Et ilmeisesti lukenut kirjoitusta linkistä?
Laki mahdollistaa ihmisten eriarvoisen kohtelun. Sossu ei riko lakia, jos se maksaa mamulle enemmän ja eri periaattein kuin kantaväestölle. Lue nyt vain tuo koko kirjoitus ajatuksella:
http://www.halla-aho.com/scripta/lieksa_kasirysyn_partaalla.html
Aihe josta olen myös itse kirjoittanut täällä (ja toisaalla) jonkin verran (ja tullut leimatuksi hommalaiseksi).
Ongelma on tietenkin laajassa yksityisyyden suojassa, minkä takia on käytännössä todella vaikeaa saada mitään eksaktia tietoa siitä kuinka sosiaalitoimen välittämää tukea kohdennetaan, toinen on sitten siinä, että puhutaan tavattoman usein "
yksittäistapauksista" - mitä nämä tietenkin teknisesti ovat, mutta kun yksittäistapauksia on tuhansia, ovatko ne enää yksittäistapauksia? Ja taikasana on tietenkin "
harkinnanvarainen toimeentulotuki" eli sen alle on hyvin helppoa kohdentaa toimeentulotukea ja se voi sitten olla ihan mitä tahansa, ja sosiaalitoimen puolelta kuultuna - se tietyillä ryhmillä sitten on ihan mitä tahansa eli ihmisiä ei kohdella tasavertaisesti tässä tapauksessa.
Virallisesti toimitaan ehdottomasti lakien mukaisella tavalla mutta sisäiset käytännöt ovat sitten määrääviä ja tässä kohdin tietyt ryhmät voivat hyötyä sosiaalitoimesta, jos ryhmään kuuluvalla on tällainen agenda mielessään. Ja kun kyseessä on virkamiehen/toimen haltijan harkinnanvarainen päätös hänen myöntäessä "harkinnanvaraista toimeentulotukea", virkamies/toimen haltija voi aina perustella asian siten, että se perustui hänen harkintaan ja hän näki hakijan asemassa sellaisia seikkoja joiden mukaan "harkinnanvaraista toimeentulotukea" oli myönnettävä.
Tämä aihe vaatisi minusta ehdottomasti laajamittaisen ulkopuolisen tahon tekemän selvitystyön, jossa käytäisi riittävän suurella otannalla läpi jaettua tukea ja sitä millä perusteilla sitä on jaettu ja onko hakijoita kohdeltu tasaveroisesti ja onko olemassa mitään laista poikkeavia sisäisiä ohjeistuksia tms. Kentältä kuuluu signaaleja siitä, että on olemassa olevia kaksoisstandardeja vaikka niiden olemassa olo kiistetään (vrt. Helsingin kaupungin jo vuosia ollut kassoistandardi suosia työhönotossa tiettyjä ryhmiä ml. maahanmuuttajat). Toisaalta olen päässyt henk.koht. seuraamaan TE-keskuksen, Kelan ja sosiaalitoimen toimintaa maahanmuuttajakysymyksessä noin vuoden ajan ja sillä sektorilla taas mamujen suunnalta kantautuu viestiä siitä, että
toimimalla oikealla tavalla mahdollistat itsellesi paremmat ja pidempään jatkuvat tuet alkaen siitä ettei kannata opetella kieltä hyvin, koska kielitaidottomana yhteiskunnan (sossu tms.) taholta saa paremmin/helpommin rahaa kuin suomea kohtalaisesti puhuvana. Ja tämä opastus jatkuu venäläistaustaisten kohdalla aina siihen kuinka Tax Free -kaupassa voi Suomen valtiota huijata. Tämän sitten mahdollistaa osaltaan löperä sosiaalitoimi ja viranomaistoiminta, jos rahaa tulee helposti suhteellisen vaivattomasti, moni on valmis tämän hyödyn hyväksikäyttämiseen. Ja toisaalta jos heikko integroituminen Suomeen tuo rahaa helpommin kuin hyvä ja nopea integroituminen, en laisinkaan ihmettele, että moni mamu vähintäänkin näyttelee heikosti integroituvaa.
On myös syytä huomioida se, että sosiaalitoimen puolelta on tullut sen suuntaisia ulostuloja, joiden mukaan ns. vakioasiakkaat ja pitkäaikaisasiakkaat ovat usein sellaisessa asemassa, että he osaavat hyödyntää olemassa olevia porsaanreikiä aivan toisella tavalla mitä satunnaisesti kerran kaksi tukea hakeva. Ja toisaalta on sitten ryhmiä, joita kohdellaan eri syistä johtuen olennaisesti toisin mitä kantaväestöä (esim. romanit ovat tällainen ryhmä). Romanit saavat pääsääntöisesti helpommin rahaa sosiaalitoimesta mitä kantaväestöön kuuluvat.
vlad.