Ote kirjasta elämäni eläi... eikun siis päähineet.
Lapsuuden päähineistä mieleen painuvimmat ovat olleet kettulakki (mukana myös häntä) ja piisaminnahkalakki (ei häntää). Aito turkis on kova sana kovilla pakkasilla, joita oli vähintään riittävästi. Kettulakkiaikana erään suosikkilauluni kertosäe kuuluikin: ”Davy, Davy Crockett, siinä vasta miesten mies”.
Valtion hommissa käytetään sitä, mikä on käskettyä. Talvella karvalakki on ihan asiallinen päähine ja kaikki mallit ovat toimineet. 05 -mallissa on alaslaskettava korvasuoja paraatipokkurointeja varten, mistä iso plussa. Vanhalla karvareuhkalla toimiessa mikään ei ollut järjettömämpää kuin palelluttaa korvia muodossa karvalakki a-asennossa. Tornin pipoista en ole varauksetta tykännyt ikinä kutinan takia, mutta kyllä niillä on silti pärjätty. Lippalakki on ok kesäkelillä. Baretin olen haukkunut syvimpään manalaan jo monta kertaa, joten mainitaan tässä yhteydessä vain, että ko. kirjainyhdistelmä on paskan kemiallinen merkki.
Siviilissä päähineenä on kylmillä keleillä useimmiten pipo. Ja sehän on tietysti nimikoitu miehen mukaan. Näitä on useampi.
Katso liite: 17500
Tällainen pipo ulottuu mukavasti suojaamaan korvia kun helma laskeutuu sivuilta ja takaa alemmaksi ja sisällä oleva kalvonauha pitää pahimman tuulen pois. Kalvo ei ulotu päälaelle saakka, joten pahin höyry pääsee helposti pois. Kahina on mielestäni suhteellisen vähäistä. Jos keli on liian kylmä tälle ja olen ulkosalla pitempään, niin marketista ostettu halpiskarvareuhka sujahtaa nupin suojaksi. Tässä sisus on fleeceä. Pari aikaisempaa ja hivenen tyylikkäämpää toppakankaalla sisustettua versiota joutui jälkikasvun kähvellyksen kohteeksi ennen kuin kerkisin kissaa sanoa. No, hyvä kun kelpasi. Kun ostin rumemman, niin sain olla rauhassa.
Katso liite: 17502
Ai niin, onhan minulla vaatekaapissa myös kuvassa oleva Fredriksonin päähine juhlavampaa talvipukeutumista varten. Ei ole tullut kyllä montaa kertaa käytettyä päässä viimeisen 20v aikana. Täytyypä korjata asia. Tässäkin on alastaitettava korvasuoja (vrt. m05). Olenkohan jo postannut kuvan tästä tyyliketjuun, jonka
@Maidan on käynnistänyt?
Katso liite: 17501
Hirvihommiin olen saanut käytettäväksi kerrassaan verrattoman tyylikkään lippiksen ja osoitan tässä samalla suuret kiitokset foorumikaverille, jolta tämä on tullut. Kiitos, tähän palataan vielä

. ”Oranjea” (hollantilainen termi) pidin syksyllä rukka-pipon päällä kun kelit olivat aika koleita ja välillä tuuleskeli.
Katso liite: 17503