Hieno laatikkoleikkiMutta tiedät, että työnantaja riistää, ja se riittää?
Oma tulokulmani on se, että monet liitot ovat toimineet kuin iso korsto nakkijonossa hintelää rillipäätä kohtaan - Sovitaanko että minä menen nyt? No sovitaan vaan.
Olen käyttänyt esimerkkeinä paperiliittoa ja AKT:tä. Jos mielestäsi on oikeudenmukaista, että ne puristavat korkeita palkkoja sillä perusteella, että työnantajien kannattaa maksaa melkein mitä vaan, koska vaihtoehto on kalliimpi, niin meillä on siinä perustavanlaatuinen ero ajattelussa. Ja esimerkiksi satamien toimintaan sopii aika huonosti väittämä, että jos palkat ovat liian korkeita, yritys menee konkurssiin. Siinä menee ensin Suomi konkurssiin, kun laivarahti sattuu olemaan aika lailla keskeistä meille kaikille. Ja siinä ollaan Japen armoilla, joka ei armoa tunne.
Kaikkea ei mitata rahassa. Kun paperiliitto oli voimissaan, maksettiin jäsenille monenmoista saunarahaa siitä, että saivat olla palkalla kotona. Tuo aika on takana päin, mutta hyvä muistaa tuo, kun liitot nyt huutavat että meillä on kautta aikain ollut hyvä sopimisen kulttuuri, jota nyt elinkeinoelämä romuttaa.
Ollaan vähän väärässä ketjussa, ja eiköhän tämä asia ole jo moneen kertaan puitu.

Olenko tosiaan käyttänyt sanaa riistäminen? Erittäin huono sanavalinta jos olen tuollaista väittänyt.
Meillä näyttää olevan yhteistä se ettemme tiedä kaikkia detaljeja. Erona on että minä kehtaan sen ihan avoimesti myöntää.
Viimeksi muokattu: