Pakolaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackFox
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuhat tulijaa.

Suomeen virtaa ohjelmistoalan osaajia ennätystahtia, kertoo Talouselämä. Syyskuun loppuun mennessä maahan on tullut yli tuhat erityisasiantuntijaa EU:n ulkopuolisista maista, mikä on saman verran kuin viime vuonna yhteensä. Virta paikkaa osaajapulaa, josta etenkin peliala on kärsinyt jo pitkään. Eniten tulijoita on ollut yhä Intiasta, noin 650. Lisäksi Venäjältä, Kiinasta, Yhdysvalloista ja Japanista tuli alkuvuonna alle sata osaajaa kustakin. Esimerkiksi kajaanilainen pelifirma Critical Force on palkannut eteläkorealaisia, koska Kajaaniin ei löydy koodareita Suomesta, sanoo toimitusjohtaja Veli-Pekka Piirainen lehdelle. Akuutisti tarvittaisiin kuitenkin töihin vähintään 9 000 yliopistotason ohjelmistokehittäjää, arvioi Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset (Tivia). Vuoteen 2020 mennessä tarve on jopa 15 000 muun muassa eläköitymisten vuoksi. EU:n ulkopuolta tulevat erityisasiaintuntijat eivät ole moititun saatavuusharkinnan piirissä. Heille heltiää oleskelulupa Migrin mukaan keskimäärin 21 vuorokaudessa.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/232783-suomeen-ennatysvirta-ulkomailta-akuutti-tarve-9000-ohjelmisto-osaajaa-oleskelulupa

Mutta 9000 tarvittaisiin.
 
Mikäs on täällä näkemys?

21557439_10155113361343031_1399265083212959136_n.jpg



Veronika Honkasalo
41 mins
Jos olisi ihanneyhteiskunta ja voisitte toivoa ihan mitä tahansa miten Suomen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikkaa parannettaisiin ja inhimillistettäisiin, mitä listaisitte?

Mulle tulee ensimmäisenä mieleen nämä.

1) Pakolaiskiintiö nostetaan. Mikä olisi optimaalinen?
2) Väliaikainen oleskelulupa palautetaan käyttöön.
3) Humanitaarisen suojelun kategoria palautetaan ulkomaalaislakiin.
4) Perheenyhdistämisen tulorajat on poistettava (erityisen herkkä tilanne on yksin tulleiden alaikäisten näkökulmasta).
5) Turvapaikanhakijoiden oikeusavun uudistus korjataan. Siirrytään takaisin käytäntöön jossa juristit laskuttavat valtiota tehtyjen työtuntien mukaan.
6) Yksintulleiden edustajajärjestelmää kehitetään.
https://www.facebook.com/groups/rhc.helsinki/permalink/10155287954413533/
 
Suomesta ei niinvaan pääse pois, jos muistaa piipahtaa välillä ulkomailla (lihavointi):
Lähes puolet Ruotsiin "joukkopaon" tehneistä turvapaikanhakijoista on palautettu Suomeen. Lopuista suurin osa vaikuttaa kadonneen viranomaisilta Ruotsissa.
Viitisenkymmentä irakilaista turvapaikanhakijaa järjesti 5. syyskuuta Torniossa mielenosoituksen Suomen turvapaikkapolitiikkaa vastaan.
Joukko siirtyi päivän päätteeksi Ruotsiin, koska he eivät kertomansa mukaan tunteneet enää oloaan turvalliseksi Suomessa kielteisten turvapaikkapäätösten, pakkopalautusten ja turvapaikanhakijoiden oikeusturvaan tehtyjen heikennysten takia.
Maahanmuuttoviraston mukaan Ruotsi sovelsi turvapaikanhakijoihin nopeasti Dublin-menettelyä ja palautti Suomeen noin parikymmentä irakilaista, kertoo tulosalueen johtaja Mikko Montin Maahanmuuttoviraston Turvapaikkayksiköstä.
– Luku on vähän epätarkka, koska osa on palannut itsenäisesti Suomeen, Montin kertoo.
Ruotsi on tehnyt takaisinottopyynnön myös lopuista noin paristakymmenestä irakilaisesta, mutta heitä koskien Ruotsista on tullut ilmoitus siirtoajan pidentämisestä.
Montinin mukaan ilmoituksen perusteena voi olla valitusmenettelyssä annettu täytäntöönpanokielto, vangitseminen tai henkilön katoaminen, joka lienee tässä tapauksessa selvästi todennäköisin vaihtoehto.
– Ruotsin viranomaisilla voi olla vielä muutama henkilö, joita he ovat siirtämässä Suomeen, mutta olettaisin, että loput ovat lähteneet eteenpäin, Montin sanoo.
Lähtijöitä voikin palautua Suomeen vielä myöhemmin jostain toisesta maasta.
Loput kymmenkunta Ruotsiin siirtynyttä mielenosoittajaa eivät ehkä ole lopulta hakeneetkaan turvapaikkaa länsinaapurista, tai Maahanmuuttovirasto ei ole tunnistanut näitä kaikkien muiden Ruotsista Suomeen palautettavien turvapaikanhakijoiden joukosta.
Ruotsin Migrationsverket ei kyennyt tarjoamaan Lännen Medialle lisävalaistusta asiaan.
Tornion mielenosoitus ja sitä seurannut julkinen joukkosiirtyminen Ruotsiin oli poikkeuksellinen tapahtumasarja, mutta tilastoissa se näkyy vain pienenä piikkinä.
Tätä nykyä Suomeen tehdään kuukausittain noin 150–200 takaisinottopyyntöä. Vähintään puolet palautettavista turvapaikanhakijoista tulee Saksasta, noin neljäsosa Ranskasta ja loput Ruotsista ja muista maista.
Suomeen palautettavien turvapaikanhakijoiden määrä kaksin- tai kolminkertaistui vuosi sitten. Syksyllä 2015 maahan saapuneet turvapaikanhakijat alkoivat tuolloin saada kielteisiä päätöksiä ja heitä alkoi siirtyä muihin maihin.
Valtaosa kesken turvapaikkaprosessin Suomesta lähteneistä henkilöistä on saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen.
– Tuntuu, että aika usein on vielä odotettu hallinto-oikeuden päätökseen asti ja sitten kadottu. Kyllähän sillä tosiasiassa pystyy viivyttämään maastapoistamispäätöksen toimeenpanoa, Montin sanoo.
Lähtijöiden motiiveja on Montinin mukaan vaikeaa arvioida, mutta monet näyttävät yksinkertaisesti kokeilevan onneaan toisessa valtiossa.
– Vaikka pitäisi olla hyvin tiedossa, että heidät tullaan lähtökohtaisesti palauttamaan siihen maahan, joka on jo käsitellyt heidän hakemuksensa, Montin huomauttaa.
Turvapaikanhakijoiden keskuudessa ja sosiaalisessa mediassa leviävät huhut näyttävät selittävän heidän liikehdintäänsä enemmän kuin esimerkiksi toisessa maassa olevat sukulaiset, Montin kertoo.
– Kuulin juuri vastaanottokeskuksista, että siellä on esimerkiksi kiertänyt huhu, että jos lähtee Saksaan niin sieltä saa oleskeluluvan.
Turvapaikanhakijoiden liikehdintä aiheuttaa viranomaisille ylimääräistä työtä ja sitä kautta lisäkustannuksia. Esimerkiksi Ruotsiin siirtyneiden turvapaikanhakijoiden kulut kantaa kuitenkin Ruotsin valtio niin kauan kuin ollaan sen maaperällä.
Turvapaikanhakijat palautetaan Suomeen yleensä Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Lähettävä maa arvioi toteutetaanko palautus saatettuna vai valvottuna. Suurin osa palautuksista on valvottuja, eli lähettävän maan viranomaiset varmistavat, että henkilö nousee esimerkiksi Tukholmassa lentokoneeseen ja lähtee maasta.
Suomessa vastassa ovat poliisi ja rajaviranomaiset, jotka arvioivat tulisiko maahan palaava asettaa tarkemman valvonnan alle esimerkiksi määräämällä hänelle ilmoittautumisvelvoite. Harkintaan vaikuttaa muun muassa se, onko kyseinen henkilö saanut täytäntöönpanokelpoisen palauttamispäätöksen.
Maasta poistumisella ei ole vaikutusta turvapaikkaharkintaan, mutta sen seurauksena turvapaikkahakemus voidaan todeta rauenneeksi. Raukeamisen jälkeen hakija voi tehdä uuden turvapaikka-anomuksen. Se käsitellään Dublinin sopimuksen mukaan siinä maassa, missä hakijan ensimmäinenkin hakemus.

Henripekka Kallio
https://www.pohjalainen.fi/uutiset/...kanhakijoista-suomeen-puolet-katosi-1.2424566
 

"5) Turvapaikanhakijoiden oikeusavun uudistus korjataan. Siirrytään takaisin käytäntöön jossa juristit laskuttavat valtiota tehtyjen työtuntien mukaan."

Mullekin tulis ihan heti ekana mieleen kirjoittaa efektiivisesti avoin shekki lakimiesarmeijalle... Noissa karkeloissa 24 tunnin vuorokausi ei paljoa paina kun juristi selittää kuinka tehtäviä rinnakkaistamalla vuorokauteen saadaan aikankin 96 työtuntia

o31oi.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa Merkel-Sipilä-akselillla olla joululahja suomalaisille tuloillaan: https://www.aamulehti.fi/uutiset/pa...-kohtaa-laajamittainen-maahanmuutto-200464723

Onkohan junakuljetukset läpi Euroopan organisoitu? Siinä nimittäin on aikamoinen logistinen järjestely. Uutisen positiivinen puoli on se, että Sisäministeriön kansliapäällikkö lienee käynyt kuvista päätellen vuoden 2017 aikana ainakin kerran suihkussa. Vuosittainen hygenia on tärkeää.
 
Taitaa Merkel-Sipilä-akselillla olla joululahja suomalaisille tuloillaan: https://www.aamulehti.fi/uutiset/pa...-kohtaa-laajamittainen-maahanmuutto-200464723

Onkohan junakuljetukset läpi Euroopan organisoitu? Siinä nimittäin on aikamoinen logistinen järjestely. Uutisen positiivinen puoli on se, että Sisäministeriön kansliapäällikkö lienee käynyt kuvista päätellen vuoden 2017 aikana ainakin kerran suihkussa. Vuosittainen hygenia on tärkeää.

Nythän se selvisi. Nimittäin se, miksi Jäämeren rataa, Tallinnan tunnelia ja Via Balticaa ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Infrastruktuuria pakolaisten kuljettamiseksi Välimereltä Pohjan perukoille!

Mutta mistä saadaan soutuveneet Kirkkoniemeen?
 
Jos varaudutaan pakolaisiin niin se on erittäin hyvä asia. Pakolaiseksi saattaa joutua afrikkalainen, venäläinen, virolainen, korealainen tai pahimmassa tapauksessa suomalainen

Mutta tämä häiritsee. Kun vielä syksyllä 2017 puhutaan laajamittaisesta "maahanmuutosta" johon on varauduttava? Samassa jutussa selitetään sitten kuitenkin myös "pakolaisuudesta". Kummasta on kyse?

Miksi "maahanmuutto" ja "pakolaisuus" sotketaan keskenään. Vai onko minulla vain puutteita medialukutaidossani?

Ymmärrän että syksyllä 2015 piti puhua "pakolaisista" kun niitä oikeita pakolaisia ei yksinkertaisesti ollut kuin muutama prosentti maahan tulleista. Muut olivat jonkinlaisia "maahanmuuttajia" tai "maahantulijoita.

Nyt voisi olla viisasta muuttaa tarinaa. Muuten on kyseltävä motiiveja "pakolaisuuden" ja "maahanmuuton" välisten erojen hämärtämiselle?
 
Viimeksi muokattu:
Muut EU-maat kiristävät oleskelulupapolitikkkaa, mutta Suomi lisää vetotekijöitä ja varautuu laajamittaiseen maahanmuuttoon kuten 2015.

Sisäministeriön tekemä selvitys Suomen vastaanottokyvystä, jos tulijoita on 10 000, 100 000 tai 1000 000 vuodessa. Mielenkiintoista on se, että tuo ensimmäinen luku, 10 000, esitetään normaalina tilanteena, eli siis tuollaista määrää odotetaan joka vuosi.

Kannattaa hypätä suoraan kohtaan 7, josta alkaa skenaarioiden käsittely. Kymppitonni siis normaali tilanne, sadassa tonnissa jo vähän huolestutaankin, miljoonassa ollaan jo kusessa, mutta vasta miljoonan tulijan kohdalla ehdotetaan jo Puolustusvoimienkin käyttöön ottoa ja vähän rajumpia metodeja.

Sisäministeriön suositukset "normaalissa" tilanteessa, eli 10 000 tulijan vuosivauhdilla:

186
SISÄMINISTERIÖN JULKAISU 25/2017
7.1.1.6
Suositukset normaalitilanneskenaariossa

Turvapaikkapoliittisten tiukennusten laatiminen ja varautumisvalmistelu keskiössä jo normaalitilanteessa pahempia skenaarioita varten

Hyvien käytäntöjen kerääminen ja hyödyntäminen

Teltta- ja konttimajoitus käyttöön

Sähköisten järjestelmien tietoliikenneturvallisuuden varmistaminen ja varajärjestelmät (back-up systems)

Tilapäisten oleskelulupien käyttöönotto uudelleen

Kielteisten päätösten saaneiden turvapaikanhakijoiden kohdalle kanavia joilla heitä voisi ohjata kolmansiin maihin (korvausta vastaan)

Raja-Frontex-Puolustusvoimat -yhteistyön parantaminen

Radikalisoitumisen estämisen toimenpiteet – kuten poissuljenta oleskeluluvista, pysyvien oleskelulupien ja kansalaisuuksien peruuttaminen (vierastaistelijat ja rikollisuus)

Tulijoiden aktivoiminen ehkäisykeinona (sote-palvelut, työllistyminen, kielikoulutus)

Paperittomien kohtelusta selkeät ohjeet, osa kriminalisoisi paperittomien auttamisen

Paluun toimivuuteen ja palautuspöytäkirjoihin ja sopimuksiin tulee panostaa

Väestöryhmien positiivisen erityiskohtelun purkaminen

Ohjeistuksen ja neuvonnan parantaminen esim. kotouttamisessa

Kuntien roolin tarkastaminen

Turvapaikanhakijoiden sijoittelun uudelleenarviointi osaamisen ja alueen tarpeiden mukaan, hallinnointi alueellisella/maakuntatasolla

Rasismin kitkeminen työmarkkinoilta


Sisäministeriön suositukset "iso episodi" tilanteessa, eli 100 000 tulijan vuosivauhdilla:


Suositukset "iso episodi" -skenaariossa

Yhdenmukainen esikotoutus

Ongelmia ennaltaehkäisevä ja oikea-aikainen viestintä

Valmiuslain uudistus – laajamittaisen maahantulon poikkeustoimet

Kansainvälinen selvitys erilaisista valmiuslaeista

Kokonaisvaltainen vastaanottojärjestelmän uudistus – infran tason lasku

Vastaanottoyksikköisen suurentaminen, teltta, konttimajoitus

Ennakkosopimukset, esim. terveyspalveluiden kanssa

Viranomaistahojen lisäresursointi

Moninkertainen määräraha, esim. määräaikainen budjetti

Ministeriötason ohjauksen kehittäminen

Rajojen tilapäinen sulkeminen

Vastaanottoprosessin sujuvoittaminen

Mielenterveyspalveluiden tarjoaminen

Tutkimustiedon tuottaminen kaikista haavoittuvammassa asemassa olevista
turvapaikanhakijoista

Kriisitiedottamisen rooli tärkeä

Ääriliikkeiden seuranta (lailliset keinot)

Tilapäinen oleskelulupa

Henkilötunnuksen kaltainen maahantulo/henkilötunnus

Turvapaikanhakijoiden liikkuvuuden sääntely vastaanottovaiheessa

Turvapaikanhakijoiden valitusoikeuden rajoittamista lainsäädäntömuutoksin

Lainsäädännön kehittämistä niin, että on mahdollisuus toimia myös vastoin
kansainvälisiä velvoitteita tarvittaessa

Kiintiölupapakolaisten vastaanottamisen lopettaminen

Poliittisen johdon sitouttaminen yhteiseen visioon

Valmiussuunnittelu relevanttien tahojen kanssa

Tiedonvaihdon uudelleensuunnittelu, jotta ministeriöt voisivat toimia harmonisoidusti

Työmarkkinajoustot valmiiksi mietittyinä

Sosiaalisen median seuraaminen ja trollauksen aktiivinen torjuminen

Tehostettu tilannekuvakyvykkyys

Vastaanottolain uudelleen määrittely vastuunjaon näkökulmasta

Kuntien itsehallinto-oikeuden tarkastaminen

Toiminnan tehostaminen Frontex, EU, IOM ja UNHCR kanssa


Ja sitten se pahin, miljoona tulijaa vuodessa:

7.1.3.6
Suositukset "vakavan kriisin" skenaariossa

Poikkeuslainsäädäntöön turvautumisen osaamisen kehittämistä

Valtion ylimmän johdon keskeinen rooli varmistettava

Suomen suhteet EU:hun, YK:hon ja naapurivaltioihin hyödynnettävä saatavan
tuen varmistamiseksi (huom. tarvittaessa karsittava muista kvt-tuista kuten
maatalous, aluetuet)

Sisäasiainhallinnon varautumisorganisaation kehittämistä (esim. karttaharjoituksin)

Opetusta ja harjoituksia kouluihin, siviilipalvelukseen ja armeijaan liittyen
mahdolliseen laajamittaiseen maahantuloon

Kuntien itsehallinto vastaan perustuslain säätämisjärjestys pohdittava kunnolla läpi

Sitovat asumisvelvollisuudet ja liikkumisrajoitukset turvapaikanhakijoille

Valtionvarainministeriöjohtoinen vakavan kriisin kustannusten rahoitusmalli
(ml. puskuribudjetti, määräaikaisbudjetit)

Kapasiteetti ei riittäisi majoittamiseen, laajat leiriolosuhteet luotava (YK:n ohjeistamana)

Yksityisasuntojen ja lämmitettyjen varastojen käyttöönotto mukaan

Valmiuslain mukainen säätelyn tarkastus (ruuan laatu, rakennusten ja ajoneuvojen käyttöönotto)

Sähköisten järjestelmien ylikuormittumisen ehkäiseminen

EU kriisihallintajoukkojen käytön harkinta ja valmistelu tähän skenaarioon

Turvapaikkatutkinta ja järjestelmä tulisi lakkauttaa

Libanon benchmarking resilienssitekijöiden osalta

Prima-Facie ja ryhmästatusjärjestelyt pohdittava etukäteen

Yhteiskunnallisen vuoropuhelun vahvistaminen

Diasporan koulutus mukaan palveluiden toteuttamiseen (mahdollisesti myös
mukaan järjestyksen ylläpitoon)

Frontex ja EU yhteistyön vahvistaminen

Valitusoikeuden poistaminen kielteisen päätöksen jälkeen

Akuutti säilöönotto ja nopea maasta poistaminen

Vastaanottojärjestelmän keventäminen

Sosiaalisen kantokyvyn ja jännitteiden seuranta ja mittaaminen hallinnon
kantokyvyn lisäksi

Työntekijöiden kieli- ja koulutusvaatimuksista joustaminen

Saksan kaltainen oppisopimusjärjestelmä tarkasteluun

Viranomaisten toimivaltuuksien tarkistaminen ja lisävaltuuksien antaminen
poikkeuslain mukaan

Tuo 10 000 on jo sekin raakasti liikaa. Kustannukset kohoavat järjettömiksi jo nytkin, ja arkiturvallisuus on jo ottanut osumaa. Viranomaiset joutuvat venymään kohtuuttomuuksiin jo nyt.

Oma veikkaukseni on, että jo sadan tuhannen kohdalla yhteiskunta alkaa natisemaan pahasti liitoksissaan. Talous ja yhteiskuntarauha sakkaavat pahan kerran, eikä viranomaisilla takuulla riitä resurssit enää hoitamaan tehtäviään. Kansalaisten täytyy alkaa pitää huolta omasta turvallisuudestaan.

Miljoonan kohdalla sitten jo pyssyt paukkuvat. Jos ei rajoilla, niin sitten rajojen sisällä.


http://intermin.fi/julkaisut/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-324-158-9
http://intermin.fi/julkaisut/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-324-158-9
Ja linkki suoraan PDF:n sivulle:

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80810/vo kyky julkaisu_netti_FINAL.pdf
 
Oma veikkaukseni on, että jo sadan tuhannen kohdalla yhteiskunta alkaa natisemaan pahasti liitoksissaan. Talous ja yhteiskuntarauha sakkaavat pahan kerran, eikä viranomaisilla takuulla riitä resurssit enää hoitamaan tehtäviään. Kansalaisten täytyy alkaa pitää huolta omasta turvallisuudestaan.

Esimerkiksi 100000 tulijaa, se riippuu siitä keitä he ovat. Virolaisia perheitä syystä X? Se on silloin pakko, ei ole vaihtoehtoja. Mutta on epätodennäköistä että sieltä lähdetään joukolla muuten kuin todella pakottavasta syystä (esim. saasteet). Ovat kuin suomalaiset.

Entäs 100000 "discoläpsyttelijää" mallia 2015 ja yritetään taas selittää että "nämä ovat pakolaisia", ei taida onnistua. Samasta syystä ei myöskään onnistu enää 100000 elintasopakolaista

ja hyvin skeptinen olen senkin suhteen että onnistuu 100000 pakolaistakaan mistään EU-alueen ulkopuolelta lennätettynäkään. Sen epäonnistumisen syyt kylvettiin syksyllä 2015. Asia joka poliittisten päättäjien on otettava huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa Merkel-Sipilä-akselillla olla joululahja suomalaisille tuloillaan: https://www.aamulehti.fi/uutiset/pa...-kohtaa-laajamittainen-maahanmuutto-200464723

Onkohan junakuljetukset läpi Euroopan organisoitu? Siinä nimittäin on aikamoinen logistinen järjestely. Uutisen positiivinen puoli on se, että Sisäministeriön kansliapäällikkö lienee käynyt kuvista päätellen vuoden 2017 aikana ainakin kerran suihkussa. Vuosittainen hygenia on tärkeää.
Mikä on kun pitää hyvä uutisnosto pilata jollain alakoulutason avautumisella ulkonäöstä?

Ei sillä ole mitää tekemistä harjoitetun politiikan kanssa ja näyttää lähinnä joltain suomi24 palstan puskista laukomiselta. Ei se kuulu tälle palstalle. Seuraavasta typeryydestä jatkat tauolle.
 
Esimerkiksi 100000 tulijaa, se riippuu siitä keitä he ovat. Virolaisia perheitä syystä X? Se on silloin pakko, ei ole vaihtoehtoja. Mutta on epätodennäköistä että sieltä lähdetään joukolla muuten kuin todella pakottavasta syystä (esim. saasteet). Ovat kuin suomalaiset.

Entäs 100000 "discoläpsyttelijää" mallia 2015 ja yritetään taas selittää että "nämä ovat pakolaisia", ei taida onnistua. Samasta syystä ei myöskään onnistu enää 100000 elintasopakolaista

ja hyvin skeptinen olen senkin suhteen että onnistuu 100000 pakolaistakaan mistään EU-alueen ulkopuolelta lennätettynäkään. Sen epäonnistumisen syyt kylvettiin syksyllä 2015. Asia joka poliittisten päättäjien on otettava huomioon.

Jos vaikka NATO ja Venäjä lyövät päitä yhteen Viron alueella, voi sieltä 100 000 pakolaista äkkiä tullakin. Ehdottomasti otetaan vastaan, koska ovat kuin Suomalaiset ja lähtevät varmasti takaisin kun tilanne rauhoittuu.

Mutta 100 000 arabian ihmettä? En ole varma uskaltavatko poliitikot edes lähteä tuohon enää mukaan, sillä se on poliittinen harakiri kansan silmissä. Nykyisilläkin luvuilla ollaan jo tuntemattomalla alueella. Silti, en epäile hetkeäkään etteikö meidän sietokykyä tulla vielä koeponnistamaan uudella hyökyaallolla...
 
Jos varaudutaan pakolaisiin niin se on erittäin hyvä asia. Pakolaiseksi saattaa joutua afrikkalainen, venäläinen, virolainen, korealainen tai pahimmassa tapauksessa suomalainen

Mutta tämä häiritsee. Kun vielä syksyllä 2017 puhutaan laajamittaisesta "maahanmuutosta" johon on varauduttava? Samassa jutussa selitetään sitten kuitenkin myös "pakolaisuudesta". Kummasta on kyse?

Miksi "maahanmuutto" ja "pakolaisuus" sotketaan keskenään. Vai onko minulla vain puutteita medialukutaidossani?

Ymmärrän että syksyllä 2015 piti puhua "pakolaisista" kun niitä oikeita pakolaisia ei yksinkertaisesti ollut kuin muutama prosentti maahan tulleista. Muut olivat jonkinlaisia "maahanmuuttajia" tai "maahantulijoita.

Nyt voisi olla viisasta muuttaa tarinaa. Muuten on kyseltävä motiiveja "pakolaisuuden" ja "maahanmuuton" välisten erojen hämärtämiselle?
Unohdit siirtolaisuuden ja turvapaikanhakijat. Median mukaan tulee silloin tällöin aina siirtolaisaaltoja, ja pakolaiset ovat pienen hetken turvapaikanhakijoita.
Veikkaisin, että kaari menee kutakuinkin näin:

Matkaan lähtijät ovat pakolaisia, kuka mistäkin syystä. Välimerellä keikkuessaan he muuttuvat siirtolaisiksi, jotka ihmisoikeusjärjestöjen taksipalvelu kyyditsee Kreikkaan tai Italiaan. Mafia kerää rahat.

Sieltä jakaudutaan kuka minnekin, valitun maan rajalla esiinnytään turvapaikanhakijana ja viimeistään kahden kielteisen päätöksen jälkeen kieltäydytään lähtemästä ja lompsitaan kirkon suojiin. Arkkipiispa myöntää maahanmuuttajan statuksen.

Eduskukuntasalissa ovelta katsoen oikealla oleva väki vaatii, että kaikille on annettava oleskelulupa ja ylöspito. Poliisi kirjoittaa anarkistilehteen, että poistaa ei tarvi jos ei taho.

Sen jälkeen heistä tulee kansalaisia ja saamme lukea mediasta, että suomalaismies murhasi norjalaismiehen. Tilastoihin kirjataan suomalaisten rikollisuuden kasvaneen, julkisuuteen kerrotaan että murhien ilmoituskynnys on vaan alentunut.
 
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/ru...-kolme-tonnia-kuussa-puhtaana-kateen/VJWfn4LP

Ruotsi markkinoi itseään Lähi-idässä tukiparatiisina: Yli kolme tonnia kuussa puhtaana käteen

Ruotsin suurlähetystöjen sivuilla markkinoidaan maata hehkuttamalla, miten paljon tukia maahanmuuttajat voivat saada.

Jos menee Ruotsin suurlähetystön sivuille Ammanissa, sieltä löytyy kohta ”10 syytä, jotka tekevät Ruotsista perheystävällisen”. Teksti on käännetty englanniksi, arabiaksi, venäjäksi ja kiinaksi.

:facepalm:
 
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/ru...-kolme-tonnia-kuussa-puhtaana-kateen/VJWfn4LP

Ruotsi markkinoi itseään Lähi-idässä tukiparatiisina: Yli kolme tonnia kuussa puhtaana käteen

Ruotsin suurlähetystöjen sivuilla markkinoidaan maata hehkuttamalla, miten paljon tukia maahanmuuttajat voivat saada.

Jos menee Ruotsin suurlähetystön sivuille Ammanissa, sieltä löytyy kohta ”10 syytä, jotka tekevät Ruotsista perheystävällisen”. Teksti on käännetty englanniksi, arabiaksi, venäjäksi ja kiinaksi.

:facepalm:

Taidan mennä hakemaan turvapaikkaa....
 
Tosin...nuo summat ovat niille, jotka tekevät töitä Ruotsissa. Ei siis turvapaikanhakijoille.
 
Back
Top