PAKFA

Toisen Su-57 -SARJATUOTANTOkoneen lentokokeet ovat alkaneet.

KnAAZ: n rakentama ensimmäinen tuotantokone Su-57 (lentokone T-50S-1, sarjanumero 51001, pyrstönumero "01 sininen") teki ensimmäisen lentonsa Komsomolsk-Amurissa joulukuun alussa 2019 ja se oli tarkoitus luovuttaa puolustusministeriölle 27. joulukuuta, mutta 24. joulukuuta 2019 testien viimeisessä vaiheessa se tuhoutui onnettomuuden seurauksena, mikä johtui oletettavasti lentokoneen ohjausjärjestelmän vikaantumisesta.

Su-57: n ensimmäisen tuotantoprototyypin menetys aiheutti oikeudenkäyntejä sekä PJSC Sukhoi Companyn johdon vaihtumisen.
Sukhoi joutuu maksamaan tappion omalla kustannuksellaan valmistamalla toisen koneen korvaamaan tuhoutuneen.

Nyt lentokokeet ovat alkaneet toisella kahdesta Su-57-tuotanto-prototyypistä, jotka on tilattu vuonna 2018. Se pitäisi luovuttaa Venäjän puolustusministeriölle vuoden loppuun mennessä.


"As reported on October 31, 2020 by the web resource komcity.ru , in Komsomolsk-on-Amur, the second production prototype (aircraft T-50S-2, serial number 51002) of the fifth generation Su-57 fighter, built by Komsomolsk-on-Amur, made its first flight Aviation Plant named after Yu.A. Gagarin (KnAAZ - a branch of PJSC "Company" Sukhoi "as part of PJSC" UAC "of the State Corporation Rostec). The second serial sample of the fifth generation Su-57 fighter (T-50S-2 aircraft, serial number 51002) during the final assembly stage in the workshop of the Komsomolsk-on-Amur Aviation Plant named after Yu.A. Gagarin (KnAAZ - a branch of PJSC "Company" Sukhoi ". Komsomolsk-on-Amur, 12.08.2020 (c) PJSC" United Aircraft Corporation "

 
Uskomattoman laadukasta näyttää olevan toi viimeistely tuol idässä päin kun katsoo tota kuvaa aika lailla keskeltä siipeä.
Voi olla että testikoneen viimeistelyyn ei ole viitsitty käyttää ihan niin paljon aikaa ja ruplia, kun se jää kuitenkin kentän laidalle ruostumaan muutaman kymmenen lennon jälkeen. Tai tuo maali ei ole vielä se pinnoite jota lopulliseen versioon aiotaan laittaa, ja se pinnoite taas on paksumpi ja peittää nuo epätasaisuudet. Mutta voi se olla työvoiman viitseliäisyyttäkin tai tuohon varatut varat ovatkin menneet jonkun tehtaan pikkupomon taskuun. Venäläisistä kun ei ikinä tiedä, siellä tiedemiehet ja insinöörit keksivät hämmästyttävän nerokkaita tapoja saada vähällä paljon aikaan, mutta työväki keksii hämmästyttävän tehokkaita tapoja näyttää saavansa jotain aikaan tekemättä silti oikeastaan mitään niin kuin piti. Ja oltuaan aikansa venäläisellä ylläpidolla parhaitenkin valmistettu kone näyttää tuota huonommalta...
 
Minä luulen et toi ei ole ainut kohta edes mikä ei ole ihan niin justiinsa tuossa koneessa. Mut ei tollaista ihan missä maassa vaan hyväksyttäisi olisi sit kyseessä "vain" testikone. Sillä kummiskii luulisi kerättävän aika arvokasta dataa ni voisi olettaa et ois mukava saada sit ihan todelista inffoa eikä vain vähä sinne päin olevaa. Mut kukiin tietty tyylillään.
 
Katso liite: 45104


Uskomattoman laadukasta näyttää olevan toi viimeistely tuol idässä päin kun katsoo tota kuvaa aika lailla keskeltä siipeä.

Veikkaisin, että tuossa näkyy testikoneeseen tehty venymäliuska-anturointi (strain gauge) kuormitusten/värähtelyjen mittaamiseksi. Kun se on tehty lentävään koneeseen anturit ja johdotukset on suojattu jollain ilmeisesti liimantapaisella.

"Venymäliuska-anturi (lyhyemmin myös venymäliuska) on materiaalin venymisen mittaamiseen tarkoitettu anturi. Sen toiminta perustuu siihen, että anturissa olevan metallijohteen muoto muuttuu venytyksen takia ja siksi myös johteen resistanssi muuttuu. Venymäliuska-antureita käytetään voimien mittaamiseen ja punnitsemiseen."

strain-gage.jpg


Selostus F-16:lle maassa tehdyistä värähtelymittauksista: "THE USE OF DYNAMIC STRAIN SENSORS AND MEASUREMENTS ON THE GROUND VIBRATION TESTING OF AN F-16 AIRCRAFT"

 
Algeria and Russia signed a contract for the supply of Su-57 fighters worth almost $2 billion
:oops:

The Ministry of Defense of Algeria has signed a contract for the purchase from Russia of about 14 new-generation Su-57 heavy fighters. "This makes Algeria the first foreign customer of the Kremlin's new fighters after they entered serial production in July 2019," the publication says, the Russian news outlet Polit Russia reports, citing the American edition of Military Watch.
 
Algeria and Russia signed a contract for the supply of Su-57 fighters worth almost $2 billion
:oops:

The Ministry of Defense of Algeria has signed a contract for the purchase from Russia of about 14 new-generation Su-57 heavy fighters. "This makes Algeria the first foreign customer of the Kremlin's new fighters after they entered serial production in July 2019," the publication says, the Russian news outlet Polit Russia reports, citing the American edition of Military Watch.

Algeriassa on hyvä tarkastella Su-57:aa lähemmin eri tiedusteluorganisaatioiden toimesta. :) Hyvä juttu!
 
Ei saa pilkata ruskij-pojan saumaa.
Olen kuullut aikamoisia juttuja esim. maakaasuputken hitsareista, ei tiedä itkiskö vai nauraisko.
Mutta kerran näin Alihankintamessuilla varsinaisen sepän. Hänet oli tuotu Baikonurista, joten varmaankin jotain liikennevälineitä tikkaillut päätyönään.
Hän aloitti n.5mm "knöölistä" kasvattamalla, aseenaan pelkkä MIG-hitsauskone. Tippa, tipan perään muodostui niistä erilaisia taideteoksia, mm. metrin leveä kotka.
Välillä nosti maskia ja kysyi tollottajilta, haluatko koittaa ja nauroi päälle. Kukaan ei ilmoittautunut.
Mitenkä tämä liittyy lentokoneisiin, ei mitenkään, mutta hyvin suli lanka.
 
Algeriassa on hyvä tarkastella Su-57:aa lähemmin eri tiedusteluorganisaatioiden toimesta. :) Hyvä juttu!

Vähän kuin F-35 Suomessa...? :cool:

Internetissä ollaan laajalti sitä mieltä että tämä on feik nyys. Kaupasta huhuttiin varmana jo vuosi sitten. Puolustusvälinevientiuutisointi Venäjällä on vahvan ylioptimistista ja monesta 'vahvistetusta kaupasta' ei ole koskaan kuultu jälkeenpäin. Algeria on kyllä ostanut ahkerasti Venäjältä kalustoa vuosien varrella ja "Afrikan ensimmäinen 5. sukupolven hävittäjä" olisi tietenkin vahva propagandavaltti.

Erikoinen nyanssi: äskettäisessä Algerian asevoimien juhlatilaisuudessa nähty propagandalakana, jossa selkeästi näkyy Su-57:
 

Liitteet

  • Algeria.jpeg
    Algeria.jpeg
    93.1 KB · Luettu: 26
Tuolla tarinaa Migin ja Dragenin rakenteiden laadusta.Insinöörieverstiluutnantti evp ja koelentäjä Jyrki Laukkanen esittelee Kymin ilmailumuseo.https://youtu.be/s6WhtSNgAV0.Migin saumat vähän irvistelee ja osia saa sovittaa vasaran kanssa.Dragen tehty tarkalla sovitteella huolellisesti.Mutta hyväksi koneeksi luokiteltiin.Idän pojat keskittyi olennaiseen kuten Emma ja rynkky K 47 todistivat.
 
Back
Top