Pakolaisuus

Atte Kalevalla on taas asiaa. Mutta eikös meillä ole jo tuo artikkelissa mainittu sosiaalinen normisto olemassa?

Järkevä maahanmuuttopolitiikka osa 2/3: humanitaarisen maahanmuuton ongelmat
Ajatuspaja Toivon Ulkopolitiikka Nyt -teoksessa ilmestyneessä artikkelissani pohdin jihadistisen ääriajattelun, humanitaarisen maahanmuuton ongelmien ja maamme ulkomaalaispolitiikan kokonaisvaltaisen uudistamisen näkökulmista kokonaan uudenlaista, järkevää ja kestävää maahanmuuttopolitiikkaa. Julkaisen sen blogissani kolmessa osassa, ensimmäisessä osassa käsittelin jihadismin vetovoimaa ja sen tehokasta vastustamista. Tässä toisessa osassa kiinnitän huomion humanitaarisen maahanmuuton problematiikkaan.

Suomessa jihadistisen terrorismin muodostama ongelma liittyy korostetusti humanitaariseen maahanmuuttoon, sillä suuri osa maamme muslimeista on taustaltaan pakolaisia tai turvapaikanhakijoita. Toki jihadistinen propaganda puhuttelee myös joitakin kantasuomalaisia käännynnäisiä, mutta terrorismintorjunnan kohdehenkilöistä suuri osa on maahanmuuttajataustaisia. Tämän takia viranomaisten ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden on väkivaltaista islamistista ekstremismiä torjuessaan tärkeä ymmärtää paitsi jihadistisen ideologian uskonnolliset ja sosiaaliset perusteet, myös humanitaarisen maahanmuuton kipupisteet.

Hollantilainen Tilburgin yliopiston professori Paul Scheffer on tutkinut maahanmuuttoa ja sen vaikutusta yhteiskuntaan ja huomannut, että pohjimmiltaan maahanmuutossa on kyse molemminpuolisesta menetyksen tunteesta. Maahantulijat menettävät tutun ympäristönsä ja elinpiirinsä, kantaväestö puolestaan kokee menettävänsä turvallisuudentunteensa ja romantisoidun maailmankuvansa. Näitä menetyksen tunteita ja jopa suoranaisia pelkoja ei suinkaan liennytetä sillä, että iskulauseenomaisesti hoetaan avointen rajojen ihanuutta ja monikulttuurisuuden rikastuttavaa vaikutusta. Laajalti koettu tunne menetyksestä, joka johtaa usein vieraantuneisuuden tuntemuksiin, on päinvastoin tunnistettava ja hyväksyttävä, jotta siihen voidaan vaikuttaa.

Scheffer tunnistaa maahanmuuttoon liittyvässä integroitumisprosessissa kolme vaihetta: välttämisen, konfliktin ja sopeutumisen. Maahanmuuttoa ei yleisesti nähdä yhteiskuntaa rikastuttavana ilmiönä juuri menetyksen tunteesta johtuvan välttämisen takia. Kantaväestö pelkää maahantulijoiden muuttavan perustavalla tavalla tuttua ja turvallista yhteisöä, minkä takia heitä vältellään. Maahanmuuttajat puolestaan suojelevat uudessa yhteiskunnassa mustasukkaisesti mukanaan tuomaansa omaa kulttuuriaan ja yhteisöllisyyttään ja pyrkivät siksi eristäytymään kantaväestöstä. Jossakin vaiheessa ajatus maahanmuuttajien maassa oleskelun tilapäisyydestä kuitenkin vaihtuu käsitykseen siitä, että uusi olotila onkin pysyvä. Yleensä tämä tapahtuu Schefferin mukaan silloin, kun ensimmäisen polven maahanmuuttajien lapset menevät uudessa kotimaassaan kouluun ja eristäytymisen vaihe alkaa väistämättä päättyä. Tämä johtaa kahtalaiseen konfliktiin, toisaalta maahanmuuttajayhteisöjen sisällä, jossa kantaväestön tapoihin koulussa tutustuneen nuorison koetaan hylänneen yhteisön arvokkaat perinteet, ja toisaalta kantaväestön kanssa, jonka maahanmuutto väkisin pakottaa määrittämään uudestaan mitä oikeastaan tarkoittaa olla tuon maan kansalainen.

Tässä Scheffer näkeekin piilevän maahanmuuton todellisen yhteiskuntaa rikastuttavan vaikutuksen. Muuttuvassa maailmassa on hyvin tärkeää jatkuvasti pohtia sitä, minkälaista on meidän yhteisöllisyytemme. Eli mitä käytännössä oikeastaan tarkoittaa olla suomalainen, siis Suomen kansalainen. Sen vuoksi konfliktivaihe ei ole kokonaan huono asia, ellei se muutu väkivaltaiseksi. Ensimmäisen sukupolven välttelyn ja toisen sukupolven konfliktin kautta päästään vihdoin sopeutumisvaiheeseen, jolloin myös ongelmat vähenevät. Ajatus monikulttuurisuudesta ei Schefferin mukaan toimi, sillä se ei ota riittävästi huomioon koettuja menetyksen tunteita. Se on lähinnä ensimmäisen sukupolven välttämisvaiheeseen kuuluva idea ja estää molemminpuolista sopeutumista.

Monikulttuurisuutta tärkeämpää olisi pyrkiä luomaan mahdollisimman ajoissa yhteinen normatiivinen pohja, jonka sekä maahanmuuttajien että kantaväestön enemmistö kokisi omakseen. Selvää on, että kielitaidon merkitys on olennainen, mutta samalla tarvitaan myös kaikille yhteisiä sosiaalisia normeja, jotka ulottuisivat paljon syvemmälle kuin pelkällä lainsäädännöllä päästään. Yhteisten normien noudattaminen luo paljon voimakkaamman sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen kuin pelkkä lakien noudattaminen.

Jihadistisen ideologian vetovoiman vähentämisessä olisikin kiinnitettävä huomiota siihen, että erityisesti nuoret maahanmuuttajataustaiset suomalaismuslimit voisivat luoda itselleen identiteetin, joka olisi samalla täysin suomalainen ja täysin islamilainen. Tämä vaatii paljon sekä kantaväestöltä että muslimiyhteisöiltä, erityisesti parhaillaan käynnissä olevan toisen sukupolven konfliktivaiheen ja osin siitä johtuvan yhteiskunnallisen polarisaation aikana. Mutta kuten Scheffer osoittaa, väkivallatonta konfliktia ei pidä pelätä, sillä se on avain sopeutumisvaiheeseen. Muutoksia kuitenkin tarvitaan, erityisesti maamme ulkomaalaispolitiikassa.
Atte Kaleva
http://attekaleva.puheenvuoro.uusis...a-osa-23-humanitaarisen-maahanmuuton-ongelmat
 
Atte Kalevalla on taas asiaa. Mutta eikös meillä ole jo tuo artikkelissa mainittu sosiaalinen normisto olemassa?

Järkevä maahanmuuttopolitiikka osa 2/3: humanitaarisen maahanmuuton ongelmat

http://attekaleva.puheenvuoro.uusis...a-osa-23-humanitaarisen-maahanmuuton-ongelmat
Atte on unohtanut sellaisen pikkujutun, että nämä "ongelmat" näyttäisi esiintyvän liki täysin vain erään piip-ismi taustaisilla oletetuilla..

Mutta kuten Scheffer osoittaa, väkivallatonta konfliktia ei pidä pelätä, sillä se on avain sopeutumisvaiheeseen

Löyhät kaveriporukat ovat tätä sopeutumista, jossa väkivallattomuus on sanahelinää..

Tämä on kokoomuksen peliä...Mykkänen vetää kärpäspaperin lailla tulijoita juuri näistä haasteellisista taustoista ja Kaleva yrittää rauhoitella kannattajia..
 
Sinällään varmaan näin, mutta kaiken länkytyksen keskeltä nousee ajatus, että kulttuurit ovat niin erilaisia, ettei piip-ismiläiset helpolla sopeudu tänne. Olisi varmaan helpompi suunnata samansukuisten ajatusten pariin, lähellä oleviin maihin. Eihän afganistanista ole mitään järkeä pakolaistua Suomeen, lähempänä on varmasti ajatusmaailmaltaan ja kulttuuriltaan helpompia maita ja paikkoja. Sitäpaitsi, joku saudit, oman ja muut shitlan... maat ovat rikkaita öljyntuottajia. Luulisi aateveljille sijaa löytyvän. Aavikolta kylmään pohjolaan. Eihän siinä ole mitään järkeä, ellei pakolaisuuden motiivina ole jotain muuta kuin pakko päästä pois jonkun takia. Jos taas motiivina on ilmainen raha ja ylläpito, ymmärrän kyllä tuhansien kilsojen kulkemisen vaivan, mutta pakolaisuutta se ei taida olla.
 
Sinällään varmaan näin, mutta kaiken länkytyksen keskeltä nousee ajatus, että kulttuurit ovat niin erilaisia, ettei piip-ismiläiset helpolla sopeudu tänne. Olisi varmaan helpompi suunnata samansukuisten ajatusten pariin, lähellä oleviin maihin. Eihän afganistanista ole mitään järkeä pakolaistua Suomeen, lähempänä on varmasti ajatusmaailmaltaan ja kulttuuriltaan helpompia maita ja paikkoja. Sitäpaitsi, joku saudit, oman ja muut shitlan... maat ovat rikkaita öljyntuottajia. Luulisi aateveljille sijaa löytyvän. Aavikolta kylmään pohjolaan. Eihän siinä ole mitään järkeä, ellei pakolaisuuden motiivina ole jotain muuta kuin pakko päästä pois jonkun takia. Jos taas motiivina on ilmainen raha ja ylläpito, ymmärrän kyllä tuhansien kilsojen kulkemisen vaivan, mutta pakolaisuutta se ei taida olla.
Mielestäni asia ei mene aivan täysin esittämällänne tavalla.

Arabisunnimuslimit ja muut sunnimuslimit eivät pärjää kristityn kulttuurin (länsimaat) maille (Eurooppa, USA) sodassa. Silti he haluaisivat voittaa länsimaat kulttuurien välisessä evoluution kaltaisessa kamppailussa. Sunnalaisilla on kuitenkin länsimaihin verrattuna etuna valtava syntyvyys. Väestönkasvu täyttää ainakin Lähi-idän maita. Ylimääräisen väestön lähettäminen Eurooppaan on win-win-win-win tilanne.
A: Ylikansoituksesta kärsivä valtio saa helpotusta tilanteeseen.
B: Eurooppaan siirtynyt aines heikentää Eurooppaa.
C: Muslimit lisääntyvät Euroopassakin muuta väestöä vilkkaammin. Joissakin Euroopan maissa suurin väestönosa tulee (näillä näkymin) olemaan muslimeja eikä siihen mene edes kovin kauan.
D: Rikkaat öljymaat eivät halua ylimääräistä väestöä. He eivät tunne myötätuntoa näitä euroopassa pakolaisiksi esittäytyviä kohtaan. Siksi ei olla valmiita tinkimään omasta hyvinvoinnista näiden tulijoiden hyväksi. Rikkaissa öljymaissa ymmärretään, että öljyyn perustuva rikkaus on väliaikaista (öljy väistämättä loppuu jossakin vaiheessa) ja miljoonien ylimääräisten ruokittavien hankkiminen nopeuttaa jakovaran loppumista. Sunnalainen ei myöskään välttämättä voi esittäytyä pakolaiseksi sillä taqiya (kusetus) on sallittua vain vääräuskoisille. Arabiavaltiota ei tietysti turvapaikkahakemus muutenkaan kiinnosta pätkääkään. Somalialaisetkaan eivät pääse Saudeihin vaikka pääsevät Suomeen.
 
14-vuotias Susanna raiskattiin ja murhattiin - katosi yli kaksi viikkoa sitten Saksassa

Tänään klo 13:54
Yli kaksi viikkoa kateissa ollut 14-vuotias Susanna F. on löytynyt murhattuna junaradan varrelta Wiesbadenissa. Saksan poliisi etsii murhasta epäiltynä irakilaista miestä.

Etsintäkuulutettu irakilaismies oli saapunut Saksaan turvapaikanhakijana vuonna 2015.Hän oli saanut vuonna 2016 kielteisen turvapaikkapäätöksen mutta tehnyt siitä valituksen.

Epäilty oli poliisille tuttu. Häntä on epäilty muun muassa vastaanottokeskuksessa maaliskuussa sattuneesta 11-vuotiaan tytön raiskauksesta.

Katso liite: 22010


https://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201806072200998239_ul.shtml


Tuo on jäänyt kurdeille kiinni pohjois-irakissa.
 
Viimeksi muokattu:
YLE on puhunut. UGH.
 
Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta
10 tuntia ·

Maahanmuuttoviraston oli huolehdittava, ettei kasautuvista turvapaikka-anomuksista tulisi vaaraa Merkelille vuoden 2017 liittopäivävaaleissa ja varmistaa tällä tavalla hänen vaalivoittonsa. Die Welt-lehden mukaan viraston sisäinen ohjekirje paljastaa, että anomusten käsittelyä oli nopeutettava entisestään, mikä johti nyt vallitsevaan kaaokseen.
 
25 hengen puukkohippajaiset Helsingborgissa.

http://www.friatider.se/25-personer-i-knivbr-k-i-centrala-helsingborg

Svensson, Petterson ja Håkansson varmaan juoneet rähinäviinaa.

https://pt-media.org/2018/06/07/tenstassa-jattimainen-kaupunkisota-nelja-sairaalaan/

Tukholmassa kaupunkisota, kolme vakavasti haavoittunutta.

Normaaleja pikku-uutisia Ruotsista. Jotta homma jatkuisi ja paranisi, niin eduskunta hyväksyi sekavan erityislain partalasten "uudelle mahdollisuudelle":

https://pt-media.org/2018/06/07/afg...ssa-9-000-afgaania-sai-toisen-mahdollisuuden/
 
Varsin mielenkiintoinen juttu tämä. Lähinnä siinä mielessä, että Italia liittynyt järkimaiden rintamaan ja suunnittelee yhteisiä toimia Unkarin, Slovakian ja muiden turvallisuusmyönteisen maiden kanssa. Tämä on nyt sitä puhetta, jota Mykkänen kauhisteli Twitterissä. Ja johon JHA totesi, että kerrankin olisi hyötyä olla jees-mies.

https://www.kansalainen.fi/salvini-...-torjumaan-laittomat-siirtolaiset-jo-merella/
 
Johtopäätös on, että kokoomuspoliitikko Kai Mykkäsen ajattelua rajoittaa EU myönteisyys ja Brysselistä annettu ajatuslinja. Mykkänen on menettänyt tilanneherkkyytensä.
Siirtolaisten torppaamiseen ryhtyvät maat ovat siksi avoimia ajattelemaan ratkaisuhakuisesti koska heillä on suurimmat riskit ja potentiaalinen ongelma.
Mykkäselle ja monelle muullekin kokoomuspoliitikolle riittää asian hymistely ja vanhentuneen liturgian toisto.

Kansalaiselle viikonlopun pohdintapähkinä voisi olla esim " millainen on agiili sisäministeri " ja koittaa asettaa se ratkaisu vaihtoehdoksi Kai Mykkäselle.

.
 
Mua jäi tässä ihmetyttämään se kuinka helpolta kuulostaa Oulusta Helsinkiin muuttaminen työn hakuun.
Miten esim asunnon saaminen järjestyy näille ulkomaalaisille? Oletan, että vaikeaa se on töitä hakea jos ei ole asuntoa seudulla. Mutta miten asunnon saa jos ei ole töitä?

"Mehwan Youssef muutti vajaa vuosi sitten Oulusta Helsinkiin saadakseen töitä. Apua työelämään pääsemisessä hän on saanut Stadin osaamiskeskuksesta. Youssef kuuli osaamiskeskuksesta, kun hän meni muuttonsa jälkeen työvoimatoimistoon. ”Minulta kysyttiin, mitä haluan tehdä. Sanoin että haluan töihin. Sitten he antoivat minulle osaamiskeskuksen osoitteen ja tulin tänne heti”, Youssef kertoo innokkaasti. "

HS: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005710704.html

.
 
Back
Top