Niin kai sijottaimisessa on tarkoituksena sijoittaa sinne missä näkee itse arvonnousua. Se mitä itse arvostaa on jokaisen oma asia, toiset arvostaa tuottoa ja toiset kotimaisuutta, jne (vihreää ja kaikkea sellasta pumpulia ja ihanaa). Pääasiassa kuitenkin sijoitetaan sen takia että se tuottais mahdollisimman hyvin aikavälillä minkä itse on määrittänyt. Se että me saatais enemmän sijoituksia suomeen tarkoittaa että sitä verotusta pitäisi ohjata suuntaan joka toimii porkkanana (jos se on keppiä niin siitä ei kärsi kuin se piensijoittaja/eläkesäästäjä tyyppinen kansalainen). Ei kokeilla ottaa vähästä paljoa vaan todella paljosta vähäsen --> saattaisi vaikka tuottaa pitkässä juoksussa enemmän.
Ja vielä kerran, siihen on syy miksi osa sijoituksista valuu ulkomaille ja se on puhtaasti tuotto. On suomessakin vielä instrumentteja mitkä ovat hyvinkin kilpailukykyisiä, mutta niitä ei ole paljoa eikä niistä moni tiedä saati ole perhehtynyt miten niitä kuuluisi käyttää.
Mutta se että me kokeillaan saada siltä pieneltä osalta ja tietystä summasta paljon on jotenkin hassua. Miksi me ei kokeilla saada tänne isompaa osaa ja isompaa summaa jos otettaisikin vähemmän? Jos sä saisit oikeasti verohyötyä sijoituksista tänne niin kyllä se raha perille löytää. Sitä verotusta voisi hyvin fiksata alentamalla kiinteänomaisuuden tuoton prosenttia reilusti
Toi ylen juttu että 1,6 miljardia meni ulkomaile. Otetaan asiaan perspektiiviä esim Nordnet (joka on kai se suosituin palvelu yksityishenkilöiden parissa).
- Heillä on noin 650 000 suomalaista asiakasta.
- Nordnetin suomalaisten asiakkaiden keskimääräinen kuukausisijoitus rahastosäästösopimuksella on 240 euroa
- Vuonna 2022 heillä oli yli 200 000 osakesäästötiliä, ja suomalaisia asiakkaita noin 500 000
- Voisi kuvitella että nykyään 650 000 asiakkaasta heitä olisi 300 000 - 350 000, joten lasketaan 325 000
- Tämä ajaa summan 240x325000x12= 936 000 000,00€
- Eli summasta about 60% tulee pelkästään kotitalouksilta, normaalin säästämisen määrästä
Eli melko pienistä summista tulee melko suuri määrä.