Pahkasikaan verrattavat uutiset

Tuolla muuten ei ole ratikkaa vaan metron jälkeen seuraava on S-juna.
S-juna taitaa vastata meillä VR kiskoilla kulkevaa paikallisjunaverkostoa, joka toimii kyllä kiinteänä osana PK-seudun ja Uudenmaan lähialuiden joukkoliikennettä ja on ylivoimaisesti toimivin osa siinä paletissa. Nää on mielestäni kuitenkin seutuliikennettä eli pitkiä vetoja.

Pk-seudun osalta olen 90-luvulta lähtien ollut sitä mieltä, että bussien pitäisi vain keskittyä syöttämään raideliikennettä ja ”viimeisen mailin ongelma” hoidetaan busseilla. Esim. Espoosta ja Vantaalta ei pitäisi mennä yhtään bussia Helsingin keskustaan. Motaria pitkin nopeita syöttöjä lähiliikenteelle raiteen puuttuessa. Olin 90-luvulla Tokiossa pari viikkoa ja silmät aukesi miten nopean joukkoliikenteen voi toteuttaa 20 kertaa suuremmassakin kaupungissa.

Eli raiteilla pitkiä vetoja ja isoja massoja suurilla keskinopeuksilla. Korttelien/kaupunginosien sisäinen hierominen hoituu pyörillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmana on vähän se että rakennetaan väkisin vanhan päälle.
Esimerkiksi Hampurin kiskoverkoston rakentaminen aloitettiin 18-luvulla ja liittoutuneiden pommitukset raivasivat ennestään tilaa.
Tuolla muuten ei ole ratikkaa vaan metron jälkeen seuraava on S-juna.

Hampurissa oli laaja raitiotieverkosto mutta se lakkautettiin vuoteen 1978 mennessä.
 
Back
Top