Pakolaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackFox
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niin, aika monen profiilikuva veisi kummallisille sivuille!


http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2015/09/21/suvakin-kaantymys/

Suvakin kääntymys

21.9.2015 by Saku Timonen |

Kun nyt aloitin taas kerran roskajulkaisu MV:n ruotimisen, niin laitetaan perään toisen valheen oikaisu.

MV hehkutti suvaitsevaisen Niinan tarinaa. Tämä Niina tilitti Facebookissa ristiriitaisia tuntojaan, jotka hänessä oli herättänyt viikon kestänyt työskentely Kirkon Ulkomaanavun avustustyöntekijänä Torniossa. Turvapaikanhakijat käyttäytyvät sikamaisesti ja muutenkin usko on mennyt.

Profiilikuva vie kuvahaulla venäläiselle Facebookia vastavaalle sivulle ja taustakuva on suoraan ulkomaalaiselta seksivaatteiden myyntisivulta. Kirkon Ulkomaanavulla on siis melko räväkkä tyttö avustustyöntekijänä Torniossa. Uskokoon ken tahtoo.

Tämä ihmisten huiputus on paisunut uskomattomiin mittoihin. Ja aina löytyy niitä, jotka haluavat uskoa. Tämäkin tarina vetoaa syvästi juuri niihin, jotka ovat kaivanneet jotain tällaista ja näitähän ilmestyy tilaustyönä. Olisihan tämä monen mielestä mahtava juttu, jos se olisi totta. Ja kun se ei ole totta, niin MV tarjoilee sen totena.

----------------



http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1442795484716.html

Maahanmuuttajat pelastivat pikkukunnan: ”Koko perhe, kaikki sisarukset ja muitakin sukulaisia on töissä täällä”
 
Voisiko joku hieman selittää kun en ole juristi.


Pakolaisille annettavat tuet on sellaisia joita ei voi leikata väittävät asiantuntijat loukkaa KV. sopimuksia ja perustuslakia, mutta Suomalaisten tukia voi leikata ja ne ei loukkaa mitään sopimuksia eikä perustuslakia.

Kysymys perustuu vain lehdistä lukemaanin mutta hieman epäilyttää onko nuo tulkitsiat lukeneet lakia liikaa.

Ilmeisesti perustuslain mukaan turvapaikan saaneille täytyy olla yhtäläinen minimitaso sosiaaliturvassa kuin suomalaisille. "Positiivinen syrjintä" on sitten tottakai sallittua. Perustuslakia ei voi muuttaa hetkessä, vaan laittaa muutosehdotuksen hautumaan ja sitten sitä voi muuttaa seuraavien vaalien jälkeen, jos saadaan eduskunnassa 2/3 enemmistö.

Mutta ilmeisesti hylsyn saaneille ei tarvitse periaatteessa maksaa mitään? Mielestäni ei pitäisikään, niin ehkä sitten saadaan palautuksia tehtyä myös Irakiin. Suomi voi olla aika v-mainen paikka talvella ilman rahaa.

Lisäksi uskon, että keinot sopimusten ympäri kyllä löytyy jos halua löytyy heikentää sossuturvaa. Esimerkiksi voidaan maksaa saman verran kuin maksetaan muillekin, mutta periä jollakin verukkeella osa ns. käyttörahoista takaisin jonain "kotouttamismaksuna" tms palveluista jotka on pakko ottaa vastaan. Tottakai tämä kiertää sopimusten/lain henkeä, mutta ei tätäkään lakia suunniteltu nykyinen väenrynnäkkö mielessä. Suomen selviäminen on kv-sopimuksien tiukkaa tulkintaa tärkeämpää ainakin itselleni (samoin ajattelevat myös muut maat, kun katsoo viimeaikaista menoa!). Toisaalta oikeasti hätää ja kuolemanvaaraa pakenevat ovat tyytyväisiä, jos saavat katon pään päälle, turvan ja ruokaa perheelleen. Mielestäni asian hoitaminen tavalla tai toisella ei ole edes eettisesti väärin tästä syystä.
 
Tämä ihmisten huiputus on paisunut uskomattomiin mittoihin. Ja aina löytyy niitä, jotka haluavat uskoa. Tämäkin tarina vetoaa syvästi juuri niihin, jotka ovat kaivanneet jotain tällaista ja näitähän ilmestyy tilaustyönä. Olisihan tämä monen mielestä mahtava juttu, jos se olisi totta. Ja kun se ei ole totta, niin MV tarjoilee sen totena.
Netin feikkisivustoista voisi kirjoittaa vaikka pari kirjastoa täyteen niitä löytyy pilvinpimein ja joka lähtöön ja muutama jää vielä "kaijallekkin"
Jos näitä lähtee ruotimaan ei muuhun sitten jää aikaa.
 
Niin, aika monen profiilikuva veisi kummallisille sivuille!


http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2015/09/21/suvakin-kaantymys/

Suvakin kääntymys

21.9.2015 by Saku Timonen |

Kun nyt aloitin taas kerran roskajulkaisu MV:n ruotimisen, niin laitetaan perään toisen valheen oikaisu.

MV hehkutti suvaitsevaisen Niinan tarinaa. Tämä Niina tilitti Facebookissa ristiriitaisia tuntojaan, jotka hänessä oli herättänyt viikon kestänyt työskentely Kirkon Ulkomaanavun avustustyöntekijänä Torniossa. Turvapaikanhakijat käyttäytyvät sikamaisesti ja muutenkin usko on mennyt.

Profiilikuva vie kuvahaulla venäläiselle Facebookia vastavaalle sivulle ja taustakuva on suoraan ulkomaalaiselta seksivaatteiden myyntisivulta. Kirkon Ulkomaanavulla on siis melko räväkkä tyttö avustustyöntekijänä Torniossa. Uskokoon ken tahtoo.

Tämä ihmisten huiputus on paisunut uskomattomiin mittoihin. Ja aina löytyy niitä, jotka haluavat uskoa. Tämäkin tarina vetoaa syvästi juuri niihin, jotka ovat kaivanneet jotain tällaista ja näitähän ilmestyy tilaustyönä. Olisihan tämä monen mielestä mahtava juttu, jos se olisi totta. Ja kun se ei ole totta, niin MV tarjoilee sen totena.

Tämä asia on jo läpikäyty täällä, havaittiin koko homma melko nopeasti feikiksi. Joku linkkasi sivustotkin josta nämä tissikuvat ym. on kaivettu.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1442795484716.html

Maahanmuuttajat pelastivat pikkukunnan: ”Koko perhe, kaikki sisarukset ja muitakin sukulaisia on töissä täällä”

Närpiön esimerkki on hieno osoitus siitä, että joskus voi hyödyntää lisäkädet mitä mainioimmin. Automaatio ym. eivät poista sitä asiaa että marjat ja tomaatit ym. pitää edelleen poimia käsin.

Isossa kuvassa kuitenkaan pelkille tekeville käsille ei ole kovin suurta tarvetta nähtävissä - myös nimim. Taitolaji ymmärtänee ettei koko Suomi voi alkaa tomaatinviljelymahdiksi, "Närpiöitä" on mahdotonta tehdä joka kunnassa. Osa maahanmuuttajaryhmistä on kovinkin yrittäjähenkistä, mutta esim. somaliyrittäjiä on valitettavan vähän, muutama hassu yritys syntynyt 20 vuodessa.
 
85 % saksalaisista pitää Merkelin pakolaispolitiikkaa epäonnistuneena http://deutsche-wirtschafts-nachric...n-findet-merkels-fluechtlings-politik-falsch/

Mitä tästä pitäisi päätellä? Pelätäänkö vielä Merkeliä joka on jo Saksassa hiljennetty? Joko alkaa Suomen rajat sulkeutumaan? Lähteekö nootti Ruotsiin?
On aivan selvää että kun Saksa vihdoin tuli järkiinsä, antaa tämä vapautta myös Suomelle toimia omien intressiensä mukaisesti. Myös ne jotka ovat tutti suussa arastelleet, voivat rohkaistua.

Merkel käänsi takkinsa. Nyt tärkeintä onkin suojata EU:n ulkorajat. Ho..ho...hooo ! :p Julkaistu tänään.
http://deutsche-wirtschafts-nachric...egie-schutz-der-eu-aussengrenzen-hat-vorrang/

.
 
Ei ole kaukana, että tilanne johtaa vähintäänkin kylmään sotaan jäsenvaltioiden kesken. Tai on se jo oikeastaan johtanutkin.

EU on nyt käännekohdassa. Jokaiselle rationaalisesti ajattelevalle pitäisi olla selvää, että liittovaltiokehitys on tuhoon tuomittu ajatus. Nykyisen kriisin ratkaisukyvystä riippuu, onko EU:lla tulevaisuutta edes kansallisvaltioiden yhteisönä.

Minusta liittovaltius olisi juuri ratkaisu nykytilanteeseen. Nykytilanteessahan suvereenit jäsenvaltiot lappavat paskaa omalta tontilta naapurille, sen minkä kerkiävät,. Vastaavaa ei voisi tapahtua USA:ssa, jossa rajavalvonta on liittovaltion vastuulla. Siellä ei mikään osavaltio voi päättää avata ulkorajaansa ja päästää sieltä pulppuavia Latinalaisesta Amerikasta tulijoita muualle USA:han.
 
Entä miten luulisit peräkamaripersupoikien?

Omasta mielestäni väestörakennetta ei pitäisi kauheasti horjutella mihinkään suuntaan. Pk-seudulla käsittääkseni on nytkin 10% enemmän naisia kuin miehiä. Kaikki merkittävät poikkeamat aiheuttavat erilaisia sosiaalisia ongelmia.

...mutta en olekaan peräkammarista, vaikka olenkin, kiitos muiden puolueiden, muuttunut viime vaalien jälkeen persuksi.
 
Minusta liittovaltius olisi juuri ratkaisu nykytilanteeseen. Nykytilanteessahan suvereenit jäsenvaltiot lappavat paskaa omalta tontilta naapurille, sen minkä kerkiävät,. Vastaavaa ei voisi tapahtua USA:ssa, jossa rajavalvonta on liittovaltion vastuulla. Siellä ei mikään osavaltio voi päättää avata ulkorajaansa ja päästää sieltä pulppuavia Latinalaisesta Amerikasta tulijoita muualle USA:han.

Ei mistään pihtisynnytetystä keinotekoisesta liittovaltiosta ole mihinkään.

Neuvostoliitto lienee paras esimerkki sellaisesta, vaikka sielläkin sentään tehtiin jonkin verran väestön pakkosiirtoa Stalinin toimesta. USA on ollut tehokkaampi sulatusuuni, pelkkiä "mamuja" lähes koko väestö. Lähtökohta siis TÄYSIN eri kuin "Euroopan liittovaltiolla" olisi.
 
Ei mistään pihtisynnytetystä keinotekoisesta liittovaltiosta ole mihinkään.

Neuvostoliitto lienee paras esimerkki sellaisesta, vaikka sielläkin sentään tehtiin jonkin verran väestön pakkosiirtoa Stalinin toimesta. USA on ollut tehokkaampi sulatusuuni, pelkkiä "mamuja" lähes koko väestö. Lähtökohta siis TÄYSIN eri kuin "Euroopan liittovaltiolla" olisi.
NL ei ollut mikään oikea liittovaltio, vaan ennemminkin keskusjohtoinen imperiumi. Osavaltioilla ei ollut sielllä mitään valtaa mihinkään. Kaikki tärkeä päätettiin politbyroossa. Kukaan ei ehdota noita mainitsemiasi väestön pakkosiirtoja Euroopassa. USA on juuri ollut se päämäärä, josta EU ehkä on menossa kohti, jos liittovaltiokehitys jatkuu. Se on demokraattiselta perinteeltään, oikeusvaltioltaan jne. juuri esimerkki EU:lle.

En minäkään kannata liittovaltion nyt pakolla synnyttämistä. Pointtini oli vain se, että tästä kriisistä ei kyllä voi sanoa, että liittovaltioajatus on kuollut, koska liittovaltius olisi tässä nimenomaisessa asiassa se, joka helpottaisi asian ratkaisua, kun se poistaisi jäsenvaltioilta mahdollisuuden kaataa omia ongelmiaan toisten ratkaistavaksi, kuten esim. Ruotsi tekee nyt Haaparannassa. Se, että se ei todennäköisesti EU-kansalaisille muissa asioissa kelpaa, on sitten toinen juttu.
 
Eikös kiintiö ole nyt niiku täynä?


Nyt tuli uusi luku: 12 471 turvapaikanhakijaa Suomeen

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/116804-nyt-tuli-uusi-luku-12-471-turvapaikanhakijaa-suomeen

Suomeen on tämän vuoden aikana tullut 12 471 turvapaikanhakijaa 20. syyskuuta mennessä, kertoo maahanmuuttovirasto Twitterissä.

Viime viikon aikana Suomeen saapui 2812 turvapaikanhakijaa. Eniten turvapaikanhakijoita tuli Irakista, Somaliasta ja Afganistanista.

Sisäministeri Petteri Orpo (kok.) kertoi viime perjantaina tiedotustilaisuudessa, että siihen mennessä turvapaikanhakijoita oli tullut tänä vuonna reilut 11 000, joista valtaosa Irakista.

Viime vuonna Suomeen tuli yhteensä 3600 turvapaikanhakijaa.

#Tilasto: turvapaikanhakijoita 20.9. mennessä 12 471, viime viikon aikana 2 812. Kärkihakijakans. Irak, Somalia, Afganistan. #turvapaikka

— Maahanmuuttovirasto (@Maahanmuuttovir) September 21, 2015
 
Viime viikolta.

Huonosti hoidettu maahanmuuttopolitiikka on turvallisuusuhka
Jaakko Puuperä | 14.09.2015 | Artikkeli http://www.suomensotilas.fi/huonosti-hoidettu-maahanmuuttopolitiikka-on-turvallisuusuhka/

kbackw.jpg

Hallitsematon maahanmuutto kertoo maahanmuuttopolitiikan epäonnistumisesta, tai siitä että maahanmuuttopolitiikkaa ei ole edes olemassa. On vain sanoja joilla ei ole katetta ja vahva pyrkimys olla näkemättä todellisuutta.

Maahanmuutto on turvallisuuskysymys. Se on sitä siksi, koska se on viimekädessä taloudellinen kysymys. Maahanmuuttopolitiikan täydellinen epäonnistuminen on EU:n yhteinen turvallisuusongelma. Se on turvallisuusongelma erityisesti siksi, että vanheneva iltaruskon maanosa tarvitsee lisää työvoimaa ja nuoria tekijöitä. Onnistuneella maahanmuuttopolitiikalla voidaan saada kansantalouteen uusia resursseja – tekeviä tuottavia käsiä. Epäonnistuneella saadaan vain ongelmia.

Ongelma on siis EU:n yhteinen mutta se tulee olemaan vielä suurempi niille jäsenmaille, joiden maahanmuuttopolitiikka on keskimääräistä EU-tasoa epäonnistuneempi. Suomi on yksi näistä maista. Maahanmuuttopolitiikkamme perusvaluvirhe on siinä, että emme tiedä itsekään mitä haluamme, silloin emme myöskään voi saada mitä haluamme. Ja se on aina myös turvallisuusongelma.

Markkinahintaan

Kuvaavaa koko tämän syksyiselle kaaokselle on täällä Suomessa ollut pyrkimys ensin piilotella tosiasioita ja sitten esittää ne julkisuudessa todellisuudelle vieraassa valossa. Tämä jos mikä lisää rasismia ja ennakkoluuloja ja vain mutkistaa muutenkin vaikeaa tilannetta.

Ensi perjantaina ammattiyhdistysliikkeemme osoittaa mieltään lyömällä kapuloita kansantalouden rattaisiin.

Kysymys on pitkälti siitä, että Suomessa ei olla valmiita toimimaan edustuksellisen demokratian pelisääntöjen mukaan vaan vaaleissa hävinnyt vasemmisto yrittää nyt vaikuttaa asioihin korporatiivisin ja ulkoparlamentaarisin keinoin. Tämä tekee myös ulkomaalaispolitiikan kovin haastavaksi. Kun maassa jätetään moni työ tekemättä koska se on liian kallista, ja kun julkinen sektori on paikoin palkkajohtaja, on kovin vaikeaa työllistää maahanmuuttajia tuottavalla ja yhteiskuntaa rikastuttavalla tavalla, olivatpa he sitten työperäisiä ja haluisia tai eivät. Kotouttamisen kannalta nimittäin työ on se paras lääke ja se on myös meidän kaikkien etu. Ilman työtä ei ole elämää.

Maahanmuuttaja ei ole reppana vaan resurssi. Mutta jos ay-liikkeemme pitää kynsin hampain kiinni saavutetuista eduista, on turha kuvitella että maahanmuuttajien enemmistöä saadaan työllistettyä. Siitä seuraa turvallisuusongelma kahdessa mielessä, se rasittaa ylirasittunutta taloudellista kantokykyämme ja passivoi ja syrjäyttää maahan tulleen työttömän työvoiman. Suomalaisten olisikin nyt viimein aika ymmärtää, että EU:n jäsenvaltiona ja osana globaalia taloutta, me emme voi määritellä itse työn hintaa Suomessa vaikka haluaisimme. Suomalaisen työn hinta määritellään Lontoon pörssissä, Wall Streetillä, Shanghaissa, Tokiossa ja Berliinissä, näin on tykkäsit siitä eli et. Jos emme sitä ymmärrä, se on todella paha turvallisuusongelma.

Vaikka vasemmistomme puhuukin juhlavasti ja kauniista kansainvälisestä solidaarisuudesta, on juuri ay-vöki pitänyt huolen siitä, että suomalaiset työmarkkinat eivät ole auenneet kilpailulle. Solidaarisuus koskeekin todellisuudessa vain liiton maksavia jäseniä, ei työttömiä, olivatpa he koti tai ulkomaisia.

Suuri valhe

Viime viikolla Suomeen tuli 1 683 turvapaikanhakijaa, 46 % enemmän kuin edellisellä viikolla. Heistä irakilaisia oli 1348 eli 80 %. Somalit ja afgaanit seuraavat kaukaa perästä, syyrialaisia tuli vain 26 eli vähemmän kuin albaaneja. Miksi suomalaisessa mediassa annetaan ymmärtää että pakolaiset tulevat Syyriasta?

Irakilaisia ei tulekaan kymmenen kertaa enemmän kuin syyrialaisia, kuten arvelimme aikaisemmin koko vuoden tilastojen perusteella. Heitä tulee tällä viikolla 65 kertaa enemmän kuin syyrialaisia. Kuitenkin uutiskuvamme kertovat yhä Syyrian sodan uhreista ja pakolaisperheistä, jotka etsivät vain turvaa Euroopasta. Viime viikko (vko 37) oli 11. peräkkäinen kasvuviikko ja vauhti kiihtyy. Tuleeko tällä viikolla jo 2 440 turvapaikanhakijaa, kun sana pääministerin vieraanvaraisuudesta leviää Lähi-itään asti? Jo nyt Malmössä on haastateltu irakilaisia, jotka ovat lähteneet syyrialaisten paratiisista Saksasta (ei turvallinen maa?) nuivan Tanskan kautta Ruotsiin (ei sekään turvallinen maa?), mutta suuntaavat nimenomaan Suomeen. Toimittajat voisivat kysellä, ovatko he kotoisin “kalifaatin” hallitsemasta Mosulista, Irakin rauhallisemmista osista vai Syyriasta, jonne Saddam Husseinin kannattajat pakenivat 12 vuotta sitten. Ovatko he kurdeja kuten 1980- ja 1990-luvuilla vai sunniarabeja, onko heillä ennestään sukulaisia Suomessa ja kuinka paljon joukossa on palestiinalaisia tai muista maista tulevia arabeja? Viranomaisilla kestää valitettavasti aikansa ennen kuin päästään turvapaikkapuhuttelujen kautta muodostamaan mielikuvaa tulijoiden profiilista.

Ulkomaalaisvirastossa on tiedetty jo aika päiviä sitten kertoa mikä on maahanmuuton kuva ja mitä on odotettavissa. Jostain syystä tieto ei näytä kuitenkaan tavoittaneen ajoissa päättäjiä ja sittenkin kun se heidät tavoitti näyttää sisäministeriö olleen kovin haluton oikaisemaan mediassa annettua kuvaa.

Suomi on ihmemaa

Niinpä Suomessa ei ole osattu odottaa sitä, että jonain päivänä turvapaikanhakijat siirtyvät Ruotsista joukoittain Suomen puolelle – eivätkä ruotsidemokraatit ole edes vielä nousseet valtaan. MikäSuomessa houkuttaa enemmän kuin Ruotsissa?

Kyse on ennen kaikkea irakilaisista, joita tulee Suomeen nyt kuusikymmentäviisi kertaa enemmän kuin syyrialaisia.

Toisin kuin uutiskuvien ja pakolaisia avustavien ihmisten mielissä kangastelevatsyyrialaisperheet, irakilaiset ovat lähes yksinomaan nuoria miehiä. Suurin osa Irakista ei ole sodassa, joten motiivit eivät ole yhtä selkeät kuin syyrialaisilla. Liekö kyse siis enemmän houkuttelevasta Euroopasta kuin kamalista oloista kotona? Niin tai näin, eivätkö nämä nuoret miehet voisi olla hyvää työvoimaa ja siis tervetulleita?

Varmasti näin mutta joko vika on irakilaisissa tulijoissa tai siinä kuinka heitä kohdellaan, koska he eivät näytä työllistyvän kovin hyvin.

Viime perjantaisistaHelsingin Sanomien haastatteluista ilmenee, että Suomeen tulevissa irakilaisissa on jo pitkään Syyriassa oleskelleita, Saddam Husseinin hallinnon kannattajia. Heille on sanottu ilmeisesti jo Irakissa, ettei pidä pysähtyä Ruotsiin vaan jatkaa Suomeen asti. Ihmissalakuljettajilla on joko pelko siitä, että Ruotsi palauttaisi irakilaisia Suomea tehokkaammin tai jokin muu syy muodostaa Suomeen itselleen uskolliset ja velkojaan maksavat irakilaisyhteisönsä.

Juuri irakilaisten työttömyys on Suomessa suurinta (yli 50 %), eikäole syitä olettaa että uudet irakilaiset maahanmuuttajat työllistyisivät aiempia paremmin, ainakaan jos sosiaali- ja työllisyyspolitiikkamme ei muutu ja jos työn hinta Suomessa ei laske – niin ja se muuten ei ole pienipalkkaisen taskusta pois koska se laskee myös hintoja ja käynnistää taloudellisesti myönteisen syklin.

Muita huonosti työllistyneitä kansallisuuksia ovat olleet afgaanit ja somalit – ja nämä kaksi kansallisuutta ovat nytkin turvapaikanhakutilastoissa irakilaisten jälkeen suurimpia. Ilmeisesti Suomen vetovoimatekijänä heidän parissaan eivät ole ainakaan toimivat työmarkkinat.

Irak, Afganistan ja Somalia ovat pitkittyneiden (viimeistään 1980-luvulla alkaneiden) konfliktien vuoksi niitä maita, joihin laittomia maahanmuuttajia (rikollisiakin) on vaikeinta palauttaa, koska Korkein Hallinto-Oikeus pitää maita yleisesti turvattomina, vaikkei näin edes välttämättä kaikin osin ole.

Ruotsin hyvää

Ruotsi aloitti jo 1960-luvun alussa suurimittaisen suomalaisen, turkkilaisen ja muun vierastyövoiman värväämisen. Myös turvapaikanhakijamäärät ovat olleet yli puoli vuosisataa huomattavasti suuremmat Ruotsissa kuin Suomessa. Niinpä Ruotsilla on jo monipuolista vakiintunutta ulkomaalaisväestöä, josta suuri osa – huolimatta myös isoista ongelmista – on ehtinyt sopeutua, saada maan kansalaisuuden ja syntyäkin Ruotsissa. Suomessa ulkomaalaisten – tai äidinkieleltään vieraskielisten – määrä ylitti vasta hiljattain 200 000:n rajan ja kasvoi vuodessa 6 %. Tänä vuonna turvapaikanhakijoita ennustetaan – maltillisesti arvioiden – tulevan 30 000, ensi vuonna jopa 50 000, ja ennusteet saattavat hyvinkin ylittyä. Ajan kanssa vieraskielinen väestö keskittyy yleensä pääkaupunkiseudulle. Helsingissä asuu yli neljännes maamme vieraskielisistä ja pääkaupunkiseudulla lähes puolet… siis niistä jotka ovat kirjoissa ja kansissa. 13 % helsinkiläisistä on maahanmuuttajataustaisia. Enemmistö heistä on toistaiseksi EU-alueelta. Pääkaupunkiseudun maahanmuuttajista 30 % on ollut tähän asti johtavissa tehtävissä tai asiantuntijoina työskenteleviä henkilöitä. Tilastossa ei tosin näy ihan kaikkia kaduilla autoissaan asuvia, kuten monia bulgarialaisia ja romanialaisia…

Tilanne on muuttumassa. Pelkästään Tornionjoen yli tulee päivittäin 300 turvapaikanhakijaa. Suomen ulkomaalaisväestö kasvaa siis parhaillaan50 %:n vuosivauhtia. Niinpä Suomi tulee kokemaan dramaattisempia muutoksia kuin Ruotsi, Saksa tai muut kokeneemmat maahanmuuttomaat.

Muutaman vuoden päästä Suomi saattaa olla niitä harvoja Euroopan maita, joissa suurin osa vierasperäisestä väestöstä on tuoreeltaan tullutta. Tämä heijastunee kielteisesti myös sopeutumisvaikeuksiin ja valtaväestön asenteisiin.

Suomen ulkomaalaispolitiikka – jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua – on suhtautunut Ruotsiin verrattuna nuivasti työperäiseen siirtolaisuuteen, mutta myöntänyt turvapaikanhakijoille samanlaisen käsittelyn ja etuudet.

Viime vuosina Suomeen on muuttanut 32 000 ulkomaalaista vuosittain, heistä tuhatkunta kiintiöpakolaisina ja pari tuhatta oleskeluluvan saaneina tai muuten vain (kielteisistäkin turvapaikkapäätöksistä piittaamatta) Suomeen jättäytyneinä turvapaikanhakijoina. Työn tai avioliiton perässä muuttaneita on kuitenkin ollut kymmenen kertaa enemmän kuin aluksi sosiaaliturvan varaan jääviä maahanmuuttajia. Tämä suhdeluku tulee muuttumaan: jos ensi vuonna maahan tulevista turvapaikanhakijoista yhtä moni jää tänne kuin aiemminkin, kokonaismaahanmuutosta puolet perustuu humanitaarisiin syihin ja vain puolet enää työvoiman tai puolisojen tarpeeseen. Samalla ulkomaalaisista yhä suurempi osa tulee olemaan nuoria miehiä, ellei perheenyhdistämisestä eli vaimojen ja morsiamien maahantuonnista tehdä nopeampaa.

Elättejä vai elättäjiä?

Nykyinen turvapaikkaryntäys sisältää siis useita riskejä. Ulkomaalaispolitiikka kärsi pitkään hyväuskoisuudesta, ammattiyhdistysliikkeen vastustuksesta ja laiminlyönneistä, joiden seurauksena Suomi on täysin on valmistautumaton tilanteeseen. Vaikka kirimmekin umpeen Ruotsin etumatkaa, kokemusmaailmamme on jäänyt jälkeen.

Maahanmuutto saattaa tervehdyttää väestörakennetta kokonaisuudessaan, mutta vinouttaa vakavasti ulkomaalaisväestön omaa jakaumaa: vastikään tulleet, kielitaidottomat, Saddamin ja Assadin arabisosialismia lämmöllä muistelevat, irakilaiset, turvapaikkaprosessissa olevat, vastaanottokeskuksissa asuvat nuoret miehet ovat Ruotsissa ja kaikkialla muualla maailmassa pieni vähemmistö, mutta Suomessa he tulevat hallitsemaan mielikuviamme maahanmuuttajista yleensä. Kuinka se tulee vaikuttamaan asenneilmastoon Suomessa? Kuinka kauan media ja viranomaiset pyrkivät peittelemään tätä tosiasiaa?

Mitä on tehtävissä? Turvapaikanhakijoiden tuloa Suomeen on vaikea estää, mutta entä sitten jos Ruotsi äkillisesti heikentää heidän oikeuksiaan? Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneista ja varsinkin rikollisista olisi päästävä eroon tehokkaasti, mutta ulkomaanedustustojaan ja kehitysyhteistyöprojektejaan supistaneella Suomella, joka pelkää astua Venäjän ja sen suojattien varpaille,tuskin on siihen niinkään hyviä resursseja kuin Ruotsilla ja suuremmilla mailla.

Ellei humanitaarisin perustein tai verukkein maahan muuttavien määrää voida ratkaisevasti hillitä ja maasta poistamisia tehostaa, maahanmuuton laadun säilyttämiseksi pitäisi radikaalisti avata Suomea ulkomaisille työnhakijoille japerheenjäsenille. Jos halutaan, että Suomessa olisi vastaisuudessa kymmenen kertaa enemmän työtä tekeviä kuin toimeentulotuella eläviä ulkomaalaisia, Suomeen tarvittaisiin vajaan 30 000 vuotuisen työperäisen maahanmuuttajan sijasta 300 000 työtä tekevää ulkomaalaista vuodessa. Luku on häkellyttävän suuri, mutta se osoittaa, kuinka merkittävän laadullisen haasteen nykyinen turvapaikanhakuryntäys on aiheuttanut ulkomaalaisväestön sisäiselle huoltosuhteelle ja kantokyvylle. Tilanne heittää myös haasteen koko suomalaiselle sosiaalipolitiikalle ja työvoimapolitiikalle. Elämme markkinataloudessa, kun työn tarjonta kasvaa on sen hinnan laskettava. Muuten työlle ei ole kysyntää eikä maksajia. Haluammeko siis elättejä vai elättäjiä?

Aikapommi

Suomalaiseen yhteiskuntaan virittyvä ulkomaalaispoliittinen aikapommi ei johdu niinkään määristä kuin laadusta – ja siitä, kuinka välinpitämättömästi aiempina vuosina on suhtauduttu ulkomaalaisväestömme kasvattamiseen kansainväliselle tasolle.

Kuvittelimme liian kauan, että Ruotsin kyljessä voisi säilyä tyhjiö, johon Ruotsista ei läiky ulkomaalaisia vaikka Ruotsi täyttyisi ääriään myöten. Unohdimme myös, ettei välttämättä olisi viisasta odottaa Ruotsin ylijäämän spontaania tai muualta ohjattua siirtymistä Suomeen, vaan olisi kannattanut omilla ehdoillamme tyydyttää työvoiman tarvetta. Riittävän suuri ja pitkään maassa asunut ulkomaalaisväestö olisi ollut hyvä pohja kotouttamiselle, taannut yhteiskunnalle kokemusta ja kielitaitoa (tulkkejakin) sekä luonut tietynlaisen immuniteetin lieveilmiöitä vastaan. Nykyisellään olemme kuitenkin yhtä alttiita järjestäytyneelle suojelurahan keruulle, huumekaupalle, vakoilulle ja terrorismille kuin eristyksissä elänyt rokottamaton yhteisö on kulkutaudeille. Mutta näin on korporatiivinen, devalvoitavan markan muistoissa yhä rämpivä Suomi asian halunnut olevan, ja nyt tulee maksun paikka. Ja se on iso turvallisuusongelma. Pommi on viritetty.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Suomen alkaa olla jo vaikea paeta loukusta, johon olemme jääneet edellisten hallitusten saamattomuuden vuoksi. Eikä nykyhallituskaan loista innovaatioillaan. Pääministeri luovuttaa asuntonsa pakolaisten käyttöön – ja ellei hän saa erityiskohtelua, taloon majoitetaan hänen toivomiensa syyrialaisperheiden sijasta parikymmentä irakilaisnuorta – ja EU painostaa Suomea ottamaan vastaan Välimeren ylittäneitä, mutta samalla suomen syyrialaisten sukulaisia kehotetaan varaamaan Ankaran suurlähetystöstä aika perheenyhdistämishaastatteluun joskus vuonna 2016.

Sen sijaan että olisimme Saksan tavoin myöntäneet nopeasti kutsuviisumeja syyrialaisille, joilla olisi Suomessa sukulaisia tarjoamassa majoituksen, muonituksen ja kotouttamisen maan tavoille, olemme jättäneet heidät Syyriaan tai naapurimaihin odottelemaan ja katsomaan kuinka ihmissalakuljettajat toimittavat pakolaisia turvaan jonojen ohitse. Ei ihmekään, jos tällaisesta typeryydestä rangaistaan.

Suomi saa syyttää omia poliitikkojaan, sokeaa mediaansa ja vaitonaisia virkamiehiään aikapommin virittämisestä. Tämä kriisi ei ole maahanmuuttajien vika. Tämä on meidän omaa tyhmyyttämme. Eihän se ole tyhmä joka tulee hakemaan ja pyytää, vaan se joka maksaa ja antaa kyselemättä. Suomineito ei tunnu olevan kovin tarkka tavarastaan.

Placebot

Julkisuudessa puhutaan vain epätoivoisista lääkkeistä oireisiin. Mitään aikomustakaan ei näytä olevan kohdata tosiasiat ja ryhtyä töihin ongelmien syiden ratkaisemiseksi. Jauhetaan palautussopimuksista eräiden maiden kanssa, joita yritetään yhä saada aikaan – valitettavasti näitä on neuvoteltu ainakin jo kuusi vuotta – tuloksetta.

Muista keinoista on puhuttu turvallisten maiden listasta, joka sekin olisi pitänyt hyväksyä jo vuosia sitten (yrityksiä oli jo 1990-luvulla, mutta eivät menestyneet koska oli poliittisia ongelmia eräiden maiden sisällyttämisessä niihin) sekä myönteisen päätöksen saaneiden sosiaalitukien leikkaamisesta.

Ongelmana eivät kuitenkaan ole aidosti myönteiset, vaan sellaiset, joissa oikeasti ei nähdä Geneven pakolaissopimuksen edellyttämää vainoa, mutta ei syystä tai toisesta saada hakijaa poistettua maasta. Nämä pitäisi mieltää kielteisiksi, mutta todellisuudessa on ollut paineita maksimoida “myönteisten” tilastoja.

Ennen kaikkea olisi kuitenkin muistettava, että hallitusohjelmassa tyrmättiin esitys työlupien myöntämisen helpottamiseksi.

Viisumikäytäntö olisi sekin Suomen omassa päätösvallassa ja perheenyhdistämisissä (silloin kun työssä käyvä haluaisi omalla kustannuksellaan kutsua ja elättää vaimon, lapsia tai vaikka mummon) ongelmana on lähinnä se, että Suomen sosiaaliturvalainsäädäntö vaatii turhan korkeita tuloja.

Pitäisi olla mahdollista sitoutua siihen, ettei sukulainen hae sosiaaliturvaa eikä syyllisty rikoksiin, esimerkiksi ottamalla takuuseen paluulipun hinta ja maksamalla yksityiset vakuutukset.

Työn perässä

Niin paradoksaaliselta kuin se äkkiseltään tuntuukin, tässä vaiheessa kun maito on jo maassa, paras ratkaisu olisi rientää tapahtumien edelle ja ottaa maahanmuuton valtaosa uudelleen hallintaan lisäämällä työperäistä siirtolaisuutta. Se vaatii kuitenkin kovia otteita, tinkimättömyyttä maahanmuuton laillisuuden ja kaikkinaisen isäntämaan suvereniteetin vaatimuksissa. Muuten me olemme pian maailman ainoa maa, jossa ei kehdata palkata ulkomaista työvoimaa, vaan valtaosalle ulkomaalaisista markkinoidaan ilmaisia kotouttamispalveluja oikeus- ja sosiaaliturvineen.

Jatkamalla nykymallilla saamme Suomeen maahanmuuttajavirrasta sen toimettomuuteen totutetun väestönosan ja Suomen vetovoima vahvistuu meille vaarallisella ja kielteisellä tavalla. Tällainen kehitys, johon lepsu ulkomaalaispolitiikka, kotimaisen työvoiman suojaaminen ulkomaiselta kilpailulta ja hurskasteleva humanismi on johtanut, ei palvele sen enempää Suomessa jo olevien ulkomaalaisten kuin tänne pyrkivien ahkerien ja rehellisten ulkomaalaisten intressejä. Varsinkaan tästä eivät hyödy suomalaiset, etniseen taustaansa katsomatta.

Jo nyt tiedetään, että maailman pakolaisleireiltä yritteliäimmät ja kyvykkäimmät pyrkivät anglosaksisiin maihin, päästäkseen nopeasti töihin, kun taas pohjoismaita kehutaan niiden työttömyyskorvauksista ja muista etuuksista. Usein esimerkiksi aasialaiset maahanmuuttajat vaihtavat hyvin nopeasti maata jos töitä ei löydy, he kun ovat useimmiten työn perässä. Toisin on monien Afrikasta ja Lähi-idästä tulevien suhteen, todistavat tilastot, ilman sen suurempaa rasismia.

Sitä saa mitä tilaa

Ruotsin ja Sveitsin kaltaisilla, Suomea vain hieman suuremmilla ja vauraammilla mailla on olennaisesti paremmat edellytykset selvitä maahanmuuton äkillisestä lisääntymisestä. Ne nimittäin harjoittivat jo 1960-luvulla Gastarbeiterien värväämistä. Kun syksyn 1973 öljykriisi hillitsi työperäistä siirtolaisuutta Välimeren maista Eurooppaan, samat ihmiset muuttuivat turvapaikanhakijoiksi.

Tänäkin päivänä monet turvapaikanhakijat vaihtuisivat ulkomaiseksi työvoimaksi niin pian kuin työlupia alettaisiin myöntää ilman hidasta, kallista ja turhaan valehteluun tai matkustusasiakirjojen hävittämiseen kannustavaa turvapaikanhakua. Pakolaisjuristit kuitenkin rakastavat heitä elättävää turvapaikkaprosessia ja ovat liittäneet siihen monia yhä oudompia legaalisia fiktioita, joiden vuoksi kielteisenkään päätöksen saanutta turvapaikanhakijaa ei voida yksinkertaisesti palauttaa kotimaahansa eikä rangaista laittomasta rajanylityksestä.

Tällaisia estoja ei ole siirtolaisten kohtelussa. Se on aika erikoista, ihmiset jotka haluaisivat Suomeen töihin, maksamaan veroja ja rakentamaan tätä maata, joutuvat tiukempaan seulaan kuin työtä välttelevät. Toisaalta, niinhän se tuntuu olevan meidän kotoperäistenkin kohdalla…

Kieltolaki

Kun alkoholin kieltolaki ei raitistanut kansaa, vaan päinvastoin rikastutti salakuljettajia ja murensi yleistä lainkunnioitusta, siitä luovuttiin Suomessa ja eräissä muissakin maissa. Vaihtoehdoksi tuli hallittu tarjoilu ja myynti. Jotain vastaavaa olisi tehtävä ulkomaalaispolitiikassa: työn tai perheen perässä muuttaville ulkomaalaisille pitäisi avata laillisia, hallittuja lupakäytäntöjä.

Sen jälkeen voitaisiin taas tehokkaammin hillitä salakuljetusta ja muita lieveilmiöitä. Niin, maahanmuutto voisi olla resurssi…

Mutta. Suomessapa siirtolaisuuden vapauttamista vastusti jo 1970-luvulla sinnikkäimmin vasemmistolainen ammattiyhdistysliike, joka pelkäsi kilpailua työmarkkinoilla eli vähempään tyytyväisen halpatyövoiman tuontia. Vasemmistolaisilla toimittajilla oli tapanaan arvostella mm. Sveitsiä siirtotyöläisten riistosta. Kun Suomi päätti ottaa Vietnamin venepakolaisia, heitä otettiin hyvin vähän, mieluiten työkyvyttömiä invalideja. Silloin sanottiin, että Suomi osallistuu pakolaiskriisien hoitoon laadulla määrän sijasta. Hienoista asunnoista ja sosiaaliturvasta tehtiin hyveitä, joilla korvattiin se että Suomi otti hyvin vähän pakolaisia. Näin luotiin maine, joka on kantanut näihin päiviin asti. Samalla saatiin pakolaisista ja heidän jälkeläisistään yksi Suomen ahkerimmista väestöryhmistä rakentamaan Suomea. Vietnamilaistaustaisilla kun taitaa useammin olla kaksi työtä kuin ei työtä ollenkaan.

Kahdenlaista kulkijaa

Vasta 1990-luvulla alettiin tajuta, että ulkomaalaisille suunnattujen palvelujen laatu ei välttämättä kohenna ulkomaalaisten laatua, vaan päinvastoin houkuttelee maahan vääränlaisia ihmisiä. Euroopan maat alkoivat kilvan kiristää käytäntöjään – pohjoismaista suuntaa näytti Tanska, jonka onnistuikin saada turvapaikanhakijat suuntautumaan kohti Ruotsia ja Norjaa. Turvapaikanhakijat oppivat “shoppailemaan”.

Vaikka kaikki Euroopan maat tarjoavat pakolaisten kaipaamaa rauhaa, turvaa vainolta ja lähtömaihin verrattuna paratiisilliset olosuhteet uuden elämän aloittamiseen, Turkista pyritään Kreikkaan, Kreikasta Makedoniaan, Makedoniasta Serbian kautta Unkariin, Unkarista Itävallan kautta Saksaan, Saksasta Tanskan kautta Ruotsiin ja jopa Ruotsista Suomeen – motiivina ei voi enää olla sodan tai vainon pakeneminen.

Viimeistään Itämerellä pitäisi jo saada puhua “elintasosurffailusta” leimautumatta epäinhimilliseksi. Voidaan myös sanoa, että nuori mies joka on raivannut tiensä läpi Euroopan Tornioon asti on aika aikaansaava. Eikös heidät pitäisi päästää työmarkkinoille kilpailemaan saavutuista eduista nillittävien, työpaikoiltaan ulosmarssivien, työtä vieroksuvien pullamössöpoikien kanssa? Sehän olisi sitä työvoiman vapaata kilpailua EU-alueella kun maahanmuuttajat on kerran EU-alueelle otettu.

Maa jos ei tarvitse työskennellä

Suomella on ilmeisesti sitkeä maine maana, joka ei passita siirtolaisia töihin, vaan tarjoaa heille passivoivaa sosiaaliturvaa. Toisaalta niinhän teeme tasa-arvoisesti omillemmekin.

Suomessa ei tarvitse tehdä töitä jos ei haluta. Suomi ei kiinnostakaan sotaa pakenevia syyrialaisperheitä, jotka jäävät Ruotsiin vaikka keväästä 2011 alkaen kaikki syyrialaiset turvapaikanhakijat ovat saaneet jäädä Suomeen aivan kuten Ruotsiinkin.

Sen sijaan Suomeen tulee kymmenen kertaa enemmän irakilaisia, pääasiallisesti nuoria miehiä, kuin syyrialaisia. Kun suomalaiset rientävät antamaan apua syyrialaisille, mielessään uutiskuvat rantaan ajautuneesta lapsen ruumiista, he päätyvätkin auttamaan eri ihmisiä.

Onko sillä väliä? Se nähdään ehkä vasta muutaman vuoden päästä kun auttamisesta tuleva hyvä omatunto antaa sijaa uutisille nuorten miesten sopeutumisvaikeuksista. Kuten edellä totesin, irakilaiset ovat olleet pitkään Suomessa vaikeimmin työllistynyt kansallisuus. Siihen miksi näin on, en ota kantaa, kun en tiedä.

Diktatuurien lapset

Ne irakilaiset, joihin pääministeri kertoi aikoinaan tutustuneensa, olivat luultavimmin kurdeja tai mahdollisesti shiia-arabeja, joita Saddam Husseinin hirmuhallinto vainosi. Nykyiset tulijat vaikuttaisivat lehtihaastattelujen perusteella enimmäkseen Saddamin kannattajilta tai näiden lapsilta, joiden perheet pakenivat vuosina 2003-2011 Syyriaan, Assadin hirmuhallinnon suojiin. Joukossa on sunniarabien ohella kristittyjä, ehkä palestiinalaisiakin, jotka ovat menettäneet aiemman suhteellisen suosituimmuusasemansa Saddamin ja Assadin arabisosialististen Baath-puolueiden alaisuudessa. He ovat Venäjän ystäviä ja kokevat länsimaiden vaatimukset vapaudesta, demokratiasta ja ihmisoikeuksista henkilökohtaisten ongelmiensa aiheuttajiksi. Moni aatteellinen ja asenteellinen taipumus yhdistää heitä sekä äärioikeistoon että äärivasemmistoon. Vaikka Baath-puolueiden tiedustelupalvelut yhdistivät voimansa ISIS-terroristijärjestön luomiseksi, maahanmuuttajat tuskin ovat ISISin asiamiehiä.

Antisemitistiset salaliittoteoriat ja putinistinen johtajapalvonta saanevat kuitenkin laajaa kannatusta viimeistään Eurooppaan päässeiden turvapaikanhakijoiden isiltä, veljiltä ja serkuilta, jotka aikanaan tulevat perästä. Tällaisessa tilanteessa olisi toivottavaa, että suomalaisviranomaiset osaisivat hyödyntää Suomeen aiemmin tulleiden asiantuntemusta maanmiestensä poliittisten taipumusten ja työllistymishaasteiden arvioimisessa. Olisi korkea aika saada esimerkiksi luotettavia kurdeja Isänmaan palvelukseen, poliisiin ja maahanmuuttovirastoon, kuntien sosiaalipalveluihin ja median kommentaattoreiksi. Suomi tarvitsee nytkipeästi päteviä tulkkeja ja tiedustelijoita. Ei olisi pahitteeksi, vaikka UM avaisi ulkomaanedustustojaan ja sijoittaisi niihin turvallisuusriskejä uhmaavia asiantuntijoita. Ilmaista se ei ole, mutta vääristä säästöistä on jo kertynyt kallis lasku.

Ennen kaikkea pitäisi hankkiutua kiireesti eroon siitä maineesta, joka saa poliittiset ääriryhmät tai ne vähiten muusta kuin harmaasta tai hämärästä työstä kiinnostuneet ulkomaalaiset kiinnostumaan Suomesta enemmän kuin Ruotsista. Valitettavasti kaikki hyvää tarkoittava humanismi välittää väärää mielikuvaa. Suomen ei pitäisi enää 1970-luvun tapaan mainostaa sitä, kuinka tänne huolitaan vaikeimmin vammaiset ja parantumattomia tauteja potevat kiintiöpakolaiset odottamaan maksansiirtoja, kuinka turvapaikanhakija saa odotella pitkään päätöstä ja valittaa kielteisestä päätöksestä, kuinka ketään väkivaltarikollistakaan ei palauteta maahan jossa hän voisi menehtyä tienvarsipommiin, kuinka työtä vieroksuva voi elellä toimeentulotuella jne…

Ryhtiliike

Mitä äreämmän maineen Suomi onnistuisi saamaan tällaisissa asioissa, sitä helpompi olisi nuhteettomien työtätekevien ulkomaalaisten oleskella maassa. On parempi, jos valtaväestö luottaa viranomaisiin ja rajoihin, säälien ulkomaalaisparkoja, kuin että valtaväestö alkaa epäillä kaikkien ulkomaalaisten olevan samanlaisia hyväntekeväisyyden kohteita, joita rajat eivät pidättele eivätkä viranomaiset uskalla kovistella.

Nykytilanteessa olisi kysyntää uudelle Eila Kännölle, joka kätki lämpimän sydämensä kovan kuoren ja humanistien panettelusta muodostuneen ankaran imagon alle.

Ongelma ei ole maahanmuuttajissa – heidän inhimillisessä pyrkimyksessään maksimoida hyvinvointinsa, heidän uskonnossaan tai kulttuurissaan – vaan suomalaisissa itsessään, meidän kyvyttömyydessämme ilmaista selkeästi millaisia ulkomaalaisia haluamme tekemään töitä ja rahoittamaan yhteisen asuinmaamme kehittämistä. Pelkkä maahanmuuton torjunta tai määrällinen minimointi ei riitä, vaan pitää myös osoittaa vieraanvaraisuutta sellaista maahanmuuttoa kohtaan, joka vastaa arvojamme ja tarpeitamme. Frederikin kiitokset keikkabussinsa tulipalon sammuttaneelle vierasperäiselle bussikuskille olivat paikallaan.

Jos emme jää odottelemaan, sitä että Suomi “löydetään”, vaan lähdemme aloitteellisesti valikoimaan maahanmuuttajia, voimme vaikuttaa kokonaismaahanmuuton laatuun. Voimme valita haluamaamme ainesta ja ammattitaitoja. Voimme perustaa lähtömaihin ja pakolaisleireillekin Suomi-instituutteja, jotka järjestäisivät veronmaksajillemme edullista kieli- ja kotouttamiskoulutusta jo ennen kuin valitsemme hyvät oppilaat perheineen Suomeen. Voimme vaatia, että perheet pitävät jäsenensä kurissa.

Emme enää voi – eikä välttämättä olisi ihanteellisintakaan – estää maahanmuuton määrällistä kasvua Ruotsin ja Sveitsin tasolle, mutta voisimme yrittää edes tasapainottaa sitä laadullisesti. Sveitsissä on ollut puoli vuosisataa joka kuudes asukas ja joka neljäs työtä tekevä ulkomaalainen, mutta ongelmilta on vältytty koska kotouttamiseen on ollut aikaa ja turvapaikanhakijoiden sijasta on suosittutyönhakijoita.

Kun portugalilaiset, espanjalaiset, kreikkalaiset ja turkkilaiset tulivat Sveitsiin ja Ruotsiin, heidän lähtömaansa olivat diktatuureja ja/tai epävakaita. Niiden kansalaisilla saattoi hyvinkin olla poliittisia ongelmia, mutta turvapaikkaperusteiden keksimisen sijasta heitä kannustettiin etsimään töitä ja asunto sekä huolehtimaan itse sukulaisistaan. Myöhemmin tuli entisen Jugoslavian kansallisuuksia, albaaneja, iranilaisia, intialaisia, kiinalaisia ja tamileja. Suomessakin intialaiset ja kiinalaiset kuuluvat nykyisin suurimpiin kansallisuuksiin, vaikka he eivät yleensä tule turvapaikanhakijoina, venäläisistä puhumattakaan. Vainon ja konfliktien uhreja voidaan auttaa, vaikka motiiviksi ilmoitettaisiin humanismin sijasta kansallinen itsekkyys.

Paluu juurille

Ulkomaalaispolitiikastamme olisi kitkettävä puolen vuosisadan aikana kertynyttä rikkakasvustoa ja olisi palattava juurille. Suomi otti vastaan 1921 tuhansia Kronstadtin pakolaisia, 1922 toistakymmentätuhatta Itä-Karjalan heimopakolaista ja 1943-1944 kymmeniä tuhansia inkeriläisiä sekä virolaisia venepakolaisia. Suomi on kotouttanut 150 vuoden kuluessa menestyksellisesti islaminuskoisia tataareja. Kulttuuriimme kuuluvat Sinebrychoffin olut, Pauligin kahvi, Fazerin suklaa, Paciuksen ja Gosczinskyn sävelmät, Rungin ja Klimenkon laulut, Vaalan ja Tulion näytelmät, itäkarjalaisen pakolaispojan Tiilikaisen “sinivalkoiset” urheiluselostukset, Finlaysonin lakanat, italialaiset posetiivarit ja Halvan kreikkalaiset makeistehtailijat…

Suomi oli toiseen maailmansotaan saakka Ruotsia kansainvälisempi. Maahanmuutto ei ole sinänsä uusi ilmiö, mutta se ehdittiin “suomettumisen” kaudella unohtaa ulkopoliittisesti vaarallisena. Loikkareitahan tänne ei haluttu.

Nyt olisi uudelleen löydettävä omat ulko-, sisä-, talous- ja sosiaalipoliittiset intressimme, joiden avulla kansainvälinen liikkuvuus saataisiin kanavoitua järkevällä ja kestävällä tavalla.

Uhkaava hysteria olisi hillittävä ottamalla maahanmuutto tarmokkaasti hallintaan, eikä väistämällä vastuuta kiistämällä uhkakuvat tai sysäämällä vastuu EU:lle, YK:lle saati tuomioistuimille.

Ja syyllinen tähän sotkuun ei ole se rekisteröimätön salaa Suomeen tullut maahanmuuttaja joka etsii parempaa elämää ja kysyy maantieposkessa eksyneenä missä on vastaanottokeskus.

Sitä paitsi nyt ei kaivata syyllisiä, vaan ratkaisuja.

Ps.

Tätä kirjoittaessani toimistollamme häärää kaksi ahkeraa siivoojaa. Molemmat ulkomaalaisia. He niin kuin minäkin ovat töissä myös ensi perjantaina ja viikonloppuisin ilman lisiä. Ihan markkinahintaan.
 
Kertokaa minulle MITEN H*LVETISSÄ poliitikot oikein onnistuivat ryssimään tämän Suomen ja Irakin välisen palautussopimuksen solmimisen ja aikaansaamisen ?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1442621234020.html


"– Pääsääntöisesti palautukset Irakiin eivät ole onnistuneet, sanoo sisäministeriön maahanmuutto-osaston johtaja Jorma Vuorio.

Ruotsi taas voi palauttaa kielteisen päätöksen saaneen hakijan Irakiin, sillä toisin kuin Suomella sillä on palautussopimus Irakin kanssa. Vapaaehtoisesti palaavat Irak ottaa vastaan Suomestakin.

Silloinen maahanmuuttoministeri Astrid Thors (r) lupasi Suomen ja Irakin solmivan palautussopimuksen jo vuonna 2009.

– Sopimuksestamme tulee sisällöllisesti Ruotsin käytäntöä vastaava. Sopu on valmis syksyn aikana, kuitenkin viimeistään vuoden loppuun mennessä, Thors sanoi Kalevalle elokuussa 2009."



Ja tuon IS:n jutun lopussa annettu virkamiehen nahjusmainen selitys "no kun tuli vaalit väliin ja..." :mad:
Niin, minusta toimittaja tuossa on se nahjus. Tai siis ei vain Iltiksen, vaan koko median. Siis nuo jutut liittyvät vuoteen 2009. Siitä on nyt 6 vuotta. Ennen kaikkea kysymys pitäisi esittää edellisen hallituksen vastaavalle ministerille (tai siis olisi pitänyt esittää jo 5 vuotta sitten) ja sitten nykyisen hallituksen ministerille. Minun edelleenkin mahdotonta käsittää, että joko poliitikko tai sitten virkamiehet ovat sellaisia nahjuksia, etteivät tuota palautussopimusta pysty junailemaan, jos se on onnistunut ruotsalaisiltakin. Heillä varmaan on sopimuspohja Word-dokumenttina. Siitä sanat Sverige muotoon Finland ja sitten google-kääntäjään. Sitten ministerille matkaliput Bagdadiin ja siellä sitten se läpyskä allekirjoitusta varten paikalliselle ministerille. Jos hän on suostunut Ruotsin kanssa vastaavaan sopimukseen, niin hänellä ei pitäisi olla mitään vastaan sitä, että samanlainen tehdään Suomen kanssa.

Nyt siis toimittajat asiaa kaivamaan. Mikä tuossa palautussopimusten tekemisessä mättää, kun se maallikosta tuntuu niin yksinkertaiselta asialta?
 
12 471 x "40e / vrk" = 182 076 600e vuositasolla
vs.
12471 x 200e (vankilavrk täydellä ylläpidolla) = 910 383 000e vuositasolla

ennustettu rikkausmäärä
30 000 x 200e = 2 190 000 000e vuositasolla

Pick your number ...
 
USA on juuri ollut se päämäärä, josta EU ehkä on menossa kohti, jos liittovaltiokehitys jatkuu. Se on demokraattiselta perinteeltään, oikeusvaltioltaan jne. juuri esimerkki EU:lle.

En usko että tuo on mitenkään mahdollista. USA:n lähtökohtana oli kuitenkin että porukkaa siirtyi sinne "neitseelliseen" maahan, mitä nyt inkkareita vähän hävitettiin tieltä pois taudeilla ja hieman tuliaseillakin.

Euroopan maista ei mitenkään saa yhtä "sulavaa" kokonaisuutta jonkinlaisella yhtenäisellä 'kansallistunteella' tai vastaavalla (kuten jenkeissä sekä osavaltiota että liittovaltiota kohtaan). Mutta tämä on toki minun mielipiteeni eikä mikään kultanauloilla peruskallioon hakattu fakta, kuten eräs Kekkosen näköinen niin sattuvasti tokaisi.
 
Minusta tuntuu, että joku tai jotkut eivät ole sitä HALUNNEET tehdä. Ei mikään salaliittoteoria, vaan perstuntuman arvaus.
Niin, jos tästä on kyse, niin asia pitää saada kakistettua poliitikoilta ulos. Jostain pitäisi kaivaa joku viimeisen 5:n vuoden aikana eläkelöitynyt virkamies, jolla ei olisi enää penniäkään kiinni touhussa. Hän voisi valottaa sitä, mitä kulissien takana viime hallituskaudella tapahtui. Oliko ministerillä oikeasti pyrkimys tehdä sopimus, vai oliko virkamiehille annettu käsky haudata koko aloite johonkin mappi-Ö:hön? Jos edellinen, niin sitten toimittajien pitäisi selvittää, mistä johtui virkamieskunnan saamattomuus sen suhteen, ettei sopimusta saatu aikaiseksi. Jos jälkimmäinen, niin kyseisen poliitikon niskaan pitäisi alkaa lappamaan paskaa oikein kunnolla ennen kuin hän tulee julkisuuteen ja antaa meriselityksen tapahtuneeseen.
 
Euroopan maista ei mitenkään saa yhtä "sulavaa" kokonaisuutta jonkinlaisella yhtenäisellä 'kansallistunteella' tai vastaavalla (kuten jenkeissä sekä osavaltiota että liittovaltiota kohtaan). Mutta tämä on toki minun mielipiteeni eikä mikään kultanauloilla peruskallioon hakattu fakta, kuten eräs Kekkosen näköinen niin sattuvasti tokaisi.

Ei sitten millään ilveellä saada koska sen on sula mahdottomuus...( sehän on jo nähty )...mutta EU uskovilla fanaattista uskoa vaan riittää ja utopistista unelmaa yritettään toteuttaa vaikka väkisin, eikä siinä euroopan kansalaisten mielipiteet/vastustus merkitse tuontaivaallista, koska EU on avoin, demokraattinen, suvaitsevainen, monikulttuurinen arvoyhteiskunta, jossa kansalaisilla on vaikutusmahdollisuus äänestämällä... :facepalm:
 
Back
Top