PAKFA

Jahas... Egypti taitaa olla ensimmäinen vientiasiakas...?
Vai olisiko Syyriassa olevia maalattu uudestaan?


ECZPn1JUYAIfpCU.jpg
 
Yhtään Su-57:ää ei ole maalattu mihinkään aavikkoväritykseen, saati sitten myyty vientiin. Kuva on Photoshop-muokkaus runko nro 054:n alkuperäisestä maalauskaaviosta, joka sillä oli joskus vuosina 2012-2018. 054 on näitä käsin kyhättyjä esisarjan koneita, lennellyt vuodesta 2012 lähtien.

Vuonna 2018 054 maalattiin "digitaaliseen" kaavioon. Su-57:n värikkäistä maalauksista päätellen venäläisillä ei ole vielä RAM-pinnoiteosaamista tai ainakaan rahaa siihen.
 

Liitteet

  • Sukhoi_Design_Bureau,_054,_Sukhoi_Su-57_(49581303977).jpg
    Sukhoi_Design_Bureau,_054,_Sukhoi_Su-57_(49581303977).jpg
    707 KB · Luettu: 27
Viimeksi muokattu:
Yhtään Su-57:ää ei ole maalattu mihinkään aavikkoväritykseen, saati sitten myyty vientiin. Kuva on Photoshop-muokkaus runko nro 054:n alkuperäisestä maalauskaaviosta, joka sillä oli joskus vuosina 2012-2018. 054 on näitä käsin kyhättyjä esisarjan koneita, lennellyt vuodesta 2012 lähtien.

Vuonna 2018 054 maalattiin "digitaaliseen" kaavioon. Su-57:n värikkäistä maalauksista päätellen venäläisillä ei ole vielä RAM-pinnoiteosaamista tai ainakaan rahaa siihen.

RAM-käsittely ei estä suojavärityksen käyttämistä sen lisäksi. Kyseisellä koneyksilöllä toki ei ole mitään RAM-käsittelyä, kuten ei muillakaan noista ensimmäisen vaiheen protoista (051-055), mutta toisen vaiheen protoillakin ainakin osittainen RAM-pinnoite on, kuten lähikuvista näkyy hyvin selkeästi. Ja sarjakoneilla tietenkin täysi käsittely, esim. pinnan komposiittipaneelien suuremmissa saumakohdissa paksummat RAM-teipit tms., samaan tyyliin kuin F-35:ssä. Alla näkyy sarjakone RAM-pinnoitteella käsiteltynä, mutta ennen lopullista maalausta ja alempana maalattuna:
EfNRnscX0AAk2i_

NzNK6R7aN5E6Z6QrYcI2AIPYgKDLsOwxtwfpvy-Zegc.jpg
 
Minä näen vain harmaata maalia ;) En kiiltää ihan eri tavalla toi pinnoita kuin f-35 esim ? Ehkä niiden maali on sit se pinnoite mikä tekee siitä superaseen ja tutkat ei havaitse edes takaapäin noita helvetin moisia föönejä ;)
 
PAKFA=PASKA. Muuhun lopputulokseen ei voi tulla, kun katsoo miten venäläiset hieroo koneen kanssa. Yksi tuotantokappaleko niillä on nyt ilmavoimien käytössä? Uusimpien tietojen mukaan vuoden 2024 lopussa olisi peräti 24 kappaletta.

 
Kaksi tuotantokonetta valmistunut, joista toinen kaputeerattiin ennen luovutusta. Tänä vuonna pitäisi valmistua pari lisää, ensimmäiset toissavuonna tilatuista koneista.
Ei kai tuossa uutisessa mitään ihmeellistä ole? Selvähän se että "Su-57M:ään" tulee muitakin muutoksia kuin vain uudet motit. Päivitetäänhän länsihävittäjiäkin koko ajan tuotantoerien välillä.
 
Su-57 on ideatasolla oikeasti ihan hyvä kone. Siinä on vaan erilaiset lähtökohdat ongelmien ratkaisuun kuin mitä länkkärikoneissa on, mutta kokonaisuus on yllättävän hyvin mietitty.

Teoriatasolla siitä löytyy semmosiakin innovaatioita joita länsikin olisi voinut aivan tosissaan harkita omiin koneisiinsa mutta ei syystä tai toisesta (köh, raha) ole lähtenyt tavoittelemaan. Veikkaan että seuraavissa sukupolvissa lännessäkin tullaan näkemään ihan hävittäjätasolla useampaan suuntaan osoittavia ja eri taajuusalueilla toimivia aesa paneeleja.

Venäläiseen tapaan vain tuo toteutus tuntuu vähän ontuvan eikä resursseja näytä ainakaan toistaiseksi löytyvän viimeistelyyn ja täysimittaisen tuotannon aloittamiseen. Nämä eivät ehkä ole se potentein mahdollinen vastustaja lännen lentäville härveleille tänäpäivänä, mutta jos ruskit taikoo jostain pätäkkää ja tuo design maturoituu, niin näitä ei pidä missään nimessä aliarvioida tai tulee ikäviä yllätyksiä.
 
Su-57 on ideatasolla oikeasti ihan hyvä kone. Siinä on vaan erilaiset lähtökohdat ongelmien ratkaisuun kuin mitä länkkärikoneissa on, mutta kokonaisuus on yllättävän hyvin mietitty.

Teoriatasolla siitä löytyy semmosiakin innovaatioita joita länsikin olisi voinut aivan tosissaan harkita omiin koneisiinsa mutta ei syystä tai toisesta (köh, raha) ole lähtenyt tavoittelemaan. Veikkaan että seuraavissa sukupolvissa lännessäkin tullaan näkemään ihan hävittäjätasolla useampaan suuntaan osoittavia ja eri taajuusalueilla toimivia aesa paneeleja.

Venäläiseen tapaan vain tuo toteutus tuntuu vähän ontuvan eikä resursseja näytä ainakaan toistaiseksi löytyvän viimeistelyyn ja täysimittaisen tuotannon aloittamiseen. Nämä eivät ehkä ole se potentein mahdollinen vastustaja lännen lentäville härveleille tänäpäivänä, mutta jos ruskit taikoo jostain pätäkkää ja tuo design maturoituu, niin näitä ei pidä missään nimessä aliarvioida tai tulee ikäviä yllätyksiä.
Aivan, amerikkalaiskoneenahan tuosta tulisi varmaankin aivan erinomainen kokonaisuus ilmaherruuspainotteiseksi isoksi hävittäjäksi, jos/kun moottorit ja muu teknologia (häive ym.) olisi täysin läntisellä tasolla.
 
.
 

Nämähän ovat täysin propaganda aseita.
Maa joka ei kykene pitämään junavaunuja liikkeessä laakeriongelmien vuoksi tai korjaamaan/modernisoimaan 1970-luvun panssarivaunuja ei tule rakentamaan yhtään kunnolla toimivaa konetta mikäli pakotteet pysyvät. Ne jotka lentävät ovat torsoja. Armata tulee ensin sadoissa kappaleissa ennen kuin nämä ylittää tusinan koska vaadittava teknologinen loikka on niin suuri. Kyse ei ole siitä etteikö venäläiset osaisi sitä suunnitella, se onnistuu, mutta valmistamaan ne eivät kykene.

Käsittämätöntä rahan tuhlausta, mutta hyvä näin. Samoin kuin NL niin Venäjällä on runsaasti superaseprojekteja aloitettu ja kaikessa hiljaisuudessa haudattu. Ne on paperilla jees, mutta toimivaa kokonaisuutta ne ei siitä saa tehtyä. Ja niitä projekteja on resursseihin nähden aivan liikaa. Sitten parhaat osaajat heitellään ikkunoista kun ne asettuvat poikkiteloin tai varastavat liikaa.
 
Back
Top