Tuohan se on ollut meidän metsien peruseläinten hävittämisen syynä. Itse olen ollut koko ajan vahvasti eri mieltä ja nyt Ukraina on osoittanut perinteisten (uusilla tempuilla varustettujen) sissien olevan edelleen erittäin tehokas ja tarpeellinen joukko. Paikallisjoukkohommaan voisi hyvinkin olla pohtimisen paikka palauttaa sissitoimintaa harvemmin asutuille seuduille.
Vaikka tässä alan minäkin kolkuttelemaan sijoituksesta tippumisen ikää, voin väittää että tehokkaaseen sissitoimintaan kykenen vieläkin. Itsestään kun pitää huolta ja harrastaa siviilisisseilyä, niin pysyy kunto kovana ja henki hyvänä. Se kun syksyn metästykset hoitaa jalkapatikassa ja nautiskelee metässä yöt eikä katon alla, niin siinä on aika lähellä sissitoimintaa. Hirviporukassakin kun noin puolet on wanhoja rajasissejä ja loputkin sotilastoimintaorientoituneita, tulee automaattisesti tietynlaisia liikkuja kehiteltyä. Eikä passaa unohtaa muuta liikuntaa. Sitäpaitsi oveluudella korvaa paljon fyysistä suorituskykyä. Että elä menetä toivorikkauttas!
Tätä olen tässä itsekin harmitellut... taisteluosastot ja Hajpit täyttävät kyllä nykyisen malliset Jv-prikaatin raamit, joidenka rooli on kokonaisuutena se "pitää, torjuu"- vaikka vihua syvälle päästettäisiinkin.
Mutta kyllä sinne laidoille ja "yllättäville" vaihtoehtoisille reiteille jää tonttia.
Yksi mikä karttaharjoituksessa sopisi olisi juurikin alueellinen Er.K isolla tontilla.. ja toisaalta sitten selustaan sniikattava SissiP joka saisi yllättävää hämminkiä aikaiseksi.
Kaikkea hyökkäävää toimintaa ei pitäisi jättää operatiivisten, tai ainakaan mekanisoitujen joukkojen hommaksi.
Ei siinä, kyllähän puhdasverinen SissiP parhaasta aineksesta koulutettuna täyttäisi operatiivisen vaatimuksen, vaikkea tankilla ajelekaan.