PAKFA

Sodankuvassani kriisi esksloituu nopeasti. Venäjän tarkoituksena ei ole silloin koko Suomen valloitus. Vaan jos sotilaallinen painostus ei onnistu, niin tehdään strateginen isku tai kaapataan tietty alue.

Tavoitteena Venäjällä on silloin luoda jäätynyt konflikti. Jolla ohjataan poliittinen -joka ajoi sotaan -tavoite maaliin.

Tuon tavoitteen saavuttamiseen riittää Venäjän nykyinen kyky koota parissa vuorokaudessa 100 000 - 120 000 voimaryhmä hyökkäykseen.

Noinhan toi naapuri on tehnyt monen maan kohdalla. Georgia, Moldova, Ukraina...

Lisäksi pitää muistaa että osa venäläisistä toimijoista on kohdemaassa etukäteen eikä käytä minkäänlaista asepukua.

Näille etukäteen maassa oleville on kai yleensä järkätty logistinen tukeutuminen, viestiyhteydet jne jo todella kauan etukäteen.
 
Hyvä kun olet saanut tiedon etukäteen! Kannattaa kertoa asiasta myös pääesikuntaan, ovat saattaneet valmistautua väärän skenarion mukaan;)

En usko että ovat varautuneet väärin. Mielestäni siteerasin omin sanoin Puolustusselontekoa, Maanpuolustuskorkeakoulun julkaisuja jne.

Toki olen voinut tulkita kirjoitukset väärin.
 
Noinhan toi naapuri on tehnyt monen maan kohdalla. Georgia, Moldova, Ukraina...

Lisäksi pitää muistaa että osa venäläisistä toimijoista on kohdemaassa etukäteen eikä käytä minkäänlaista asepukua.

Näille etukäteen maassa oleville on kai yleensä järkätty logistinen tukeutuminen, viestiyhteydet jne jo todella kauan etukäteen.
Airiston helmi ja vastaavat. Silti tämä on vain yksi monista skenaarioista.

Hyvää keskustelua, mutta taidetaan käydä sitä väärässä ketjussa.
 
Päivitystä...

MOSCOW, May 8 - RIA Novosti. The deliveries of fifth-generation Su-57 fighters to the Russian Air Force are planned in two stages: until the mid-2020s with a fourth-generation engine, after - with a fifth-generation engine, said Deputy Minister of Defense of the Russian Federation Alexei Krivoruchko
 
Sattui kohdalle mielenkiintoinen Yotube video. Siinä DCS-lentosimulaattorissa F-18 ja SU-57 taistelevat pelkästään tykkiaseistuksella. Lähtökohta siis keinotekoinen kun ohjuksia ei voi käyttää, mutta tulee lento-ominaisuudet paremmin esille.
Ei ole tietoa kuinka realistinen SU-57:n lentomallinnus on, varsinkaan kun tuo on ns. modaus eikä virallinen DCS kone, mutta näyttää melko suorituskykyiseltä

 
Sattui kohdalle mielenkiintoinen Yotube video. Siinä DCS-lentosimulaattorissa F-18 ja SU-57 taistelevat pelkästään tykkiaseistuksella. Lähtökohta siis keinotekoinen kun ohjuksia ei voi käyttää, mutta tulee lento-ominaisuudet paremmin esille.
Ei ole tietoa kuinka realistinen SU-57:n lentomallinnus on, varsinkaan kun tuo on ns. modaus eikä virallinen DCS kone, mutta näyttää melko suorituskykyiseltä


Vuonna 2010 ensilentonsa lentänyt kone voittaa vuonna 1987 ensilentonsa lentäneen koneen, yllätys!
 
Vuonna 2010 ensilentonsa lentänyt kone voittaa vuonna 1987 ensilentonsa lentäneen koneen, yllätys!

SU-57 on tietysti Venäjällä pitkään erittäin harvinainen kone, eikä tuon mallinnuksen realistisuudesta voi paljon sanoa kun tiedot uusimpien koneiden ominaisuuksista eivät ole julkista tietoa. Mutta
tuollaisenaankin tuo video kuitenkin näyttää yhden osa-alueen missä uudet koneet voivat olla selvästi parempia. Lehtijutuista harvoin saa kovin selvää käsitystä miten uusien koneiden käyttö näkyisi käytännön taistelutilanteessa. Ja tämä sekaannus minusta näkyy mm. tänäkin vuonna suomalaisissa lehdissä näkyneissä ideoissa että uusien koneiden hankintaa voidaan ihan hyvin viivästyttää esim. 5 vuodella.
 
SU-57 on tietysti Venäjällä pitkään erittäin harvinainen kone, eikä tuon mallinnuksen realistisuudesta voi paljon sanoa kun tiedot uusimpien koneiden ominaisuuksista eivät ole julkista tietoa. Mutta
tuollaisenaankin tuo video kuitenkin näyttää yhden osa-alueen missä uudet koneet voivat olla selvästi parempia. Lehtijutuista harvoin saa kovin selvää käsitystä miten uusien koneiden käyttö näkyisi käytännön taistelutilanteessa. Ja tämä sekaannus minusta näkyy mm. tänäkin vuonna suomalaisissa lehdissä näkyneissä ideoissa että uusien koneiden hankintaa voidaan ihan hyvin viivästyttää esim. 5 vuodella.

Su-57 modi dcs:ään ei pohjaa ainoaankaan faktaan (tai pakfaan, haha.) Joten noi videot voi ottaa huumorilla. Hornet on kohtuullisen hyvin mallinnettu, mutta oikeat lentäjät valittavat, että se kiihtyy oikeasti paljon paremmin kuin dcs versio, mikä puree helposti nilkkaan korkeita alfoja lennettäessä kun energian kurominen takaisin on niin hidasta.
 
Su-57 modi dcs:ään ei pohjaa ainoaankaan faktaan (tai pakfaan, haha.) Joten noi videot voi ottaa huumorilla. Hornet on kohtuullisen hyvin mallinnettu, mutta oikeat lentäjät valittavat, että se kiihtyy oikeasti paljon paremmin kuin dcs versio, mikä puree helposti nilkkaan korkeita alfoja lennettäessä kun energian kurominen takaisin on niin hidasta.

Niin tuossa aiemmin jo kommentoinkin että SU-57:n mallinnus on mitä on. Mutta jos tilalla olisi esim. F-22 menisikö tykkitaistelu samalla tavalla kun moottoreissa riittää tehoa kiivetä selvästi enemmän kuin F-18:lla? Ohjuksilla tietysti koko asetelma olisi täysin erilainen.

Kuulin tuon kommentin F-18:n kiihtyvyydestä aiemmin samalta Youtube-kanavalta kun tämä amerikkalainen lensi 4 matsia sellaista vastaan joka oli ollut yli 10 vuotta Ranskan ilmavoimissa ja lentänyt mm. Rafalella. Tuumasi että oikea pilotti parantaa kun huomaa miten fysiikka DCS:ssä toimii ja niinhän siinä kävikin. Voitot taisi mennä 2-2. Tämä paljon DCS:llä lentänyt kommentoi ettei ollut tottunut yhtä agressiiviseen asenteeseen kun vastustaja yritti ampua alas jo heti kohtaamisen jälkeen 1. hyökkäyksessä.
 
Niin tuossa aiemmin jo kommentoinkin että SU-57:n mallinnus on mitä on. Mutta jos tilalla olisi esim. F-22 menisikö tykkitaistelu samalla tavalla kun moottoreissa riittää tehoa kiivetä selvästi enemmän kuin F-18:lla? Ohjuksilla tietysti koko asetelma olisi täysin erilainen.

Kuulin tuon kommentin F-18:n kiihtyvyydestä aiemmin samalta Youtube-kanavalta kun tämä amerikkalainen lensi 4 matsia sellaista vastaan joka oli ollut yli 10 vuotta Ranskan ilmavoimissa ja lentänyt mm. Rafalella. Tuumasi että oikea pilotti parantaa kun huomaa miten fysiikka DCS:ssä toimii ja niinhän siinä kävikin. Voitot taisi mennä 2-2. Tämä paljon DCS:llä lentänyt kommentoi ettei ollut tottunut yhtä agressiiviseen asenteeseen kun vastustaja yritti ampua alas jo heti kohtaamisen jälkeen 1. hyökkäyksessä.

GS on muistaakseni videoinut myös f-22 modilla tuota su-57 modia vastaan videoita. Se on samalla tavallasuhoin kanssa lakista raapaistu f-15 päälle luotu modi ilman thrust vectoria jne. Käy kurkkaan jos kiinnostaa.

Mutta tokihan se niin on että pääasiassa rynnäköintiin tehty jack of all trades ei tykkimatsissa oo ihan kotonaan modernien ilmaherruushävittäjien kanssa, mutta ei täysin avutonkaan jos pilotti osaa pelata omat edut oikein vihollisen heilkkouksia vastaan.
 
Mutta tokihan se niin on että pääasiassa rynnäköintiin tehty jack of all trades ei tykkimatsissa oo ihan kotonaan modernien ilmaherruushävittäjien kanssa, mutta ei täysin avutonkaan jos pilotti osaa pelata omat edut oikein vihollisen heilkkouksia vastaan.
Tämä. Kohtuullisen hyvänä esimerkkinä sinätuubasta löytyvä video Rafalen HUDcamista Raptoria vastaan (puhelimella liikenteessä enkä jaksa kikkailla linkkiä). Kunhan lentäjä tuntee oman vehkeensä vahvuudet ja heikkoudet ja tietää vastustajasta oleellisimman niin melkein kaikki on mahdollista.
 
Ei tuossa videossa ollut edes yritystä. DCS:n F/A-18 pyrkii tykkitaistelussa pintoihin noin 370-400 solmun nopeudelle, jossa saavutetaan paras jatkuva kulmanopeus. Ei taida mikään kone DCS:ssä pystyä vastaamaan siihen samalla nopeudella. DCS:n AI lentää eri lentomallilla kuin pelaajat ja AI käyttää konetyypistä riippumatta tuota videolla näkyvää jatkuvaa pystyliikettä. Taistelussa olevista konetyypeistä riippumatta siihen ei kannata lähteä mukaan, koska lentomallien erosta johtuen sitä ei voi voittaa. Ainakaan HN:llä ei vedetä nokkaa pystyyn ja nopeutta alle 200 tilanteessa, jossa kumpikaan ei ole pääsemässä ampumapaikalle. Samoin heti jouduttuaan puolustukseliseen asemaan olisi pitänyt pyrkiä johonkin muuhun tilanteseen kuin 200 solmun nopeudelle vaakakaarrossa korkealla, jossa kaikki arvot ovat HN:lle epäedullisia.
 
Ei tuossa videossa ollut edes yritystä. DCS:n F/A-18 pyrkii tykkitaistelussa pintoihin noin 370-400 solmun nopeudelle, jossa saavutetaan paras jatkuva kulmanopeus. Ei taida mikään kone DCS:ssä pystyä vastaamaan siihen samalla nopeudella. DCS:n AI lentää eri lentomallilla kuin pelaajat ja AI käyttää konetyypistä riippumatta tuota videolla näkyvää jatkuvaa pystyliikettä.

Jotenkin ymmärsin videon kommenteista että su-57:aa lensi myös ihmispilotti, ei AI. Scifiähän tuo silti oli kun oikeat koneethan ovat vasta rakenteilla niin kuin aiemmassa twiitissä lukee.
 
Voi olla ihmispilotti, näytti vain tyypilliseltä AI-liikeeltä. HN:n käyttämää Advanced Flight Modelia SU-57:lle ei kuitenkaan ole DCS:ssä tai sen on vain parametrimuunnos jostain olemassa olevasta koneesta. Myöskään ihmispilotin perään pystyliikkeisiin ei HN:llä kannata lähteä.
 
Back
Top