viimeinen mohikaani
Majuri
Hyysäri pillastuu asiallisesta mediakritiikistä:
www.hs.fi
Pillastumisen syynä ovat erääseen yhteiskuntaopin oppikirjaan ilmeisesti jo vuonna 2015 painetut "kovat väitteet":
Hyysäri ulisee perinteiset liirum-laarumit: laki sananvapaudesta, journalistin ohjeet, toimituksen riippumattomuus sekä hyysärin omat perusperiaatteet. Aikaisemmin journalistin ohjeissa puhuttiin totuuden tavoittelusta mutta uusituissa ohjeissa se on korvattu hyvällä tarinankerronnalla. Suomalainen mediakenttä on pahasti keskittynyttä. Vanhat liiketoimintamallit eivät enää toimi eikä mainoksistakaan tule rahaa entiseen malliin. Tutkiva journalismi on lähestulkoon kuollut mutta luokattomia klikkihuorausjuttuja onkin tarjolla senkin edestä.

Koulu | Oppikirja esittää kovia väitteitä Suomen mediasta – Lue katkelma itse
Yhteiskuntaopin kirjassa opetetaan yläasteikäisille, että mediat eivät yleensä ole riippumattomia. Kustantajan mukaan oppikirjan kappale tukee opetussuunnitelmaa.

Pillastumisen syynä ovat erääseen yhteiskuntaopin oppikirjaan ilmeisesti jo vuonna 2015 painetut "kovat väitteet":

Totta joka sana!Näin oppikirjassa lukee
Mediat eivät yleensä ole riippumattomia, vaan ne heijastelevat omistajiensa, toimittajiensa ja muiden sisällöntuottajiensa mielipiteitä ja näkemyksiä. Toisinaan ne pyrkivät tasapuolisuuteen, jolloin yleisö saa itse muodostaa asiasta oman mielipiteensä. Joskus tavoite on taas tuottaa propagandaa eli tarkoituksellisesti ja yksipuolisesti vaikuttaa yleisön mielipiteisiin. Myös taloudelliset seikat, kuten mainostajien tavoitteet, voivat vaikuttaa medioiden sisältöön. Kaupalliset mediat saavat suuren osan tuloistaan mainostajilta ja pyrkivät siksi pitämään sisällön sellaisena, ettei se ärsytä mainostajia.
Hyysäri ulisee perinteiset liirum-laarumit: laki sananvapaudesta, journalistin ohjeet, toimituksen riippumattomuus sekä hyysärin omat perusperiaatteet. Aikaisemmin journalistin ohjeissa puhuttiin totuuden tavoittelusta mutta uusituissa ohjeissa se on korvattu hyvällä tarinankerronnalla. Suomalainen mediakenttä on pahasti keskittynyttä. Vanhat liiketoimintamallit eivät enää toimi eikä mainoksistakaan tule rahaa entiseen malliin. Tutkiva journalismi on lähestulkoon kuollut mutta luokattomia klikkihuorausjuttuja onkin tarjolla senkin edestä.