Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mutta tiedät, että työnantaja riistää, ja se riittää?

Oma tulokulmani on se, että monet liitot ovat toimineet kuin iso korsto nakkijonossa hintelää rillipäätä kohtaan - Sovitaanko että minä menen nyt? No sovitaan vaan.

Olen käyttänyt esimerkkeinä paperiliittoa ja AKT:tä. Jos mielestäsi on oikeudenmukaista, että ne puristavat korkeita palkkoja sillä perusteella, että työnantajien kannattaa maksaa melkein mitä vaan, koska vaihtoehto on kalliimpi, niin meillä on siinä perustavanlaatuinen ero ajattelussa. Ja esimerkiksi satamien toimintaan sopii aika huonosti väittämä, että jos palkat ovat liian korkeita, yritys menee konkurssiin. Siinä menee ensin Suomi konkurssiin, kun laivarahti sattuu olemaan aika lailla keskeistä meille kaikille. Ja siinä ollaan Japen armoilla, joka ei armoa tunne.

Kaikkea ei mitata rahassa. Kun paperiliitto oli voimissaan, maksettiin jäsenille monenmoista saunarahaa siitä, että saivat olla palkalla kotona. Tuo aika on takana päin, mutta hyvä muistaa tuo, kun liitot nyt huutavat että meillä on kautta aikain ollut hyvä sopimisen kulttuuri, jota nyt elinkeinoelämä romuttaa.

Ollaan vähän väärässä ketjussa, ja eiköhän tämä asia ole jo moneen kertaan puitu.
Hieno laatikkoleikki :love:

Olenko tosiaan käyttänyt sanaa riistäminen? Erittäin huono sanavalinta jos olen tuollaista väittänyt.

Meillä näyttää olevan yhteistä se ettemme tiedä kaikkia detaljeja. Erona on että minä kehtaan sen ihan avoimesti myöntää.

Lisäys:

Piti oikein varmistaa olenko tosiaan väittänyt työnantajaa riistäjäksi, kuten @YliKoo tuossa ylempänä esittää.

Itse en tuollaista löytänyt, mutta otan kiitollisena vinkin vastaan, jos olen vain puusilmä.

Viimeksi muokattu:
Meillä näyttää olevan yhteistä se ettemme tiedä kaikkia detaljeja
Ehkä tiedän, ehkä en.

Olen seurannut näitä puolisen vuosisataa, enkä lähde googlailemaan koska tekoäly löytää kyllä dataa nopeasti. Ja kuten sanoin, kaikki ei näy pelkästään palkkanauhoista. Liitot haikailevat vanhoja aikoja ja käytäntöjä, ja minä kerron minkälaisia ne ovat olleet. Tehtaan pysäyttämiseen riitti, jos työnjohtaja ei toivottanut hyvää töihin tullessaan.

Mutta ei tämä johda mihinkään. Siirrytään muihin aiheisiin.

Ay-liike on yksi edunvalvoja muiden joukossa. On erikoinen ajatus, että juuri sen pitäisi ajaa jäsentensä turvaa alas samalla, kun vastapelurit kahmivat omille taustajoukoilleen kaiken mitä irti saavat ilman että se tuottaa minkäänlaista yhteistä hyvää.
Ensinnäkin laitat jo tässä omia sanojasi minulle ja lisäksi väität jotakin jota et (voi) perustele.

Unohdit selittää, mihin perustuvat mainitsemieni liittojen muita selvästi korkeammat palkat. Siivooja paperitehtaassa ei ymmärtääkseni tee sen vaativampaa työtä, kuin vaikkapa sairaalassa.

Täsmennätkö tämän.
Siivoojan työ teollisuudessa on ainakin olosuhteiden (melu, pöly, vaarat, jne) osalta hankalampaa. Vaaroista esimerkkinä: satuin olemaan mukana, kun oli yritys irrottaa savukaasupuhaltimen roottori paperitehtaan höyrykattilalla. Hydraulinen ulosvetäjä oli käytössä ja välineen kiinnityspultit katkesivat. Samalla hetkellä siivooja tuli ovesta noin 10 metrin päässä ja osat lensivät niukasti hänen ohitseen.

Suurempi syy (toivottavasti) parempaan palkkaukseen lienee kuitenkin parempi palkanmaksukyky. Julkinen sairaala kuluttaa rahaa, kun taas paperitehdas tuottaa sitä. Voi myös olla haasteellista saada tuollaisia työntekijöitä paperitehtaalle ellei heille makseta hiukan paremmin kuin sairaalassa. Tilannetta sekoittaa se, että siivoojat saattavat nykyisin olla jopa paperitehtaalla alihankkijalta ostettuja.

Siivoojan työ teollisuudessa on ainakin olosuhteiden (melu, pöly, vaarat, jne) osalta hankalampaa. Vaaroista esimerkkinä: satuin olemaan mukana, kun oli yritys irrottaa savukaasupuhaltimen roottori paperitehtaan höyrykattilalla. Hydraulinen ulosvetäjä oli käytössä ja välineen kiinnityspultit katkesivat. Samalla hetkellä siivooja tuli ovesta noin 10 metrin päässä ja osat lensivät niukasti hänen ohitseen.

Suurempi syy (toivottavasti) parempaan palkkaukseen lienee kuitenkin parempi palkanmaksukyky. Julkinen sairaala kuluttaa rahaa, kun taas paperitehdas tuottaa sitä. Voi myös olla haasteellista saada tuollaisia työntekijöitä paperitehtaalle ellei heille makseta hiukan paremmin kuin sairaalassa. Tilannetta sekoittaa se, että siivoojat saattavat nykyisin olla jopa paperitehtaalla alihankkijalta ostettuja.
Lähtökohtaisesti siivoojan (esimerkiksi) palkan pitäisi olla sama kaikkialla, jos työaika on sama ja tehtävät samat. Sitten toki voidaan maksaa hankalien/vaativien/vaarallisten olosuhteiden lisää, mutta sen pitää olla selkeä olosuhdelisä. Em. ei toki ole ihan 100 % libertaristinen palkanmuodostusperiaate, mutta esimerkiksi Suomen kaltaisessa maassa olisi syytä pitäytyä siinä, että kokonaispalkka=työaika x tuntipalkka (tai työpanospalkka) x työn vaativuus taidollisesti x työn vaativuus fyysisesti.

Lähtökohtaisesti siivoojan (esimerkiksi) palkan pitäisi olla sama kaikkialla, jos työaika on sama ja tehtävät samat.
Mä haluan sitten kanssa saunalisän, taimikäsenytoli. Tasapuolisuutta vähän hei.

No, se jäi historiaan mutta toimikoon esimerkkinä siitä, mitä härskiydellä hyvällä sopimiskulttuurilla voi saada aikaan.

Lähtökohtaisesti siivoojan (esimerkiksi) palkan pitäisi olla sama kaikkialla, jos työaika on sama ja tehtävät samat. Sitten toki voidaan maksaa hankalien/vaativien/vaarallisten olosuhteiden lisää, mutta sen pitää olla selkeä olosuhdelisä. Em. ei toki ole ihan 100 % libertaristinen palkanmuodostusperiaate, mutta esimerkiksi Suomen kaltaisessa maassa olisi syytä pitäytyä siinä, että kokonaispalkka=työaika x tuntipalkka (tai työpanospalkka) x työn vaativuus taidollisesti x työn vaativuus fyysisesti.

Reilun 30 vuoden työelämä mutun perusteella uskallan sanoa, että toinen tekee ja joku toinen taas jopa kolminkertaisesti saman ajan puitteissa ja kaikkea tältä väliltä. Tiedä sitten onko reilua tuo samapalkkaisuus samasta työstä. Omasta mielestäni ei.

Mä haluan sitten kanssa saunalisän, taimikäsenytoli. Tasapuolisuutta vähän hei.

No, se jäi historiaan mutta toimikoon esimerkkinä siitä, mitä härskiydellä hyvällä sopimiskulttuurilla voi saada aikaan.
Ei se historiaan ole kaikilla jäänyt. Eikä sillä kyllä saunomisenkaan kanssa ole mitään tekemistä.

Mut hei, vielä osataan neuvotella ja sopiakin. Peukku sille.

Reilun 30 vuoden työelämä mutun perusteella uskallan sanoa, että toinen tekee ja joku toinen taas jopa kolminkertaisesti saman ajan puitteissa ja kaikkea tältä väliltä. Tiedä sitten onko reilua tuo samapalkkaisuus samasta työstä. Omasta mielestäni ei.
Tuossa kävisi niin kuin Neuvostoliitossa. Tehokkaat alkaisivat keventää kuormaansa hitaimpien tahtiseksi. Lopulta kukaan ei tekisi mitään.

Eikä sillä kyllä saunomisenkaan kanssa ole mitään tekemistä.
Työehtosopimuksessa on määritelty, että saunalisä maksetaan lauantaiaamun klo 06.00 jälkeen aina sunnuntaihin tai juhlapäivään klo 06.00 asti.

Kun päivää edeltävä päivä on juhla tai aatto, lisä voi tulla maksettavaksi aattoillasta (esim. juhannusaatto, jouluaatto) klo 22 alkaen ja jatkua sunnuntai/juhlapäivään saakka.

Jep. Aika yleisesti lauantaityöstä maksettava haittalisä. Samantyyppisiä on muillakin lauantaivuoroja tekevillä, kuten kaupan alalla ja hoitsuilla. Sisällöt toki vaihtelevat alakohtaisesti. Saunalisä on tietysti sanana mainio öyhötyksen kohde. Se kun vie ajatuksen jonnekin kauas todellisuudesta.

Mittakaava on sellainen, että lisällä voi käytännössä tienata muutaman kympin kuukaudessa nettona. Jos sen esittää härskinä ylilyöntinä, niin se on voi ja voi.

Lainaus jäi näköjään jonnekin bittiavaruuteen, mutta asiayhteys on ilmeinen.

Jaa, jostain syystä lainaus ei onnistu enää lainkaan. Ei siis lainata.

Back