Päähineet

Kesällä joku Teesarin lierihattu, suojaa hyvin niskaaja kasvoja. Lekan verikauha m05, on vaan niin komea :)
Syksy/kevät aikaan usein on päässä maailman ensiksi rumin, eli brittien DPM-kuvioitu kalvolakki, on vaan mukavan lämmin ja pitää rännän ja sateen ulkopuolella. Sit löytyy oheampi Berghausin pac-lite gorelakki, se on myös hyvä, suojaa korvat ja niskan, siihen kun nakkaa alle ohuen merinolakin, niin on hyvä olla.
Talvella sitten Fjällun karvalakkia tai intin perinteinen elephantpussy harmaana.
Ja tietty sitten läpi vuoden merinopipo, sehän nyt toimii melkein millon vaan.


https://www.supernova.fi/product/3529/brittien-kalvohattu-mvp-dpm-hyvakuntoinen
https://scandinavianoutdoor.fi/berghaus/vaatteet/paahineet/paclite-cap/
https://www.tori.fi/uusimaa/Fjallraven_Sarek_Heater__karvalakki_41492338
https://www.halpahalli.fi/north-outdoor-merinovilla-pipo.html
 
Last edited by a moderator:
Kyllähän se viime talvesta saakka ollut Varustelekan karvalakki M05 joka on se mielikkitalvilakki. Nyt syksyllä mennään M05-verkauhalla niin pitkälle kunnes korvia alkaa paleltaa. Sen jälkeen karvalakki M05 käyttöön.

Viime vuonna kun seurattiin RUK;n itsenäisyyspäivän paraatia täälä Haminassa niin sain pitkiä katseita eräältä upseerilta joka myös seurasi paraatia sivulta. En tiedä paheksuiko vaiko ihaili asuani. :)
Päälläni siis V-lekan M05-pakkashousut, V-lekan harmaa sarkatakki ja päässä V-lekan M05-karvalakki.
 
Viimeksi muokattu:
+++Kotona kalastajan lierihattu, ettei päänahka pala :D Töissä lierihattu, ihan vaan siksi että saa aiheuttaa pahennusta. Mutta oikeesti se suojaa hyvin sateelta, auringolta yms.
+- 0 kotona Arcteryxin RHO LTW Beanie. Töissä pipo/lierihattu
- Kotona Lekan pipo, töissä sa-int pipo
--- keleissä kotona sit löytyy vanha VPU:n tuplavillakangas kommandopipo, mikä on hyvä kun pakkasta on -25 -40c ja tuulee. Hengittää, mutta pitää tuulen ja pakksen hyvin pois. Töissä Sa-int karvahattu.
Erikoisempina sit lämpösemmille keleille Arcteryxin assault balaclava fr ja Buff M05 putkihuivi. Kylmille keleille Drifiren cold weather balaclava ja cold weather putkihuivi.
 
Pipoissa on tärkeää että pipon neule on kudottu tiiviiksi, osassa pipoista kudonta on niin harvaa että tuuli puhaltaa läpi niin että korvatkin heiluvat ja pipot on ilmeisesti tarkoitettu niille hönöille jotka pitävät sisällä pipoa. Pari BW Windstopper pipoa löytyy kaapeista, mutta niissä pipon sisällä oleva kalvo pitää ärsyttävää kahinaa.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/bw-windstopper-pipo-ylijaama/1129
 

Liitteet

  • pipo.jpg
    pipo.jpg
    106.7 KB · Luettu: 27
Moro. Viime reissulla kulkiessa oli päässä Haglöfs Mountain Cap. Gorepäällysteinen, huom!!!, fleecevuorattu, alaslaskettavilla korvaläpillä varustettu. Aikas samanlainen kuin tuo jäsen @Woodsman Berghaus. Illalla sitten Lekan merinopipo. Olen ollut molempiin tyytyväinen.
Tosi talvessa käytän Fjällräven Nordic Heater karvalakkia, yllätysyllätys kuten jäsen Woodsman. Voi korvukset laskea alas ja sitoa kaulan alta kiinni.
Kun on sitten ihan oikeesti paha paikka, niin tuon alle viritetään vielä Finnsvalan Commandohuppu + mahdollisesti laskettelulasit.
Kesäisissä oloissa, vaikkei sitä tässä nyt kysyttykään, käytän erilaisia lippiksiä, Hankkijan retrolippis on suosikki.
 
Moro. Viime reissulla kulkiessa oli päässä Haglöfs Mountain Cap. Gorepäällysteinen, huom!!!, fleecevuorattu, alaslaskettavilla korvaläpillä varustettu. Aikas samanlainen kuin tuo jäsen @Woodsman Berghaus. Illalla sitten Lekan merinopipo. Olen ollut molempiin tyytyväinen.
Tosi talvessa käytän Fjällräven Nordic Heater karvalakkia, yllätysyllätys kuten jäsen Woodsman. Voi korvukset laskea alas ja sitoa kaulan alta kiinni.
Kun on sitten ihan oikeesti paha paikka, niin tuon alle viritetään vielä Finnsvalan Commandohuppu + mahdollisesti laskettelulasit.
Kesäisissä oloissa, vaikkei sitä tässä nyt kysyttykään, käytän erilaisia lippiksiä, Hankkijan retrolippis on suosikki.
Minulla on sama Haglöfs jotain vuosimallia ennen 2000.. isopäisenä minulle hieman ahdas ja melko kuuma, ainakin sellaiset on muistelmat. Pitääpäs kaivaa kaapista ja kokeilla uudemman kerran.
Supernovalla näkyi olevan vastaava Karrimorin tuotteena tarjolla.

Ostin viimetalvena Berghausin sellaisia "juoksupipon" näköisiä virityksiä ja ne on ollut hyviä. Saisivat olla hieman isompia, jotta pysyisi paremmin päässä esim. otsalamppujen kanssa ja pakkasraja menee jossain -10-15'C kohdilla.

Tämä saattaisi olla myös mielenkiintoinen..Oululainen tuote
https://www.shelbyoutdoor.com/product_info.php?cPath=403_40_146_183_299&products_id=2931
 
Pipoja. Sulan maan aika ilman päähinettä pääosin. Lippahattuja en harrasta, ei ole lieriäkään enää. Pipoja on sitten villaisia, akryylisia, yksi on tuulensuojattu malli ja sitten löytyy puuvillaisia.
 
Ote kirjasta elämäni eläi... eikun siis päähineet.

Lapsuuden päähineistä mieleen painuvimmat ovat olleet kettulakki (mukana myös häntä) ja piisaminnahkalakki (ei häntää). Aito turkis on kova sana kovilla pakkasilla, joita oli vähintään riittävästi. Kettulakkiaikana erään suosikkilauluni kertosäe kuuluikin: ”Davy, Davy Crockett, siinä vasta miesten mies”.

Valtion hommissa käytetään sitä, mikä on käskettyä. Talvella karvalakki on ihan asiallinen päähine ja kaikki mallit ovat toimineet. 05 -mallissa on alaslaskettava korvasuoja paraatipokkurointeja varten, mistä iso plussa. Vanhalla karvareuhkalla toimiessa mikään ei ollut järjettömämpää kuin palelluttaa korvia muodossa karvalakki a-asennossa. Tornin pipoista en ole varauksetta tykännyt ikinä kutinan takia, mutta kyllä niillä on silti pärjätty. Lippalakki on ok kesäkelillä. Baretin olen haukkunut syvimpään manalaan jo monta kertaa, joten mainitaan tässä yhteydessä vain, että ko. kirjainyhdistelmä on paskan kemiallinen merkki.

Siviilissä päähineenä on kylmillä keleillä useimmiten pipo. Ja sehän on tietysti nimikoitu miehen mukaan. Näitä on useampi.
904BD595-B21D-4F8D-87AE-428325E2BD39.jpeg
Tällainen pipo ulottuu mukavasti suojaamaan korvia kun helma laskeutuu sivuilta ja takaa alemmaksi ja sisällä oleva kalvonauha pitää pahimman tuulen pois. Kalvo ei ulotu päälaelle saakka, joten pahin höyry pääsee helposti pois. Kahina on mielestäni suhteellisen vähäistä. Jos keli on liian kylmä tälle ja olen ulkosalla pitempään, niin marketista ostettu halpiskarvareuhka sujahtaa nupin suojaksi. Tässä sisus on fleeceä. Pari aikaisempaa ja hivenen tyylikkäämpää toppakankaalla sisustettua versiota joutui jälkikasvun kähvellyksen kohteeksi ennen kuin kerkisin kissaa sanoa. No, hyvä kun kelpasi. Kun ostin rumemman, niin sain olla rauhassa.
4BE9282A-1209-413F-9BD3-D16064F8A077.jpeg

Ai niin, onhan minulla vaatekaapissa myös kuvassa oleva Fredriksonin päähine juhlavampaa talvipukeutumista varten. Ei ole tullut kyllä montaa kertaa käytettyä päässä viimeisen 20v aikana. Täytyypä korjata asia. Tässäkin on alastaitettava korvasuoja (vrt. m05). Olenkohan jo postannut kuvan tästä tyyliketjuun, jonka @Maidan on käynnistänyt?
6B0A81E4-418A-405E-A9CB-22AE83932FB8.jpeg

Hirvihommiin olen saanut käytettäväksi kerrassaan verrattoman tyylikkään lippiksen ja osoitan tässä samalla suuret kiitokset foorumikaverille, jolta tämä on tullut. Kiitos, tähän palataan vielä ;). ”Oranjea” (hollantilainen termi) pidin syksyllä rukka-pipon päällä kun kelit olivat aika koleita ja välillä tuuleskeli.
EC2617E4-C58A-462F-BD7F-4210ED85CABA.jpeg
 
Ote kirjasta elämäni eläi... eikun siis päähineet.

Lapsuuden päähineistä mieleen painuvimmat ovat olleet kettulakki (mukana myös häntä) ja piisaminnahkalakki (ei häntää). Aito turkis on kova sana kovilla pakkasilla, joita oli vähintään riittävästi. Kettulakkiaikana erään suosikkilauluni kertosäe kuuluikin: ”Davy, Davy Crockett, siinä vasta miesten mies”.

Valtion hommissa käytetään sitä, mikä on käskettyä. Talvella karvalakki on ihan asiallinen päähine ja kaikki mallit ovat toimineet. 05 -mallissa on alaslaskettava korvasuoja paraatipokkurointeja varten, mistä iso plussa. Vanhalla karvareuhkalla toimiessa mikään ei ollut järjettömämpää kuin palelluttaa korvia muodossa karvalakki a-asennossa. Tornin pipoista en ole varauksetta tykännyt ikinä kutinan takia, mutta kyllä niillä on silti pärjätty. Lippalakki on ok kesäkelillä. Baretin olen haukkunut syvimpään manalaan jo monta kertaa, joten mainitaan tässä yhteydessä vain, että ko. kirjainyhdistelmä on paskan kemiallinen merkki.

Siviilissä päähineenä on kylmillä keleillä useimmiten pipo. Ja sehän on tietysti nimikoitu miehen mukaan. Näitä on useampi.
Katso liite: 17500
Tällainen pipo ulottuu mukavasti suojaamaan korvia kun helma laskeutuu sivuilta ja takaa alemmaksi ja sisällä oleva kalvonauha pitää pahimman tuulen pois. Kalvo ei ulotu päälaelle saakka, joten pahin höyry pääsee helposti pois. Kahina on mielestäni suhteellisen vähäistä. Jos keli on liian kylmä tälle ja olen ulkosalla pitempään, niin marketista ostettu halpiskarvareuhka sujahtaa nupin suojaksi. Tässä sisus on fleeceä. Pari aikaisempaa ja hivenen tyylikkäämpää toppakankaalla sisustettua versiota joutui jälkikasvun kähvellyksen kohteeksi ennen kuin kerkisin kissaa sanoa. No, hyvä kun kelpasi. Kun ostin rumemman, niin sain olla rauhassa.
Katso liite: 17502

Ai niin, onhan minulla vaatekaapissa myös kuvassa oleva Fredriksonin päähine juhlavampaa talvipukeutumista varten. Ei ole tullut kyllä montaa kertaa käytettyä päässä viimeisen 20v aikana. Täytyypä korjata asia. Tässäkin on alastaitettava korvasuoja (vrt. m05). Olenkohan jo postannut kuvan tästä tyyliketjuun, jonka @Maidan on käynnistänyt?
Katso liite: 17501

Hirvihommiin olen saanut käytettäväksi kerrassaan verrattoman tyylikkään lippiksen ja osoitan tässä samalla suuret kiitokset foorumikaverille, jolta tämä on tullut. Kiitos, tähän palataan vielä ;). ”Oranjea” (hollantilainen termi) pidin syksyllä rukka-pipon päällä kun kelit olivat aika koleita ja välillä tuuleskeli.
Katso liite: 17503

Niinpä, jostakin kun vielä sellasen lapsuusvuosien karvalakin kun sais :) muutenkin ns oikeiden karvalakkien löytäminen on vaikeaa, nahkaa ja turkista sen pitäis olla.
 
Ai niin, onhan minulla vaatekaapissa myös kuvassa oleva Fredriksonin päähine juhlavampaa talvipukeutumista varten. Ei ole tullut kyllä montaa kertaa käytettyä päässä viimeisen 20v aikana. Täytyypä korjata asia. Tässäkin on alastaitettava korvasuoja (vrt. m05). Olenkohan jo postannut kuvan tästä tyyliketjuun, jonka @Maidan on käynnistänyt?
En muista tätä "mannerheimia" siellä..
Minun "mannerheim" paljastui hiukan vääränlaiseksi yläosalta. Siksi päätin teettä sitä lapaset. Joskus.. :rolleyes:Karva on kuitenkin ensiluokainen ja pehmeä kun mikä, hattukin on uusi. Harjoitelin jo turkisommelta, turkisneula hankittu, nyt täytyy hommata kaavat ja sitten kuvat studioon.

Minulla on kaksi ehdotonta suosikkia talvela:
Timberland karvahattu: https://www.timberland.dk/shop/en/t...oves/mens-faux-fur-trapper-hat-black-a17y3001
Ja Woolrichin vastaava. (Otin kuvan, mutta ei jostain syystä siirtynyt). Olivat minulla jo vuosia, kun menevät rikki, niin hankin samanlaiset. Niitä saa pestää. Ovat miesten, mutta ei minua haittaa.

Pari Cos:in beania. Merinovillasta buffeja paljon, mutta en osta enää niitä ennen kuin olen varma että merinovillan takia ei rääkätä lampaita Austraaliassa eikä missä muualla. Muuten buffien merinovilla on suosikki.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...n-merinovillan-tuotannossa/1953256#gs.ZuvnV3M

Kesällä etelässä pidän olki UGG:n fedorahattua, yhtenä kesänä oli Suomessa myynnissä, klassiko aitoin fedora ja kaunis kun mikä. Suomessa en tarvitse mitään hattua kesällä.
 
Lapsuuden päähineistä mieleen painuvimmat ovat olleet kettulakki (mukana myös häntä) ja piisaminnahkalakki (ei häntää). Aito turkis on kova sana kovilla pakkasilla, joita oli vähintään riittävästi. Kettulakkiaikana erään suosikkilauluni kertosäe kuuluikin: ”Davy, Davy Crockett, siinä vasta miesten mies”.
Moro. Ei nyt liity päähineisiin vaan turkiksiin.
Ahkiovaelluksilla päällä on Sastan 2-kerros anorakki. Tuon rakin huppu on reunustettu serkkupojan ampuman suden karvalla, on hyvä, ei huurru ja muodostaa sopivan mikroilmaston naaman ympärille.
 
Nyt tarvitaan foorumin apuja.
Haussa kypärähuppu kevyt ja paksumpi. Visiirileikkaus, kevyessä FR, paksussa ei välttämättä.
Kevyt esim Arcteryx Leaf
Paksu esim Arcteryx/Drife cold weather.
Tähän saakka kuulostaa helpolle, sit tulee se mutta. Väri on oltava valkoinen.....
Ja UA:n ei käy. Se on liian pieni ja jättää kurkun suojaamatta.
 
Nyt tarvitaan foorumin apuja.
Haussa kypärähuppu kevyt ja paksumpi. Visiirileikkaus, kevyessä FR, paksussa ei välttämättä.
Kevyt esim Arcteryx Leaf
Paksu esim Arcteryx/Drife cold weather.
Tähän saakka kuulostaa helpolle, sit tulee se mutta. Väri on oltava valkoinen.....
Ja UA:n ei käy. Se on liian pieni ja jättää kurkun suojaamatta.
Mites nämä?

https://www.supernova.fi/product/4205/sveitsin-villakankainen-kyparahuppu-kaytetty
https://www.supernova.fi/product/3465/italian-villainen-kyparahuppu-valkoinen-kayttamaton
 
Viime viikolla ei ollut kovinkaan monta astetta pakkasta mutta kova tuuli, niin ohut bilteman halpa putkihuivi suojasi yllättävän hyvin kaulaa ja niskaa kun sen laittoi hupuksi päähän ja pipon vielä päälle. 9h työpäivä 300m pitkällä ja 100m leveällä aukolla oli aika tuulinen ja turhaan ei viisinyt seisoskella. Luulin että noin ohuella huivilla ei tekisi mitään, mutta kangas on silti niin tiheää että se pysäyttää tuulen.
 
Back
Top