Pakolaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackFox
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ainakin joitakin vuosia sitten AMK:t kehuskeli tilastoilla, että yli 90% valmistuneista on löytänyt töitä. Ylipäätään alalla vähemmän tekee koulun papereilla ja enemmän omilla projekteilla ja työkokemuksella. Koodarithan laittaa koodia näkyville githubiin jossa työnantajat voivat käydä taitoja arvioimassa. Itsellä ei ainakaan ole tullut vastaan ilmoitusta, jossa haettaisiin nimenomaan ylempää korkeakoulututkintoa.
 
Face to face -markkinointia Afganistanin vientituotteista.

https://www.kansalainen.fi/itavalta-huumeista-kieltaytynyt-pahoinpideltiin/
Itävalta: Huumeista kieltäytynyt pahoinpideltiin
5.7.2018 16:28
Juha Hämäläinen

Itävallan Traunissa tiistai-iltana eräs 23-vuotias mies kieltäytyi afgaanijoukon kaupustelemista huumeista ja joutui pahoipidellyksi.
Afgaanijoukko lähestyi 23-vuotiasta uhria tarjoten tälle ensin ostettavaksi huumeita. Kun uhri kieltäytyi huumeista, afgaanijoukkio päätti yrittää ryöstää miehen. Eräs afgaaneista tehosti tilannetta paljastamalla veitsen ja painamalla sitä uhrin vatsaa vasten.
23-vuotias uhri vastusti ryöstöä ja sai tuntea koko joukon iskut kasvoissan. Uhri vastusti edellenkin ryöstöä ja vastasi väkivaltaan väkivallalla saaden lopulta huumekauppias-ryöstäjä -kolmikon pakenemaan paikalta.
Lähteet: Wochenblick, Kronen Zeitung, Poliisin tiedote
 
Miljoonia hädällä
Päätökset vastaanottokeskusten perustamisesta tehtiin syksyllä 2015 hätäisesti. Neuvotteluvaltti oli yrityksillä. Ne tarttuivat mahdollisuuteen tehdä liiketoimintaa.
KOTIMAA 05.07.2018 12:11
TEKSTI MIKKO NIEMELÄ

Barona toimii monella alalla, esimerkiksi majoituksessa, henkilöstövuokrauksessa ja rekrytoinnissa.© ANTTI AIMO-KOIVISTO / LEHTIKUVA

KUN vastaanottokeskuksia perustettiin syksyllä 2015, toimintaa kuvattiin yhdellä sanalla. Kiire.
Kiire oli niin kova, että päätöksiä vastaanottokeskusten perustamisesta tehtiin päivässä, jopa muutamassa tunnissa. Parissa kuukaudessa Maahanmuuttovirasto perusti 200 vastaanottoyksikköä yritysten, järjestöjen, kuntien, kansanopistojen ja Suomen Punaisen Ristin kanssa.
Kiire oli vallannut koko Euroopan, turvapaikanhakijoita tuli Lähi-idästä ja Afrikasta tuhansia päivittäin.
Euroopan unioni antoi jäsenmailleen hätäohjeen: hankintalakia ei tarvitse noudattaa, jos ja kun vastaanottokeskuspalveluita ostetaan valtion toimesta.
Lain mukaan kilpailutus hankinnoista pitää tehdä, jos palveluita ostetaan yli 100 000 eurolla. Kilpailutus täytyy tehdä myös EU-tasolla, jos valtion ostaman palvelun arvo ylittää 137 000 euroa.
EU-linjauksen seurauksena virkamiesten työ Maahanmuuttovirastossa nopeutui. Byrokratia väheni ja yksityisten toimijoiden kanssa päästiin ripeästi neuvottelupöytään.

ENSIMMÄINEN yritys, joka otti itse yhteyttä Maahanmuuttovirastoon, oli Luona. Oikeastaan Maahanmuuttovirastoon otti yhteyttä henkilöstöpalveluyritys Barona, jonka tytäryhtiö Luona on.
Luonan kanssa vastaanottokeskustoiminnasta neuvottelivat johtaja Pekka Nuutinen, silloinen hallintojohtaja Jouko Salonen ja sittemmin eläkkeelle siirtynyt johtaja Jorma Kuuluvainen.
Virkamiehet pitivät kriisipalavereita turvapaikanhakijoista joka aamu.
Sisäministeriön korkeat virkamiehet sekä silloinen sisäministeri Petteri Orpo (kok) saivat tietoja vastaanottokeskuksista ja niihin liittyvistä sopimuksista liukuhihnalta. Liian kallista, kuului ministeriön viesti. Sanomalla ei kuitenkaan ollut merkitystä, sillä vaihtoehtoja ei näyttänyt olevan.
Neuvotteluvaltti oli yrityksillä, etenkin Baronan kaltaisilla suurilla toimijoilla, joilla oli tarjota tiloja, henkilökuntaa ja erilaisia palveluita.
Viranomaisia huoletti myös kansallinen turvallisuus. Maahan tuli valtava määrä ihmisiä ja pelko terroristeista levisi. Konflikteja pelättiin kuin ruttoa.
Barona saa turvapaikanhakijoista voittoja suurella todennäköisyydellä tulevaisuudessakin.​
BARONA GROUPIN toimitusjohtaja Markus Oksa kuvailee syksyn 2015 tapahtumia Suomen Kuvalehdelle monisanaisesti, mutta pääviesti tiivistyy yhteen sanaan. Auttaminen.
”Luona oli ensimmäinen yhtiö, joka lähti auttamaan kriisitilanteessa, vaikka vastaanottopalvelut eivät kuuluneet yhtiön strategiaan sitä ennen. Uskon, että kriisitilanne saatiin Suomessa hallintaan nimenomaan siksi, että julkiset ja yksityiset toimijat tulivat yhteen. Ketään ei tarvinnut jättää kadulle”, Oksa sanoo.
Pelkästä auttamisesta ei kuitenkaan ollut kyse, kun osapuolena on osakeyhtiö. Vuosina 2016–2017 Luona on siirtänyt konserniavustuksena Baronalle yhteensä noin viiden miljoonaneuron voitot. Liikevaihto, joka käytännössä on tullut valtion budjetista, liikkui 32–52 miljoonassa eurossa. Voittoja kirjattiin myös kiinteistöfirma Fissosta. Noin 2,1 miljoonan euron liikevaihdolla tehtiin 1,7 miljoonan tulos vuonna 2016.
Baronan suurimmat omistajat ovat Markus Oksa ja pääomasijoittaja Nordic Mezzanine. Yhtiön osakkeita omistaa myös iso joukko Baronan johtohenkilöitä.
Barona saa turvapaikanhakijoista voittoja suurella todennäköisyydellä tulevaisuudessakin. Maahanmuuttovirasto solmi vuokrasopimuksen Luonan kanssa Vantaalla ja Espoossa sijaitseviin keskuksiin vuoteen 2020 asti. Kiinteistöt omistaa majoituspalveluyhtiö Forenom, joka sopimuksia tehtäessä kuului kokonaan Barona-konserniin.
Jos sama turvapaikanhakijoiden vyöry toistuisi, lähtisittekö yrityksenä mukaan uudelleen?
”Toki kriisitilanteessa aina joustavuus ja ketteryys punnitaan ja uskomme, että yhteen tuotuna, konsernimme eri liiketoiminnat olisivat edelleen toimiva kumppaniyhdistelmä auttamaan tällaisen tilanteen sattuessa”, Oksa sanoo.
Markus Oksa ei suostunut kommentoimaan pakolaiskriisin liiketaloudellista kannattavuutta.

MAAHANMUUTTOVIRASTO teki vastaanottokeskuksiin liittyviä sopimuksia 28 yrityksen kanssa vuonna 2015. Turvapaikanhakijoita saapui Suomeen tuolloin noin 32 500.
Baronan omistamat yhtiöt tai osaomistuksessa olevat yhtiöt olivat kuitenkin ainoat, joiden kanssa solmittiin useamman vuoden sopimukset.
Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksikön johtajan Pekka Nuutisen mukaan pitkät sopimukset tehtiin, koska aikuisille tarkoitettuja vastaanottokeskuspaikkoja oli ennen kriisiä pääkaupunkiseudulla vain Helsingissä.
”Katsoimme, että kapasiteetille oli tarvetta jatkossa Espoossa ja Vantaalla, joten näihin pidempiaikaisiin sopimuksiin voitiin sitoutua”, Nuutinen selittää.
Majoituspalveluyhtiö Forenomin aikomus on tehdä Espoon ja Vantaan vastaanottokeskuksista hostelleja sen jälkeen, kun vastaanottokeskustoiminta on loppunut.
Keskuksia remontoitiin noin miljoonalla eurolla. Laskun maksoi valtio.
Erikoista Baronan, Luonan ja Forenomin liiketoimintakuviossa on myös se, että Suomen valtio osti vuonna 2016 Teollisuussijoituksen kautta Forenomista 16 prosenttia.
Kauppahintaa ei kerrota julkisuuteen, mutta kyse on miljoonien eurojen sijoituksesta. Valtio siis omistaa Baronan ja kiinteistösijoittaja CapManin kanssa yhtiötä, joka saa tuloja turvapaikanhakijoista.

VIRANOMAISILLE yritysten miljoonavoitoista puhuminen on kipeä asia.
Talousasioiden sijaan korostetaan inhimillistä puolta. Jokaiselle turvapaikanhakijalle haluttiin katto pään päälle mahdollisimman nopeasti.
”Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin perustaa vastaanottokeskuksia tavanomaista huomattavasti nopeammalla tahdilla. Nykyisellään kilpailutus oletettavasti asettaa itsessään hinnan matalaksi”, Nuutinen sanoo.
Vaikka hinnat karkasivat käsistä ja Baronan kaltaiset yritykset tekivät miljoonavoitot turvapaikanhakijoiden majoittamisella, Maahanmuuttovirasto ei tekisi asioita toisin.
”Valtio ei ole halunnut pyörittää vastaanottokeskustoimintaa kokonaan omana toimintanaan, jolloin toimijoita tarvitaan myös muualta.”
Vajaassa kolmessa vuodessa turvapaikanhakijoiden määrät ovat laskeneet ja tulijoita on palautettu takaisin kotimaihinsa. Vastaanottokeskuksia on jäljellä 54 ja keskuksissa majoittuu noin 7 500 ihmistä. Luonan palvelujen piirissä on alle 1 900 turvapaikanhakijaa.
Yli 4 000 turvapaikanhakijaa asuu tavallisten ihmisten kodeissa. Majoittajat eivät hyödy turvapaikanhakijoista taloudellisesti. Toiminta on vapaaehtoista ja sitä kutsutaan auttamiseksi.

pakolaisbisnes_grafiikka_verkko.png
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ko...i-asioita-toisin/?shared=1028945-366a7fb3-500
 
Tekijä esiin: se oli Petteri Orpo joka sanoi että tulijoiden motiivien epäileminen on rasismia. Vokkiparonien syyttäminen verenimijöiksi on myös paha muttei kai ihan rasismia.
 
Ainakin joitakin vuosia sitten AMK:t kehuskeli tilastoilla, että yli 90% valmistuneista on löytänyt töitä. Ylipäätään alalla vähemmän tekee koulun papereilla ja enemmän omilla projekteilla ja työkokemuksella. Koodarithan laittaa koodia näkyville githubiin jossa työnantajat voivat käydä taitoja arvioimassa. Itsellä ei ainakaan ole tullut vastaan ilmoitusta, jossa haettaisiin nimenomaan ylempää korkeakoulututkintoa.

Kokemuksena oikeastaan molemmilta puolilta pöytää:
Yritykset haluaa lisäarvoa tuottavia työntekijöitä ja IT-ala on yksi niistä harvoista, joissa tutkinto ei ole ainoa keino osoittaa pätevyytensä. Jos pystyy todistamaan oman osaamisensa jollakin omalla mielenkiintoisella projektillaan tai kontribuoimalla johonkin merkittävämpään open source -projektiin, niin kyllä siinä ovet aukeaa. Sitten mitä tulee enemmän normijamppoihin, niin jonkinlainen todistusarvo niillä dippainssin/FM:n papereillakin on. Ainakin korkeakouluihin/yliopistoihin on vaikeampi päästä opiskelemaan, kuin amk:hon, jos jotain perusteita on pakko kaivaa.

Ja aika hankala asema työmarkkinoilla taitaa noilla pikakoulutetuilla maahanmuuttajilla olla:
Koska eivät osaa kieltä eikä kulttuuria, niin kilpailevat lähinnä offshore inkkareiden kanssa, sillä erolla että heille joutuu maksamaan TES:in mukaista palkkaa.

Varsinkin ketterien menetelmien vallattua alaa on softaprojektien teettäminen Intiassa ollut laantumaan päin.
Jos nimittäin sieltä haluat toimivaa tavaraa ulos, niin joudut speksaamaan asiat millintarkasti. Ja tämän jälkeen devausmetodina on wanhanaikainen vesiputousmalli.
 
Viimeksi muokattu:
Libya takes over from Italy on rescuing shipwrecked migrants
5h ago


44362884_503.jpg

Italy has handed sea rescue mission responsibility to Libya's coast guard in an effort to stop migrants reaching Europe. Critics argue the move violates international law and that Libyan authorities are ill-prepared.
At the recent EU summit one week ago, European leaders once again agreed to protect the bloc's exterior borders from migrants entering illegally. That meant, in effect, blocking migration across the Mediterranean Sea between Italy and Libya.
POLITICS | 03.07.2018
Italy gives Libya ships to control migrants

Italy's new right-wing populist government has already taken matters into its own hands. In late June, it forbid private vessels from bringing rescued asylum-seekers into Italian ports and it struck a deal whereby Libya is now again in charge of rescuing shipwrecked migrants in its own waters. Previously, Italy had assumed responsibility for the entire maritime area between its own coast and Libya's shoreline, with Italy's navy headquarters coordinating all search and rescue missions.

Now, there is a new status-quo. On June 22, Libya informed the UN's International Maritime Organization (IMO) that the country is ready to fulfill all obligations entailed by its own maritime search and rescue zone.
POLITICS | 02.07.2018
German Lifeline ship captain rejects guilt

Libya in charge
Accordingly, Italian Minister of Defense Elisabetta Trenta told broadcaster Sky24 that "Libya's coast guard now carries this responsibility. It was trained by our own coast guard. And it has the capacity to fulfill its duty."
Italy recently supplied Libya with an additional 12 vessels, and the EU has pumped substantial sums of money into training the country's coast guard, providing an extra €280 million ($325 million) in funding over the coming years.
44395421_503.jpg
Italy's far-right interior minister, Matteo Salvini (left), traveled to Libya in June
Italian media outlets have reported that Italy's navy leadership has been advising vessels up to 76 miles off Libya's coast to contact the North African state's coast guard for help. Observers suspect Italy hopes the Libyan coast guard will return rescued migrants to Africa and thus prevent them from reaching Europe. Andrej Hunko, a member of Germany's Left Party, is severely critical of this approach, arguing the EU is violating international law by allowing asylum-seekers to be returned to Libya.

Libya takes over from Italy on rescuing shipwrecked migrants
5h ago



44362884_503.jpg

Italy has handed sea rescue mission responsibility to Libya's coast guard in an effort to stop migrants reaching Europe. Critics argue the move violates international law and that Libyan authorities are ill-prepared.
At the recent EU summit one week ago, European leaders once again agreed to protect the bloc's exterior borders from migrants entering illegally. That meant, in effect, blocking migration across the Mediterranean Sea between Italy and Libya.
POLITICS | 03.07.2018
Italy gives Libya ships to control migrants

Italy's new right-wing populist government has already taken matters into its own hands. In late June, it forbid private vessels from bringing rescued asylum-seekers into Italian ports and it struck a deal whereby Libya is now again in charge of rescuing shipwrecked migrants in its own waters. Previously, Italy had assumed responsibility for the entire maritime area between its own coast and Libya's shoreline, with Italy's navy headquarters coordinating all search and rescue missions.

Now, there is a new status-quo. On June 22, Libya informed the UN's International Maritime Organization (IMO) that the country is ready to fulfill all obligations entailed by its own maritime search and rescue zone.


Libya in charge
Accordingly, Italian Minister of Defense Elisabetta Trenta told broadcaster Sky24 that "Libya's coast guard now carries this responsibility. It was trained by our own coast guard. And it has the capacity to fulfill its duty."
Italy recently supplied Libya with an additional 12 vessels, and the EU has pumped substantial sums of money into training the country's coast guard, providing an extra €280 million ($325 million) in funding over the coming years.
44395421_503.jpg
Italy's far-right interior minister, Matteo Salvini (left), traveled to Libya in June

Italian media outlets have reported that Italy's navy leadership has been advising vessels up to 76 miles off Libya's coast to contact the North African state's coast guard for help. Observers suspect Italy hopes the Libyan coast guard will return rescued migrants to Africa and thus prevent them from reaching Europe. Andrej Hunko, a member of Germany's Left Party, is severely critical of this approach, arguing the EU is violating international law by allowing asylum-seekers to be returned to Libya.


The legal situation
The IMO stresses that states are obliged to rescue shipwrecked individuals, but that this does not mean Libya's coast guard may hinder private rescue vessels from entering its territorial waters.

IMO spokesperson Natasha Brown said that "IOM (the UN's International Organization for Migration) conventions do not encompass the right to control ship movements, and especially so if the aim is to present maritime rescue missions." Brown noted that IOM rules merely stipulate that neighboring states must cooperate and share responsibility.
But a legal report published last year by the research division of Germany's parliament, the Bundestag, stated that according to the Law of the Sea, Libya's coast guard could assert its responsibility for shipwrecked individuals and urge foreign vessels to bring rescued persons to the country.

18666048_503.jpg
Italy had long been coordinating rescue efforts from its naval headquarters in Rome

Libya not up to the task?
Last year, Libya's coast guard took a heavy-handed approach against activists who wanted to take shipwrecked migrants aboard their own vessels. Until recently, the country had only four ships based around Tripoli in western Libya, and according British newspaper The Times, only half of them were operational. Members of the coast guard reportedly told the newspaper they were out of their depth and lacked enough life vests to save all shipwrecked individuals, conditions echoed by Claus-Peter Reisch, the captain of private rescue vessel Lifeline, who is currently on trial in Malta. According to Reisch, Libya's coast guard is woefully ill-quipped.
Read more: Libya: Building trust in democracy
Such shortcomings can be expected, given that "Libya is a failed state with various competing governments," Nicole Hirt of Germany's GIGA Institute of African Affairs told theEPD news agency. "The coast guard is run by different warlords who just call themselves a coast guard to get European money."
Hirt said that in reality, these individuals are actively involved in people smuggling. "They rescue refugees in order to sell them afterwards."

Number of deaths rising
For years, the EU and Italy's government have made efforts to build up Libya's coast guard and thereby prevent smugglers and migrants from risking their lives to reach Europe.
44498243_503.jpg
Libya's coast guard is reportedly lacking in equipment and training
While handing over responsibility to Libya for its own territorial waters is only appropriate, the timing may not be. That, however, is a risk Italy is apparently willing to take. Now that Italy and Malta have both begun preventing private rescue vessels and reconnaissance planes embarking on missions from Europe, numbers of drowned migrants are rising, according to the IOM. Organization spokesperson Flavio di Giacomo urged countries to send out more rescue ship to stop yet more people from dying.

A bad choice
The founder of privately-run charity Sea-Eye, Michael Buschheuer, told DW he cannot comprehend why Libya of all countries is now in charge of maritime rescue missions. He refers to UN reports that clearly show migrants who are returned to Libya face systematic torture, or rape, that they are oppressed and sometimes simply abandoned in the desert.

"Libya is the one country that should not be in charge of maritime rescue missions, but exactly that is now the case," Buschheuer said.
https://m.dw.com/en/libya-takes-over-from-italy-on-rescuing-shipwrecked-migrants/a-44546754
 
The founder of privately-run charity Sea-Eye, Michael Buschheuer, told DW he cannot comprehend why Libya of all countries is now in charge of maritime rescue missions. He refers to UN reports that clearly show migrants who are returned to Libya face systematic torture, or rape, that they are oppressed and sometimes simply abandoned in the desert.
No juuri siksi Libya onkin sopiva valinta, ehkä sana leviää että siellä kohdellaan pakolaisia pahasti joten he eivät tule Libyaan.
Tämä pakolaisaalto on jo semmoisissa volyymeissa että nyt pitää vaan raakasti katsoa mikä on parastaa Euroopalle ja hillitä vaikka kovillakin menetelmillä että emme huku pakolaisiin.
 
Tunnen itse henkilökohtaisesti yhden juristin jolla on oma lakitoimisto. Hoitaa käytännössä noiden saapujien tapauksia välillä kyseenalaisinkin metodein. Karkoitettavia pidetään piilossa sekä jo poistumisvaiheessa olevia käsketään tekemään erilaisia tempauksia esimerkiksi esittämällä sairaskohtausta. Nappaa kuussa noin kymppitonnin tienestit. Mielestäni järkyttävää kuluerää veronmaksajille. Näitä ei varmaan edes lasketa kaikkiin menoihin mukaan.

Pohdin juuri, että hyvin on suvaitsevaisilla aikaa ja energiaa tutkia kaikkia mahdollisia väyliä joita pitkin siirtolaisia tuotetaan Suomeen vakituisiksi asukkaiksi. Heillä on myös aikaa ja resurssia nostaa nyyhkytarina toisensa jälkeen mediaan.

Vastaavasti meillä siirtolaiskielteisillä ei ole samaa resurssia ja energiaa. Yllä kuvatun lainauksen mukaiset siirtolaiskieroilut eivät ole esillä mediassa vaikka pitäisi olla kansan tiedossa.
Mistä tämä energian puute johtuu?

.
 
Siirtolaiskielteiset keskittävät energiansa oikean työn tekemiseen?

Bingo. Ja tällöin päästään dilemmaan, että kannattaako veroja maksaa jos niitä käytetään enemmän tai vähemmän yhteiskunnan tuhoamiseen.
 
Yksikään pelastuslaiva ei ole liikkeellä Välimerellä – Järjestöt: "Varaudumme satoihin tai tuhansiin kuolonuhreihin"
Heinäkuun alusta yksikään kansalaisjärjestö ei ole päässyt pelastustehtäviin alueelle, jossa tapahtuu eniten siirtolaisalusten haaksirikkoja.

Pelastustoiminta
6.7.2018 klo 18:31
13-3-10292008.jpg

Proactiva Open Arms -pelastuslaiva Burrianan satamassa Espanjassa 14. kesäkuuta.

– Meidän täytyy varautua satoihin tai tuhansiin kuolonuhreihin seuraavien viikkojen aikana, Julian Pahlke kertoo Yle Uutisille.

Pahlke kuuluu Jugend Rettet -järjestöön, jonka Iuventus-laiva on pelastanut Välimeren yli Eurooppaan pyrkineitä siirtolaisia.

Pahlke on seurannut huolestuneena kesän uutisia pelastusalusten tilanteesta. Kansalaisjärjestöjen laivoja ei ole heinäkuussa päästetty lainkaan pelastustehtäviin.

– Emme kuule nyt uhreista yhtä suoraan kuin aiemmin, koska hukkuneista kertovat tavallisesti myös paikalla olevat järjestöt, Pahlke lisää.

Järjestöjen rinnalla eri maiden rannikkovartiostot pelastavat siirtolaisia Välimerestä, joko omien maidensa aluevesillä tai Euroopan rajavartiolaitoksen Frontexin Triton-operaatiossa.

Avustusjärjestöt hoitavat kuitenkin noin 40 prosenttia pelastustöistä. Ne keskittyvät meripelastuksiin pahimmilla haaksirikkoalueilla Libyan rannikon edustalla.

Heinäkuun alun tilasto synkkä
Heinäkuun ensimmäisten päivien aikana jo 200 ihmistä on hukkunut Välimereen (siirryt toiseen palveluun)– eikä tilanteeseen näy helpotusta, koska pelastusalukset eivät saa lähteä maltalaisista ja italialaisista satamista.

– Ylitysten vilkkain aika loppukesästä on vasta tulossa, jolloin tilanne pahenee. Pelastusalusten puuttuminen johtaa varmasti turhiin kuolemiin, YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n tiedottaja Caroline Back kertoi Yle Uutisille.

Hänen mukaansa salakuljettajat eivät välitä siitä, selviävätkö siirtolaiset ylitysyrityksistä hengissä. Kuljetuksiin käytetään merikelvottomia veneitä, joihin pakataan liian paljon matkustajia.

Italian maahanmuuttovastaisen politiikan uhreja
Pelastuslaivat ovat olleet syksystä 2017 alkaen yhä suuremmissa vaikeuksissa.

Useissa maissa hallituksiin nousseet maahanmuutto- ja siirtolaisvaistaiset poliitikot ovat sulkeneet Euroopan ulkorajat yhä tiukemmin EU:hun pyrkiviltä ihmisiltä, vaikka tämä saattaa tarkoittaa suurempia uhrilukuja.

Espanjalaisen Proactivan Open Arms -laivaa ei ole päästetty maaliskuun jälkeen vesille(siirryt toiseen palveluun)sisilialaisesta Pozzallon satamasta. Paikallinen syyttäjä määräsi laivan takavarikoitavaksi. Järjestöä syytetään avunannosta laittomalle maahanmuutolle.

"Ylitysten vilkkain aika loppukesästä on vasta tulossa, jolloin tilanne pahenee."
Caroline Back, YK:n pakolaisjärjestö​
Proactiva oli pelastanut 218 siirtolaista Libyan edustalla. Laivan kapteeni Marc Reig kuvaili brittilehti The Guardianille(siirryt toiseen palveluun), kuinka Libyan rannikkovartiosto oli hetkeä myöhemmin paikalla ja uhkaili laivan henkilöstöä luovuttamaan siirtolaiset takaisin Libyalle.

– He vaativat meitä luovuttamaan siirtolaiset, tai he ampuisivat meidät, Reig kertoi.

Pelastusoperaatio tapahtui kuitenkin kansainvälisillä vesillä, eikä Libyan aluevesillä.

Myös nuorten saksalaisten joukkorahoittama(siirryt toiseen palveluun) Iuventus on joutunut Italian viranomaisten takavarikoimaksi. Iuventus on ollut ankkurissa Lampedusan saarella elokuusta 2017. Huhtikuun oikeuskäsittelyssä laivan toimintaa rahoittava Jugend Rettet -järjestö ei saanut lupaa jatkaa pelastustoimintaa.

– Tilanne on eskaloitunut kampanjaksi, jossa pelastuslaivat yritetään kriminalisoida. Meitä on valheellisesti syytetty yhteistyöstä ihmissalakuljettajien kanssa, järjestö tiedotti(siirryt toiseen palveluun).

13-3-10291980.jpg


Lifeline-pelastusalus toi pelastettuja siirtolaisia Vallettan satamaan 27. kesäkuuta. Alus ei ple sen jälkeen saanut lähteä satamasta.AOP
Malta lähtee Italian linjalle
Heinäkuun alussa Maltan saarivaltio tiukensi linjaansa Italian vanavedessä.

Saksassa rekisteröidyt yksityisomisteiset Lifeline- ja Seefuchs-laivat on takavarikoitu pääkaupunki Vallettan satamassa.

Lifeline sai useita päiviä kestäneen kiistan päätteeksi kuljettaa 218 siirtolaista Maltalle kesäkuussa, minkä jälkeen laivaa on estetty lähtemästä uudestaan pelastustehtäviin.

Lifeline-laivan kapteenia Claus-Peter Reischia vastaan on nostetty syytteet Maltalla. Paikallisten viranomaisten mukaan häneltä puuttuvat tarvittavat laivan rekisteröintidokumentit(siirryt toiseen palveluun).

Myös Sea Watchille kuuluva Moonbird-pienlentokone on vailla lentämislupaa(siirryt toiseen palveluun). Moonbird on osallistunut arviolta 20 000 ihmisen pelastamiseen ja etsii ilmasta käsin merihätään joutuneita siirtolaisaluksia.

Yhteistyö Maltan viranomaisten ja Italian rannikkovartioston kanssa oli Moonbirdin lentäjien sanoin aiemmin todella läheistä.

13-3-10292033.jpg


Välimerestä pelastettuja siirtolaisia Motrilissa, Etelä-Espanjassa 26. kesäkuuta.Miguel Paquet / EPA
Välimereen hukkuneiden määrä jo nousussa
Lääkärit ilman rajoja -järjestön ja SOS Mediterraneen ylläpitämä Aquarius-alus oli jo maaliskuussa ainoa Libyan rannikon edustalla liikennöinyt pelastuslaiva.

Nyt senkin pelastustyöt on estetty, koska Italia ja Malta ovat kieltäneet laivaa rantautumasta sen satamiin.

– Pelastuslaivojen leimaaminen rikollisiksi on johtanut siihen, että olemme nyt Marseillen satamassa arvioimassa tilannetta, Aquariuksella matkustava Lauren King kertoo sähköpostitse.

– Pelastusaluksena meidän kuuluu olla merellä. Yritämme palata niin pian kuin mahdollista.

"Järjestöillä olisi kaikki tarvittava henkilökunta, vapaaehtoisia ja valmiit alukset pelastustöiden jatkamiseksi. Työtämme estää politiikassa valloillaan oleva ihmisviha."
Julian Pahlke, Jugend Rettet -järjestö​
Kesäkuussa Välimereen hukkuneiden siirtolaisten luku nousi 629:ään, mikä on huomattavasti enemmän kuin kesäkuussa 2017.

Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön IOM:n luvut(siirryt toiseen palveluun)todistavat, että siirtolaisten ylitysyritykset ovat aiempaa kohtalokkaampia.

Tiukentunut tilanne on johtanut myös joidenkin pelastuslaivojen toiminnan lopettamiseen kokonaan.

– Siirtolaisten palauttaminen Libyaan ei ole meille vaihtoehto. Emme halua muuttua osaksi toimintaa, jossa pelastettujen turvallisuutta maihinnousun jälkeen ei voida taata. Siksi lopetamme kaikki pelastustyömme Välimerellä, Moas-järjestö ilmoitti(siirryt toiseen palveluun).

Moas oli yksi pisimpään Välimerellä pelastustöitä tehnyt järjestö. Se aloitti toimintansa vuonna 2014 ennen siirtolaisliikkeen huippuvuotta 2015.

UNHCR:n Caroline Bachin mukaan kyseessä on jo viides vuosi, kun yli 5 000 ihmistä on kuollut merta ylittäessään, vaikka tulijoiden määrä on pienentynyt huomattavasti.

– Hukkumiset olisivat täysin estettävissä. Tässä on vain kyse poliittisesta tahdosta, Bach kommentoi Ylelle.

EU keskittyy tuhoamaan salakuljetukseen käytettyjä laivoja
Viime viikkoina EU:sta on kantautunut lähinnä kannatusta Italian ja Maltan koventuneille siirtolaislinjauksille.

EU-päättäjät ovat toistuvasti syyttäneet avustuslaivoja yhteistyöstä ihmissalakuljettajien kanssa ja viestineet, että ne haluavat estää siirtolaisten pääsyn EU:n alueelle.

Saksalaisen Süddeutsche Zeitung -lehden tutkimuksen mukaan(siirryt toiseen palveluun)pelastuslaivat noudattavat kuitenkin tarkasti kansainvälistä lakia Välimerellä.

– Vetoamme Euroopan yhteisöön, jotta löytäisimme humanitäärisen ratkaisun pelastustehtäville. Viranomaiset eivät täytä kansainvälisen oikeuden heille asettamia velvollisuuksia, Lifelinen tiedottaja Marie Naasskommentoi(siirryt toiseen palveluun).

Aquariuksella matkustavan Lauren Kingin mielestä EU:ssa puhutaan siirtolaisista kuin vaihtotavarasta.

– EU-johtajat ovat samaa mieltä vain yhdestä asiasta: siitä, että haluavat pitää ihmiset poissa rannoiltaan, maksoi mitä maksoi, King sanoo.

"EU-johtajat ovat samaa mieltä vain yhdestä asiasta: siitä, että haluavat pitää ihmiset poissa rannoiltaan, maksoi mitä maksoi."
Lauren King, Lääkärit ilman rajoja-järjestön Aquarius-laivalla​
– Italia ja muut EU-maat ajavat pelastusalukset pois mereltä piittaamatta siitä, moniko ihminen hukkuu sen seurauksena, Lauren King kirjoittaa.

EU:n sotilasoperaatio Sophia ei keskity siirtolaisten pelastamiseen merihädästä, vaan ihmissalakuljetuksen pysäyttämiseen.

Sotilasoperaatiossa on tuhottu Süddeutsche Zeitung-lehden(siirryt toiseen palveluun)mukaan 480 salakuljettajien käyttämää laivaa ja pidätetty 120 salakuljettajaa. The Independent -lehden mukaan(siirryt toiseen palveluun) operaatio on johtanut jopa uhrilukujen nousemiseen Välimerellä, sillä salakuljettajat käyttävät yhä huonompia veneitä siirtolaisten kuljettamiseen.

Ihmisten salakuljetus ja siirtolaisten merenylitysyritykset kuitenkin jatkuvat.

– Järjestöillä olisi kaikki tarvittava henkilökunta, vapaaehtoisia ja valmiit alukset pelastustöiden jatkamiseksi. Työtämme estää politiikassa valloillaan oleva ihmisviha, Jugend Rettet -järjestön Pahlke sanoo.

UNHCR:n mukaan Italiaan on tänä vuonna tullut(siirryt toiseen palveluun) Välimeren ylitse yli 13 700 siirtolaista tai turvapaikanhakijaa. Viime vuonna koko vuoden saldo oli liki 120 000.

13-3-10291999.jpg


Siirtolaisia Lesboksen saaren edustalla maaliskuussa 2016.AOP
https://yle.fi/uutiset/3-10291510
 
https://yle.fi/uutiset/3-10291510

Yksikään pelastuslaiva ei ole liikkeellä Välimerellä – Järjestöt: "Varaudumme satoihin tai tuhansiin kuolonuhreihin"

Höpö höpö, niitä purtiloita on lähtenyt Libyan rannikolta vain ja ainoastaan sen takia, kun on tiedetty että parin tunnin reissaamisen jälkeen on jo joku laiva poimimassa kyytiin. Jos kyyditsijöitä ei enää ole, ei ole lähtijöitäkään enää kuin murto-osa.
 
Ja jokunen päivä sitten oli uutinen että ensimmäinen valkohai moneen kymmeneen vuoteen oli havaittu Espanjan rannikolla. Kunhan älyäisivät mennä itäiselle Välimerelle, saattaisi olla buffee tarjoilla.
 
Eiköhän jokainen matkalle lähtijä tiedosta riskit. Merelle mentäessä on aina omat riskinsä. Turha "avustus" järjestöjen EU:ta asiasta syyttää, ettei EU maat halua ottaa vastaan laittomia siirtolaisia. Ei ole mikään pakko. EU:ta voi syyttää yhdestäkään hukkuneesta välimerellä.
 
Back
Top