Itse aikoinaan kovasti iloitsin SIpilän keskusta-oikeistohallituksesta. Kävi niin kuin kävi, hallitusjaksosta kuitenkin huomattavasti enemmän plussaa kuin miinusta. Olen siinä mielessä pitkämielinen, että yhden kerran saa mokata jos siitä opitaan, tarkoitaan tällä 2015 pakolaisaallon edessä ihmettelyä. Nythän sellaiseen osataan jo varautua, rajan saa haluttaessa kiinni.
Kovasti toivon että tämä uusi keskusta-oikeistolainen hallitus kestää merivettä paremmin kuin edeltäjänsä. Junnila toden totta toivottavasti itse osaa tehdä johtopäätökset siitä, onko edellytyksiä jatkaa. Jauhojengi vaihtui Klu klux klaaniin.
Rajavalvontalaki jäi oikeastaan torsoksi, kun siihen on jätetty se kohta, minkä mukaan turvapaikanhakua ei voi estää.
Eikä rajanylityspaikkojen sulkemisestakaan ole iloa, jos sieltä isot massat alkaa tulemaan ja naapurin viranomaiset ovat edistämässä ihmistulvaa. Mitä muutama tai vaikka satakaan rajavartijaa voi, jos sieltä tuhansien lauma on tulossa? Ei niitä ampuakaan voi, eikä ole kunnollista passiivista estettä, kuten aita tai muuri. Rajavartija on virkavastuulla toimessaan ja aseenkäytön kynnys on korkealla. Uhraisitko oman virkasi ja hankkisit linnatuomion, koska täällä foorumilla uhotaan? Tämäkin hallitus joutuu mahdollista tulvaa katsomaan ja sietämään. Onhan sekin parannus, kun ei terroristeja käydä valtion piikkiin hakemassa.
Uudessa rajavartiolaissa annetaan rajavartiolaitokselle oikeus ottaa käyttöön siviilipuolen resursseja viranomaispäätöksellä, tietysti käypää korvausta vastaan. Itse en tuota tulkitsisi niin että tätä pakkomajoittamista voisi tuon perusteella määrätä? Majoittamisvelvollisuus on kai harkinnassa valmiuslain uudistukseen liittyen. VN:n sivuilla on hieman epämääräinen kuvaus lainvalmistelun tavoitteista.
Lainaus: "
Tavoitteena on johdonmukainen, ajantasainen ja perustuslain kanssa sopusoinnussa oleva sääntelykokonaisuus, joka tarjoaa edellytykset tehdä erilaisten poikkeustilanteiden hallitsemiseksi oikea-aikaiset päätökset sekä sisältää asianmukaiset ja riittävät toimivaltuudet näiden päätösten toteuttamiseksi."
Aloitettu edellisen oikeusministerin ohjauksessa, joten itse ainakin hieman epäluuloisesti tuohon suhtaudun.
Puolalaisilla on särmää ja onneksi aita rakennettuna niin ovat pystyneet Belarusin kautta tulevat loppupeleissä pienet yritykset pysäyttämään. Enempi kissa-hiiri leikkiähän se on ollut. Mitä sitten sielläkään voitaisiin, jos sadointuhansin alkaisivat rynnimään?
Junnila-case on ihan nothingburger, mutta vihervasurit hyperventiloi vähemmästäkin.