Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

SDP pistää tuvan liekkeihin ja heittää bensaa perään ja sitten patistaa muita sammuttamaan paloa :D Sitten jos palaa kivijalkaan niin voi esittää vielä fiksua. Kyllähän jokainen tietää, että jos ei mitään tehdä niin piru vie. Yksi luottoluokittaja taisi jo sanoa, että luokitus olisi tipahtanut ilman työelämään tehtäviä muutoksia. Nyt se on AA+ ja Suomi ei siihen sarjaan kuulu. Velkaa on puolet enemmän mitä tuon luokituksen mailla keskimäärin suhteessa BKT:n
 
Onko muuten missään tarpeeksi selkeästi luetteloitu näitä nyt kiistojen alla olevia työelämän uudistus yms. hallitus vs. AY - kysymyksiä, niin että pääsisi keskusteluissa vertaamaan minkä painoarvon millekin kohdalle antaisi?

Tarkoitan että kun ko. listalla olisi vaikka tuon 500 päivän ansiosidonnaisuuteen tuleva porrastus, niin se olisi yksi kohta. Poliittisten lakkojen rajoitus toinen, jne.

Haen tässä sitä, että kun meillä kotona muija on nyt aivan lakkotöpinöissä ja itse EN, niin todella vaikea lähteä avaamaan tätä vyyhtiä. Kaikki eri kohtien avausyritykset kilpistyy siihen että helposti alkaa möykkä siitä 'naapuriteemasta'.

(toki kertoo tämä perheemme nykyisestä henkisestä tilasta 😁, mutta toisaalta takuuvarmasti myös ihan koko maan vastaavasta.)
.
 
Poliittiset lakot hallituksen esityksessä rajataan 24h kestoltaan, ei mitään ihmeellistä. Ihmeellistä on vain ollut Suomen nykyinen lainsäädäntö tuon osalta. No nythän sitä sitten käytetään hyväksi. Voisitko antaa esimerkin hallituksen autoritaarisuudesta ihan käytännön tasolla ? Onko hallitus kieltäytynyt neuvotteluista liittojen kanssa ? Missä sellainen uutinen on ?

Satonen on viitannut usein Ruotsiin. Siellä poliittiset lakot ovat sallittuja, eikä niille ei ole laissa tai missään muuallakaan säädetty enimmäiskestoa. Ammattiyhdistykset harkitsevat ja päättävät toimiensa kestot, jos sellaisia järjestävät. Jos työnantajapuoli katsoo poliittisen lakon olevan ylimitoitettu ja nostaa siitä oikeusjutun, Ruotsin työtuomioistuin arvioi työtaistelua kokonaisuutena. Lakon kesto on yksi huomioon otettavista tekijöistä. Merkitystä annetaan myös sille, mitä asiaa lakolla vastustetaan.

Nämä ovat siellä demokraattisesti mietittyjä juttuja niiden välillä, joita asia koskee: työnantajaa ja työntekijää.

Meillä hallitus haluaa direktiolla puuttua työmarkkinoihin ja rajata tuon oikeuden 24 tuntiin. Tietenkin se on hyvin autoritaarinen ratkaisu. Eihän tuosta nyt ole kahta sanaa. Tämä siis ihan riippumatta siitä, mitä mieltä hankkeesta olen.
 
Onko muuten missään tarpeeksi selkeästi luetteloitu näitä nyt kiistojen alla olevia työelämän uudistus yms. hallitus vs. AY - kysymyksiä, niin että pääsisi keskusteluissa vertaamaan minkä painoarvon millekin kohdalle antaisi?

Tarkoitan että kun ko. listalla olisi vaikka tuon 500 päivän ansiosidonnaisuuteen tuleva porrastus, niin se olisi yksi kohta. Poliittisten lakkojen rajoitus toinen, jne.

Haen tässä sitä, että kun meillä kotona muija on nyt aivan lakkotöpinöissä ja itse EN, niin todella vaikea lähteä avaamaan tätä vyyhtiä. Kaikki eri kohtien avausyritykset kilpistyy siihen että helposti alkaa möykkä siitä 'naapuriteemasta'.

(toki kertoo tämä perheemme nykyisestä henkisestä tilasta 😁, mutta toisaalta takuuvarmasti myös ihan koko maan vastaavasta.)
.
Tuohon niitä ainakin on kerätty:


Itse olen sitä mieltä, että pääasia miksi näihin lakkoihin on päätetty ryhtyä on tuo poliittisten lakkojen rajoittaminen. Liitoissa ajatellaan että paras lakkoilla nyt, kun siihen on vapaa mahdollisuus.

Lakkoilla voi toki myöhemminkin työmarkkinoiden neuvottelukierroksilla ihan vapaasti. Mutta ei silloin kun on voimassa olevat sopimukset eli ns. työrauha, silloin olisi tuo 24h rajoitus päällä.

Nuo poliittisten lakkojen pituudet on toki mahdollista seuraavan hallituksen sitten taas vaikka palauttaa. Mutta liitot ei tietenkään halua sitä, että demokratialla olisi mitään mahdollisuutta puuttua lainsäädäntöön jatkossakaan. Heillä pitää säilyä veto-oikeus vähän joka asiaan …
 
Satonen on viitannut usein Ruotsiin. Siellä poliittiset lakot ovat sallittuja, eikä niille ei ole laissa tai missään muuallakaan säädetty enimmäiskestoa. Ammattiyhdistykset harkitsevat ja päättävät toimiensa kestot, jos sellaisia järjestävät. Jos työnantajapuoli katsoo poliittisen lakon olevan ylimitoitettu ja nostaa siitä oikeusjutun, Ruotsin työtuomioistuin arvioi työtaistelua kokonaisuutena. Lakon kesto on yksi huomioon otettavista tekijöistä. Merkitystä annetaan myös sille, mitä asiaa lakolla vastustetaan.

Nämä ovat siellä demokraattisesti mietittyjä juttuja niiden välillä, joita asia koskee: työnantajaa ja työntekijää.

Meillä hallitus haluaa direktiolla puuttua työmarkkinoihin ja rajata tuon oikeuden 24 tuntiin. Tietenkin se on hyvin autoritaarinen ratkaisu. Eihän tuosta nyt ole kahta sanaa. Tämä siis ihan riippumatta siitä, mitä mieltä hankkeesta olen.

Niin. Saksassa nuo on kokonaan kielletty. Ruotsissakaan poliittiset lakot kielletty julkisella sektorilla.

Suomessa työmarkkinat ei ole saanut neuvoteltua mitään järkevää mallia noihin poliittisiin lakkoihin. En sinällään ihmettele, ammattiliitot ei tietenkään ole haluneet luopua näin avokätisestä lakko-oikeudesta.

Siinä hallituksen 24h laissa poliittisiin lakkoihin ei ole mitään vikaa. Se on ihan EU maiden käytäntöjen mukainen.
 
Onko muuten missään tarpeeksi selkeästi luetteloitu näitä nyt kiistojen alla olevia työelämän uudistus yms. hallitus vs. AY - kysymyksiä, niin että pääsisi keskusteluissa vertaamaan minkä painoarvon millekin kohdalle antaisi?
Kyse on lähinnä valtataistosta ulkoparlamentaarisen vaikuttamisen ja demokraattisesti valitun hallituksen välillä. Vasemmisto hävisi vaalit eikä suostu hyväksymään sitä, joten nyt lakkoillaan.

Todellisuudessahan nykyiset uudistukset ovat varsin maltillisia siihen nähden miten surkeassa tilassa Suomen talous on. Kreikan tie, tosin mistään tukipaketeista on turha edes haaveilla.
 
Toivon perjantaista avainpäivää. Jos hallitus ei poliittisista syistä voi tinkiä yhtään mistään, ne lakot tulevat. Täällä voi sitten kiukutella, mutta se on enää pelkkää bittivirtaa ilman tarkoitusta. Kenen syy ja jänkyn mänkyn.

Mä menen välillä sotaketjuihin. Politiikka on uskovaisten hommaa näköjään.
 
Toivon perjantaista avainpäivää. Jos hallitus ei poliittisista syistä voi tinkiä yhtään mistään, ne lakot tulevat. Täällä voi sitten kiukutella, mutta se on enää pelkkää bittivirtaa ilman tarkoitusta. Kenen syy ja jänkyn mänkyn.

Mä menen välillä sotaketjuihin. Politiikka on uskovaisten hommaa näköjään.

Minulla ei ole uskomusta mihinkään suuntaa. Vaikka Orpo saisi sykärin, hallitus kaatuisi ja tulisi uudet vaalit, ihan samat tappelut olisi edessä noiden liittojen kanssa.

Samanlaista se on täällä ollut 40 vuotta. Liitot tekee ihan mitä huvittaa ja muut joutuu sopeutumaan niiden tahtoon. Itse en odota perjantailta mitään. Tämä on liitoissa sovittu juttu jo keväästä asti. Mielelläni olisin väärässä. Surullista meininkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Toivon perjantaista avainpäivää. Jos hallitus ei poliittisista syistä voi tinkiä yhtään mistään, ne lakot tulevat. Täällä voi sitten kiukutella, mutta se on enää pelkkää bittivirtaa ilman tarkoitusta. Kenen syy ja jänkyn mänkyn.

Mä menen välillä sotaketjuihin. Politiikka on uskovaisten hommaa näköjään.

Tässä on jo nyt mennyt satoja miljoonia, eli ei noita hankkeita kannata enää vesittää itse. Seuraava hallitus kun ne kuitenkin vesittää.
 
Tässä on jo nyt mennyt satoja miljoonia, eli ei noita hankkeita kannata enää vesittää itse. Seuraava hallitus kun ne kuitenkin vesittää.

Liitoilla tuli hieman kiire julistaa nuo ensiviikon lakot, kun Orpo esitti sen neuvottelutarjouksen. Tässähän nyt vaan taistellaan yleisestä mielipiteestä eli että kuka sen mielestä on tämän valtataistelun "roisto". Noita tulevia lakkoja tuskin pystyy estämään enää kukaan.
 
Samanlaista se on täällä ollut 40 vuotta. Liitot tekee ihan mitä huvittaa ja muut joutuu sopeutumaan niiden tahtoon. Itse en odota perjantailta mitään. Tämä on liitoissa sovittu juttu jo keväästä asti. Mielelläni olisin väärässä. Surullista meininkiä.
Siltä näyttää, ettei ratkea. Perjantaina asialistalla on palkansaajaliikkeen toiveista huolimatta vain keskustelu niin kutsutusta vientivetoisesta palkkamallista eikä muuta.

Kai tässä sentään kana oli ennen munaa. Hallitus kertoo, että neuvottelupöytä on auki mutta samalla se myös näyttää täysin selvästi, että se ei tingi mistään eikä siten myöskään päätöksistään neuvottele. Kyllä kai tuon sentään huomaa.

Kuten olen monta kertaa sanonut, en kaipaa poliittisia lakkoja. Itse rajoittaisin ne muutamaan tuntiin, jos minulla olisi valta. Mutta huono taktikko en ole sodassa enkä rauhassa. Nyt ei mistään haluta tinkiä eikä lakkoja siten voida välttää. Voi olla, että tämäkin kaksiviikkoinen on vasta alkua. En tiedä.

Häkämiehen halu on saada ay-liike pois pelilaudalta. Hallitus toteuttaa. Ay-liike ei kovin helposti aio väistyä. Kyllä tästä sellainen näytelmä tulee.

Helkkari, että kukaan muu ei ole saanut mitään tarpeellisia uudistuksia aikaiseksi. Pelkkien porvaripuolueiden voimin siitä tulee just tällaista. Ehkä se sitten oli jo keväällä selvää, ehkä ei.

No nyt olin taas ihan Columbo mutta kyllä mä nyt menen sotimaan muualle.

Täyttäkää autojen tankit varmuuden vuoksi.
 
Back
Top