Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Olet oikeassa tuolta osin ja samaa mieltä olen, ja onneksi hallitus lupasikin lisätä tukea entisestään.

Mutta se ei nyt ollut pointtini. Vaan se, että nyt kun vanhan tykin kuulan korvausarvoksi on laskettu uuden kuulan hinta, saadaan varaston vanhinta hävittämisen sijaan hyötykäyttöön Ukrainaan, ja tilalle ostettua itselle uutta kampetta, ja näin toimien saadaan merkittävästi lisättyä muutenkin jo korotettua puolustuspanosta. Ja vieläpä tavalla jota kenenkään on vaikea maalailla tuhlailuksi, koska Ukrainan tukemisenhan kaikki hyväksyy. Joskin puolustusbudjetin kasvu nyt on muutenkin yleisesti hyväksyttyä, mutta hyvä tapa saada vielä hieman extraa hankintoihin.

Edit. Kaikki täällä kannattanevat avun lisäystä. Mutta jos lahjoitetaan 200 miljoonaan arvosta vanhaa kampetta, kysymys sinulle @Heikkiv (ja muutkin), että haluatko tilalle hankittavan uutta kampetta 200 miljoonan vai 1000 miljoonan edestä?

Minun ymmärtääkseni noi Suomen avustukset on laskettu vastaavan uuden kamppeen hinnan mukaan. Kai jotain vanhaa neuvostoliiton aikaista kamaa on vaikea hinnoitella. Ja sitten loppujen lopuksi saatu tuo mielikuvituksellinen hinta eli miljardi. Jota lukua sitten levitellään. No ehkä toi on tehty sen EU "asetuen" takia. On kyseenalaista maksetaanko noita EU:ssa ja maksetaanko varsinkaan nettomaksajamaille. Eiköhän Suomi ole se yksi niistä lopullisistakin maksajamaista niille muidenkin paketeille, kun noita aletaan tasaamaan.

Sinällään vanhan tavaran lähettämisessä ei ole mitään vikaa, jos se on tuolla toimivaa. Ihmetyttää vaan tuo miljardi. Kun on mennyt meille käyttökelvottomia raivausvaunuja, vanhoja Paseja, Sergeitä, kranaatinheittimiä, ehkä 152 tykistöä ja kranaateja 155,152,120 etc. Tuskinpa noiden oikea reaaliarvo millään voi olla miljardi. Varmaan korvaaminen uudella länsikalustolla maksaisi sen verran, mutta onhan niissä tehokin ihan eri luokkaa.

Se mitä tilalle ostetaan ja millä rahasummalla on poliitikkojen ja PV:n päätös sitten aikanaan. Mutta luulisi että noita harvoja Suomessa valmistettavia asejärjestelmiä kannattaisi suosia sekä avun antamisessa että korvaavana kalustona PV:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Närpiön ihmiskauppajutusta tuli mieleeni aiheeseen sinänsä liittymätön kohta hallitusohjelmasta:

Varmistetaan, että kotoutuminen on mahdollista molemmilla kotimaisilla
kielillä. Tavoitteena on, että noin 5–10 prosenttia kotoutuu ruotsin kielellä.
Viranomaisten tulee selkeämmin tiedottaa mahdollisuudesta kotoutua
myös ruotsiksi.
Maahanmuuttajien tulee saada valita, millä kielellä
kotoutuu. Tehostetaan kiintiöpakolaisten kuntapaikkojen etsimistä myös
ruotsinkielisistä kunnista


Siitä voi olla tietysti montaa mieltä, onko ihan aidosti yksilön kannalta kaikkein parasta kotoutua kielellä, jota ei todellisuudessa Suomessa kuitenkaan puhuta kovin hyvin kuin muutamilla alueilla, ja niissäkin yleensä vain osa ihmisistä. RKP:stä lähtöisin lienee tämä tavoite, eikä ensisijaisesti taakanjako vaan pienenevän ruotsinkielisen vähemmistön ja pienten ruotsinkielisten kuntien kasvattaminen. En kyllä osaa olla ihan varma, palveleeko tämä maamme ruotsinkielistä vähemmistöä ja ruotsinkielisiä kuntia ihan oikeasti.
 
Närpiön ihmiskauppajutusta tuli mieleeni aiheeseen sinänsä liittymätön kohta hallitusohjelmasta:

Varmistetaan, että kotoutuminen on mahdollista molemmilla kotimaisilla
kielillä. Tavoitteena on, että noin 5–10 prosenttia kotoutuu ruotsin kielellä.
Viranomaisten tulee selkeämmin tiedottaa mahdollisuudesta kotoutua
myös ruotsiksi.
Maahanmuuttajien tulee saada valita, millä kielellä
kotoutuu. Tehostetaan kiintiöpakolaisten kuntapaikkojen etsimistä myös
ruotsinkielisistä kunnista


Siitä voi olla tietysti montaa mieltä, onko ihan aidosti yksilön kannalta kaikkein parasta kotoutua kielellä, jota ei todellisuudessa Suomessa kuitenkaan puhuta kovin hyvin kuin muutamilla alueilla, ja niissäkin yleensä vain osa ihmisistä. RKP:stä lähtöisin lienee tämä tavoite, eikä ensisijaisesti taakanjako vaan pienenevän ruotsinkielisen vähemmistön ja pienten ruotsinkielisten kuntien kasvattaminen. En kyllä osaa olla ihan varma, palveleeko tämä maamme ruotsinkielistä vähemmistöä ja ruotsinkielisiä kuntia ihan oikeasti.
Tämä onni heille suotakoon.
 
Närpiön ihmiskauppajutusta tuli mieleeni aiheeseen sinänsä liittymätön kohta hallitusohjelmasta:

Varmistetaan, että kotoutuminen on mahdollista molemmilla kotimaisilla
kielillä. Tavoitteena on, että noin 5–10 prosenttia kotoutuu ruotsin kielellä.
Viranomaisten tulee selkeämmin tiedottaa mahdollisuudesta kotoutua
myös ruotsiksi.
Maahanmuuttajien tulee saada valita, millä kielellä
kotoutuu. Tehostetaan kiintiöpakolaisten kuntapaikkojen etsimistä myös
ruotsinkielisistä kunnista


Siitä voi olla tietysti montaa mieltä, onko ihan aidosti yksilön kannalta kaikkein parasta kotoutua kielellä, jota ei todellisuudessa Suomessa kuitenkaan puhuta kovin hyvin kuin muutamilla alueilla, ja niissäkin yleensä vain osa ihmisistä. RKP:stä lähtöisin lienee tämä tavoite, eikä ensisijaisesti taakanjako vaan pienenevän ruotsinkielisen vähemmistön ja pienten ruotsinkielisten kuntien kasvattaminen. En kyllä osaa olla ihan varma, palveleeko tämä maamme ruotsinkielistä vähemmistöä ja ruotsinkielisiä kuntia ihan oikeasti.
Itse olen toisaalta aina sanonut että jos ruotsin kieltä puhuu, niin kauan on oikeus asua Suomessa.

Kyllä tuo oikeasti kestää niin kauan kuin ruotsin kieli on toinen virallinen kieli Suomessa, eli todennäköisesti meidän koko elinikämme.
 
Kaikki ovat varmasti alusta lähtien ymmärtäneet ettei tämä työvoiman tuoti ole ihan nuhteetonta. Kun laittomuutta katsotaan tässä aikansa läpi sormien se alkaa levittäytymään muillekin aloille.
Tuota Närpiötä on mediassa pidetty kansallisena malliesimerkkinä, ja RKP:n Henriksson on leijaillut korkealla kaikkien muiden yläpuolella, Lucia-kruunu päässään, jalomielisenä moralistina.
 

Olikos tämä nyt ensimmäinen hallitusohjelman kohta, joka törmäsi kansainvälisten sopimusten kivimuuriin?
Vai Rehnin presidenttikampanjaan....

Ei kai Kokoomuksessa noin hölmöjä olla ettei olisi tuota ajateltu? Vai onko kirjattu PS:n toiveesta muiden tietäessä että ei tule onnistumaan, mutta laitetaan nyt kun haluavat.

Jaa-a, on siellä kyllä niin paljon muutakin kummaa että tuntuu että siellä vallasta huumaantuneina vedettiin ihan täysillä kun Persuille vaan annettiin matuissa vähän periksi niin heille kävi kaikki.
 
Minun ymmärtääkseni noi Suomen avustukset on laskettu vastaavan uuden kamppeen hinnan mukaan. Kai jotain vanhaa neuvostoliiton aikaista kamaa on vaikea hinnoitella. Ja sitten loppujen lopuksi saatu tuo mielikuvituksellinen hinta eli miljardi. Jota lukua sitten levitellään. No ehkä toi on tehty sen EU "asetuen" takia. On kyseenalaista maksetaanko noita EU:ssa ja maksetaanko varsinkaan nettomaksajamaille. Eiköhän Suomi ole se yksi niistä lopullisistakin maksajamaista niille muidenkin paketeille, kun noita aletaan tasaamaan.

Sinällään vanhan tavaran lähettämisessä ei ole mitään vikaa, jos se on tuolla toimivaa. Ihmetyttää vaan tuo miljardi. Kun on mennyt meille käyttökelvottomia raivausvaunuja, vanhoja Paseja, Sergeitä, kranaatinheittimiä, ehkä 152 tykistöä ja kranaateja 155,152,120 etc. Tuskinpa noiden oikea reaaliarvo millään voi olla miljardi. Varmaan korvaaminen uudella länsikalustolla maksaisi sen verran, mutta onhan niissä tehokin ihan eri luokkaa.

Se mitä tilalle ostetaan ja millä rahasummalla on poliitikkojen ja PV:n päätös sitten aikanaan. Mutta luulisi että noita harvoja Suomessa valmistettavia asejärjestelmiä kannattaisi suosia sekä avun antamisessa että korvaavana kalustona PV:lle.
Niin, eli kun Ukrainaa autetaan ja sen avulla saadaan samalla lisättyä kansan hyväksymällä tavalla pv:n materiaalihankintoja vielä muun budjetin yli, niin onko se huono asia? Eli ottaisitko viiden vanhan pasin tilalle a) yhden 6x6 vai b) viisi kpl 6x6? Hallitus on nyt valinnut tuon b, niin onko se huono asia?

Edit. tai oikeastaan älä vastaa. Nyt on väännetty rautalankaa tarpeeksi, etkä ilmeisesti halua käsittää, vaan jankkaat ihan asian vierestä, niin laitan sut estoon. Moi.
 
Viimeksi muokattu:
Vai Rehnin presidenttikampanjaan....

Ei kai Kokoomuksessa noin hölmöjä olla ettei olisi tuota ajateltu? Vai onko kirjattu PS:n toiveesta muiden tietäessä että ei tule onnistumaan, mutta laitetaan nyt kun haluavat.

Jaa-a, on siellä kyllä niin paljon muutakin kummaa että tuntuu että siellä vallasta huumaantuneina vedettiin ihan täysillä kun Persuille vaan annettiin matuissa vähän periksi niin heille kävi kaikki.
On hyvinkin voitu antaa persuille periksi asioissa joiden tiedetään käytännössä pysähtyvän esim. perustuslakivaliokuntaan. Kokoomus saa hankkeensa läpi ja PS:lle jää tyhjä arpa.
 
Iso osa uudistuksista myös työmarkkinoiden saralla vaikuttaisi olevan linjassa Ruotsin ja Tanskan kanssa.
Toivon, että viisaammat osaavat tästä mediassa kansaa muistuttaa, sillä vasemmisto maalaa dystopia mielikuvia uudistuksista vaikka muualla ovat arkipäivää jossa talous ja työllisyys voivat paremmin.
 
Iso osa uudistuksista myös työmarkkinoiden saralla vaikuttaisi olevan linjassa Ruotsin ja Tanskan kanssa.
Toivon, että viisaammat osaavat tästä mediassa kansaa muistuttaa, sillä vasemmisto maalaa dystopia mielikuvia uudistuksista vaikka muualla ovat arkipäivää jossa talous ja työllisyys voivat paremmin.
Siellä on kuitenkin poimittu rusinat pullasta ja jätetty pois jokseenkin kaikki työntekijöille edulliset komponentit. Eli ei todellakaan Tanskan eikä Ruotsin mallia.
 

Olikos tämä nyt ensimmäinen hallitusohjelman kohta, joka törmäsi kansainvälisten sopimusten kivimuuriin?

Pari nostoa:
Hallitusohjelman kohdassa 9.1. todetaan, että ”hallitus seuraa ja pyrkii hallitsemaan Euroopan keskuspankin ja Suomen Pankin kautta valtiolle muodostuvaa rahoitusriskiä. Suomi ajaa no bailout -säännön toteutumista myös Euroopan keskuspankin tasolla. Suomi ajaa toimia, joilla rajataan eurojärjestelmän systeemiriskiä.”
Epäselväksi jää mistä asiasta Euroopan keskuspankki on Suomen hallituksen kanssa eri mieltä: a) Suomen rahoitusriskin hallitsemisesta, b) EU:n omien sääntöjen noudattamisesta (esimerkiksi mainittu no bailout -sääntö), vai c) eurojärjestelmän systeemiriskin rajaamisesta?

Laissa Suomen Pankista puolestaan säädetään, että hoitaessaan Euroopan keskuspankkijärjestelmän tehtäviä Suomen Pankki tai sen toimielimen jäsen ei saa pyytää tai ottaa vastaan toimintaansa koskevia määräyksiä muulta kuin Euroopan keskuspankilta.
"Suomen pankki" on irvokas nimi pankille, joka on Euroopan keskuspankin käsikassara. Suomalaista siinä on enää sijainti. Olli Rehn on EU:n kollaboraattori, jonka mielestä EU-oikeus menee aina Suomen lainsäädännön edelle. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
 
Joo, silleen kotimaisella twistillä että jätettiin pois ne asiat mitkä Ruotsissa ja Tanskassa on tehty Ay-liikkeen ja työttömien kanssa ja vedettiin suoraan keppi esille leikkauksineen...
Jostain syystä Suomessa ei talouselämän ylätasolla vain ole kykyä ymmärtää yhteistyön arvoa ja merkitystä. Duunarin saattaminen alisteiseen asemaan ja työsuhteen nykyisten minimiehtojen alittaminen nähdään ainoana tienä eteenpäin.

Samalla teollisuus roikkuu raaka-ainetuotannossa ja antaa muiden pohjoismaiden kuitata jalostusarvon nostolla kerättävät eurot. Tässä on pakko hiljalleen uskoa, että pohjoismaisessa vertailussa me tosiaan sijoitumme geenialtaan matalaan päätyyn.
 
Joo, silleen kotimaisella twistillä että jätettiin pois ne asiat mitkä Ruotsissa ja Tanskassa on tehty Ay-liikkeen ja työttömien kanssa ja vedettiin suoraan keppi esille leikkauksineen...
Jep, porkkanaa ei näytä löytyvän näistä suunnitelmista. Työvoiman on syytä olla nöyränä eikä haaveilla paremmasta tulevaisuudesta vaikkapa opiskelujen kautta...
 
Back
Top