"Pällitesti"

Kaljalla joskus opiskelupäivän päätteeksi muistan hänen kertoneen, että valintoja tekevän näkökulmasta P-testit vastaavat hyvin todellisuutta. Siis että, minkalaisen vaikutelman alokkaasta saa tosielämässä, miten hän suoriutuu ja mitä P-testin yhteenvedossa lukee - ovat pääsääntöisesti yhteneväiset.

Niinpä niin. Vastaavista testeistä on runsaasti tutkimuskirjallisuutta. Vain idiootit uskovat niihin täysin, valtavirran mukaan ne antavat ehkä parhaassa tapauksessa vähän suuntaa siitä mikä muutenkin jo tiedetään ja kriittisen näkökulman mukaan ne ovat vain hallinnollisuuden väline ohjaten toimintaa tiettyihin vallitsevia valtarakenteita tukeviin muotteihin.
 
Meille apumekaanikoille tuo testi tehtiin jo ennakkoon, siviilissä. Siis pääsykokeen yhteydessä. Jos olisi tajunnut kysyä, elisi tulokset päässyt kyllä näkemään ainakin aukin aikana. Ei vaan tullut silloin missään esille.

Lisäksi taisi olla aikamoinen nippu erilaista laatikko ja ratas testiä ja kuntokin testattiin. Olihan siellä suht. särmää porukkaa sitten. Utissa myöhemmin sitten kirjuri näytti sen kasin ja muutaman muunkin paperin joku viikonloppu kineksessä.

Hienoa aikaa, ai että.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Omaa tulosta en muista, en edes sitä kerrottiinko tuloksista.

Jälkikäteen olen kyllä miettinyt mitä tuloksia, mainintoja yms. löytyy papereista. En edes tiedä mitä armeija on tallentanut, palveluksesta pääsin jo -90 eikä sen jälkeen kukaan ole kertaamaan kysynyt.. Nyt ei enää edes ole pelkoa että kysyttäisiinkään..

Jossain oli puhetta että aluetoimistosta saisi kopiot omista papereista myös pällitestin tuloksista. Tietääkö kukaan pitääkö paikkansa, pitääkö ne tilata etukäteen, täytyykö noutaa henkilökohtaisesti ja kauanko noita tietoja puolustusvoimat säilyttää varusmiehistä?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Lisäksi taisi olla aikamoinen nippu erilaista laatikko ja ratas testiä ja kuntokin testattiin. Olihan siellä suht. särmää porukkaa sitten. Utissa myöhemmin sitten kirjuri näytti sen kasin ja muutaman muunkin paperin joku viikonloppu kineksessä.

Hienoa aikaa, ai että.
Ja kun mää olin testissä, ei edes kuntotestiä ollut.
 
Omaa tulosta en muista, en edes sitä kerrottiinko tuloksista.

Jälkikäteen olen kyllä miettinyt mitä tuloksia, mainintoja yms. löytyy papereista. En edes tiedä mitä armeija on tallentanut, palveluksesta pääsin jo -90 eikä sen jälkeen kukaan ole kertaamaan kysynyt.. Nyt ei enää edes ole pelkoa että kysyttäisiinkään..

Jossain oli puhetta että aluetoimistosta saisi kopiot omista papereista myös pällitestin tuloksista. Tietääkö kukaan pitääkö paikkansa, pitääkö ne tilata etukäteen, täytyykö noutaa henkilökohtaisesti ja kauanko noita tietoja puolustusvoimat säilyttää varusmiehistä?
Hyvä kysymys. Etenkin, kun aluetoimisto on nykyään kävelyetäisyydellä kodistani.
 
Omaa tulosta en muista, en edes sitä kerrottiinko tuloksista.

Jälkikäteen olen kyllä miettinyt mitä tuloksia, mainintoja yms. löytyy papereista. En edes tiedä mitä armeija on tallentanut, palveluksesta pääsin jo -90 eikä sen jälkeen kukaan ole kertaamaan kysynyt.. Nyt ei enää edes ole pelkoa että kysyttäisiinkään..

Jossain oli puhetta että aluetoimistosta saisi kopiot omista papereista myös pällitestin tuloksista. Tietääkö kukaan pitääkö paikkansa, pitääkö ne tilata etukäteen, täytyykö noutaa henkilökohtaisesti ja kauanko noita tietoja puolustusvoimat säilyttää varusmiehistä?
Siinä nipussa, jonka itse joskus hain aluetoimistosta on kyllä eriteltynä palveluksen eri vaiheiden kestot ja kurssiarvostelu sekä loppuarvostelu ja joitain arviointeja kertausharjoituksista, mutta ei kyllä mitään P-kokeiden arvosteluja.
 
Siinä nipussa, jonka itse joskus hain aluetoimistosta on kyllä eriteltynä palveluksen eri vaiheiden kestot ja kurssiarvostelu sekä loppuarvostelu ja joitain arviointeja kertausharjoituksista, mutta ei kyllä mitään P-kokeiden arvosteluja.

Pitikö nuo tilata etukäteen ja onko niin että vain nouto onnistuu? Oma aluetoimisto kun ei ihan vieressä sijaitse..

Onko kenelläkään tietoa kauanko pv noita tietoja varusmiespalveluksesta arkistoi?
 
Pitikö nuo tilata etukäteen ja onko niin että vain nouto onnistuu? Oma aluetoimisto kun ei ihan vieressä sijaitse..

Onko kenelläkään tietoa kauanko pv noita tietoja varusmiespalveluksesta arkistoi?

Ikuisesti ilmeisesti!

 
Omaa tulosta en muista, en edes sitä kerrottiinko tuloksista.

Jälkikäteen olen kyllä miettinyt mitä tuloksia, mainintoja yms. löytyy papereista. En edes tiedä mitä armeija on tallentanut, palveluksesta pääsin jo -90 eikä sen jälkeen kukaan ole kertaamaan kysynyt.. Nyt ei enää edes ole pelkoa että kysyttäisiinkään..

Jossain oli puhetta että aluetoimistosta saisi kopiot omista papereista myös pällitestin tuloksista. Tietääkö kukaan pitääkö paikkansa, pitääkö ne tilata etukäteen, täytyykö noutaa henkilökohtaisesti ja kauanko noita tietoja puolustusvoimat säilyttää varusmiehistä?

Nyt kun rupean miettimään niin sellainen erikoinen keissi muistuu mieleen jostain P-kauden alusta missä kysyttiin kirjallisesti että vastustaako mahdollista sijoittamista johtajakoulutukseen ja sitten vielä siinä versiossa jonka näin muistaakseni Aukin aikana niin oli eritelty että näkeekö kantahenkilökunta soveltuvani johtajakoulutukseen ja siellä taisi olla joku kohta muotoiltu jotenkin näin että "erittäin soveltuva" kun vertaisarvioinnissa sitten oli laitettu kai vain jotain että "soveltuva".

Aika puolueellista että omat tupakaverit voivat myös vaikuttaa noihin. Eiköhän lopullinen arvio tulisi aina tulla noissa pelkissä arvioinneissa kouluttajilta ja P-kauden ryhmänjohtajalta ilman mitään vertaisarviointeja jotka voivat helposti värittyä puoleen tai toiseen erinäisistä syistä johtuen.
 
Uskallan väittää että Pällitesti antaa suuntaa mutta valitettasti pällitestistä menee myös läpi sellaisia henkilöitä kenellä ei ole mitään kykyä johtaa.

Pällitestin ja vastaavien ainoa tarkoitus on kai antaa pv:lle aineistoa, jonka perusteella se käyttää rajallisia koulutusresurssejaan ihan omien pyrkimystensä toteuttamiseksi. En ole varma, mutta joskus mulle väitettiin, että "liian hyviä" ym. laitetaan vähemmän koulutettavien joukkoon. Armeijan organisaatio vierastaa liian individualisteja eikä myöskään halua tuhlata rajallista koulutuskapasiteettiaan sellaisiin jotka yhteiskunta kuitenkin ottaa/tarvitsee siviilipuolen pyörittämiseen kriisitilanteessa.
 
Pitikö nuo tilata etukäteen ja onko niin että vain nouto onnistuu? Oma aluetoimisto kun ei ihan vieressä sijaitse..

Onko kenelläkään tietoa kauanko pv noita tietoja varusmiespalveluksesta arkistoi?
Ei tarvitse tilata etukäteen, mutta vain nouto onnistuu ja "vahva tunnistautuminen" vaaditaan paikan päällä.

Tilasin isoisieni synt. 1907, 1920 ja isoisän isän synt 1900 kantakortit viime vuonna sota-arkistosta. Eli kyllä niitä jossain aika pitkäänkin säilytetään.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ei tarvitse tilata etukäteen, mutta vain nouto onnistuu ja "vahva tunnistautuminen" vaaditaan paikan päällä.

Tilasin isoisieni synt. 1907, 1920 ja isoisän isän synt 1900 kantakortit viime vuonna sota-arkistosta. Eli kyllä niitä jossain aika pitkäänkin säilytetään.
Mitä kaikkea tietoa kantakortissa on? Alkoi hieman kiinnostaa molempien isoisieni (1890 ja 1904) varusmiespalvelukset ja sotavuodet.
 
Mitä kaikkea tietoa kantakortissa on? Alkoi hieman kiinnostaa molempien isoisieni (1890 ja 1904) varusmiespalvelukset ja sotavuodet.
Alkoi kiinnostamaan onko 1890 syntynyt ollut varusmiespalveluksessa? Muistaakseni 1896 oli vanhin ikäluokka jatkosodassa, kotiutettiin jo 1941. Omat isoisät 1899 ja 1915.
 
Alkoi kiinnostamaan onko 1890 syntynyt ollut varusmiespalveluksessa? Muistaakseni 1896 oli vanhin ikäluokka jatkosodassa, kotiutettiin jo 1941. Omat isoisät 1899 ja 1915.
Sitä kun en tiedä. Pahimmassa miespulassa kutsuttiin kyllä oikein rintamalle ja oikeasti taistelemaan. Siitä arvelen, että kaipa hänellä jo kin sortin koulutus oli ollut. Tilanteen rauhoitettua siirrettiin linnoitustöihin Tokariin ja siellä reuma puhkesi niin pahaksi, että kotiutettiin siviilitöihin (oli elintarvikealalla). Kerkesi vielä sodan jälkeen luomaan nykyisen Pandan suklaan ennen eläkkeelle jäämistään ja kuolemaansa.
Tämä toinen, 1904-syntynyt. Hän oli maalaispoika pikkukylästä. Tiedän hänen palvelleen Helsingissä, Kaartin jääkäreissä. Ei kai sen suurempaa kulttuuriloikkaa sen ajan Suomessa oikein voinut kokea.
 
Pällitestin ja vastaavien ainoa tarkoitus on kai antaa pv:lle aineistoa, jonka perusteella se käyttää rajallisia koulutusresurssejaan ihan omien pyrkimystensä toteuttamiseksi. En ole varma, mutta joskus mulle väitettiin, että "liian hyviä" ym. laitetaan vähemmän koulutettavien joukkoon. Armeijan organisaatio vierastaa liian individualisteja eikä myöskään halua tuhlata rajallista koulutuskapasiteettiaan sellaisiin jotka yhteiskunta kuitenkin ottaa/tarvitsee siviilipuolen pyörittämiseen kriisitilanteessa.
Tämähän ei nyt pidä paikkansa alkuunkaan. Suomen armeija perustuu reserviläisarmeijaan ja nimenomaan älyä halutaan johtavaan portaaseen. Toki myös kouluttajiksi.
 
Mitä kaikkea tietoa kantakortissa on? Alkoi hieman kiinnostaa molempien isoisieni (1890 ja 1904) varusmiespalvelukset ja sotavuodet.
Paperit ovat nyt jossain jemma nimisessä paikassa, mutta ihan perusasioita kuten palveluksen aloitus-, päättymis- ja muut tärkeät päivämäärät, palveluspaikat, joukkoyksiköt yms.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tämähän ei nyt pidä paikkansa alkuunkaan. Suomen armeija perustuu reserviläisarmeijaan ja nimenomaan älyä halutaan johtavaan portaaseen. Toki myös kouluttajiksi.
Lueskelin tuota sotilasjohtamisen itseopiskelumateriaalia, ja siinähän on mukana päätösten tekeminen aiempaa alemmalla tasolla. Eli kykyjä tarvitaan monella tasolla, hiukan tehtävästä riippuen. Niinpä kutsuntatarkastuksissakin karsitaan selkeästi älyllisesti heikompaa ainesta pois.
 
Jaa-ha. Pällitestistä tuli aikanaan 9 (tuossa Mensan kotitestissä levänneenä 137, huonoilla unilla ja darrassa kympin vähemmän. Viralliseen testiin en ole mennyt, ei ole tarvetta) ja kukkakauppiaaksikin halusin. Muistan tuon kysymyksen kohdalla miettineeni että "mitähän järkeä tavallaan, onko se liian feminiinistä vai hä?" Tulin kuitenkin rakennuspuolen yksityisyrittäjä perheestä ja arvostus itsensä työllistäviä kohtaan oli, ja on edelleen, melko korkealla.

Alokasaika meni sairastellessa ja komppaukon juttusilla kerroin että ei oikein napostelisi. Olin näes myös aika arka nuorena kloppina, huolimatta aika "äijämäisistä" harrastuksista/duuneista. Suoraan sanoen intissä olo vähän pelottikin. Samanlaisia kokemuksia mitä tutkija Anni Ojajärvi väikkärissään esitteli (sattuneesta syystä olen tutustunut, niin tutkijaan kuin tutkimukseenkin, ja Parolan kakkossodessa kaffeet käynyt perheineni hänen kanssaan juomassa).

Näistä huolimatta meikäläistä kuitenkin taidettiin tarkkailla muihinkin hommiin kuin B-ajoneuvolähetiksi...

Olen joskus sanonut että tämä nykyinen Bwana olisi tuhat kertaa häijympi vastus ryssälle kuin se A1-luokiteltu tissiposki sieltä ysärin alusta.

Hyvin samankaltainen historia itsellä. Nykyään itseluottamusta löytyy paljon enemmän, mitä inttiaikoina. Inttiaikoina olin aivan velliperse.

Voi kuulostaa todella kovalta itsekehulta, mutta olen tällainen parimetrinen ja todella komeankauniit kasvot omaava laiha ja pitkä kaveri. Tapella en osaa yhtään.

Muutaman kerran ravintolassa tullut moottoripyöräkerholaisia vastaan. Homma on mennyt niin päin, että minut pyydettiin heidän pöytäänsä ja eteen tarjoiltiin juoma. Sitten kun kaverit rohkenevat kysymään, että mikä on ammattisi, niin olen vastannut todella ylimielisellä äänensävyllä, että syyttäjä.

(en ole, mutta samalla alalla kuitenkin).

Ilmeet on olleet aika näkemisen arvoisia. Kymmenien sekuntien hiljaisuus ja tuijotuskilpailu. Sitten räjähdetään yhdessä nauruun. Miksi? Pehmeät kasvonpiirteet miehellä suojelevat väkivallalta.

Minua ei ole koskaan edes yritetty lyödä. Iskeä sen sijaan lähes joka kerta kun baariin menen. Niin naisten kuin miestenkin toimesta. Sen sijaan eräs kaverini, jolla on niin kutsuttu Forresterin leuka ja paljon lihasta, joutuu koko ajan haastetuiksi tappeluihin. Ainoastaan nöyrtymällä ja esittämällä pelleä ja imbesilliä pelkuria, jättää se känniurpo sen sitten rauhaan.

Itse olen ollut keskellä umpikännisten joukkotappelua ja tappelevat osapuolet kiersivät minut päästäkseen hakkaamaan toisiaan. Kukaan ei edes vilkaissut minuun päin. Mietin vuosikausia mistä se johtuu, etten saa ikinä turpaani, vaan minut jätetään vaikka väkisin tappeluiden ulkopuolelle. Vasta 25-vuotiaana silloinen emäntäni selitti tämän syyksi. Jos miehellä on feminiininen leuka ja suu, ei se joudu tappeluihin ellei niitä itse aloita.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top