Ottoajoneuvot (ent. Teknikaalit / ottoajoneuvot Suomessa)

KIM

Kenraali
Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?
 
KIM kirjoitti:
Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?

Kyllähän noita on luetteloitu, mutta niissä papereissa on salainen leima päällä, joten tiedonsaanti voi olla hankalaa.....
 
vehamala kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?

Kyllähän noita on luetteloitu, mutta niissä papereissa on salainen leima päällä, joten tiedonsaanti voi olla hankalaa.....
Mutta kait sen kiesin saa entistä ehompana :a-rolleyes: takaisin sodan jälkeen? Vähän niinkuin hevoset aikoinaan...
 
Imagine kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?

Kyllähän noita on luetteloitu, mutta niissä papereissa on salainen leima päällä, joten tiedonsaanti voi olla hankalaa.....
Mutta kait sen kiesin saa entistä ehompana :a-rolleyes: takaisin sodan jälkeen? Vähän niinkuin hevoset aikoinaan...

Hyvällä tuurilla saat rahallisen korvauksen siitä.
 
Imagine kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?

Kyllähän noita on luetteloitu, mutta niissä papereissa on salainen leima päällä, joten tiedonsaanti voi olla hankalaa.....
Mutta kait sen kiesin saa entistä ehompana :a-rolleyes: takaisin sodan jälkeen? Vähän niinkuin hevoset aikoinaan...

Joku nuori juippi röykyttää 6000 km kannokossa ja kivikossa, huollot unohtuu ja peräkärri painaa 1800 kiloa. Valtio korvaa km-taksan mukaan sanotaan 1800 sje.(sodanjälkeinen euro, joka vaihdetaan yks yhteen Ruotsin kruunun kanssa):uzi:
 
baikal kirjoitti:
Imagine kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?

Kyllähän noita on luetteloitu, mutta niissä papereissa on salainen leima päällä, joten tiedonsaanti voi olla hankalaa.....
Mutta kait sen kiesin saa entistä ehompana :a-rolleyes: takaisin sodan jälkeen? Vähän niinkuin hevoset aikoinaan...

Joku nuori juippi röykyttää 6000 km kannokossa ja kivikossa, huollot unohtuu ja peräkärri painaa 1800 kiloa. Valtio korvaa km-taksan mukaan sanotaan 1800 sje.(sodanjälkeinen euro, joka vaihdetaan yks yhteen Ruotsin kruunun kanssa):uzi:
"Joku nuori juippi röykyttää 6000 km kannokossa ja kivikossa, huollot unohtuu ja peräkärri painaa 1800 kiloa.".. no juu. Eiköhän se sitten ainakin allekirjoittaneelle tule entistä ehompana takaisin. :a-kiss:
 
No jos yksilön tiedot on salaisia, niin mistä ja miten saa yleistä tietoa automalleista ja vuosimalleista?

Onko esim. kaikki uudet nelivetoautot varauksissa?
Entä minkäikäiset alennusvaihteelliset maastohenkilö- ja maastopakettiautot on listoilla?

Kiinnostaa lähinnä henkilö-, paketti- ja kevytkuorma-autot.

Voiko esim. maakuntakomppaniaan kuuluva ressu uuden auton ostaessaan vaikuttaa siihen, että se sijoitetaan hänen komppaniaansa? Jos komppanian ajoneuvokalusto olisi pääosin komppaniaan kuuluvien henkilöiden omistuksessa, niin siitä voisi olla etuja kertausharjoituksissa, siviiliviranomaisten virka-aputehtävissä ja "sotatilalain" aikana.

Baikalille! Alle 2 tonnin kuormat viedään kottikärrillä.
 
KIM kirjoitti:
No jos yksilön tiedot on salaisia, niin mistä ja miten saa yleistä tietoa automalleista ja vuosimalleista?

Onko esim. kaikki uudet nelivetoautot varauksissa?
Entä minkäikäiset alennusvaihteelliset maastohenkilö- ja maastopakettiautot on listoilla?

Kiinnostaa lähinnä henkilö-, paketti- ja kevytkuorma-autot.

Voiko esim. maakuntakomppaniaan kuuluva ressu uuden auton ostaessaan vaikuttaa siihen, että se sijoitetaan hänen komppaniaansa? Jos komppanian ajoneuvokalusto olisi pääosin komppaniaan kuuluvien henkilöiden omistuksessa, niin siitä voisi olla etuja kertausharjoituksissa, siviiliviranomaisten virka-aputehtävissä ja "sotatilalain" aikana.

Baikalille! Alle 2 tonnin kuormat viedään kottikärrillä.

Nämä ajoneuvojenkin sijoitushommat ovat varsin punaleimaista tavaraa, joten tietoa on vaikea saada ja ne, joilla sitä on, eivät saa jakaa sitä...

Uskoisin kuitenkin, että ajoneuvojen sijoitushommat tehdään aika keskitetysti ja sarjatyönä eli kun tietyllä alueella perustetaan x määrä joukkoja ja niille tarvitaan y kpl maastohenkilöautoja, ajoneuvosijoittaja valitsee ajoneuvorekisteristä tietylle postinumeroalueelle rekisteröidyt uudehkot MHA:t ja alkaa jakaa niitä eri yksiköille: mahdollisesti ja jos järkeä käytetään niin, että tietty yksikkö saa samanmerkkisiä ja mallisia autoja.
Aika outona pidettäisiin varmaan henkilöä, joka ottaisi sotilasläänin esikuntaan yhteyttä ja tarjoaisi omaan autoaan tietylle joukolle :a-rolleyes:
 
suksisissi kirjoitti:
KIM kirjoitti:
No jos yksilön tiedot on salaisia, niin mistä ja miten saa yleistä tietoa automalleista ja vuosimalleista?

Onko esim. kaikki uudet nelivetoautot varauksissa?
Entä minkäikäiset alennusvaihteelliset maastohenkilö- ja maastopakettiautot on listoilla?

Kiinnostaa lähinnä henkilö-, paketti- ja kevytkuorma-autot.

Voiko esim. maakuntakomppaniaan kuuluva ressu uuden auton ostaessaan vaikuttaa siihen, että se sijoitetaan hänen komppaniaansa? Jos komppanian ajoneuvokalusto olisi pääosin komppaniaan kuuluvien henkilöiden omistuksessa, niin siitä voisi olla etuja kertausharjoituksissa, siviiliviranomaisten virka-aputehtävissä ja "sotatilalain" aikana.

Baikalille! Alle 2 tonnin kuormat viedään kottikärrillä.

Nämä ajoneuvojenkin sijoitushommat ovat varsin punaleimaista tavaraa, joten tietoa on vaikea saada ja ne, joilla sitä on, eivät saa jakaa sitä...

Uskoisin kuitenkin, että ajoneuvojen sijoitushommat tehdään aika keskitetysti ja sarjatyönä eli kun tietyllä alueella perustetaan x määrä joukkoja ja niille tarvitaan y kpl maastohenkilöautoja, ajoneuvosijoittaja valitsee ajoneuvorekisteristä tietylle postinumeroalueelle rekisteröidyt uudehkot MHA:t ja alkaa jakaa niitä eri yksiköille: mahdollisesti ja jos järkeä käytetään niin, että tietty yksikkö saa samanmerkkisiä ja mallisia autoja.
Aika outona pidettäisiin varmaan henkilöä, joka ottaisi sotilasläänin esikuntaan yhteyttä ja tarjoaisi omaan autoaan tietylle joukolle :a-rolleyes:

Onko kirjoituksesi ymmärrettävä niin, että autoja ei ole etukäteen varattu tai ainakaan sijoitettu johonkin tiettyyn yksikköön? Että sitten kriisin aikana sijoittaja seuloo rekisteristä sopivat ja jakaa niitä?

Sotilasläänissä pidetään outona henkilöä joka ottaa sinnepäin vapaaehtoisesti yhteyttä mistä tahansa asiasta.

Mitä mieltä "suksisissi" on asioista perillä olevana tuosta ajatuksesta, että esim. maakuntakomppaniaan olisi sijoitettu pääosin komppaniaan kuuluvien henkilöiden ajoneuvoja? Olisiko siitä mahdollisesti jotain logistista etua?

Noista ottoajoneuvojen tai muun siviilikaluston korvauksista tuli taas toinen ajatus mieleen. Onkohan koskaan sodan jälkeinen miehittäjävaltio korvannut hävinneen osapuolen siviilien murjottua kalustoa ja omaisuutta?
 
KIM kirjoitti:
Noista ottoajoneuvojen tai muun siviilikaluston korvauksista tuli taas toinen ajatus mieleen. Onkohan koskaan sodan jälkeinen miehittäjävaltio korvannut hävinneen osapuolen siviilien murjottua kalustoa ja omaisuutta?

Kyllä toki. 1.6.1945 Herman Möller esitti korvaushakemuksen Königsbergin NKVD:n komendantin toimistolle SS joukkojen käyttöön ottamasta kuormurista. Luonnollisesti hakemus toimitettiin kolmena kappaleena. Yksi kappale tungettiin kiväärin puhdistupuikolla Möllerin peräsuoleen. Toisen kappaleen Möller joutui syömään ja huuhtelemaan alas isolla tuopilla venäläistä kusta. Kolmas kappale toimitettiin kehystettäväksi rykmentin museoon.

Onneksi kestitys oli niin ylenpalttinen. Seuraavaksi Möller nimittäin naulattiin korvista kiinni puiston mäntyyn kolmeksi päiväksi. Ilman alustavaa nesteytystä hän olisi todennäköisesti menehtynyt nestehukkaan.
 
Mosuri kirjoitti:
Kyllä toki. 1.6.1945 Herman Möller esitti korvaushakemuksen Königsbergin NKVD:n komendantin toimistolle SS joukkojen käyttöön ottamasta kuormurista. Luonnollisesti hakemus toimitettiin kolmena kappaleena. Yksi kappale tungettiin kiväärin puhdistupuikolla Möllerin peräsuoleen. Toisen kappaleen Möller joutui syömään ja huuhtelemaan alas isolla tuopilla venäläistä kusta. Kolmas kappale toimitettiin kehystettäväksi rykmentin museoon.

Onneksi kestitys oli niin ylenpalttinen. Seuraavaksi Möller nimittäin naulattiin korvista kiinni puiston mäntyyn kolmeksi päiväksi. Ilman alustavaa nesteytystä hän olisi todennäköisesti menehtynyt nestehukkaan.

Jos tuo tarina on osaksikaan totta, niin mahtoi Möller miettiä huolellisesti seuraavaa korvaushakemuksen värkkäämistä ja sen lähettämistä.
 
Aseistettujen siviiliajoneuvojen eli ns. teknikaalien käyttö herättää oikeiden armeijoiden piirissä lähinnä huvitusta, mutta olisiko niillä käyttöä myös meillä?

Teknikaaleilla on ehkä hieman aiheettakin maine kehitysmaalaisten ajokkeina, koska pääosa viime vuosikymmenien sodista on käyty kolmannessa maailmassa. Suurvaltojen ammattiarmeijat taistelevat toki tarkoitukseen suunnitelluilla sotilasajoneuvoilla, mutta myös meillä SA-tilanne tarkoittaisi siviiliajoneuvojen pakko-ottoja sotalaitoksen tarpeisiin.

Teknikaaleja ilmestyy kuin tyhjästä jokaisessa nykypäivän konfliktissa, joten jonkinlaista käyttöarvoa ajoneuvoilla on pakko olla.

Kannattaisiko SA-tilanteessa esim. alueellisten joukkojen ottoajoneuvoja aseistaa, millä aseilla ja minkälaista taktista/operatiivista käyttöä niillä voisi olla? Pitäisikö asiaa paremmin suunnitella jo rauhan aikana?

Itse voisin kuvitella musteilla tai ITKK:illa aseistettujen 4-veto pickuppien käyttöä alueellisten joukkojen tiedusteluajoneuvoina, pääasiassa E-Suomen hyvän tiestön ja asutuskeskusten alueella. Teräslevyillä vahvistetuille kuorma-autoille en näe meillä käyttöä.
 
Niin siis tällaisista puhutaan?
lienzo.jpg
 
Kun tuolla ajaa mitä tahansa venäläisten viritystä vastaan, tulee ruumiita. Omia.

Mielestäni myöskään suomalainen maasto ei suosi tuollaisten aseistamista. Meillä ei ole aavikkoa, vaan metsää, peltoa ja ojia. Ojan ylitys sinne pellolle ei ehkä ole helpoin mahdollinen juttu. Kyllä ottoajoneuvot olisivat meille pelkkiä kulkupelejä, ja hyvä olisi, jos niihin saisi myös sitä teräslevyä panssaroinniksi vihollisen epäsuoraa vastaan.
 
Arvasin että tämä ketju menee hassutteluksi :)

Mutta. Tuossa linkkaamassasi Newsweekin artikkelissa (lihavointi minun):

The Toyota is such a widespread and powerful weapon for insurgents, says Dr. Alastair Finlan, who specializes in strategic studies at Britain’s Aberystwyth University, because it acts as a “force multiplier.” It is “fast, maneuverable, and packs a big punch [when it’s mounted with] a 50-caliber [machine gun] that easily defeats body armor on soldiers and penetrates lightly armored vehicles as well.” It is particularly dangerous, he adds, against lightly armed special-forces operatives.
 
Eli 666. vartiokomppania saa teknikaalit jokaiselle ryhmälle? Niillä sitten ajellaan ja tulitetaan spezi-natseja, ok. Jos nyt kuitenkin tyydyttäisiin kivääriin ja kikkeliin.
 
Eikös tuommoista teknikaalia/ottoajoneuvoa voisi käyttää panssaritorjuntaryhmän kaluston kuljetukseen. Aikamonta pst-ohjusta mahtuu kyytiin, yksi ajoneuvo kuljettaa kalustoa ja toinen miehiä. Eihän niillä tarvitse mennä ihan rintamalle asti. Kuljettaa sopivaan kohtaan josta miehiestö jatkaa jalan. Näin olis pst-torjunnalla tehokkaampi liikkuvuus kuin jos jalan mennään .
Eikös ne panssarit kuiten tiestöön tukeudu joten ei niillä teknikaaleilla ihan umpimetsään tarvitse mennä.
 
Eikös tuommoista teknikaalia/ottoajoneuvoa voisi käyttää panssaritorjuntaryhmän kaluston kuljetukseen. Aikamonta pst-ohjusta mahtuu kyytiin, yksi ajoneuvo kuljettaa kalustoa ja toinen miehiä. Eihän niillä tarvitse mennä ihan rintamalle asti. Kuljettaa sopivaan kohtaan josta miehiestö jatkaa jalan. Näin olis pst-torjunnalla tehokkaampi liikkuvuus kuin jos jalan mennään .

Ainahan joukolla on jokin ajoneuvo, ei se Hämeenlinnassa perustettu komppania marssi Kymijoelle jalkaisin! Saavutetaanko teknikaalilla sitten jotain etua muihin ottoajoneuvotyyppeihin nähden? En usko. Sama homma hoituu maastoautolla (Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser jne.) ja ainakin lähes tulkoon myös kuorma-autolla, vaikka ihan pienimmille kinttupoluille kuorma-autolla ei viitsikään ahtaa.
 
Meillä käytetään ja tullaan tulevaisuudessakin käyttämään siviiliajoneuvoja (maastoauto, kuorma-autot, työkoneet) ja se varmasti on myös järkevää riittävien taloudellisten resurssien puuttuessa. Meilläkin on tullut käyttöön esim. sotilas versioita työkoneista, mutta edustavat kuitenkin murto-osaa koko SA-kalustosta. Näinollen kiusaus tehdä erilaisia ihme virityksiä kasvaa, mutta lähes aina nämä viritelmät heikentävät alkuperäisen ajoneuvon ominaisuuksia ja siitä syystä käyttäjät löytyvät lähinnä kehitysmaista mukaanlukien viimeisimmät kuvat Ukrainasta.
 
Back
Top