Pakolaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackFox
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Siis tietenkin siellä on tulitauko voimassa. Eivät maat siis jatkuvasti tulita toisiaan, tosin Israel on kai tehnyt joitain pommituslentoja Syyriaan.

Syyrialle tärkein kynnyskysymys rauhanteossa lienee Golan, jota Israel miehittää. Jos Israel tarjoaisi sitä rauhan vastikkeeksi, niin Syyria saattaisi suostuakin. Tosin Israel ei ole erityisen innokas sitä tarjoamaan, koska se on strategisesti varsin tärkeä. Eli kyse on vähän catch-22 tilanteesta. Suhteita ei voida normalisoida, koska Israel ei luovuta Golania, koska ei luota Syyrian rauhantahtoon. Ja Syyria ei muutu rauhantahtoiseksi, kun Israel miehittää sille kuuluvaa aluetta. Tai siis tämä kaikki ennen nykyrähinän alkua. Todennäköisesti Syyrian hallitus ei ole Israelista kauheasti tällä hetkellä välitä ja huolet ovat ihan muualla.

Tietenkin soppaan liittyy sitten vielä se, että periaatteessa Syyria haluaa muiden arabimaiden mukana painostaa Israelia antamaan palestiinalaisille oman maan, mutta uskon tämän olevan loppujen lopuksi sille vähemmän merkityksellinen asia. Egyptillekin rauhanteko onnistui hyvin, kun sai maansa (=Siinai) takaisin.

Tuohan vaikuttaa siltä että ne olisivat ihmisiä ihan nuo syyrialaiset kuin Israelissa asustelevatkin. Muun väittäminenhän olisi sitä kuuluisaa vihapuhetta.
 
Ok, kerropa, mikä kirjoittamassani ei päde?

No kerroppa itse mikä minun kirjoittamassani ei päde, olen huomannut että vaadit muilta vastauksia hanakasti jopa niin että 20-30% kirjoituksistasi on kysymyksiä 30% on lauseita jotka alkaa sanalla "ei tai kyseessä on toimimaton perustelu"

"Syyria on valtiona edelleen juridisesti sodassa kanssamme, joten emme voi ottaa syyrialaisia hallitustaan pakenevia pakolaisia maahamme" -toimimattomaksi perusteluksi.

Sotatila on hyvä perustelu, tosin jos haluaa vängätä mikään perustelu ei ole hyvä.
Enpä tuosta jututasi ole löytänyt mitään perustelua miksi Israelin pitäisi ottaa pakolaisia Syyriasta, eipäs juupas ei riitä perusteluksi joten anna yksikin konkreettinen syy miksi.

Netanjahu ei käyttänyt tätä perustelua siihen, miksei Israelin tulisi ottaa syyrialaisia pakolaisia.

Israelin Hallitus käyttää niitä perusteluita mitä parhaaksi näkee.
 
Kansainvälinen matkailija kohtaa järjestäytyneen yhteiskunnan. Yllätys tuntuu olevan melkoinen kun ei huutokaan nyt auta:

http://yle.fi/uutiset/yle_paikalla_...ikoksesta_epaillyn_turvapaikanhakijan/8332296

Yle paikalla: Tullitarkastajat taltuttivat huumerikoksesta epäillyn turvapaikanhakijan

Tullin henkilökunta ja rajavartiolaitoksen edustajat joutuivat käyttämään voimaa taltuttaessaan huumausaineista epäillyn henkilön Tornion ja Haaparannan rajalla perjantaina. Tullin mukaan kyseessä on ensimmäinen voimankäyttötilanne Tornion rajavalvontaoperaatiossa.
 
No kerroppa itse mikä minun kirjoittamassani ei päde, olen huomannut että vaadit muilta vastauksia hanakasti jopa niin että 20-30% kirjoituksistasi on kysymyksiä 30% on lauseita jotka alkaa sanalla "ei tai kyseessä on toimimaton perustelu"

Ok, väännetään nyt rautalangasta. Olen esittänyt perustelut sille, miksi sotatila Syyrian ja Israelin valtioiden välillä ei ole toimiva perustelu sille, miksei Israel voisi ottaa maahansa Syyrian valtion sotatoimia pakenevia pakolaisia. Tämän tueksi esitin hypoteettisen esimerkin siitä, olisiko Suomelle ollut 1944 toimiva peruste olla ottamatta NL:n hallintoa pakenevia pakolaisia sillä perusteella, että Suomen ja NL:n välillä oli sotatila (ja siis silloin oli oikeasti ampumissota käynnissä. Syyrian ja Israelin tilanteeseen vertailukelpoisempi aika olisi oikeastaan ollut aselevon ja Pariisin rauhan solmimisen välinen aika). Jos siis tuona aikana NL:n kansalainen olisi hakenut Suomesta turvapaikkaa, olisiko Suomen ollut tämä hylättävä sillä perusteella, että Suomen ja NL:n välillä ei tuolla hetkellä ollut rauhantilaa? Ja unohda nyt se, että Stalin varmaan olisi vaatinut Suomea olemaan ottamatta pakolaisia, koska tämä ei liity siihen, mikä on tilanne Syyrian ja Israelin välillä.

Sotatila on hyvä perustelu, tosin jos haluaa vängätä mikään perustelu ei ole hyvä.

Et ole esittänyt oikeastaan mitään syytä, miksi se olisi hyvä perustelu. Sotatila on hyvä perustelu sille, miksei Israel päästä alueelleen aseistettuja syyrialaisia, muttei kyllä sille, miksei se voisi ottaa hädänalaisia pakolaisia.

Enpä tuosta jututasi ole löytänyt mitään perustelua miksi Israelin pitäisi ottaa pakolaisia Syyriasta, eipäs juupas ei riitä perusteluksi joten anna yksikin konkreettinen syy miksi.

Suosittelen opettelemaan lukemaan. Tässä perustelut: Kaikki muut Syyrian naapurimaat ovat pakolaisia ottaneet. Näin siitä huolimatta, että ovat taloudellisesti köyhempiä kuin Israel. Israel on allekirjoittanut YK:n pakolaissopimuksen.

Israelin Hallitus käyttää niitä perusteluita mitä parhaaksi näkee.
Niin ja minä osoitin, että ne eivät ole moraalisesti kestäviä. Mainitsin myös, että se sinun väittämäsi syy olla ottamatta Syyrian pakolaisia ei siis ole edes se, mihin Israel vetoaa, joten voit lopettaa sen viljelyn.
 
Tämän tueksi esitin hypoteettisen esimerkin siitä, olisiko Suomelle ollut 1944 toimiva peruste olla ottamatta NL:n hallintoa pakenevia pakolaisia sillä perusteella, että Suomen ja NL:n välillä oli sotatila (ja siis silloin oli oikeasti ampumissota käynnissä. Syyrian ja Israelin tilanteeseen vertailukelpoisempi aika olisi oikeastaan ollut aselevon ja Pariisin rauhan solmimisen välinen aika). Jos siis tuona aikana NL:n kansalainen olisi hakenut Suomesta turvapaikkaa, olisiko Suomen ollut tämä hylättävä sillä perusteella, että Suomen ja NL:n välillä ei tuolla hetkellä ollut rauhantilaa? Ja unohda nyt se, että Stalin varmaan olisi vaatinut Suomea olemaan ottamatta pakolaisia, koska tämä ei liity siihen, mikä on tilanne Syyrian ja Israelin välillä.

Nyt menee yli hilseen jos perustelu on aluksi Suomen ja NL`n välinen pakolaistilanne niin lauseen lopussa kumoat oman väitteesi

Kaikki muut Syyrian naapurimaat ovat pakolaisia ottaneet. Näin siitä huolimatta, että ovat taloudellisesti köyhempiä kuin Israel. Israel on allekirjoittanut YK:n pakolaissopimuksen.

Miksi Israelin pitää ottaa mallia naapurimaistaan eikö sillä ole oikeus omaan politiikkaan tietääkseni Lähi-Idässä ei vielä ole EU komento voimassa

Niin ja minä osoitin, että ne eivät ole moraalisesti kestävi

Avaa tuo "moraalisesti kestävä" koska moraalissa kyse on aina kirjoittajan arvoista on syytä kertoa millä arvopohjalla sinä tätä kysymystä lähestyt.
 
Onko tosiaan Israelin ja Syyrian välillä koko ajan juridisesti sotatila päällä? Se kieltämättä selittäisi monta kummallisena pitämääni asiaa. Saatiinko aikanaan edes tulitaukosopimus aikaan? Ja oliko nimenomaan Syyria kieltäytynyt suhteiden normalisoimisesta? Israelin yrityksistä huolimatta?

Jos näin on niin Israelin valtion toiminta käy paljon ymmärrettävämmäksi.
Kyllä ja ei. Egypti teki rauhan aikanaan saatuaan selkäänsä, jordania teki rauhan myöhemmin. Syyria rahoittaa täysin julkisesti ja peittelemättä hissukoita ja antaa heidän myös iskeä syyrian puolelta Israeliin. Tulitauko, no siellä on sellainen, mutta rauha on yhtä kaukana kuin pohjoinen etelää.

Vastaus kysymykseesi: Kyllä, syyria on kieltäytynyt suhteiden normalisoitumisesta Israelin kanssa, kun aikanaan rauhasta neuvoteltiin. Heille on edelleen Israelin tuhoaminen päämääränä. Tämä kaikki riippumatta siitä mitä suomessa tehdään pakolaisten kanssa. :)
 
Israel ottaa vastaan vaikka nelipäisen belsebuubin, jos se on tulossa kultakasa mukanaan.

Vaan entäs alueen leikki-kuninkaan SA? Rahaa on niin, että ikeniä vihloo ja valmiita mestojakin löytyy. Saudien persemäinen suurvaltaleikki ennen öljyn loppumista on eräs seikka, joka saa alati minut ihmettelemään....tai oikeastaan se, miten hellin ja löyhin käsin media käsittelee tuota mainiota valtiota. Olisiko Länsi voinut hiukka painostella Saudi-Arabiaa ottamaan merkittävästi aktiivisemman roolin näissä asioissa? Saudit taipuvat kyllä, kunhan luvataan jotain jonninjoutavaa vastalahjaksi. Ja moni muu alueen valtio siinä sivussa. Mutta ei. Syntyvä tilanne on ollut tiedossa. Miksi sen annettiin kehittyä tähän saakka? Jos asialle ei voitu mitään, niin se on voivoi, eikä se lupaa jatkon kannalta mitään hyvää. Jos taas asialle ei haluttu tehdä mitään, niin se on vasta voivoi.
 
Ulkomaat 16:28 Päivitetty: 16:30
YK:n pakolaisjärjestö uskoo pakolaisvirran Eurooppaan kasvavan
YK:n pakolaisjärjestö UNHCR arvioi pakolaisvirran Eurooppaan vain jatkuvan ja tähän mennessä hallituksille koituneiden ongelmien olevan vasta "jäävuoren huippu".

Järjestön aiempia varoituksia pakolaisongelman laajuudesta ei ole otettu vakavasti, sanoi UNHCR:n edustaja.

YK:n Irakissa toimivan edustajan mukaan 10 miljoonaa ihmistä tarvitsee maassa humanitaarista apua vuoden loppuun mennessä. YK suunnittelee noin puolen miljoonan irakilaisen siirtoa Mosulin kaupungista, jos Irakin joukot aikovat vallata kaupungin takaisin äärijärjestö Isiltä.

http://www.ess.fi/uutiset/ulkomaat/...esto-uskoo-pakolaisvirran-eurooppaan-kasvavan
 
Ulkomaat 16:28 Päivitetty: 16:30
YK:n pakolaisjärjestö uskoo pakolaisvirran Eurooppaan kasvavan
YK:n pakolaisjärjestö UNHCR arvioi pakolaisvirran Eurooppaan vain jatkuvan ja tähän mennessä hallituksille koituneiden ongelmien olevan vasta "jäävuoren huippu".

Järjestön aiempia varoituksia pakolaisongelman laajuudesta ei ole otettu vakavasti, sanoi UNHCR:n edustaja.

YK:n Irakissa toimivan edustajan mukaan 10 miljoonaa ihmistä tarvitsee maassa humanitaarista apua vuoden loppuun mennessä. YK suunnittelee noin puolen miljoonan irakilaisen siirtoa Mosulin kaupungista, jos Irakin joukot aikovat vallata kaupungin takaisin äärijärjestö Isiltä.

http://www.ess.fi/uutiset/ulkomaat/...esto-uskoo-pakolaisvirran-eurooppaan-kasvavan

Kyllä siinä juuri näin taitaa käydä.
 
Nyt menee yli hilseen jos perustelu on aluksi Suomen ja NL`n välinen pakolaistilanne niin lauseen lopussa kumoat oman väitteesi

Oletko todellakin niin hidasälyinen kuin esität? Mielestäni väänsin asian niin rautalangasta kuin vain voi, etkä muka vieläkään ymmärtänyt. En tiedä, mihin väitteen kumoamiseen nyt oikein viittaat. Suosittelen myös välimerkkien kuten pisteen käyttöä. Juttusi tuntuvat usein olevan yhtä tajunnan virtaa ilman mitään lausejakoa.

Miksi Israelin pitää ottaa mallia naapurimaistaan eikö sillä ole oikeus omaan politiikkaan tietääkseni Lähi-Idässä ei vielä ole EU komento voimassa

Esitin tähänkin perustelut. On sekä moraalinen, että juridinen perustelu. Moraalinen on se, että on oikein, että kaikki naapurimaat kantavat yhdessä vastuuta siitä, jos jossain maassa on pakolaiskriisi. Esitin tähän hypoteettisena esimerkkinä sen, että Ruotsi menisi samaan tilaan kuin Syyria ja sen jälkeen Norja jättäisi kaikki ruotsalaispakolaiset Suomen ja Tanskan huoleksi. Juuri juutalaisten, jotka historian aikana ovat useaankin otteeseen olleet vainottuina ja joutuneet hakemaan turvaa muualta, luulisi ymmärtävän tämän moraalisen perustelun päälle.

Juridisesti Israelia sitoo YK:n pakolaissopimus.

Avaa tuo "moraalisesti kestävä" koska moraalissa kyse on aina kirjoittajan arvoista on syytä kertoa millä arvopohjalla sinä tätä kysymystä lähestyt.

Sillä arvopohjalla, jolle esim. YK:n pakolaissopimus on kirjoitettu. Samoin sille arvopohjalle, jonka useampikin kirjoittaja on tuonut esiin tässä ketjussa, eli hädänalaisia tulee auttaa. Huomaa, ettei tässä ole kukaan vaatinut Israelia tarjoamaan syyrialaisille mitään pohjoismaista sosiaaliturvaa, vaan nyt edes tarjoamaan heille saman kuin mitä muut Syyrian naapurimaat tarjoavat eli majoituksen ja perustarpeet pakolaisleirillä. Mikä sinusta pitäisi olla moraalinen lähtökohta silloin, kun naapurimaassa on käynnissä sisällissota, jonka vuoksi sieltä pakenee ihmisiä ulkomaille? Sanotaan hypoteettisesti niin, että Ruotsissa puhkeaisi sisällissota ja sieltä pyrkisi ihmisiä Suomeen pakoon. Pitäisikö heidät pysäyttää rajalla tarpeessa vaikka voimatoimin?
 
Ei muuten tullut mitenkään yllätyksenä sinun maailmaa halaava antisemiitinen sekä hyökkäävä mielipiteesi/asenteesi toisinajatteljioita sekä Israelia /Juutalaisia kohtaan...
Ja sitten uhriuduttiin...
 
Suosittelen myös välimerkkien kuten pisteen käyttöä. Juttusi tuntuvat usein olevan yhtä tajunnan virtaa ilman mitään lausejakoa.

Et siis ymmärtänyt koska välimerkit eivät olleet paikallaan.

Juridisesti Israelia sitoo YK:n pakolaissopimus.

Israelin Hallitusta sitoo myös sellainen pikku seikka jota ei EU`n kansalaiset tunnu ymmärtävän kuin kansallisesta turvallisuudesta huolehtiminen sekä omien rajojen valvonta.

Sillä arvopohjalla, jolle esim. YK:n pakolaissopimus on kirjoitettu.

Arvopohja voi olla mutta onko YK kyennyt lopettamaan sodan Syyriassa tai missään muuallakaan?
Jos YK olisi voinut lopettaa sodan niin pakolais kriisiä ei olisi, arvopohja on mukava mutta reaalimailmassa sillä ei tee mitään.
 
Nyt ei tarvitse enään murehtia kaikki on kunnossa.

Frontexin johtaja: EU:n ulkorajat ovat täysin kontrollissamme – Etelä-Eurooppaan haetaan oppia Suomesta
ULKOMAAT 25.9.2015 13:38
Maria Pettersson

HELSINGIN SANOMAT






Syyrian sota nostatti historiallisen pakolaiskriisin
Syyrian vuosia jatkunut sota on ajanut kodeistaan reilusti yli kymmenen miljoonaa ihmistä. Sotaa pakenevia turvapaikanhakijoita virtaa myös Eurooppaan, jossa pohditaan miten selvitä pahimmasta pakolaiskriisistä sitten toisen maailmansodan. Toimittaja Mark Autio, kuvamateriaali: Reuters ja HS:n arkisto, leikkaus Janne Elkki
Kuuntele
Rajaturvallisuusvirasto Frontex ja Etelä-Euroopan maat aikovat mahdollisesti käyttää Suomeen perustettua turvapaikanhakijoiden järjestelykeskusta mallina Etelä-Eurooppaan perustettaville uusille hotspoteille.

Hotspot tarkoittaa EU:n yhteistä käsittelykeskusta, jonne EU:n alueelle saapuvat turvapaikanhakijat kerätään ja jossa heidät rekisteröidään.

Asiasta kertoi Suomessa vieraileva Frontexin pääjohtaja Fabrice Leggeriperjantaina.

Järjestelykeskus on ollut auki vasta muutaman päivän. Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö ja Frontexin entinen pääjohtaja Ilkka Laitinen kertoo, että tuloksia kelpaa esitellä jo nyt.

"Käytännössä kaikki pohjoisen kautta saapuvat saadaan nyt rekisteröityä ja ohjattua hallitusti etelään päin. Frontexin edustajat halusivat tutustua malliimme. He voivat mahdollisesti hyödyntää sitä EU:n ulkorajoilla."

Onko ulkorajat mahdollista saada kontrolliin lisäämällä Frontexin resursseja?

"Ulkorajat ovat jo kontrollissa", Leggeri sanoo.

"Me tiedämme tismalleen, kuinka paljon tänne tulee ihmisiä, tekninen valvontamme toimii hyvin, samoin ilmavalvonta."

Laitinen on sama mieltä: ulkorajat ovat kontrollissa.

"Rajanylityspaikoilla pystytään kontrolloimaan, ketkä saapuvat EU:n alueelle. Tilanne on siellä ideaali, ihmiset tarkastetaan ja niin edelleen."

Entäpä suuret määrät Eurooppaan saapuvia ihmisiä, jotka ylittävät rajan muualta kuin rajanylityspisteen kautta?

"Kyllä me näemme, keitä sieltä tulee, tänä vuonna noin 550000 ihmistä. Sitä ihmisvirtaa ei ole saatu hallintaan. Mutta se ei ole rajavalvonnan tehtävä."

Leggeri ja Laitinen eivät usko, että ihmiset voisivat päästä EU:n alueelle ilman, että Frontex tai muu rajavalvonta huomaisi sitä.

Käytännössä Frontex siis pystyy kamera- tai muulla valvonnalla tarkkailemaan ihmisiä, jotka Eurooppaan saapuvat, mutta keinoa heidän tunnistamiseensa tai tulon kontrollointiin ei ole.

Frontexin budjettia on kasvatettu merkittävästi. Vuonna 2014 se oli 95 miljoonaa, tänä vuonna 142 miljoonaa ja ensi vuonna jo noin 246 miljoonaa. Toimintaa on tarkoitus laajentaa siten, että Frontex osallistuisi jatkossa enemmän turvapaikanhakijoiden rekisteröimiseen sekä EU:n alueelta poistamiseen siinä tapauksessa, että turvapaikkaa ei myönnetä.

Ensisijaisen vastuun rajavalvonnasta kantavat yhä EU-maat, Leggeri korosti. Frontexin tehtävä on auttaa niitä.

Suomessa asiat ovat Leggerin mukaan hyvin."Nyt on kyse pikemminkin siitä, miten Suomi voi auttaaa Frontexia, kuin miten Frontex voisi auttaa Suomea", hän sanoi.

"Teidän pitää muistaa, että EU:n ulkorajat ovat myös Suomen ulkorajat. Teidän rajanne kulkee Kosilla, Lesboksella ja Lampedusalla."

Leggeri kiitteli Suomen osallistumista Frontexin operaatioihin. Suomalaisia palvelee ja on palvellut muun muassa Kreikan Poseidon-merioperaatiossa, Italian Triton-merioperaatiossa sekä useammissa pienemmissä matalan profiilin operaatioissa. Jatkossa Frontex toivoo suomalaisilta erityisesti henkilökuntaa, ei välttämättä kalustoa.

Leggerin mukaan tällä hetkellä merkittävä ongelma on esimerkiksi se, että tällä hetkellä Euroopan maat eivät pysty vaihtamaan tietoja riittävän hyvin. Frontexin tavoite on rekisteröidä kaikki turvapaikanhakijat ja puhuttaa heitä jo hotspoteissa. Tiedot jaettaisiin kaikille EU-maille. Näin vältyttäisiin siltä, että joka maassa pitää puhuttaa turvapaikanhakijat uudelleen ja ottaa heiltä esimerkiksi sormenjäljet.

EU-maiden yhteistyötä haittaa Leggerin mukaan myös se, että järjestelmät eivät ole yhteensopivat. Suomalaisen rajaviranomaisen sormenjälkikone ei sovi teknisesti yhteen vaikkapa kreikkalaisen sormenjälkirekisterin kanssa, eikä tieto siksi välity.

Frontex kaavailee laajentavansa ja lisäävänsä hotspoteja ja palkkaavansa niihin henkilökuntaa. Henkilökunnan ei välttämättä jatkossa tarvitse olla koulutettuja rajatyöntekijöitä, sotilaita, poliiseja tai muita alan asiantuntijoita.

"Tarvitsemme paljon henkilökuntaa esimerkiksi turvapaikanhakijoiden haastatteluun. Tausta rajavalvonnassa ei aina ole tarpeen, vaan heidät voidaan kouluttaa tehtäviinsä."

MIKKO STIG / STR
1305988125493

Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö, kenraalimajuri Ilkka Laitinen ja Euroopan unionin rajaturvallisuusvirasto Frontexin pääjohtaja Fabrice Leggeri tiedotustilaisuudessa Helsingissä
 
Nyt ei tarvitse enään murehtia kaikki on kunnossa.

Frontexin johtaja: EU:n ulkorajat ovat täysin kontrollissamme – Etelä-Eurooppaan haetaan oppia Suomesta
ULKOMAAT 25.9.2015 13:38
Maria Pettersson

HELSINGIN SANOMAT






Syyrian sota nostatti historiallisen pakolaiskriisin
Syyrian vuosia jatkunut sota on ajanut kodeistaan reilusti yli kymmenen miljoonaa ihmistä. Sotaa pakenevia turvapaikanhakijoita virtaa myös Eurooppaan, jossa pohditaan miten selvitä pahimmasta pakolaiskriisistä sitten toisen maailmansodan. Toimittaja Mark Autio, kuvamateriaali: Reuters ja HS:n arkisto, leikkaus Janne Elkki
Kuuntele
Rajaturvallisuusvirasto Frontex ja Etelä-Euroopan maat aikovat mahdollisesti käyttää Suomeen perustettua turvapaikanhakijoiden järjestelykeskusta mallina Etelä-Eurooppaan perustettaville uusille hotspoteille.

Hotspot tarkoittaa EU:n yhteistä käsittelykeskusta, jonne EU:n alueelle saapuvat turvapaikanhakijat kerätään ja jossa heidät rekisteröidään.

Asiasta kertoi Suomessa vieraileva Frontexin pääjohtaja Fabrice Leggeriperjantaina.

Järjestelykeskus on ollut auki vasta muutaman päivän. Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö ja Frontexin entinen pääjohtaja Ilkka Laitinen kertoo, että tuloksia kelpaa esitellä jo nyt.

"Käytännössä kaikki pohjoisen kautta saapuvat saadaan nyt rekisteröityä ja ohjattua hallitusti etelään päin. Frontexin edustajat halusivat tutustua malliimme. He voivat mahdollisesti hyödyntää sitä EU:n ulkorajoilla."

Onko ulkorajat mahdollista saada kontrolliin lisäämällä Frontexin resursseja?

"Ulkorajat ovat jo kontrollissa", Leggeri sanoo.

"Me tiedämme tismalleen, kuinka paljon tänne tulee ihmisiä, tekninen valvontamme toimii hyvin, samoin ilmavalvonta."

Laitinen on sama mieltä: ulkorajat ovat kontrollissa.

"Rajanylityspaikoilla pystytään kontrolloimaan, ketkä saapuvat EU:n alueelle. Tilanne on siellä ideaali, ihmiset tarkastetaan ja niin edelleen."

Entäpä suuret määrät Eurooppaan saapuvia ihmisiä, jotka ylittävät rajan muualta kuin rajanylityspisteen kautta?

"Kyllä me näemme, keitä sieltä tulee, tänä vuonna noin 550000 ihmistä. Sitä ihmisvirtaa ei ole saatu hallintaan. Mutta se ei ole rajavalvonnan tehtävä."

Leggeri ja Laitinen eivät usko, että ihmiset voisivat päästä EU:n alueelle ilman, että Frontex tai muu rajavalvonta huomaisi sitä.

Käytännössä Frontex siis pystyy kamera- tai muulla valvonnalla tarkkailemaan ihmisiä, jotka Eurooppaan saapuvat, mutta keinoa heidän tunnistamiseensa tai tulon kontrollointiin ei ole.

Frontexin budjettia on kasvatettu merkittävästi. Vuonna 2014 se oli 95 miljoonaa, tänä vuonna 142 miljoonaa ja ensi vuonna jo noin 246 miljoonaa. Toimintaa on tarkoitus laajentaa siten, että Frontex osallistuisi jatkossa enemmän turvapaikanhakijoiden rekisteröimiseen sekä EU:n alueelta poistamiseen siinä tapauksessa, että turvapaikkaa ei myönnetä.

Ensisijaisen vastuun rajavalvonnasta kantavat yhä EU-maat, Leggeri korosti. Frontexin tehtävä on auttaa niitä.

Suomessa asiat ovat Leggerin mukaan hyvin."Nyt on kyse pikemminkin siitä, miten Suomi voi auttaaa Frontexia, kuin miten Frontex voisi auttaa Suomea", hän sanoi.

"Teidän pitää muistaa, että EU:n ulkorajat ovat myös Suomen ulkorajat. Teidän rajanne kulkee Kosilla, Lesboksella ja Lampedusalla."

Leggeri kiitteli Suomen osallistumista Frontexin operaatioihin. Suomalaisia palvelee ja on palvellut muun muassa Kreikan Poseidon-merioperaatiossa, Italian Triton-merioperaatiossa sekä useammissa pienemmissä matalan profiilin operaatioissa. Jatkossa Frontex toivoo suomalaisilta erityisesti henkilökuntaa, ei välttämättä kalustoa.

Leggerin mukaan tällä hetkellä merkittävä ongelma on esimerkiksi se, että tällä hetkellä Euroopan maat eivät pysty vaihtamaan tietoja riittävän hyvin. Frontexin tavoite on rekisteröidä kaikki turvapaikanhakijat ja puhuttaa heitä jo hotspoteissa. Tiedot jaettaisiin kaikille EU-maille. Näin vältyttäisiin siltä, että joka maassa pitää puhuttaa turvapaikanhakijat uudelleen ja ottaa heiltä esimerkiksi sormenjäljet.

EU-maiden yhteistyötä haittaa Leggerin mukaan myös se, että järjestelmät eivät ole yhteensopivat. Suomalaisen rajaviranomaisen sormenjälkikone ei sovi teknisesti yhteen vaikkapa kreikkalaisen sormenjälkirekisterin kanssa, eikä tieto siksi välity.

Frontex kaavailee laajentavansa ja lisäävänsä hotspoteja ja palkkaavansa niihin henkilökuntaa. Henkilökunnan ei välttämättä jatkossa tarvitse olla koulutettuja rajatyöntekijöitä, sotilaita, poliiseja tai muita alan asiantuntijoita.

"Tarvitsemme paljon henkilökuntaa esimerkiksi turvapaikanhakijoiden haastatteluun. Tausta rajavalvonnassa ei aina ole tarpeen, vaan heidät voidaan kouluttaa tehtäviinsä."

MIKKO STIG / STR
1305988125493

Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö, kenraalimajuri Ilkka Laitinen ja Euroopan unionin rajaturvallisuusvirasto Frontexin pääjohtaja Fabrice Leggeri tiedotustilaisuudessa Helsingissä

"Me tiedämme tismalleen, kuinka paljon tänne tulee ihmisiä, tekninen valvontamme toimii hyvin, samoin ilmavalvonta."

Hallelujah.. nyt on pakolaisongelmat ratkaistu ja kansalaiset voivat haajaantuja ja olla levollisin mielin tästä päivästä hamaan tulevaisuuteen.... :facepalm:
 
Nyt ei tarvitse enään murehtia kaikki on kunnossa.

Frontexin johtaja: EU:n ulkorajat ovat täysin kontrollissamme – Etelä-Eurooppaan haetaan oppia Suomesta
ULKOMAAT 25.9.2015 13:38
Maria Pettersson

HELSINGIN SANOMAT






Syyrian sota nostatti historiallisen pakolaiskriisin
Syyrian vuosia jatkunut sota on ajanut kodeistaan reilusti yli kymmenen miljoonaa ihmistä. Sotaa pakenevia turvapaikanhakijoita virtaa myös Eurooppaan, jossa pohditaan miten selvitä pahimmasta pakolaiskriisistä sitten toisen maailmansodan. Toimittaja Mark Autio, kuvamateriaali: Reuters ja HS:n arkisto, leikkaus Janne Elkki
Kuuntele
Rajaturvallisuusvirasto Frontex ja Etelä-Euroopan maat aikovat mahdollisesti käyttää Suomeen perustettua turvapaikanhakijoiden järjestelykeskusta mallina Etelä-Eurooppaan perustettaville uusille hotspoteille.

Hotspot tarkoittaa EU:n yhteistä käsittelykeskusta, jonne EU:n alueelle saapuvat turvapaikanhakijat kerätään ja jossa heidät rekisteröidään.

Asiasta kertoi Suomessa vieraileva Frontexin pääjohtaja Fabrice Leggeriperjantaina.

Järjestelykeskus on ollut auki vasta muutaman päivän. Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö ja Frontexin entinen pääjohtaja Ilkka Laitinen kertoo, että tuloksia kelpaa esitellä jo nyt.

"Käytännössä kaikki pohjoisen kautta saapuvat saadaan nyt rekisteröityä ja ohjattua hallitusti etelään päin. Frontexin edustajat halusivat tutustua malliimme. He voivat mahdollisesti hyödyntää sitä EU:n ulkorajoilla."

Onko ulkorajat mahdollista saada kontrolliin lisäämällä Frontexin resursseja?

"Ulkorajat ovat jo kontrollissa", Leggeri sanoo.

"Me tiedämme tismalleen, kuinka paljon tänne tulee ihmisiä, tekninen valvontamme toimii hyvin, samoin ilmavalvonta."

Laitinen on sama mieltä: ulkorajat ovat kontrollissa.

"Rajanylityspaikoilla pystytään kontrolloimaan, ketkä saapuvat EU:n alueelle. Tilanne on siellä ideaali, ihmiset tarkastetaan ja niin edelleen."

Entäpä suuret määrät Eurooppaan saapuvia ihmisiä, jotka ylittävät rajan muualta kuin rajanylityspisteen kautta?

"Kyllä me näemme, keitä sieltä tulee, tänä vuonna noin 550000 ihmistä. Sitä ihmisvirtaa ei ole saatu hallintaan. Mutta se ei ole rajavalvonnan tehtävä."

Leggeri ja Laitinen eivät usko, että ihmiset voisivat päästä EU:n alueelle ilman, että Frontex tai muu rajavalvonta huomaisi sitä.

Käytännössä Frontex siis pystyy kamera- tai muulla valvonnalla tarkkailemaan ihmisiä, jotka Eurooppaan saapuvat, mutta keinoa heidän tunnistamiseensa tai tulon kontrollointiin ei ole.

Frontexin budjettia on kasvatettu merkittävästi. Vuonna 2014 se oli 95 miljoonaa, tänä vuonna 142 miljoonaa ja ensi vuonna jo noin 246 miljoonaa. Toimintaa on tarkoitus laajentaa siten, että Frontex osallistuisi jatkossa enemmän turvapaikanhakijoiden rekisteröimiseen sekä EU:n alueelta poistamiseen siinä tapauksessa, että turvapaikkaa ei myönnetä.

Ensisijaisen vastuun rajavalvonnasta kantavat yhä EU-maat, Leggeri korosti. Frontexin tehtävä on auttaa niitä.

Suomessa asiat ovat Leggerin mukaan hyvin."Nyt on kyse pikemminkin siitä, miten Suomi voi auttaaa Frontexia, kuin miten Frontex voisi auttaa Suomea", hän sanoi.

"Teidän pitää muistaa, että EU:n ulkorajat ovat myös Suomen ulkorajat. Teidän rajanne kulkee Kosilla, Lesboksella ja Lampedusalla."

Leggeri kiitteli Suomen osallistumista Frontexin operaatioihin. Suomalaisia palvelee ja on palvellut muun muassa Kreikan Poseidon-merioperaatiossa, Italian Triton-merioperaatiossa sekä useammissa pienemmissä matalan profiilin operaatioissa. Jatkossa Frontex toivoo suomalaisilta erityisesti henkilökuntaa, ei välttämättä kalustoa.

Leggerin mukaan tällä hetkellä merkittävä ongelma on esimerkiksi se, että tällä hetkellä Euroopan maat eivät pysty vaihtamaan tietoja riittävän hyvin. Frontexin tavoite on rekisteröidä kaikki turvapaikanhakijat ja puhuttaa heitä jo hotspoteissa. Tiedot jaettaisiin kaikille EU-maille. Näin vältyttäisiin siltä, että joka maassa pitää puhuttaa turvapaikanhakijat uudelleen ja ottaa heiltä esimerkiksi sormenjäljet.

EU-maiden yhteistyötä haittaa Leggerin mukaan myös se, että järjestelmät eivät ole yhteensopivat. Suomalaisen rajaviranomaisen sormenjälkikone ei sovi teknisesti yhteen vaikkapa kreikkalaisen sormenjälkirekisterin kanssa, eikä tieto siksi välity.

Frontex kaavailee laajentavansa ja lisäävänsä hotspoteja ja palkkaavansa niihin henkilökuntaa. Henkilökunnan ei välttämättä jatkossa tarvitse olla koulutettuja rajatyöntekijöitä, sotilaita, poliiseja tai muita alan asiantuntijoita.

"Tarvitsemme paljon henkilökuntaa esimerkiksi turvapaikanhakijoiden haastatteluun. Tausta rajavalvonnassa ei aina ole tarpeen, vaan heidät voidaan kouluttaa tehtäviinsä."

MIKKO STIG / STR
1305988125493

Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö, kenraalimajuri Ilkka Laitinen ja Euroopan unionin rajaturvallisuusvirasto Frontexin pääjohtaja Fabrice Leggeri tiedotustilaisuudessa Helsingissä

Tähän uutiseen sopisi se Irakin entinen propagandaministeri. Kaikki kunnossa.
 
Kiristyy. Nyt Serbian autotkin on jo ei-toivottuja Kroatiassa:
"Kroatian sisäministeri on ilmoittanut, että Serbiaan rekisteröityneitä autoja ei enää päästetä Kroatiaan. Tätä ennen Kroatian rajapoliisi ilmoitti, että Serbian kansalaiset eivät pääse enää rajan yli.
Kroatia yrittää painostaan toimenpiteillään Serbiaa ohjaamaan turvapaikanhakijat Unkariin ja Romaniaan ja estää niiden tulon Kroatiaan. Ennen Kroatian ratkaisuja 44 000 turvapaikanhakijaa tuli Serbiasta Kroatiaan.
Myös Serbia on sulkenut rajansa kroatialaisilta rekka-autoilta ja tuotteilta.
– Ei ole tulossa sotaa tai väkivaltaa, pääministeri Zoran Milanovic sanoi Die Zeitin mukaan televisiohaastattelussa Brüsselissä.
Serbian hallitus on ollut raivoissaan Kroatian päätöksestä.
Serbian pääministeri Aleksandar Vucic syytti Kroatiaa "taloudellisesta hyökkäyksestä" Serbiaa vastaan. Hän vertasi Kroatian toimenpiteitä "Kroatian fasistisen natsihallinnon toimiin toisessa maailmansodassa".
Kroatia taisteli itsenäisyyssodassa 1990-luvun alussa serbialaisia vastaan. Serbeillä on edelleen katkerat muistot natsi-Saksan vasallivaltiona toisessa maailmansodassa toimineen Kroatian toimista serbejä vastaan."
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/serbian ja kroatian valit kiristyvat-41273
 
Tämä usarin linkin juttu oli ilmeisesti "liian väärää tietoa" kun on nyt poistettu puheenvuorosta...?

Näin sensuuri elää ja hengittää "avoimen" keskustelukulttuurin maassa kun on kyse islamista ja muslimien tekemistä rikoksista ja hirmuteoista...





Olenko rasisti?

http://tapanipollari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/203414-olenko-rasisti

http://fitnaphobia.com/2015/09/musl...dirty-jews-from-now-on-your-property-is-ours/

"Likaiset Juutalaiset, omaisuutenne on nyt meidän!!"

Hollannissa Samuel (87) ja Diana (86) vanhukset, holokaustistista selvinneet juutalaiset joutuivat muslimein vihan kohteeksi samoin kuin natsien käsittelyssä NatsiSaksan aikaan.

Muslimi-maahanmuuttajat olivat lyöneet ja potkineet vanhuksia ja Dianan korut repien ja sormusta vaatien oli uhannu katkaista jopa sormen.
Samalla tätä tehden olivat (natsimaisesti) huutaneet "Dirty Jew - tästä lähtien omaisuutenne on meidän".

Olemmeko me tässä mukana sinisilmäisinä hyväksymässä sen, mikä tapahtui?
Sillä Saksassa tehty tutkimus osoittaa 51% muslimein käsityksen että islam valtaa koko maapallon ja 44% hyväksyy aseellisessa taistelussa käyneet tavoitteena kun on paratiisi.

Islamin viha Juutalaisia kohtaan on peräisin 1400 luvulta saakka.

Tehtävänä tuhota tuo "Jumalan valitsema kansa" sama missäpäin maailmaa asuvat.

Onko kristittyjen silmät värjätty sinisellä?

Minä kuitenki haluan pitää tilanteen sellaisena, ettemme vihaa ketään, mutta en myöskään kristittynä hyväksy Juutalaisiin enkä kristittyihin kohdistunutta vihaa muilta.

Vaikeneminen tällaisia tapauksia kohtaan, on mielestäni sama kuin hyväksyisi ne.

Ja tämä ei ole mikään yksittäistapaus.

Hyvää viikonloppua.
regular_smile.png
 
Viimeksi muokattu:
Ok, väännetään nyt rautalangasta. Olen esittänyt perustelut sille, miksi sotatila Syyrian ja Israelin valtioiden välillä ei ole toimiva perustelu sille, miksei Israel voisi ottaa maahansa Syyrian valtion sotatoimia pakenevia pakolaisia. Tämän tueksi esitin hypoteettisen esimerkin siitä, olisiko Suomelle ollut 1944 toimiva peruste olla ottamatta NL:n hallintoa pakenevia pakolaisia sillä perusteella, että Suomen ja NL:n välillä oli sotatila (ja siis silloin oli oikeasti ampumissota käynnissä. Syyrian ja Israelin tilanteeseen vertailukelpoisempi aika olisi oikeastaan ollut aselevon ja Pariisin rauhan solmimisen välinen aika). Jos siis tuona aikana NL:n kansalainen olisi hakenut Suomesta turvapaikkaa, olisiko Suomen ollut tämä hylättävä sillä perusteella, että Suomen ja NL:n välillä ei tuolla hetkellä ollut rauhantilaa? Ja unohda nyt se, että Stalin varmaan olisi vaatinut Suomea olemaan ottamatta pakolaisia, koska tämä ei liity siihen, mikä on tilanne Syyrian ja Israelin välillä.

Minusta sinä nyt teet liian pitkälle meneviä yksinkertaistuksia vertaillessasi sodassa/sotatilassa olevien valtioiden toimia keskenään - pakotat aivan liian ahtaisiin raameihin toisistaan merkittävällä tavalla poikkeavat valtiot, mistä seuraa se, että vertailusi ei kestäisi tarkempaa tarkastelua tai kritiikkiä.Teet aivan liian pitkälle meneviä rinnastuksia väestöjen ja oletettujen pakolaisten perusteella vaikka kuitenkin on huomioitava se, että N:liitosta Suomeen aikanaan tulleita pakolaisia ei voi kaikella tapaa rinnastaa Syyriasta mahdollisesti Israeliin tuleviin pakolaisiin. Mielestäni jätät historian merkittävällä tavalla huomioimatta mutta sen historian huomioimattomuuden ohella jätät huomioimatta tämän nykyhetken ja sen muassaan tuomat ongelmat, jotka muodostaisivat olennaisella tapaa merkittävän turvallisuusuhan Israelin valtiolle (ja sen myötä israelilaisille).

Yksittäiset pakolaiset eivät modostaisi ongelmaa, eivät kymmenet tai välttämättä edes sadatkaan jos Israelin olisi mahdollista suorittaa hyvin tiukkaa valintaa heidän tulonsa suhteen, mutta jos ryhdytään puhumaan kymmenistä tuhansista pakolaisista asetelma muuttuu jo merkittävällä tavalla ja tuolloin Israelin vaihtoehdot ovat olennaisesti heikommat. Voihan se toki ottaa n+ tuhatta pakolaista Syyriasta mutta olisiko tästä iloa, jos oman turvallisuutensa vuoksi Israelin pitäisi sulkea yli 95 % pakolaisista aidatulle leirille, jossa pakolaisia jouduttaisi pitämään x vuotta ja silti olisi olemassa oleva vaara siitä, että joukossa on edelleen radikalisoituneita henkilöitä joilla on jotain muita päämääriä kuin pakolaisuus Israelissa ja sen tuoma turva omaan elämään.

Israelin on aivan toisella tavalla otettava huomioon radikalisoituneiden pakolaisten muodostama uhka, ja on huomioitava se, että libanonilaisten ministereiden ja viranomaisedustajien mukaan yksin Libanonissa arvioidaan olevan kymmeniä tuhansia radikalisoituneita pakolaisia (puhutaan usean prosentin osuudesta pakolaisten kokonaisvolyymista). Israelin ja sen naapurimaiden historia muistaen, on aivan varma, että jos Israel ryhtyisi ottamaan vastaan pakolaisia, seuraus olisi se, että eri jihadistiryhmittymät yrittäisivät soluttaa pakolaisten joukossa Israelin alueelle taistelijoita. Suomessa ei välttämättä ymmärretä tätä uhkakuvaa oikealla tavalla, sitä pidetään tuulesta temmattuna tai hyväksyttävissä olevana - Israelissa ja naapurimaissa asetelma nähdään toisin. Israel ei voi hyväksyä sitä, että sen alueelle pääsee ihmisiä jotka muodostavat selkeän turvallisuusuhan ja kymmenien tuhansien pakolaisten ottaminen tarkoittaisi samalla tämän turvallisuusuhan tuloa sen rajojen sisäpuolelle ulkopuolella pysymisen sijaan.

Asetelman näkee tämän hetken kommenteissa. Monissa EU-valtioissa, Lähi-idässä, Yhdysvalloissa nähdään pakolaisten joukossa tulevat taistelijat olemassa olevana uhkana - sen sijaan Suomessa tutkijan ja viranomaisten suulla riski joko mitätöidään kokonaan tai työnnetään marginaaliin. Suomessa tällaista asiaa ei osata kokea samalla tapaa uhkana mitä jo saman mantereen alueelle puhumattakaan sitten Israelista, joka on käytännössä vihamielisten valtioiden piirittämä.

Ja ei, Israel ei ole täysin syytön vaan syitä on kummassakin osapuolessa ja monessa muussakin valtiossa, mutta asetelma huomioiden Israel on kaikista valtioista se joka pystyy takamaan kansalaisilleen parhaimmat tulevaisuudennäkymät ja eräs syy siihen on tiukka ja ehdoton politiikka. Mietin vaan, että mikä sota Israelissa saataisi aikaan jos maan hallinto joutuisi suomalaisten punavihreiden poliitikkojen ohjaukseen.

Ja tämä olemassa oleva turvallisuusuhka on vain yksi merkittävä asia joka Israelin on huimioitava. Mutta yhtälailla sopii miettiä, että mikä olisi tilanne Suomessa v. 2015 jos joutuisimme Venäjän kanssa sotaan? Kuinka tänäpäivänä mahdollisia pakolaisia kohdeltaisi (jos heitä edes tulisi maahan) ja millä tavalla Suomen hallinto joutuisi sovittamaan harjoittamansa politiikan vastaamaan elämän todellisia realiteetteja. Uhkakuvat 40-luvulla eivät enää käy yksiin 2000-luvun uhkakuvien kanssa, 40-luvulla oli tiettyjä etuja puolella (ihmisten sulkeminen leireihin ei herättänyt niin suurta pahennusta kuin nyt) toisin kuin tänä päivänä ja 2000-luvun Suomessa jouduttaisi sodassa tai sotatilassa tietyissä puitteissa huomioimaan myös tekijöitä joista ei WW II aikana tarvinnut pahemmin murehtia.

vlad.
 
Sipilä sanoo että pakolaisten tulo suomeen ei ole keneltäkään pois...?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015092520416120_uu.shtml

Pääministeri tuomitsi iskut turvapaikanhakijoita vastaan: "Poliisin lisättävä toimia"

"Ei keneltäkään pois"

Sipilä totesi torstain kyselytunnilla, että kaikkia maahanmuutosta kriittisesti puhuvia ei pidä tuomita rasisteiksi, mutta Lahden ja Kouvolan tapahtumat menevät yli pääministerin sietokyvyn.

- Se mitä nyt on tapahtunut, on ehdottoman tuomittavaa.

Sipilällä kuitenkin riittää edelleen ymmärrystä niille, jotka ihmettelevät miten Suomella on varaa ottaa tuhansia turvapaikanhakijoita, vaikka yritykset irtisanovat, työttömyys kasvaa ja hallitus leikkaa.

- Ymmärrän ihmisten huolia arjessa, mutta en ymmärrä ollenkaan näitä toimia mitä tässä on tapahtunut. Meidän pitää huolehtia siitä, että maassa säilyy järjestys, ja toisaalta siitä, että noudatamme kansainvälisiä sopimuksia ja käsittelemme turvapaikkahakemukset asiallisesti.

Vaikka Suomen taloustilanne on vaikea ja turvapaikanhakijoista koituu Suomelle satojen miljoonien kustannukset, Sipilä ei halua laittaa asioita keskenään vastakkain.

- Siitä täytyy lähteä, että se (turvapaikanhakijat) ei ole keneltäkään pois.
 
Seuraavaksi Sipilä voisi todeta että hallituksen leikkaukset ei ole keneltäkään pois.
 
Back
Top