Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämä verotuksesta jauhaminen tuntuu jotenkin tympeältä. On toki totta, että osuu progression myötä suhteettoman kovin hieman keskituloa paremmin tienaaviin, itseni mukaan lukien. Koen kuitenkin saaneeni maksamilleni rahoille myös vastinetta. Oman elämäsä seppä voi olla niin kauan kunnes paska osuu tuulettimeen.

Meistä useimmat ovat saaneet toimivan yhteiskunnan avuin hyvät lähtimet elämään. Kakki tulee tuulettimeen usein yllättäen ja pyytämättä. Onnettomuus, sairaus, työkyvyttömyys, työttömyys, konkurssi, huono onni, sattuma, tyhmyys, erehtyminen, rikoksen uhri jne. Mitään varmaa elämänjanaa ei ole, sen uskoo yleensä vasta, kun ropeli vatkaa sitä ihtiään.

Yhteiskunta ja valtio on ihmisiä varten, ei toisinpäin. Se ei poista vastuuta, päinvastoin.

Olin vuosituhannen vaihteessa heikossa vedossa, olin jo melko varma, että se on menoa. Syytä ei keksitty, tutkittiin yo sairaalan voimin, ei löydy. Vanha lääkäri kaikkonen otti selkäydinnäytteen. Pari päivää ja tulos: borrelioosi. Viikko tipassa, vissiin uin antibiooteissa. Tauti kuriin, kipuja jäi, mutta eikun mennään.

Kun maksoin takavuosina reippaita jälkiveroja, muistelin terveyden palautumista. Ei vit ttanut.

Tämä Omalla kohdalla syöpä ja ennuste erittäin huono. Kuitenkin reilun kymmenen vuoden jälkeen tässä pötkitään terveen kirjoissa ja duunarihommaan kykenemättömänä kouluttelen uutta polvea työmaille.
Kun hoitokuluista vähän kärjistäen jää johonkin toiseen verraten pois kolme nollaa, niin järjestelmä saa tiettyä arvostusta. Eivät kohtuulliset sairaskulut tietysti Suomen yksinoikeus ole.

Kun hoitokuluista vähän kärjistäen jää johonkin toiseen verraten pois kolme nollaa, niin järjestelmä saa tiettyä arvostusta. Eivät kohtuulliset sairaskulut tietysti Suomen yksinoikeus ole.
Niin. Aikoinaan työn kautta on tullut asuttua saksassa. Oli melko paska maa, ihan sepon sanojen mukaan. Palkat hyvät, ja aivan mieletön byrokratia. Koitappa edes flunssan päälle päästä lääkäriin. Pari vuotta riitti.

Niin. Aikoinaan työn kautta on tullut asuttua saksassa. Oli melko paska maa, ihan sepon sanojen mukaan. Palkat hyvät, ja aivan mieletön byrokratia. Koitappa edes flunssan päälle päästä lääkäriin. Pari vuotta riitti.
Olemme vissiin olleet eri maassa. Olin Saksassa ja ihan toiset kokemukset. Kun meni töihin, piti liittyä yksityiseen sairaskassaan, jonka sai valita. Sen kortin kanssa sai valita minkä tahansa lääkärin, jolla oli sopimus sen sairaskassan kanssa ja kassa maksoi. Suomalaiset sanoivat, että hoida nyt kaikki asiasi kuntoon, ennen kuin menet Suomeen. Eipä paljon vain ollut silloin hoitamista vielä.

Sama koski jopa silmälaseja. Kehyksistä meni joku kahdenkympin omavastuu.

Työnantajallasi eivät olleet asiat kunnossa?

Kokemuksia on monia. Työnantajalla ei tosiaankaan hommat hoituneet kuten pitäisi. Palkka tuli kyllä käteisellä hanskaan, mutta siihen se sitten jäikin. Piti vaimo & lapset tuoda myös leveämmän leivän pariin, mutta jäi onneksi nämä hommat sikseen kun vanhimmalle jo koulua pukkasi ja siitäkin olisi tullut kovastikin kustannusta.

Kyllä ihan kohtuulliset verot maksan mielelläni. Mielelläni näkisin myös että SOTE- johtoa karsittaisiin ja johdon palkat aseteltaisiin sille tasolle mitä tyypit saivat samasta hommasta silloin kun palkkansa tuli kunnan kassasta.
Minä näen tapahtuneen kehityksen niin, että sote-himmeli tuli, eräät siirtyivät uuteen organisaatioon johtopaikoille samalla työllä, mutta isommalla palkalla.

=> ja nyt sitten valitetaan kun ei tekevälle palvelutasolle riitä henkilökuntaa koska rahaa ei ole.

1759699306895.webp

Nopeasti tutkailin näitä lukuja ja ongelmana näyttää olevan sosiaalipuolen kasvu eikä sinänsä terveydenhuolto:

1759700738535.webp

Henkilöstökuluja laskemalla olisi palkka/sierainpari noin 60000 jos sen jakaisi tasan:

"Henkilöstökulut syövät puolet alueiden budjetista, vaikka johtajien palkat ovatkin vain pieni osa potista. Ensi vuodelle hyvinvointialueille budjetoidaan 26,2 miljardia euroa."

"Terveyspalveluissa työskenteli noin 126 000 (58,3 %), sosiaalihuollossa noin 84 000 (38,6 %) ja näihin liittyvissä hallinnon palveluissa noin 6 800 (3,1 %) työntekijää. Luvuissa ei ole mukana vuokratyöntekijöitä tai ostopalveluna hankittuja työntekijöitä yksityiseltä sektorilta."

Tänä vuonna 62 täyttäneiden eläkekertoimesta. Näin eläkkeitä leikataan.

Kertynyt työeläke kerrotaan eläkkeen alkaessa elinaikakertoimella. Kerroin vaikuttaa pysyvästi eläkkeen määrään, eikä se enää muutu. Tänä vuonna sosiaali- ja terveysministeriön vahvistama elinaikakerroin on 0,94759.

Vuoden 2025 elinaikakerroin osuu vuonna 1963 syntyneille. Se pienentää vuonna 1963 syntyneiden vanhuuseläkkeitä 5,241 prosenttia.
Eläketurvakeskuksen tämänhetkisen arvion mukaan seuraava elinaikakerroin vuonna 1964 syntyneille olisi noin 0,946, eli kerroin kääntyisi jälleen laskuun.

"Tavoite-eläkeikä on laskennallinen ikä, jossa lykkäyskorotus on kasvattanut eläkettä yhtä paljon kuin elinaikakerroin pienentää sitä"
Eli vaihtoehtona eläkkeen leikkaukseen voi jäädä myöhemmin eläkkeelle.

"Tavoite-eläkeikä on laskennallinen ikä, jossa lykkäyskorotus on kasvattanut eläkettä yhtä paljon kuin elinaikakerroin pienentää sitä"
Eli vaihtoehtona eläkkeen leikkaukseen voi jäädä myöhemmin eläkkeelle.
Kikkailulla pyritään nostamaan viimeisimmässä uudistuksessa päätettyä vanhuuseläkerajaa, tai siis saamaan ainakin vapaaehtoisia siihen. Siinä uudistuksessa varhaisin vanhuuseläkeikäni nousi jo kaksi vuotta.

Sitä ei kukaan mieti, että vanhuuseläkeiässä oleva vanhus, kuten minä aivan pian, varaa myös yhden nuoremman potentiaalisen paikan. Minun tilalleni tulee joku, homma kun on sellainen. Meitä voisi olla nimittäin kaksi veronmaksajaa vähän aikaisemmin. Ja kyllä, eläkkeestä maksetaan aika paljonkin veroa.

Mutta ei nouse ketään niin kauan kuin olen tulppana!

Ja maassa on edelleen järkyttävät 294 000 työtöntä.

Kikkailulla pyritään nostamaan viimeisimmässä uudistuksessa päätettyä vanhuuseläkerajaa, tai siis saamaan ainakin vapaaehtoisia siihen. Siinä uudistuksessa varhaisin vanhuuseläkeikäni nousi jo kaksi vuotta.

Sitä ei kukaan mieti, että vanhuuseläkeiässä oleva vanhus, kuten minä aivan pian, varaa myös yhden nuoremman potentiaalisen paikan. Minun tilalleni tulee joku, homma kun on sellainen. Meitä voisi olla nimittäin kaksi veronmaksajaa vähän aikaisemmin. Ja kyllä, eläkkeestä maksetaan aika paljonkin veroa.

Mutta ei nouse ketään niin kauan kuin olen tulppana!

Ja maassa on edelleen järkyttävät 294 000 työtöntä.
Oma ajatukseni on olla töissä tuohon tavoiteikään. En tunne itseäni kovin vanhaksi ja töissä on myös useita itseäni vanhempia, eli yritän edelleen oppia uutta ja tuoda lisäarvoa etenkin nuorempia auttaen.

Kukin tyylillään ja liirumlaarum, mutta mietin isoa kuvaa ja pakkoa. Yksilöiden valinnat ovat ihan omia päätöksiä silloin, kun on valittavaa.

Kysymys kuuluu, miten työurien pidentäminen vahvistaa eläkejärjestelmän kestävyyttä, kun kerran eläkettä pitää maksaa pitempään jääville kuitenkin enemmän... Leikitään, että parikymppiä per ylimääräinen kuukausi. Jos on vuoden yli, saa 200 enemmän kuussa vaikka 20 vuotta. Se on 48 000 enemmän kassasta eläkeläiselle kuin jos olisi päästetty yhtä vuotta aikaisemmin. Nyt saatiin yhdestä vuodesta eläkemaksut ja that's it. Verot saadaan eläkkeestäkin.

Ei se välttämättä vahvista kassaa. Sijoitukset kassaa lihottavat ja eläkemaksut.

Pidemmät työurat mahdollistavat toki kokeneiden työntekijöiden osaamisen hyödyntämisen ja edistävät osaavan työvoiman riittävyyttä. Tuo osaamisen riittäminen varmaan on se kova ydin, ei eläkekassa sinänsä.

Vanhuksen tilanne on karmea. Ensin leikataan. Toinen indeksi on sitten eläkkeitä ajoittain korottava indeksi. Se on aina köyhtymisautomaatti. Jos kaikki jo alkaakin leikkauksella, korotukset eivät vastaa palkkojen ja hintojen nousua. Vielä 65-vuotias voi luulla pärjäävänsä mutta odotapa, jos elät 20 vuotta...

Kun tulee vanhuuseläkeraja vastaan, eläke alkaa olla 50-60 prossaa palkasta. Tulevaisuudessa vanhuuseläke saattaa olla 40%:a palkasta. Sitten, kun indeksi oikein kolhii, kaheksankymppisen eläke saattaa jo olla alle 30%:a palkasta.

Sillä elät ja ostat vanhuspalvelut. Hui hai.

Tämä on tilanne edessänne, hyvät herrat, jos ei ole omaisuutta tai säästöjä. Elämisen kulut siihen mennessä pieniksi ja velat pois.

Kukin tyylillään ja liirumlaarum, mutta mietin isoa kuvaa ja pakkoa. Yksilöiden valinnat ovat ihan omia päätöksiä silloin, kun on valittavaa.

Kysymys kuuluu, miten työurien pidentäminen vahvistaa eläkejärjestelmän kestävyyttä, kun kerran eläkettä pitää maksaa pitempään jääville kuitenkin enemmän... Leikitään, että parikymppiä per ylimääräinen kuukausi. Jos on vuoden yli, saa 200 enemmän kuussa vaikka 20 vuotta. Se on 48 000 enemmän kassasta eläkeläiselle kuin jos olisi päästetty yhtä vuotta aikaisemmin. Nyt saatiin yhdestä vuodesta eläkemaksut ja that's it. Verot saadaan eläkkeestäkin.

Ei se välttämättä vahvista kassaa. Sijoitukset kassaa lihottavat ja eläkemaksut.

Pidemmät työurat mahdollistavat toki kokeneiden työntekijöiden osaamisen hyödyntämisen ja edistävät osaavan työvoiman riittävyyttä. Tuo osaamisen riittäminen varmaan on se kova ydin, ei eläkekassa sinänsä.

Vanhuksen tilanne on karmea. Ensin leikataan. Toinen indeksi on sitten eläkkeitä ajoittain korottava indeksi. Se on aina köyhtymisautomaatti. Jos kaikki jo alkaakin leikkauksella, korotukset eivät vastaa palkkojen ja hintojen nousua. Vielä 65-vuotias voi luulla pärjäävänsä mutta odotapa, jos elät 20 vuotta...

Kun tulee vanhuuseläkeraja vastaan, eläke alkaa olla 50-60 prossaa palkasta. Tulevaisuudessa vanhuuseläke saattaa olla 40%:a palkasta. Sitten, kun indeksi oikein kolhii, kaheksankymppisen eläke saattaa jo olla alle 30%:a palkasta.

Sillä elät ja ostat vanhuspalvelut. Hui hai.

Tämä on tilanne edessänne, hyvät herrat, jos ei ole omaisuutta tai säästöjä. Elämisen kulut siihen mennessä pieniksi ja velat pois.
Osaamisessa on kyse sellaisesta hiljaisesta tiedosta, moni ikälopuksi kehäraakiksi noteerattu pärjää kokemuksen tuomalla rutiinilla nuorempaa paremmin

Henkilöstökuluja laskemalla olisi palkka/sierainpari noin 60000 jos sen jakaisi tasan:

"Henkilöstökulut syövät puolet alueiden budjetista, vaikka johtajien palkat ovatkin vain pieni osa potista. Ensi vuodelle hyvinvointialueille budjetoidaan 26,2 miljardia euroa."

"Terveyspalveluissa työskenteli noin 126 000 (58,3 %), sosiaalihuollossa noin 84 000 (38,6 %) ja näihin liittyvissä hallinnon palveluissa noin 6 800 (3,1 %) työntekijää. Luvuissa ei ole mukana vuokratyöntekijöitä tai ostopalveluna hankittuja työntekijöitä yksityiseltä sektorilta."
Tiedä sitten miten sote-puolella mutta edellisessä organisaatiossa jossa työskentelin ratkaistiin kiusallisesti paisunut hallinto siten että luettiin runsastunut projeksileikkijä, ja jopa päällikkö-porras, tuottavaksi väeksi. Käppyrää kovasti näyteltiin kuinka hallintokin on pienentynyt. Veti hiljaiseksi.

Osaamisessa on kyse sellaisesta hiljaisesta tiedosta, moni ikälopuksi kehäraakiksi noteerattu pärjää kokemuksen tuomalla rutiinilla nuorempaa paremmin

Tämä on yksi aspekti työelämässä pärjäämiseen sinänsä.

Tiedän myös työpaikkoja, joissa halutaan joku eläkkeelle, mutta tämä itse ei ymmärrä lähteä, vaikka tuon osaamisen harhan hoitokeinona lukot pitäisi vaihtaa.

Kysymys kuuluu, miten työurien pidentäminen vahvistaa eläkejärjestelmän kestävyyttä, kun kerran eläkettä pitää maksaa pitempään jääville kuitenkin enemmän...
Tässähän nyt on tilanne kuitenkin se että jatketaan työuraa pitempään että saa sen vastaavan ansaitun eläkkeen kuin edellinen sukupolvi. Miespuolinen väestö ei sitten elä välttämättä pitkään tuon jälkeen, isävainaallakin oli infarkti tuossa minun tavoite-eläkeiässäni.

Se 16 kk pitempään töissä tarkoittaa sitä että tuon viivästyneen eläkkeen maksaminen 5% enemmän kuukaudessa kestää 20-kertaisen ajan eli noin 25 vuotta. Maksimi eläkkeeseen keskimääräisen miehen kannattaa jäädä eläkkeelle heti kuin mahdollista.

Viimeksi muokattu:
Tässähän nyt on tilanne kuitenkin se että jatketaan työuraa pitempään että saa sen vastaavan ansaitun eläkkeen kuin edellinen sukupolvi. Miespuolinen väestö ei sitten elä välttämättä pitkään tuon jälkeen, isävainaallakin oli infarkti tuossa minun tavoite-eläkeiässäni.

Se 16 kk pitempään töissä tarkoittaa sitä että tuon viivästyneen eläkkeen maksaminen 5% enemmän kuukaudessa kestää 20-kertaisen ajan eli noin 25 vuotta. Maksimi eläkkeeseen keskimääräisen miehen kannattaa jäädä eläkkeelle heti kuin mahdollista.
Juuri näin.

Minä joudun luultavasti jättämään leikin jopa kesken, vaikka ei ole pitkä matka.

Olen mies mikä olen enkä kerjää armoa lääkäreiltä. Minusta ei tule kansantaloudellista ongelmaa eikä tullut meikäläisestä maailmaan edes pakolaisongelmaa.

Portsareille olin joskus ongelma.

Tavallinen suomalainen mies.

Väitän että pieni vähemmistö ihmisistä on täydessä kunnossa päästessään eläkkeelle. Omassa tuttavapiirissäni on ollut tapauksia jossa henkilö on kuollut parin vuoden sisällä eläkkeelle jäämisestä.

Työurat kuluttavat ihmisiä eri tavalla, fyysisesti ja henkisesti, tämän huomaa helposti jo 50-v työtovereista. Osa on täysin loppu ja osassa on vielä virtaa...

Tämä on suhteellisen nuoren ihmisen näkökulma, ja sellaisena se kannattaa ottaa.

Tilanteessa, jossa hyvinvointivaltiota ravistellaan täältä ja tuolta, kannattaa ehkä kuitenkin palata siihen mikä ja miksi eläke todellisuudessa on?
Alun perin eläkken tarkoitus oli (oma tulkinta) taata vanhuuden myötä työkyvyttömäksi muuttuvalle ihmiselle säällinen tulo äärimmäisen köyhyyden ja kurjuuden välttämiseksi. Alun perin sairastava vanhuus tuli eteen aikaisin eikä elinajan odotekaan päätä huimannut. Siksi eläkemaksut ei päätä huimanneet, vaikka mitään pohjarahastoja ei käytännössä ollut.
TÄMÄN VAIHEEN JÄLKEEN
Tapahtui mun henkilökohtaisen käsityksen mukaan hyvinvointivaltion kehitykseen liittyvä ajatuksen muutos:
Terveyden parantuessa ja eliniänodotteen kasvaessa tiettyyn ikään sidottu järjestelmä alkoi tuottaa edellisen päälle seuraavaa tulkintaa: pitkä työura palkitaan tuurista riippuen lyhyellä tai pitkällä, terveelläkin vanhuudella, jonka aikana yhteiskunta kantaa ainakin merkittävän osan elinkustannuksista, monilla jopa kaiken.

Sitten ne madonluvut: eläkeläisten määrä on kasvanut 2000-luvulla puolella miljoonalla, vuoden 2008 jälkeen työikäinen väestö on VÄHENTYNYT hyödyllisestä, haitallisesta ja todella haitallisesta maahanmuutosta huolimatta. Samaan aikaan tuottavuuskehitys Suomessa on tunnetusti ollut surkeaa. Kun tunnetusti talouskehitys =tuottavuus * työntekijämäärä, niin eihän tämä yhtälö voi mitenkään toimia.

@Vonka kanssa olen periaatteessa samaa mieltä että nollasummapeliä pelattaessa se eläkkeelle lähtijä luovuttaa paikkansa jollekin nuoremmalle. Tämä nollasummapeli on kuitenkin se mitä Suomessa on pelattu kohta 20-vuotta, eikä hyvää ole tullut. Jos haetaan minkäänlaista hyvinvointia tukevaa kasvua, nimenomaan ja alleviivaten niillä kansantalouteen tehdyillä lisävuosilla on merkitystä.

Mun 20 centtiä tähän keskusteluun on, että eläkettä tulisi alkaa katsoa taas rehellisesti sen mukaan mikä se pohjimmiltaan on: kollektiivinen vakuutus sitä tilannetta varten että juuri sinä et terveytesi vuoksi pysty elättämään itseäsi.
Tässä tarkoituksessa koko ikäluokalle asetettu viimeinen käyttöpäivä toimii äärimmäisen huonosti.

Pitkään voimassa olleen yhteiskuntasopimuksen huomioon ottaen ajatus varmasti kuulostaa radikaalilta 40-60 vuotiaan korvissa. Meille 20-30 vuotiaille ajatus siitä että kello tulisi meidät pelastamaan on ”aina” kuulostanut epäuskottavalta.

Mun mielestä ainoa järkevä tapa uudistukseen kulkisi koko sosiaaliturvajärjestelmän räjäyttävän perustulon kautta. Leikkuriin päätyisi niin eläkkeet, ansiosidonnais-, opinto ja toimeentulotuet. Tilalle tulotasosta riippumatta maksettava (matala) perustulo, jolla ihminen pystyy elämään, mutta ns. voi ja juusto leivän päälle pitää tienata tai tienata ja säästää ihan itse. Tämä säilyttäisi viimesijaisen turvan, mutta kannustaisi työskentelemään kykyjen mukaan kaikissa elämän vaiheissa. Tämän päälle tuen rajaus kansalaisuuden mukaan niin olisi kannustinloukut kokonaisuudessaan aika vähissä.

Työurissa kannattaa myös muistaa toinen pää: Esimerkiksi Britanniaan verrattuna Suomessa valmistutaan opinnoista useita vuosia myöhemmin. Tämän mainitsee myös Kalle Isokallio, mutta asia oli etenkin Raimo Sailaksen vakioaihe. Juuri parhaassa fyysisessä iässä olevana menetetään kansakunnan tasolla paljon työuraa.

Back