Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Suomessa on jäykät työmarkkinat, jotka tekevät rekrytoinnin erittäin riskaabeliksi pk-yrityksille. Lisäksi meillä on tehoton ja ylimitoitettu julkinen hallinto ja lisäksi työn tuottavuus, investoinnit ja talouskasvu polkevat paikallaan. Lisäksi rahaa syydetään tehottomaan kehitysapuun, EU-yhteisvelkaan, ja huoltosuhdetta ja maan sisäistä koheesiota heikentävään maahanmuuttoon, jossa maahantulijoilta ei vaadita kielen opiskelua, paikalliseen kulttuuriin sopeutumista eikä työntekoa. Kaiken muun lisäksi byrokraattinen systeemi toimii, jos henkilö on täysin työelämässä tai täysin työelämän ulkopuolella. Jos työtön ottaa keikkatyötä, tukien maksu viivästyy. Edellisten hallitusten ratkaisu näihin ongelmiin on ottaa syömävelkaa ja kasvattaa hallintokoneistoa (Sote-alueet).

Nykyisen hallituksen toimet eivät mene läheskään tarpeeksi pitkälle, vaikka joistakin asioista (esim. palkaton 1. sairauspäivä ja aikuiskoulutustuen lopettaminen) olenkin eri mieltä. Tavan suomalaista tullaan tulevaisuudessa vetämään isolla melalla kakkoseen.

Vaihtoehtoina on aloittaa sisäinen devalvaatio oma-aloitteisesti nyt ja tehdä se edes jotenkin omilla ehdoilla. Toisin sanoen kakkoseen saa edes vaseliinia.

Jos demokratiaa halveksivat poliittiset lakot onnistuvat estämään kurssin muutoksen nyt, velaksi eläminen jatkuu. Tästä seuraa Suomen luottoluokituksen huononeminen ja maariskin kasvaminen. Uuden syömävelan ja erääntyvien lainojen maksamiseen tarvittavien uusien lainojen korot kasvavat merkittävästi. Kasvavat korkomenot kasvattavat tarvetta lainanotolle ja luottoluokitus putoaa lisää, mikä kasvattaa korkoja edelleen. Tämä kehä toistaa itseään kunnes Suomi ajautuu maksukyvyttömäksi ja IMF tekee muutokset meidän puolestamme ja meiltä kysymättä. Vaseliiniakaan on tässä vaiheessa turha kysellä.
Ensimmäisessä kappaleessa sanottu miten asiat on
 
Nykyisen hallituksen toimet eivät mene läheskään tarpeeksi pitkälle, vaikka joistakin asioista (esim. palkaton 1. sairauspäivä ja aikuiskoulutustuen lopettaminen) olenkin eri mieltä. Tavan suomalaista tullaan tulevaisuudessa vetämään isolla melalla kakkoseen..
Kunnolla tehty sote olisi ollut elintärkeä. Nyt Kiuru ja Saarikko onnistuivat tekemään entistä kalliimman ja kankaan paskan. Tämä Orpon hallitus joutuu etsimään kolmen miljardin säästöt yksin sen lisääntyviin kustannuksiin (syitä kustannuksiin on tietenkin muitakin kuin byrokratia sinänsä). Toisaalta ei hallituksella luultavasti ole virtaa alkaa tehdä uutta, vaikka oikeastaan pitäisi.
 
Alkaa mennä mielenkiintoiseksi:

Neuvostoliitossa sanottiin, että kapitalisti myy hirttäjälle köyden, jolla hänet hirtetään.

Meillä valtio kustansi liitoille järjestelmän jolla tahkota rahaa ja tarjosi verovapauden, että liitoilla on varaa ajaa maa konkurssiin.
 
Ehdottomasti näin. Poliisin, koululaitoksen, päiväkotien jne. ei pidä vaikuttaa politiikkaan lakkoilemalla. Ne voivat mennä lailliseen lakkoon, jos työehdot menevät päin pellettiä.
Juurihan ne päiväkodit oli poliittisessa lakossa, koska lainsäädäntö on mikä on

Näistä sinun teksteistä ei oikein saa selville mitä oikein ajat takaa.

Tämä hallituksen esitys ei sinulle oikein käy, mutta et ole esittänyt mitään vaihtoehtoista toimintatapaa.

Neuvotella olisi ilmeisesti pitänyt, mutta niin kuin mistä ? Noista lakimuutoksista on neuvoteltu, mutta Ay olisi halunnut itse määritellä lainsäädännön ja lopuksi lähti joulukuussa kävelemään.Työmarkkinaneuvottelut on syksyllä.

Nuo asiat on hallitusohjelmassa ja näköjään hallitus sitä haluaa noudattaa. Ay ei halua antaa hallituksen toteuttaa omia lainsäädäntömuutoksia. Tästähän tässä nyt on kysymys.

Tämän jälkeen on tullut kuvioihin nämä villit syytökset että hallitus toimillaan vaarantaa liberaalin demokratian (sic). Lisäksi on tullut salaliittoteorian tyylisiä ennustuksia Ay:n puolelta, että hallitus toteuttaa EK:n määräyksiä dystopisesta orjayhteiskunnan synnyttämisestä.

Kaikki alkaa nykyisin tunnustamaan jo ainakin 5v tiedetyn tosiasian, että Suomi alkaa olemaan taloudellisesti kuilun reunalla. Myös EU on tästä antanut todellisia varoituksia. Tämäkin on eteenpäinmenoa. Vielä muutama vuosi sitten käsitys oli, että velanotto on itseasiassa rikkaus ja rajan avaaminen afrikkaan vielä suurempi rikkaus.

Onko tässä nyt ratkaisu, että uudet vaalit ja liittopomot ministereiksi vai mikä ? Kun vaaleilla valittu hallitus nyt ei käy kun se ei käy.
 
Muistutan, että tämä alkoi kun AY-liike alkoi kapinoimaan hallituksen laillisia toimia vastaan.

Laillisen lakon vertaaminen hyvin iljettävään rikokseen on vähintäänkin täydellisen ala-arvoista käytöstä. Sellaista kuulee lähinnä niiltä, joilla ei ole minkäänlaista halua keskustella asioista, vaan lähinnä vain rikkoa haitalliseksi katsomaansa keskustelua.
 
Tuo ensimmäinen sairauspäivärahan poisto tuntuu kovasti närästävän, mitä olen tuttujen kanssa keskustellut. Asiahan on palkanmaksajan kannalta aivan eri, riippuen siitä onko alle 10h pienyritys vai tuhansia työllistävä iso työnantaja. Voisiko kompromissinä ajatella, että palkattomuuden vaihtoehtona olisi tehdä tunnit talolle takaisin myöhemmin? Jokainen voisi asian sitten tykönään ratkaista.
 
Hallitus voisi ihan hyvin viskata sen sairaslomapäivän muutoksen helvettiin. Lakkoja se ei tietysti estäisi, eikä mitään ratkaisisi, mutta olisi ihan hyvä vastaantulo. Toi tiilimuurikiisto on huono strategia pidemmän päälle. Mutta ilmeisesti tilanne on se, ettei sillä olisi merkitystä. Se ei muuttaisi itse tilannetta mitenkään.
 
Tämä hallituksen esitys ei sinulle oikein käy, mutta et ole esittänyt mitään vaihtoehtoista toimintatapaa.
Veli todistaa väärin. Esitin hallituksen 24 tunnin vastineeksi Ruotsin mallia, jossa poliittista lakkoa ei rajoiteta, mutta sen oikeutus kuitenkin tarvittaessa tarkastellaan oikeudellisin toimin!

Trollaako veikko?

Koska valehtelet tietoisesti (niin kiivaasti propagoit ja lainaat sen verran tiheästi, ettei tämä oikein mene vahingosta), minun on valitettavasti pistettävä sinut ignoreen. Se on adminin rakentama työkalu, jota kannattaa käyttää. Valitsen täällä seurani. Ehkä voit tehdä saman. Voi silti hyvin ja seuraa vähän terveyttäsi.
 
Toisin kuin on väitetty, Ruotsissa tai Norjassakaan ei ole lailla säädetty mitään enimmäiskestoa poliittiselle lakolle. Myöskään kaavamaista oikeuskäytäntöä ei näissä Suomen naapurimaissa ole. Sellä ne tutkitaan case by case, tapaus tapaukselta. Oikeus tarvittaessa ratkaisee.

Myös Suomessa pitäisi tutkia poliittiset lakot tapauskohtaisesti
. Mikään kaavamainen, esimerkiksi 24 tunnin aikarajoitus ei kyllä oikein toimi. Hemmetin paljon ne lakot vähenisivät jo sillä, että olisi tämä yhteispohjoismainen malli: asian laillisuuden tarkastelussa punnittaisiin, miten painavan asian takia se oli ja oliko kesto missään suhteessa mihinkään.
Tässä vielä näkyviin toiveeni tuolta taaempaa. Eikä ole ainoa viesti.

Nyt muihin aiheisiin. Voin olla hetken poissa, kun pitää tehdä lisää rahaa. Näkymisiin!
 
Nykyinen tilanne työmarkkinoilla selkeytyy varmaan hyvin, jos sitä lähestyy Marxilaisen tulonjakotaistelun kautta:

1) Suomen talous on menossa vessan pöntöstä alas. Kaikki tietävät, tai aistivat, tämän. Meillä on liikaa kaiken maailman kankkulan kaivoja. Mamutus, sote ja byrokratia... Nämä voi halutessaan nimetä ihan itse.

2) Kun fyrkat on loppu alkaa taistelu pienenevästä rahapotista.

3) AY-liike haluaa voittaa tulevan taistelun ja vyöryttää tulevat säästöt "jonkun muun" ongelmaksi.

Ongelmaksi tässä tulee, ettei kovin montaa "joku muu" identiteetin omaavaa henkilöä enää löydy Suomesta.

Tässä vaiheessa on jo ihan turha manata menneisyyden haamuja esiin. Tupoineen, sun muineen.

Se on jätkät konkurssin kautta euro-kommunismin autuuteen!
 
Kunnolla tehty sote olisi ollut elintärkeä. Nyt Kiuru ja Saarikko onnistuivat tekemään entistä kalliimman ja kankaan paskan. Tämä Orpon hallitus joutuu etsimään kolmen miljardin säästöt yksin sen lisääntyviin kustannuksiin (syitä kustannuksiin on tietenkin muitakin kuin byrokratia sinänsä). Toisaalta ei hallituksella luultavasti ole virtaa alkaa tehdä uutta, vaikka oikeastaan pitäisi.

Tuo sote himmeli pitäis purkaa jo heti alkuunsa, ei toimi. Nyt jo vaikuttaa negatiivisesti ihmisten terveyspalveluihin. Ihan omakohtaista kokemusta kun kun piti lapsi viedä päivystykseen ja kilometrejä tuli 120km 🤬 ees taas. Ennen riitti 2km matka kunnan terveyskeskukseen.
 
Se on muiden syy: "TEOLLISUUSLIITTO syyttää Elinkeinoelämän keskusliittoa EK:ta ja Teknologiateollisuutta Suomen historian suurimman työsulun julistamisesta."
Lakkoileva teollisuusliitto taisi nyt vähän säikähtää, niiden pitää alkaa maksaan lakkokorvausta niillekin joiden palkanmaksu katkeaa lakkojen vuoksi. Taso on jo mitoitettu 166 €/vrk. Saattaapi kysyä sitä pinkkaa.
Tää on vähän kuin Pohjantähdessä: Työläiset lakkoilee herroja vastaan ja herrat lakkoilee keisaria vastaan, ne on vaan sattuneet saamaan aikaan.


 
Mitä lakkokassan riittävyyteen tulee, en tiedä onko missään avattu SAK:n alla olevien liittojen osallistumisen astetta/jyvitystä lakossa olevien kassan kerryttämiseen. Oma arvaukseni on se, että mikäli lakot jatkuisivat - kuten mahdollisuutta väläytelty on - yli kahden viikon, kassan vajeneminen ei vielä ongelmaksi SAK:lle tulisi.
Varsinkin jos ja kun, rajaus lakkoihin jatkossakin olisi suunnattu talouden ytimeen nyt tapahtuvalla tavalla.

Oli tästä oikeutuksesta lakkojen käyttöön mitä mieltä tahansa. Tosiasia on se, että Suomen vienti sekä tuonti ovat +90% meriliikenteen varassa. Tämä antaa määrältään hyvin vähäiselle työntekijäjoukolle - käytännössä näiden edustamille liitoille. Massiivisen neuvotteluvivun käytön mahdollisuuden. Näin ainakin tähän saakka.

Näillä näkymin, työlainsäädännön muutokset tulisivat voimaan 1.7.2024. Eli jännää on tiedossa tuleville kuukausille...

 
Back
Top