Ei ole varmaan taas rahasta pulaa...
Työryhmä esittää lukuisia keinoja maahanmuuttajien koulutuksen parantamiseksi
16.1.2019 11:27 Päivitetty: 16.1.2019 11:27
JOHANNES IJÄS
Ohjausryhmän puheenjohtaja Kirsi Heinivirta luovutti raportin opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle (kok.).
Maahanmuuttajien koulutuksen ja työllistymisen edistämistä pohtinut opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä luovutti esityksensä ministeri
Grahn-Laasoselle (kok.) tänään. Raportissa painottuvat opettajien saatavuuteen ja kelpoisuuteen liittyvät kysymykset, varhaiskasvatuksen merkitys, perusopetukseen valmistavan opetuksen tilanne ja suomen/ruotsin kielen osaamiseen/opetukseen liittyvät haasteet.
Esitykset täydentävät vuosina 2016 ja 2017 laadittuja ehdotuksia.
Raportin mukaan opettajankoulutuksen aikana tulisi huomioida vahvemmin kulttuurinen moninaisuus ja siihen liittyvä osaaminen. Opettajaksi opiskelevien on jo koulutuksen aikana saatava kokemusta kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvistä oppimateriaaleista ja käytöstä. Kulttuurinen moninaisuus tulee huomioida myös opettajien täydennyskoulutuksessa.
Maahanmuuttajataustaisen varhaiskasvatuksen henkilöstön ja opettajiston määrä selvitetään vuoteen 2020 mennessä ja tietojen pohjalta tehdään ehdotukset henkilöstön määrän lisäämiseksi.
Varhaiskasvatuksessa eri kieli- ja kulttuuriryhmiin kuuluvien lasten osallistumista varhaiskasvatukseen ainakin 20 tuntia viikossa tulee esityksen mukaan edistää muun muassa kuntien palveluohjausta kehittämällä.
Perheen kotoutumissuunnitelmaan tulisi liittää aina perheen alle kouluikäisten lasten varhaiskasvatuksen ja/tai esiopetuksen järjestäminen. Samalla painotettaisiin kielenopiskelun merkitystä.
Varhaiskasvatusta järjestämällä voidaan myös parantaa äitien mahdollisuutta osallistua kielikoulutuksiin.
Perusopetuksen osalta työryhmä esittää harkittavaksi, että oppivelvollisuutta pidennettäisiin ajallisesti niiden osalta, jotka eivät saa suoritettua perusopetuksen oppimäärää säädetyssä ajassa. Oppivelvollisuus päättyy sen lukuvuoden lopussa sinä kalenterivuotena, jona nuori täyttää 17 vuotta.
Työryhmä ehdottaa myös esimerkiksi korkeakouluopiskelijoiden oleskelulupaprosessin kehittämistä tukemaan työperäistä maahanmuuttoa.
Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen sanoi raportin luovuttamistilaisuudessa, että maahanmuuttajien riski koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle jäämisestä on kaksinkertainen tai huomattavan suuri.
– Siksi esityksiä tullaan huolella käsittelemään.
Grahn-Laasonen arvioi, että esitykset ovat sellaisia, että ne voidaan toteuttaa nopeasti.
https://demokraatti.fi/tyoryhma-esi...-maahanmuuttajien-koulutuksen-parantamiseksi/