulisi sotatilanne.

Kyl mää nii kauhiast ihmettele taas. :oops:

Suomessa kuitenkin pitäisi tehdä isoja muutoksia ja aivan pikkuasioista vedetään lakkoja ja lakkoja.

Eli, täällä on sitä Arhinmäen ajatuksilla varustettua porukkaa enemmänkin mitä voisi kuvitellakkaan.
 
Noilla SAK:n lakoilla ei ole mitään tekemistä lainsäädännön kanssa. Tarkoitus on kaataa hallitus ja siinä sivussa ajaa Suomi lamaan ja saada työttömyys nousuun. Siitä voi sitten taas syyttää hallitusta. Siinä ei paljon yhteinen etu paina kun kommunistit tekevät politiikkaa.
 
Back
Top