Pakolaisuus

Jokin ei tuossa nyt täsmää. Turvapaikanhakija ei voi perustaa yritystä, vaan siihen tarvitaan oleskelulupa.

Ehkä jutussa on virhe, eli isälle on myönnetty oleskelulupa, mutta ei lopulle perheelle. En nyt satavarma voi olla, mutta jossain on nyt erityisen hämärää, jos lopulle perheelle ei myönnetä oleskelulupaa.

Edit: tässä uutisessa mainittu tuo oleskelulupa vaatimus, jos aikoo yrityksen perustaa:

"Turvapaikanhakijat eivät itse voi perustaa yritystä Suomessa, koska elinkeinonharjoittaja tarvitsee oleskeluluvan." -YLE

https://yle.fi/uutiset/3-9313484
Se on juuri näin, puolitotuuksien tai kolmen vartin valheiden rummuttaminen vie uskottavuuden kaikesta aihepiiriin liittyvästä.
 
Ruotsin työhyvinvoinnin laitos (tms. "Arbetsmiljöverket") kävi tutustumassa Malmöläiseen kouluun, jossa opettajilla oli työturvallisuusongelmia. Tarkastajat joutuivat lukkiutumaan luokkaan väkivaltaisen tilanteen takia (oppilaat yrittivät murtautua läpi), ja eräässä luokassa oli lattia täynnä revittyjä kirjoja. Käytävät oli tyhjiä tavaroista turvallisuussyistä ja useat ovet potkittu hajalle.

http://www.friatider.se/arbetsmilj-verket-m-tte-totalt-kaos-p-skola-i-malm-tvingades-l-sa-sig

Mitäköhän v****a meidän päättäjien aivoissa liikkuu???? Sama on tulossa Suomeen kovaa vauhtia.
 
Laitan linkin juttuun, siitäkin huolimatta että tämä media ei kuulu Vastuullisen Mediaan tai ole JSN jäsen. Asia on mielenkiintoinen, varsinkin kun asiasta ei juurikaan muualta ole mitään kuulunut...

https://www.kansalainen.fi/ykn-gcm-sopimus-pyyhkii-rajat-kartoista-lopullisesti/

YK:n GCM-sopimus pyyhkii rajat kartoista lopullisesti?

6.5.2018 22:22 Juha Hämäläinen

Onko suunnitteilla massamaahanmuuton oikeuttava sopimus, josta vaietaan?

EU ja YK ajavat tällaista sopimusta. Vastustajia ei ole paljon. Suoraan sopimusta ovat arvostelleet Tanska ja USA. Unkari kieltäytyi allekirjoittamasta sopimusta valmistelevaa yli 50 Euroopan ja Afrikan maan julkilausumaa.

Saksan oppositio on hereillä maahanmuuttopolitiikkaa maailman laajuisesti uudelleen organisoivan YK-sopimuksen tiimoilta. Kansanedustaja Martin Hebner (AfD) suosittelee hallitusta “vastustamaan poliittisesti ja sitovasti pitkälle ulottuvaa maailman laajuista maahanmuuttoa ohjaavaa sopimusta (Global Compact for Migration) ja sopimuksen hiljaista sisäänajoa”.

Julkisuudessa ei sopimuksen sisällöstä keskustella tarpeeksi. Myös kaikkien allekirjoittajamaiden hallitukset ovat passiivisia, vaikka sopimus tulee heikentämään valtioiden itsenäisyyttä pakolaispolitiikan harjoittamiseen ja maan rajojen suojaamisen suhteen.

GCM tulee! Oletko valmis?
Ilman suurta julkisuutta ja avointa julkista keskustelua GCM-sopimusta (Global Compact for Migration – GCM) valmistellaan tulevaan Marokon huippukokoukseen. Sopimusta on muokkaamassa useita maailmanlaajuisia organisaatioita YK-johtamana.

Hebner vaatii lisää julkista keskustelua sopimuksesta, joka on juuri valmistumassa.

– Sopimus tulee esittää kokonaisuutena kansalaisille, eikä sitä saa juntata läpi ilman tyhjentävää keskustelua.

Saksan poliitikot tukevat sopimusta
Hebner kertoi Saksan parlamentissa pitämässään puheessaan, että EU:ssa hyväksyttiin julkilausuma unionin liittymisestä uuteen YK-pakolaissopimukseen. Tämä rajoittaa Hebnerin mielestä kansallista itsemääräämisoikeutta. Esimerkkinä rajauksista Hebner esitti muutaman kohdan julkilausumasta:

Euroopan parlamentti, joka:
5. painottaa humanitaarisen avun erityisasemaa, koska sen on oltava yksinomaan tarveperusteista ja sen täytäntöönpanossa on osoitettava äärimmäistä kunnioitusta inhimillisyyden, neutraaliuden, puolueettomuuden ja riippumattomuuden humanitaarisia perusperiaatteita sekä Geneven sopimuksissa ja niiden lisäpöytäkirjoissa vahvistettuja ihmisoikeuksia kohtaan; korostaa, että humanitaaristen periaatteiden kunnioittaminen on olennaisen tärkeää, jotta saavutetaan hädänalainen väestö ja suojellaan humanitaarisia toimijoita;

6. suhtautuu myönteisesti siihen, että EU:n ja jäsenvaltioiden antamaan humanitaariseen apuun ei pitäisi soveltaa muiden kumppaniavunantajien asettamia rajoituksia, jotka koskevat välttämätöntä sairaanhoitoa, mukaan lukien mahdollisuus turvalliseen raskaudenkeskeytykseen silloin kun nainen tai tyttö on joutunut raiskauksen uhriksi aseellisessa konfliktissa, vaan sen sijaan olisi noudatettava kansainvälistä humanitaarista lainsäädäntöä;

7. korostaa, että selviytymiskyvyn kehittäminen kumppanimaissa on pitkäaikainen prosessi, joka on tästä syystä sisällytettävä rahoitussitoumuksiin ja kehitysyhteistyöohjelmiin, joihin sisällytetään haavoittuvimmassa asemassa olevat väestönosat; painottaa, että tämä olisi tunnustettava uudessa yhteisessä tiedonannossa ja että siinä olisi tuettava selviytymiskyvyn edistämistä kumppanimaiden ja erityisesti hauraiden valtioiden kestävän kehityksen strategioiden olennaisena tekijänä; toteaa, että näiden strategioiden on oltava kontekstisidonnaisia ja vastattava kansainvälisesti sovittuja kehitysyhteistyön tuloksellisuutta koskevia periaatteita kuten tukea vastaanottavien kumppanimaiden oma sitoutuminen kehitysyhteistyön painopisteisiin (mukaan luettuna yhteensovittaminen kansallisten kehitysstrategioiden kanssa), keskittyminen tuloksiin, osallistavat kumppanuudet sekä avoimuus ja vastuuvelvollisuus; korostaa tässä yhteydessä Euroopan parlamentin, kansallisten parlamenttien sekä kansalaisyhteiskunnan tärkeää seuranta- ja valvontaroolia;

Koko Eurooppaa sitova sopimus

EU-parlamentti haluaa YK-sopimuksesta kaikkia Euroopan ja maailman maita sitovan. Hebner taas näkee sopimuksen uhkana, koska se lähettää tervetuloa-signaalin maahanmuuttajille ja tämä tulee tuhoamaan hyvinvointivaltioperiaatteen koko Euroopasta.

Sopimuksen tarkoitus on säädellä koko maailman laajuista muuttoliikettä. GCM-sopimus haluaa asteittaisen kontrollin YK:n alaisuudessa, koska YK-johtoisuus velvoittaa hallitukset ratifioimaan sopimuksen sellaisenaan. USA:ta lukuun ottamatta kaikki YK-maat ovat saaneet sanoa sanansa sopimusta valmistellessa. USA on ilmoittanut vastustavansa sopimusta alusta lähtien, koska se haluaa määritellä omat maahanmuuttomääräyksensä kansallisesti. Sopimus velvoittaa USA:n käsityksen mukaan avoimiin rajoihin, eikä se tule USA:ssa kysymykseen.

Myös Tanska on kieltäytynyt osallistumasta sopimukseen jo tässä vaiheessa.

Hebnerin mielestä myös Saksan tulee kieltäytyä sopimuksesta, joka ”rajoittaa selvästi valtiollista itsemääräämisoikeutta maahanmuuttoasioissa”. Maahanmuuttopolitiikka on ”valtiotasolla päätettävä asia”. Hebnerin mukaan GCM-sopimuksen mukaan ”valtiot menettävät maahanmuuton kontrollin kansainväliselle organisaatioille”.

Sopimuksen perustelut
YK perustelee sopimusta Euroopan talousalueen tarvitsemalla työvoimalla, jonka puute on rajoittanut talouskasvua. Lisäksi sopimus tuo lisää tukea maille, jotka ottavat maahanmuuttajia vastaan.

Hebner on eri mieltä maahanmuuton talouden kasvuun vaikuttavista tekijöistä. Hänen mielestään maahanmuuttajat rasittavat Saksan hyvinvointijärjestelmää kestämättömästi. Tämä johtuu hänen mielestään maahanmuuttajien heikosta koulutuksesta ja maahanmuuttajien tyytyväisyydestä Länsi-Euroopan tarjoaman sosiaaliturvan elämänlaatua nostavaan tasoon.

Hebner pitää huomattavasti kannatettavampana leirimuotoa, mihin hän tutustui Jordaniassa. Leirillä on 80 000 pakolaista.

– On huomattavasti parempi vaihtoehto ratkaista ongelmia paikallisesti kuin viedä niitä muualle ratkaistavaksi, sanoo Hebner.

YK ehdottaa Saksalle kahta miljoonaa maahanmuuttajaa vuosittain

GCM-sopimus on suorassa yhteydessä vuonna 2001 tehtyyn YK:n EU-jäsenmaille tekemään ehdotukseen. Tässä ehdotuksessa Saksan osuudeksi määriteltiin kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa vuodessa. Aikajana jolloin tämä kiintiö tulisi täyttää määriteltiin vuosien 2015 ja 2035 välille.

Tätä suositusta noudattaen tulisi vuonna 2050 Saksan asukkaista noin puolet olemaan maahanmuuttajia. Kreikkalainen EU-maahanmuuttokomissaari Dimitris Avramopoulos kertoi totuuden ääneen vuoden 2015 lopulla:

– Seuraavien kahden vuosikymmenen aikana Eurooppa tarvitsee yli 70 miljoonaa maahanmuuttajaa, jotta taloudellinen kasvu ja hyvinvointi voidaan säilyttää.

Lisäksi Avramopoulos pahoitteli sitä, etteivät useat EU-maat ole valmiita ottamaan maahanmuuttajia vastaan. Euroopan tulee olla solidaarinen joka suuntaan, eikä maahanmuuton vastustaminen ole järkevää tulevaisuutta silmällä pitäen.

GCM-sopimus tulee varmistamaan EU-komission ja Euroopan johtajien linjan maailman uudeksi yhteiseksi maahanmuuttopolitiikaksi, joka himmentää maanosien ja kansallisvaltioiden rajoja entisestään.
 
Suomen houkuttelevuus voi lisääntyä, jos Ruotsi kiristää turvapaikkalinjaansa – naapurimaassa haetaan asetelmia syksyn vaaleihin

xlarge-1981260.jpg

Turvapaikanhakijat osoittivat mieltään Suomen turvapaikkalinjaa vastaan Torniossa viime syksynä.

KOTIMAA 7.5.2018 5:00
JUSSI ORELL

Ruotsin ennakoidaan kiristävän turvapaikkapolitiikkaansa. Se voi lisätä Suomen houkuttelevuutta turvapaikanhakijoiden keskuudessa.

Turvapaikkalinjausten ennakoitu kiristyminen Ruotsissa voi johtaa Suomen houkuttelevuuden kasvuun. Näin arvioi sisäministeriön maahanmuutto-osaston ylijohtaja Jorma Vuorio Lännen Medialle.

– Kiristyksillä voi olla jonkin verran vaikutusta etenkin niihin turvapaikanhakijoihin, jotka lähtevät liikkeelle ihmissalakuljettajien mainospuheiden perusteella, Vuorio toteaa.

Ruotsin sosialidemokraattinen pääministeri Stefan Löfven kertoi puolueensa uusista maahanmuuttolinjauksista perjantaina. Syksyn vaaleihin valmistautuvat sosialidemokraatit haluavat muuttaa vuoden 2015 pakolaiskriisin aikaan säädettyjä turvapaikkahaun kiristyksiä pysyviksi. Kiristykset vaikeuttivat muun muassa pysyvän oleskeluluvan saamista ja perheiden yhdistämistä.

Tiukennushaluja on myös ainakin moderaateilla eli sikäläisellä kokoomuksella. Kielteisimmin maahanmuuttoon suhtautuvat ruotsidemokraatit.

Ruotsiin saapui 160 000 turvapaikanhakijaa vuonna 2015. Väliaikaiset kiristykset ovat kääntäneet tulijamäärän laskuun, mutta lisäkiristyksiä on silti odotettavissa. Löfven arvosteli myös EU:n taakanjakosopimusta tehottomaksi. EU on sopinut turvapaikanhakijoiden nykyistä tasaisemmasta sijoittamisesta jäsenmaihin, mutta sopimus ei ole käytännössä toiminut, koska osa jäsenmaista on suhtautunut velvoitteidensa täyttämiseen nihkeästi.

Vuorio pitää Ruotsin turvapaikkalinjaa Suomea tiukempana jo nyt. Suomessa määräaikainen oleskelulupa turvapaikan tai toissijaisen suojelun perusteella myönnetään neljäksi vuodeksi, kun Ruotsissa määräaika on turvapaikkaperusteisissa päätöksissä kolme vuotta ja toissijaisessa suojelussa vain vuoden. Määräajan jälkeen lupa voidaan perua tai se voidaan muuttaa pysyväksi.

– Ruotsissa myös perheenyhdistämisen ehdot ovat tiukemmat kuin meillä. Ruotsissa on puhuttu myös paperittomien sosiaalietuuksien poistamisesta.

Sosiaalietuuksien tason laskemista selvitettiin myös Suomessa, mutta sen ei todettu soveltuvan Suomeen, jossa hätäavun katsotaan kuuluvan kaikille.

Vuorio arvioi, että Ruotsi saattaa myös tiukentaa kielteisen oleskelulupapäätöksen saaneiden mahdollisuuksia työlupaan ja säätää viranomaisille mahdollisuuden määrätä turvapaikanhakijan asuinkunnasta turvapaikkaprosessin ajaksi.

– Suomessa tällainen asumisvelvoite tutkinnan aikana on olemassa jo nyt.

Vaikka Ruotsin todennäköiset kiristykset lisäisivät Suomen vetovoimaa, Vuorio ei usko turvapaikkaa hakevien määrän merkittävään kasvuun, jos rajatarkastukset Ruotsin ja Tanskan rajalla jatkuvat.

– Rajatarkastukset vähentävät tulijoiden määrää ja mahdollistavat hakijan palauttamisen Dublinin sopimuksen perusteella.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...sa-haetaan-asetelmia-syksyn-vaaleihin/792751/
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Eritrea... Sattuneesta syystä jotain tiedän tuosta maasta.

Asepalveluksen suorittaneet eivät ole yhtään sen paremmassa turvassa kuin palveluksen laistaneet. Leirille tulee tiensä viemään, tietä tekemään tai vuorenrinnettä pengertämään. Kas kun asepalvelus Eritreassa on virallisesti tuon 18kk ja siihen päälle virallisesti kansalaispalvelusta erilaisissa työjoukoissa, ihan niin kauan kuin valtiota huvittaa. Käytännössä palvelus voi olla ja usein onkin elinkautinen. Tiedän tapauksen, jossa on oltu nyt 21 vuotta serviisissä. Karata voi yrittää mutta jos kiinni jää, on luvassa "parhaassa" tapauksessa merikonttiin sulkeminen aavikolla. Miehet, oli asepalvelus suoritettuna tai ei, eivät koskaan saa maasta poistumiseen tarvittavaa viisumia. Elleivät he sitten ole puolueen uskollisia jäseniä ja heillä on perhettä, joka jää Eritreaan matkan ajaksi panttivangiksi. Eritrean nuorison tulee viettää 12. kouluvuotensa sotilasleirissä Sawa-nimisessä paikassa (entinen italialaisten varuskunta). Sen päälle sitten tuo armeija.

Eritrean hallinnon määräämä 2% vero ulkomailla oleskeville eritrealaisille tarkoittaa sitä, että jos ei sitä maksa, eivät sukulaiset kotimaassa saa leipäkuponkeja tai sairaanhoitoa. Heiltä voidaan ottaa katto pään päältä pois tai sitten yksinkertaisesti he vain katoavat. On paradoksaalista ja väärin että juuri se porukka, jolla voisi olla jonkin sortin mahdollisuus muuttaa maata lähtee. Toisaalta regiimi on mallia "Asmarassa vesipula----->ihmiset helpottavat tilannettaan kaivamalla omia kaivoja---->hallitus tulee ja valaa nuo kaivot täyteen betonia ja vie kaivajan leirille". Kyllä he ihan oikeaa sortoa ja hengenvaaraa pakenevat. Asmarassa on "julkisesti" tiedossa kellarit, joista öisin kuuluu tuskanhuutoja. Puskaradiion mukaan kolmisen viikkoa sitten eräästä maanalaisesta vankilasta (niitä on useita) kuljetettiin vuoristotiellä kolmeakymmentä toisinajattelijaa. Autoon oli tulllut "tekninen vika" ja se päätyi rotkoon. Kaikista henki pois.

Minkäänlaista itsenäisyyttä, niin talouden kuin ajatuksenkaan tasolla ei Eritrean hallinto suvaitse. Viimeksi joulukuussa noin 500 yksityistä pientä- ja keskisuurta yritystä suljettiin valtion toimesta. Virallisena syynä oli noiden "veronkierto", eli toisin sanoen nuo yritykset pyörittivät bisnestään käteiskaupalla ohi pankkisektorin. Tämä olikin noille ainoa vaihtoehto koska pankista ei saa nostaa kuukaudessa kuin 5000 nakfaa (350$). Sillä ei hirveän isoa K-kauppaa pyöritetä taloudessa, jossa kaikki maahantuonti on käytännössä mustan pörssin salakuljetuksen varassa. Yksilöllä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia koittaa parantaa omaa asemaansa.

Maan rahalla on fiksattu kurssi 1$/15 Nakfaa. Joka on siis aivan liian vahva. Tämä aiheutti tietenkin pimeää rahanvaihtoa 1$/23 Nakfaa. Parhaimmillaan kurssi oli 1/40. Tuo loppui kun maasta loppuivat setelit ja vaihtarahamiehet passitettiin leirille. Meidän vakijannu oli aavikolla 7 kuukautta ja laihtui 30 kiloa. Se on aika paljon 190cm/80kg jannuun. Tällä hetkellä erään perheen 23-vuotias tytär on kymmenettä viikkoa vankilassa, syytettynä ei-mistään. Perheen sallitaan viedä poliisiasemalle riisiä ja papuja mutta mitään tietoa tyttären olinpaikasta heillä ei ole.

On toki sitten niin, että toisen passin saatuaan heidän annetaan tuon veron suorittamisen jälkeen mm. vierailla kotimaassa. Vero maksetaan maan suurlähetystöissä käteisellä. Suomen tapauksessa sen kerää joku puolueen uskollinen ja toimittaa sitten Tukholmaan. Tuo vero on Eritrean suurin ulkoinen tulonlähde ja sitä ei näy missään budjeteissa. Toki valtion budjettia ei ole 20 vuoteen julkaistu/sitä ei ole.

Noissa eritrean pakolaisissa on sitten semmoinen jännä puoli että se massa on täysin solutettu Eritran valtapuolueen PFDJ:n lojaaleilla kannattajilla. Italiassa, Saksassa ja Hollannissa on tullut vastaan useita tilanteita, joissa oikeita pakolaisia (käytän tietoisesti näistä tuota sanaa) tulkkaamassa/haastattelemassa on ollut PFDJ:n prominentteja jäseniä, itsekin "pakolaisina" maahan saapuneina. Suomi teki tuon sisäisen siirron suhteen aivan saatanan ison virheen kun antoi eritrealaisten itse päättää keitä tuossa parin sadan tulijan erässä oli. Muistaakseni heidät sijoitettiin lappeen Rantaan ja parissa kuukaudessa tämä jengi oli jo lakossa, syynä mm. kahvilan puute VOKissa. Nuo Suomeen tulleet olivat tasan tarkkaan PFDJ:n iskujoukkoa ja sama kyttäyssysteemi on näin ollen rantautunut Suomeenkin.

Eritrean armeija lisäksi roudaa maasta ulospyrkiviä taalamaksua vastaan Sudaniin (3000$/pää] ja myy heitä siellä sitten arabeille orjiksi. Rajalla sama armeija ampuu taas kovilla pakoonlähtijöitä. Ensimmäinen toimenpide eritrealaiselta Sudaniin päässeeltä naiselta on ehkäisypiikin otto. Pätee kaikkiin yli 14-vuotiaisiin.

Kenelläkään täysijärkisellä (tarkoitan siis ei-PFDJ:n jäsentä/vapaussodassa/98-00 sotineella) eritrealaisella nuorella ei ole mitään intressiä puolustaa maata. Enkä heitä siitä syytä. 20-40 vuotiaat ottavat tahdilla 5000/kk hatkat maasta. Tuota nuoremmillakin on vain yksi päämäärä ja se on "ulos". 65-70 vuotiaatkin kaivavat kansalaispalveluksessa ojia, eläkeikää ei ole.

Nuo puuttuvat ikäluokat ovat ne, jotka muutoksen voisivat tehdä. Muutos on kuitenkin mahdoton pimeään keskiaikaan verrattavissa olevassa feodaaliyhteiskunnassa jossa kansa(t) ovat täysin regiimin vankeja. Se vertaus Afrikan Pohjois-Koreaan ei ole tuulesta temmattu.
 
Halla-aho: Turvapaikkapoliittista keskustelua on Suomessa käytävä faktapohjalta, ei pakolaisaktivistien ja punavihreiden tarjoaman vääristyneen kuvan perusteella





LEHTIKUVA

Maahanmuuttovirasto-640x320.jpg
Turvapaikkapuhuttelupöytäkirja Maahanmuuttovirastossa.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho vaatii, että Suomen turvapaikkapoliittista keskustelua käytäisiin faktapohjalta. Turvapaikkapoliittista keskustelua ovat Suomessa pari viimeistä vuotta dominoineet punavihreiden poliitikkojen ja pakolaisaktivistien äänenpainot, jotka ovat vääristäneet kuvaa Suomen ulkomaalaislainsäädännöstä.



– Suomesta on luotu virheellisesti julkisuudessa kuva turvapaikanhakijoiden oikeuksien polkijana, vaikka Suomella on tällä hetkellä pohjoismaiden sallivin linja muun muassa ulkomaalaisten oleskelulupien, perheenyhdistämisten ja rajakäytäntöjen suhteen, Halla-aho sanoo.

Lännen median tänään julkaisemassa artikkelissa sisäministeriön korkea virkamies Jorma Vuorio sanoo Ruotsin turvapaikkapolitiikan kiristymisen lisäävän Suomen houkuttelevuutta turvapaikanhakukohteena. Vuorion mukaan Ruotsilla on jo nyt Suomea tiukemmat säännökset niin kansainvälistä suojelua saaneille myönnetyissä oleskeluluvissa kuin perheenyhdistämisissä. Turvapaikanhakijoiden määrän voimakasta kasvua Suomessa voivat kuitenkin Vuorion mielestä hillitä Tanskan ja Ruotsin rajatarkastukset.
Halla-ahon mielestä Suomella ei voi olla naapurimaistaan poikkeava turvapaikkapoliittinen linja.

– Se, että Suomen vastaanottamien turvapaikanhakijoiden määrä ei ole vielä Ruotsin tasolla, ei ole mikään syy noudattaa sallivampaa maahanmuuttolinjaa. Suomen ei pidä odottaa maahanmuuttopolitiikan tiukennuksia siihen asti, että meillä on suurimmissa kaupungeissa ulkomaalaislähiöitä, joihin eivät pelastus- ja poliisiviranomaiset enää uskalla mennä. Ruotsi on varoittava esimerkki.

– Poliitikkojen tärkein tehtävä ei ole vain puuttua nykyisiin yhteiskunnallisiin ongelmakohtiin, vaan myös ehkäistä potentiaalisia tulevia uhkia, Halla-aho kiteyttää
https://www.suomenuutiset.fi/halla-...den-tarjoaman-vaaristyneen-kuvan-perusteella/
 

Joku suomalainen pyysi takarivistä kaikkia niitä läsnäolevia somaleja, jotka käyvät töissä, nostamaan kätensä. Tulkki käänsi kysymyksen somaliksi, minkä jälkeen n. viisi henkeä nosti kätensä. Tästä hiukan kiihtyneenä tulkki sanoi, että hänellä on kolme eri yritystä. En huomannut kysyä, mitkä hänen toimialansa ovat, mutta veikkaisin ainakin yhdeksi tulkkausta.
http://www.halla-aho.com/scripta/lieksa_kasirysyn_partaalla.html
 
Hyvin mahdollista jos työttömillä ei ole sopivaa koulutusta tarvittaviin töihin. Tai sitten liian korkea ikä. Tai yhdistelmä molempia.
 
Hyvin mahdollista jos työttömillä ei ole sopivaa koulutusta tarvittaviin töihin. Tai sitten liian korkea ikä. Tai yhdistelmä molempia.
Tuohan siinä usein taitaa olla, että tekijöiden koulutus ja avoimien työpaikkojen asettamat vaatimutkset eivät kohtaa.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Hyvin mahdollista jos työttömillä ei ole sopivaa koulutusta tarvittaviin töihin. Tai sitten liian korkea ikä. Tai yhdistelmä molempia.

Jos vaivautui lukemaan koko jutun, niin vastaus löytyi sieltä.

Määttäsen mukaan monet kunnan työttömistä, jopa 650 henkeä, ovat päälle 55-vuotiaita, joista merkittävä osa on suorittanut pelkän peruskoulun.

– Kyseessä on hankala rakenteellinen työttömyys. Nuoria 30–50-vuotiaita työttömiä on kuitenkin erittäin vähän. Työvoiman tarpeessa ja saatavuudessa on kohtaanto-ongelma: potentiaalista, koulutettua yritysten ja julkisen toimialan avointen työpaikkojen kriteereitä vastaavaa työvoimaa ei ole riittävästi.

https://op.media/teemat/Pinnalla/Pi...olvenvaihdos-ab97340eea8441e29cb5aab1cf68c8c4

Aikoinaan opiskellessa tutustuin erääseen naiseen joka oli aloittanut opinnot vasta yli 25 vuotiaana. Oli kotoisin eräästä pienestä itäsuomalaisesta kaupungista. Alkuperäisenä tarkoituksena oli kuulemma ollut asua, elää ja perusta perhe kyseisellä paikkakunnalla. Vajaa seitsemän vuotta kuitenkin riitti. Paikkakunnalle oli jäänyt naisen sanojen mukaan "sihtausjäte" pyörimään. Kaikki joilla oli aloitekykyä ja lahjoja muuttivat muualle.
 
Jos vaivautui lukemaan koko jutun, niin vastaus löytyi sieltä.

Ja vastauksen perusteella nayttaa paivanselvalta miksei maahanmuutto, ainakaan nykymuotoinen, tarjoa ratkaisua. Eipa juuri muuta tarvitse kuin katsoa minne tulijat haluavat ja keskittyvat. Vittumaisen paikan lisa saattaisi auttaa mutta valittu taktiikka on tehda kapungeista viela vittumaisempia maahanmuutolla.
 
Viimeksi muokattu:
Näppärää. Koulunkäyntikin sujuu, kunhan suojaväritys on kunnossa. Tai sujuu ja sujuu, ainakin arvosanat ovat selkeästi ansaittua parempia. Maahanmuuttajien mukulat siis saavat parempia arvosanoja ihan vain sen takia, että ovat maahanmuuttajia...

pisa.jpg
 
Näppärää. Koulunkäyntikin sujuu, kunhan suojaväritys on kunnossa. Tai sujuu ja sujuu, ainakin arvosanat ovat selkeästi ansaittua parempia. Maahanmuuttajien mukulat siis saavat parempia arvosanoja ihan vain sen takia, että ovat maahanmuuttajia...

Hieman samaahan on haluttu yrittää myös pelastuslaitoksen- ja poliisikoulutuksen opiskelijavalinnoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Back
Top