Aquilifer
Kenraali
Suomen somalinaisten kokemuksellinen kansalaisuuden määrittely ja eletty kansalaisuus Turussa
Tässä tutkimuskatsauksessa käsitellään Suomen somalinaisten elettyä kansalaisuutta ja tutkitaan, mitä kansalaisuus heille merkitsee ja mitä aineellisia ja sosiaalisia suhteita merkityksiin liittyy ... Suomen somalit voivat islamin, siirtolaiskokemustensa ja paimentolaisperinteensä kautta rikastaa käsityksiä Euroopan kansalaisuudesta.
...
Oma tutkimukseni on paikallista ja se tuo uusia oivalluksia käynnissä oleviin keskusteluihin tarkastelemalla tutkimukseen osallistuneiden somalinaisten innovatiivisia tapoja määritellä Suomen kansalaisuutta. ... Aineistossani ovat yliedustettuna naiset, jotka vielä opettelevat tai vahvistavat suomen kielen taitoaan joko kansalaisyhteiskunnassa tai aikuiskoulutukseen keskittyvissä instituutioissa (taulukko 1).
...
Amina sanoi: “En mä sano ’pelkästään Suomi on rasistinen’ – maailma, joka paikka on rasistinen. Esim. Suomi – puolet on hyviä, puolet on rasistisia”.
...
Amina ja Asha vaativat yksilöllisten erojen ja sen tunnustamista, että on myös ei-rasistisia ihmisiä.
...
Kun kysyin Aminalta, mikä hänelle oli tärkeää ja mitä meidän tulisi tutkia, hän ei epäröinyt: työllistyminen on haaste, meidän tulisi keskustella siitä ja työskennellä siihen liittyvien haasteiden selättämiseksi. Moni osallistuja puhui työn löytämisen vaikeuksista yleisellä tasolla, mutta myös ”maahanmuuttajina”. He olivat sekä Suomen että Somalian kansalaisia. Työtilaisuudet nähtiin vähäisinä kaikille, ja samalla jotkut osallistujista olivat kokeneet rasismia, niin sanottua islamofobiaa ja syrjintää työrintamalla, koska heidän on oletettu olevan ulkomaalaisia nimen perusteella.
Usean osallistujan tavoitteena ja suunnitelmana oli saada ammatti. Joillakin naisilla voi kuitenkin olla vielä pieniä lapsia, heidän kielitaidossaan voi olla vielä kehittämistä ja heillä ei aina ole riittävästi aikaa tai resursseja opiskella. Vaikka he haluaisivat, he eivät välttämättä saavuta ammattitutkintoa eivätkä näkemystensä mukaan sen tuomaa pääsyä paremmin palkattuun ja toivottuun, korkeamman statuksen työpaikkaan.
...
Amina ei koskaan käynyt koulua Somaliassa, mutta hän on oppinut suomea; hän on ollut työharjoitteluissa vuosia ja saanut kokemusta työskentelemällä monikulttuurisella alalla. Ilman tutkintoa hänen arvoaan työntekijänä ei kuitenkaan tunnusteta yhteiskunnassa.
...
Opiskelu, ammattitutkinnon suorittaminen ja työn saaminen ovat vuosia kestäviä prosesseja, ja monien täytyy painotella näiden ja perhe-elämän välillä. Tasapainottelu on mahdollista, kuten taulukossa 1 esitetään, mutta kaikille nämä asiat eivät välttämättä ole helposti saavutettavissa tai ylläpidettävissä. Havaintojeni mukaan lasten lukumäärällä voi olla vaikutusta naisten työllisyyteen, mutta tässä voi olla yksilöllisiä ja perhekohtaisia eroja. Tarkemmin sanottuna, kuten taulukossa 1 havainnollistetaan, Suomessa vietettyjen ja kielenopiskeluun käytettyjen vuosien määrä ei ole suoraan suhteessa kielitaitoon ja työllisyyteen.
...
Monelle tutkimukseeni osallistuneista (Suomen) kansalaisuus edusti avainta internetpankkipalveluihin ja matkustamiseen.
...
Moni nainen mainitsi hakevansa Suomen kansalaisuutta saadakseen passin ja voidakseen matkustaa eri puolilla maailmaa asuvien sukulaistensa ja ystäviensä luokse.
...
Tiedostavuutta ja solidaarisuutta rasismia vastaan lisääviä kampanjoita tarvittaisiin lisää julkisiin tiloihin, ja niitä voitaisiin suunnitella enemmän yhteistyössä niiden kanssa, joita nämä asiat koskevat. ... Työnantajien kanssa voitaisiin järjestää seminaareja ja työpajoja, joissa keskusteltaisiin yhdessä molempien osapuolten tarpeista ja haasteista, joissa voitaisiin rakentaa luottamusta ja työskennellä yhteisten ratkaisujen löytämiseksi esimerkiksi molemman puolisiin ennakkoluuloihin, tietämättömyyteen ja epäluottamukseen, syrjintään ja kommunikaatioesteisiin työympäristössä.
...
Kaikilla ei ole välttämättä ammattia, mutta heillä voi olla kivenkovaa ja arvokasta, kokemukseen perustuvaa tietoa maahanmuutosta, integraatiosta, segregaatiosta ja vuorovaikutuksesta. Heidän tietonsa tunnustamisen helpottaminen ja heidän taitonsa hyödyntäminen voisi osoittautua heille, uusille maahantulijoille, kunnan työntekijöille ja kansalaisyhteiskunnalle hyödylliseksi. Tässä suhteessa kannustaisin lyhyiden kurssien, työpajojen ja koulutusten luomista kartoittamaan, tunnistamaan ja todentamaan tätä osaamista. ... Näiden ihmisten auttaminen Suomen kielen taidon kehittämisessä voi merkitä huomattavan aika- ja energiamäärän laittamista melko yksilölliseen työskentelyyn, joka on haastavaa. Jatkossa tulisikin keskittyä löytämään ratkaisuja näihin haasteisiin.
https://www.turku.fi/sites/default/files/atoms/files//tutkimuskatsauksia_4a_2018.pdf
Ja tässä tldr- versio edellisestä: "Somalit eivät tule ikinä integroitumaan tähän maahan. Ei vaan pysty, koska me suomalaiset emme ole somaleja. Sitten vasta, kun kaikki suomalaiset ovat somaleja, voidaan puhua onnistuneesta integroitumisesta. Mutta sitten Suomi ei enää olekaan Suomi, vaan Somalia."