Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
KIM kirjoitti:Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?
Mutta kait sen kiesin saa entistä ehompana :a-rolleyes: takaisin sodan jälkeen? Vähän niinkuin hevoset aikoinaan...vehamala kirjoitti:KIM kirjoitti:Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?
Kyllähän noita on luetteloitu, mutta niissä papereissa on salainen leima päällä, joten tiedonsaanti voi olla hankalaa.....
Imagine kirjoitti:Mutta kait sen kiesin saa entistä ehompana :a-rolleyes: takaisin sodan jälkeen? Vähän niinkuin hevoset aikoinaan...vehamala kirjoitti:KIM kirjoitti:Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?
Kyllähän noita on luetteloitu, mutta niissä papereissa on salainen leima päällä, joten tiedonsaanti voi olla hankalaa.....
Imagine kirjoitti:Mutta kait sen kiesin saa entistä ehompana :a-rolleyes: takaisin sodan jälkeen? Vähän niinkuin hevoset aikoinaan...vehamala kirjoitti:KIM kirjoitti:Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?
Kyllähän noita on luetteloitu, mutta niissä papereissa on salainen leima päällä, joten tiedonsaanti voi olla hankalaa.....
"Joku nuori juippi röykyttää 6000 km kannokossa ja kivikossa, huollot unohtuu ja peräkärri painaa 1800 kiloa.".. no juu. Eiköhän se sitten ainakin allekirjoittaneelle tule entistä ehompana takaisin. :a-kiss:baikal kirjoitti:Imagine kirjoitti:Mutta kait sen kiesin saa entistä ehompana :a-rolleyes: takaisin sodan jälkeen? Vähän niinkuin hevoset aikoinaan...vehamala kirjoitti:KIM kirjoitti:Hei!
Voipikos jostakin katsoa tai kysyä onko jokin tietty autoyksilö sijoitettu pv:n sotan ajan kalustoon?
Kyllähän noita on luetteloitu, mutta niissä papereissa on salainen leima päällä, joten tiedonsaanti voi olla hankalaa.....
Joku nuori juippi röykyttää 6000 km kannokossa ja kivikossa, huollot unohtuu ja peräkärri painaa 1800 kiloa. Valtio korvaa km-taksan mukaan sanotaan 1800 sje.(sodanjälkeinen euro, joka vaihdetaan yks yhteen Ruotsin kruunun kanssa)
KIM kirjoitti:No jos yksilön tiedot on salaisia, niin mistä ja miten saa yleistä tietoa automalleista ja vuosimalleista?
Onko esim. kaikki uudet nelivetoautot varauksissa?
Entä minkäikäiset alennusvaihteelliset maastohenkilö- ja maastopakettiautot on listoilla?
Kiinnostaa lähinnä henkilö-, paketti- ja kevytkuorma-autot.
Voiko esim. maakuntakomppaniaan kuuluva ressu uuden auton ostaessaan vaikuttaa siihen, että se sijoitetaan hänen komppaniaansa? Jos komppanian ajoneuvokalusto olisi pääosin komppaniaan kuuluvien henkilöiden omistuksessa, niin siitä voisi olla etuja kertausharjoituksissa, siviiliviranomaisten virka-aputehtävissä ja "sotatilalain" aikana.
Baikalille! Alle 2 tonnin kuormat viedään kottikärrillä.
suksisissi kirjoitti:KIM kirjoitti:No jos yksilön tiedot on salaisia, niin mistä ja miten saa yleistä tietoa automalleista ja vuosimalleista?
Onko esim. kaikki uudet nelivetoautot varauksissa?
Entä minkäikäiset alennusvaihteelliset maastohenkilö- ja maastopakettiautot on listoilla?
Kiinnostaa lähinnä henkilö-, paketti- ja kevytkuorma-autot.
Voiko esim. maakuntakomppaniaan kuuluva ressu uuden auton ostaessaan vaikuttaa siihen, että se sijoitetaan hänen komppaniaansa? Jos komppanian ajoneuvokalusto olisi pääosin komppaniaan kuuluvien henkilöiden omistuksessa, niin siitä voisi olla etuja kertausharjoituksissa, siviiliviranomaisten virka-aputehtävissä ja "sotatilalain" aikana.
Baikalille! Alle 2 tonnin kuormat viedään kottikärrillä.
Nämä ajoneuvojenkin sijoitushommat ovat varsin punaleimaista tavaraa, joten tietoa on vaikea saada ja ne, joilla sitä on, eivät saa jakaa sitä...
Uskoisin kuitenkin, että ajoneuvojen sijoitushommat tehdään aika keskitetysti ja sarjatyönä eli kun tietyllä alueella perustetaan x määrä joukkoja ja niille tarvitaan y kpl maastohenkilöautoja, ajoneuvosijoittaja valitsee ajoneuvorekisteristä tietylle postinumeroalueelle rekisteröidyt uudehkot MHA:t ja alkaa jakaa niitä eri yksiköille: mahdollisesti ja jos järkeä käytetään niin, että tietty yksikkö saa samanmerkkisiä ja mallisia autoja.
Aika outona pidettäisiin varmaan henkilöä, joka ottaisi sotilasläänin esikuntaan yhteyttä ja tarjoaisi omaan autoaan tietylle joukolle :a-rolleyes:
KIM kirjoitti:Noista ottoajoneuvojen tai muun siviilikaluston korvauksista tuli taas toinen ajatus mieleen. Onkohan koskaan sodan jälkeinen miehittäjävaltio korvannut hävinneen osapuolen siviilien murjottua kalustoa ja omaisuutta?
Mosuri kirjoitti:Kyllä toki. 1.6.1945 Herman Möller esitti korvaushakemuksen Königsbergin NKVD:n komendantin toimistolle SS joukkojen käyttöön ottamasta kuormurista. Luonnollisesti hakemus toimitettiin kolmena kappaleena. Yksi kappale tungettiin kiväärin puhdistupuikolla Möllerin peräsuoleen. Toisen kappaleen Möller joutui syömään ja huuhtelemaan alas isolla tuopilla venäläistä kusta. Kolmas kappale toimitettiin kehystettäväksi rykmentin museoon.
Onneksi kestitys oli niin ylenpalttinen. Seuraavaksi Möller nimittäin naulattiin korvista kiinni puiston mäntyyn kolmeksi päiväksi. Ilman alustavaa nesteytystä hän olisi todennäköisesti menehtynyt nestehukkaan.
Eikös tuommoista teknikaalia/ottoajoneuvoa voisi käyttää panssaritorjuntaryhmän kaluston kuljetukseen. Aikamonta pst-ohjusta mahtuu kyytiin, yksi ajoneuvo kuljettaa kalustoa ja toinen miehiä. Eihän niillä tarvitse mennä ihan rintamalle asti. Kuljettaa sopivaan kohtaan josta miehiestö jatkaa jalan. Näin olis pst-torjunnalla tehokkaampi liikkuvuus kuin jos jalan mennään .