"Asiantuntija"
Korpraali
Ja se toki että kuten mainitsin suomesta löytyy maansiirtovälineistöä ja muuta kuljetus kapasiteettia toki isompi operaatio kaivinkoneilla aivan etulinjassa voi hiukan herättää huomiota
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuo on totta mutta tuo oli tarkoitettukkin ilmeisesti ajatusleikiksi... ja uskoisin tuon tyyppisen räjähteen toimivan.. toki osa sepelistä pirstoutuu pieniksi ja voihan siellä olla paljon muutakin kun se sepeli..
Eli siis opettaa porukkaa soveltamaan
Meillä ongelmana on Tarja-täti ja Ottawan sopimus.
En nyt oikein ymmärrä?En aivan ymmärrä nyt tätä sissinkiuas ja IED intoilua, kyseessähän aseet joita käytetään äärimmäisessä tilanteessa ja sellaisten joukkojen/porukoiden toimesta, joilla ei muutakaan kättäpidempää. Meillä ongelmana on Tarja-täti ja Ottawan sopimus. Juuri on paukuteltu läjäpäin henkilömiinoja menemään. Kyllähän vanha kunnon putkimiina PM 68 95 tai vaikka porapanos hoitivat homman oikein käytettynä. Jopa tämmöinen panssarivaunimieskin viritteli niitä peruskoulutuskaudella - pari koivikkoa räjäytettiin menemään Hätilässä. Kevyitä, valmiita käytettäväksi ja hoitivat asian.
Olen ollut IED :nkin kanssa tekemisissä. Vastaanottavalla puolella.
Oletko muuten laskeskellut paljonko kaikki tuo painaa? Siis jos meinasit tehdä sata kovaa ja 900 kylmää? Lisäksi kannattaa ajatella, että miten paljon konetyötunteja tarvittaisiin noiden möhkäleiden liikuttamiseen paikalleen.
...mikäli jonkin IED:n siirtämiseen tarvitaan työkone...
Homma vaatisi tietysti edelleen jotain tähysteistä laukaisua mutta olisi hyvä jos kaikille tähystys- tai vartiopaikoille missä voi laukoa jotain riittäisi jotain mitä laukoa.Eikös nämä ajatellut IED:t ole tässä paikallisjoukkojen käytössä tarkoitettu APL käyttöön ?? Suomi on allekirjoittanut Ottawan sopimuksen, joka kieltää APL aseiden käytön, mukaanlukien IED:t.
Käsitin, että tämä into rakennella itse pommeja, on paitsi tietenkin jokaisen pikkupojan (joka asustelee jokaisen terveen miehen sydämessä) intohimon kohde, mutta myös tässä tapauksessa perusteltu juuri sillä, että jotenkin pitäisi saada sulutettua vastustajan erikoisjoukkoja. Eli käyttö on nimenomaan henkilömiinaa vastaava, vaikka paukku onkin tehty Sarviksen muovisaavista, lannoitteesta ja puretun ulkohuussin nauloista. Tämä on Ottawan sopimuksessa kielletty.
Jos taas aiotaan kansainvälisiä sopimuksia rikkoa, se kannattaa tehdä kunnolla, ja käyttää kunnon raaka-aineita, sytyttimiä ja teollisia tuotantomenetelmiä. Tai sitten voisi tietenkin myös harkita idioottimaista sopimuksista irtautumista.
Tuota todennäköisesti tekisivät lähinnä ne jotka osaavat eikä tehotonta ole ainakaan vaihtoehtoihin verrattuna.Ainakin itse vierastan ajatusta, että joka joukkueessa tai komppaniassa askarreltaisiin jonkinlaisten IED:jen kanssa. Kaikki tuo aika on pois joukon päätehtävästä ja erilaiseen Pelle Peloton -henkiseen askarteluun liittyy merkittäviä ja turhia riskejä. Kaiken lisäksi tällainen toiminta on äärettömän tehotonta!
Sen sijaan erittäin suositeltavaa on, että takalinjoilla sopivat verstaat / pajat tuottaisivat tehdastuotantona poikkeavia räjähteitä/panoksia käyttäen hyväksi sopivia COTS-elementtejä. Samalla näihin poikkeaviin rajähteisiin voidaan printata mukaan turvalliset käyttöohjeet ja ohjeet taktisesta käytöstä. Tehdasmaisesti tuotetun TNT:n kilohinnaksi olen kuullut hinta-arvioita 1 €/kg ja valmistusprosessi ei ole mikään monimutkainen. Tenttu ei tule tästä maasta loppumaan, joten on turhaa askarrella siviiliräjähteiden tai lannoitesäkkien kanssa.
Afganistanista on saatavissa hyviä oppeja yksinkertaisista massatuotantoon sopivista panoksista ja muista poikkeavista tuotteista, kuten mm. klassiset mehukannupanos ja lautalaukaisin.
En lainkaan epäile valmisteltujen miinoitteiden käyttökelpoisuutta, mutta mikä on se lisäarvo joka saadaan itetehdyllä ämpäripommilla verrattuna esim tela/pohjamiinaan, kylkimiinaan, viuhkapanokseen tai krh/tykistökranaattiin (tähysteisenä IED:nä tai ihan oikeasti ammuttuna)?Laastiämpäri-IED
Näillä on kasautuva vaikutus kuten voidaan ansoittaa telamiinoja, laittaa pari ämpäripommia ja alueen valaiseva palopommi sarjaan viuhkapanoksen kanssa tai näitä voidaan käyttää siellä mihin varsinaisia ei yksinkertaisesti riitä.En lainkaan epäile valmisteltujen miinoitteiden käyttökelpoisuutta, mutta mikä on se lisäarvo joka saadaan itetehdyllä ämpäripommilla verrattuna esim tela/pohjamiinaan, kylkimiinaan, viuhkapanokseen tai krh/tykistökranaattiin (tähysteisenä IED:nä tai ihan oikeasti ammuttuna)?
Näen tuossa vähän liikaa sinänsä mukavaa pomminrakentelua ja liian vähän sodankäyntiä.
mikä on se lisäarvo joka saadaan itetehdyllä ämpäripommilla verrattuna...
Näen tuossa vähän liikaa sinänsä mukavaa pomminrakentelua ja liian vähän sodankäyntiä.
mitä herrat tekisi esimerkiksi tilanteessa että komennossanne on paikallispuolustus pataljoona ja vihollisen yks mekanisoitu jalkaväki komppania on livahtanut puolustuksen ohi ja on tietä mitä reittiä myöten porukka on liikkumassa... käskynä on estää vihollisen pääsy 10km päässä olevasn kohteeseen...
Samalla vaivalla saa isomman normaalin puumurrosteen.No mutta mitäs mieltä herrat olisi esim semmoisesta että puiden latvukset noin 3-5m korkeudesta posautettais katki eli tulisi hankalammin edettävä murroskohta... ja noissa näkyvissä törpöissä on se ongelma kyllä että kun vihollinen oppii sen niin saattaavat ekana kosauttaa siihen tykillä ja katsoa asiaa senjälkeen oliko se miinoitettu... toki se toimisi todennäköisesti kerran tehokkaasti mutta tottakai se olisi vain yksi lisä repertuaariin...
Tuohan riippuu hirveästi tilanteesta eikä pataljoonan komentajan murheita kannata ottaa harteilleen ainakaan julkisella foorumilla.ja lisäksi mietin sitä että mikä sen paikallisjoukon tehtävänä on jos vihollisen kärki vaikka onkin luistanut ohi... saada tuhottua niillä melko heikoilla varusteillaan se vihollinen vai saada vihollisen eteneminen mahdollisimman hitaaksi jotta omat joukot kerkeäisivät ryhmittyä ja iskeä vihollisen osaston kimppuun...
Ja jos paikallisjoukkojen vajavaisella varustuksella on tarkoitus tuhota vihollisen mekanisoitu jalkaväki yksikkö joka kooltansa vastaa vastaanottavaa paikallispuolustus yksikköä niin ilman "kepulikonsteja" en uskoisi sen onnistuvan millään... eli jotakin täytyisi tehdä jotta se vihollisen eteneminen saadaan kuriin...
mitä herrat tekisi esimerkiksi tilanteessa että komennossanne on paikallispuolustus pataljoona ja vihollisen yks mekanisoitu jalkaväki komppania on livahtanut puolustuksen ohi ja on tietä mitä reittiä myöten porukka on liikkumassa... käskynä on estää vihollisen pääsy 10km päässä olevasn kohteeseen...
Käyttäisittekö paljon miinoitusta? Minkälaista miinoitusta? Väijytys?
Eitä keinoja käyttäisitte heidän aseillaan ja mitä heille siis haluaisitte koulutettavan ennemin nykyresursseilla?
Noista Pelle Peloton virityksistä olen ihan samaa mieltä mutta trötyyli on kyllä monitahoisempi asia. Meillä on räjähdysainevalmistusta mutta TNT:tä ei Suomessa tehdä vaan kaikki on tuontitavaraa. Ja tämä kanava sulkeutunee heti kun maailmalla tulee tarpeeksi levotonta. Minkäänlaisen räjähtävän valmistaminen ei ole myöskään enää edullista nykyisten turvallisuusvaatimusten johdosta. Viime vuosisadallahanTehdasmaisesti tuotetun TNT:n kilohinnaksi olen kuullut hinta-arvioita 1 €/kg ja valmistusprosessi ei ole mikään monimutkainen. Tenttu ei tule tästä maasta loppumaan,
Itse olen TNT:n valmistuksen osalta kuulopuheiden varassa, mutta olen ymmärtänyt sen olevan varsin suoraviivaista toimintaa - tarvittaessa. Sulamislämpötila on muistaakseni n. +70 astetta ja olen kuullut mainintoja, että tönttöä pystytään valmistamaan Suomessa niin kauan, kuin täällä on sellutehtaita ja kuulemma suklaatehtaat ovat luonteeltaan kun luotuja töntön valmistamiseen. Tiukan paikan tullen Fazerin Sininen muuttuu vähän tömäkämmäksi Fazerin Ruskeaksi ja Geisha-patukka saa vähän lisää jerkkua! Nämä tietysti vaativat turvallisuusnormien vähän avarakatseisempaa tulkintaa!Noista Pelle Peloton virityksistä olen ihan samaa mieltä mutta trötyyli on kyllä monitahoisempi asia. Meillä on räjähdysainevalmistusta mutta TNT:tä ei Suomessa tehdä vaan kaikki on tuontitavaraa. Ja tämä kanava sulkeutunee heti kun maailmalla tulee tarpeeksi levotonta. Minkäänlaisen räjähtävän valmistaminen ei ole myöskään enää edullista nykyisten turvallisuusvaatimusten johdosta. Viime vuosisadallahan
meillä joku paja lensi ilmaan noin 10 vuoden väliajoin. Täälläkin esillä olleen ministeri Niinistön miinauutuuden suurin kynnys on sen räjähdysaineen korkea hinta.