Otetaanpa loppukin mukaan.. Hirveän ristiriitaista tekstiä...tänne töihin ja sitten muutetaan eli lapset, vanhemmat ja isovanhemmat kaikki yhdessä...Atella on asiaa.
Kansantalouden kannalta katsottuna sillä ei ole merkitystä onko maahantulija pakolainen, turvapaikanhakija, siirtolainen, tai esimerkiksi avioliiton tai opiskelun myötä Suomeen tullut. Väliä ei ole myöskään maahanmuuttajan etnisyydellä, ihonvärillä tai uskonnolla. Kansantaloudellisesti merkityksellistä on se, työllistyykö maahanmuuttaja ja tuleeko hänestä siten yhteiskunnallinen nettomaksaja, eli pelkistetysti maksaako hän enemmän veroja kuin kuluttaa sosiaalitukia
Katellaan.
Kovapalkkaisia hommia on Atella varmaan tiedossa...
Turvapaikanhakijoiden säilöminen Suomessa sijaitseviin vastaanottokeskuksiin pahimmillaan jopa puolentoista vuoden ajaksi vaikuttaa rahan haaskaukselta, kun heidän turvallinen majoittamisensa, muonittamisensa, terveydenhuoltonsa ja kouluttamisensa voitaisiin järjestää paljon huokeammin lähellä lähtöalueita. Lähi-idästä ja pohjoisesta Afrikasta saapuvia turvapaikanhakijoita olisi järkevintä auttaa lähialueille perustettavilla EU:n yhteisillä leireillä, jonne näiltä alueilta kotoisin olevien turvapaikanhakijoiden prosessit keskitettäisiin. Näin poistettaisiin markkinat ihmissalakuljettajilta, kun vaarallista matkaa Eurooppaan ei enää tarvitsisi tehdä. Leirit tarjoaisivat turvalliset olot kotimaastaan väkivaltaa paenneille, joten varsinainen akuutin suojelun tarve poistuisi.
Turvapaikanhakijat aloittaisivat kohdemaan kielen ja kulttuurin opiskelun jo leireillä, jolloin opinnoissaan hyvin menestymällä ja aktiivista integroitumishalua osoittamalla hakija voisi itse vaikuttaa myönteisesti asiansa käsittelyyn. Lisäksi leireillä voisi myös osoittaa soveltuvin näyttökokein jo hankitun ammatillisen pätevyytensä ja helpottaa näin työllistymistään valitsemaansa kohdemaahan. Esimerkiksi Kanadassa käytössä oleva malli maahanpyrkijöiden pisteyttämisestä sen mukaan, kuinka todennäköistä heidän työllistymisensä on, olisi hyvin sovellettavissa myös EU:n yhteisille leireille. Leireiltä oleskeluluvan saaneet siirrettäisiin sitten perhekunnittain, lapset, vanhemmat ja isovanhemmat kaikki yhdessä kohdemaahan ja siellä suoraan töihin tai kouluun. Kuljetus toimisi myös helposti toiseen suuntaan: rikoksista tuomitut voitaisiin nopeasti palauttaa takaisin leireille.
EU:n sisällä ajatusta tällaisista koko unionin yhteisistä turvapaikkaleireistä ovat pitäneet esillä Ranska ja Saksa. Tähän Suomenkin olisi syytä lähteä ensi tilassa mukaan. Järkevästi toteutettuna leireillä voitaisiin auttaa nykyistä pienemmillä kustannuksilla huomattavasti enemmän hädänalaisia ihmisiä kuin mihin EU nykyisellään kykenee. Samalla saisimme hankittua Suomeen tulevaisuudessa yhä kipeämmin kaipaamaamme työvoimaa.
Taloudellisesti kestävälle pohjalle rakennettu kokonaisvaltainen maahanmuuttopolitiikka olisi väestöltään ikääntyvälle maallemme kiistatta hyödyksi ja silloin voisimme ihan oikeasti todeta, että järkevästi toteutettuna maahanmuutto on Suomelle rikkaus. Se liennyttäisi myös kantaväestön kokemia pelon tunteita, mikä puolestaan vähentäisi yhteiskunnallista polarisoitumista ja aidosti rasistinen ääripää kuihtuisi juuri sellaiseksi marginaaliksi, jollainen se maassamme oikeasti on.
Kommenteissa maahanmuuttoviraston työntekijän kommentti..
Antero Leitzinger ·
Työskentelee yrityksessä Maahanmuuttovirasto
Toivoisi poliitikkojen laajemminkin näkevän, ettei maahanmuutossa ole kyse vain määristä vaan laadusta, ja että voisimme luovalla ulkomaalaispolitiikalla edistää kestävää kehitystä, joka ei koettelisi kansantalouden ja demokratiassa tärkeän kansan tahdon kantokykyä. Emme saa olla vain passiivisesti vastaanottamassa ja kustantamassa maahanmuuttajien "positiivisia" oikeuksia, vaan meidän on aktiivisesti vaikutettava siihen, keitä ja miksi tänne tulee, miten heistä saadaan suurin mahdollinen hyöty (eli miten heidän on mahdollista toteuttaa itseään ja hyödyntää taitojaan) ja miten maksimoidaan myös humanitaaristen tarpeiden tyydytys. Kotouttaminen voitaisiin tosiaan aloittaa jo ulkomailla, opettamalla kieltä ja kulttuuria sekä varmistumalla kokonaisten perheyhteisöjen koulutuksesta, ammattitaidosta ja kyvystä sopeutua oloihimme. Eikä pitäisi jakaa jyrkästi erillisiin kategorioihin sen mukaan, kuinka suuri osa muuttoliikkeen motiivista on vainon tai muutoin ankean elämän pakenemista, työn tai perheen houkuttelemaa, seikkailunhalua tai idealismia - ihmisillä on aina monta syytä muuttaa ja enemmän tai vähemmän annettavanaan.
Paljonko pitää tulijan tai kahden(perheen vanhemmat) tienata bruttona, jotta Aten muuttoprofiililla olisi nettoveronmaksaja?
Onko nyt targetti täysin väärässä maanosassa, pitäisikö "valintakeskukset" perustaakin Aasiaan?
Viimeksi muokattu: