Pakolaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackFox
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Perussuomalaisten Tampereen johtaja on saanut tappouhkauksen, koska tukee ja aikoo osallistua Tornion Rajat kiinni!-mielenosoitukseen, siis vaiheeseen nro 2. Ja kyseinen mielenilmaushan oli hyvin asiallinen ja rauhallinen, mutta vastustajien mielestä Terhi Kiemungilta pitäisi leikata sen tukemisen vuoksi kurkku auki.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015092720426192_uu.shtml

PS-aktiivin Facebook-päivitys ymmärrettiin väärin - sai tappouhkauksen
Maanantai 28.9.2015 klo 07.04

Sosiaalisessa mediassa nousi perjantai-iltana äläkkä PS-aktiivi Terhi Kiemungin Facebook-päivityksestä.

tk_j_270915TM_503_uu.jpg


"Jos pakolaistulvan ajatellaan olevan suuri ongelma, miksi sitä perussuomalaisen sanomana kutsutaan vihapuheeksi, Kiemunki ihmettelee.

- Sädekehä pään päällä kulkevat ihmiset nimittelevät toisia rasisteiksi ja itseään suvaitsevaisiksi, mutta eivät tunnu suvaitsevan mitään.

- Tuntemani perussuomalaiset eivät ole väkivaltaisia, kun taas sieltä suvaitsevaistolta tuli viesti, että kurkkuni pitää leikata auki, osallistunhan Suomea puolustavaan mielenosoitukseen. Lahden tapahtumia en millään usko perussuomalaisten aiheuttamiksi, enkä hyväksy sellaista toimintaa."
 
Viimeksi muokattu:
http://yle.fi/uutiset/pitkaaikaistyottomat_avuksi_turvapaikanhakijoiden_vastaanottoon/8337085

Pitkäaikaistyöttömät avuksi turvapaikanhakijoiden vastaanottoon.

Jos tohon joku velvote lykätään niin kylläpä valtiovalta jatkaa suomalaisten palleille potkimista....

Onhan se vähän ikävää jos joutuisi itse epäeettisenä pitämäänsä toimintaan osallistumaan. Tietty joku sen tekee kuitenkin, "firman piikkiin".

Mutta aivan hienoisesti tuosta tulee mieleen se ikiaikainen olkiukko, jota käytetään prostituution laillistamisehdotuksia vastaan: "Pakottaako työkkäri jatkossa työttömän perheenäidin huoran hommiin?". Tämä ei ole vapaaehtoistyöntekijöiden mollaamista, en epäile heidän vaikuttimiaan vaan epäilen koko tämänhetkisen toimintatavan eettisyyttä ja järkevyyttä.
 
http://yle.fi/uutiset/pitkaaikaistyottomat_avuksi_turvapaikanhakijoiden_vastaanottoon/8337085
Jos tohon joku velvote lykätään niin kylläpä valtiovalta jatkaa suomalaisten palleille potkimista....

No enpä tiedä.....työvelvoite tulee aika monelle avustusten saamisen vastineeksi. Tasa-arvoisen kohtelun nimissä sama pakolaisille ja kantasuomalaisille. Vaikka nyt hetkellisesti tuntuu, että pakolaisstatuksen saaneet saavat ehkä kaiken ilmaiseksi niin olemme kuitenkin matkalla suuntaan, jossa jokainen tekee töitä saadakseen rahaa. Tulevaisuudessa ei ole vastikkeetonta siivellä elämistä pakolaisillakaan.
 
Perussuomalaisten Tampereen johtaja on saanut tappouhkauksen, koska tukee ja aikoo osallistua Tornion Rajat kiinni!-mielenosoitukseen, siis vaiheeseen nro 2. Ja kyseinen mielenilmaushan oli hyvin asiallinen ja rauhallinen, mutta vastustajien mielestä Terhi Kiemungilta pitäisi leikata sen tukemisen vuoksi kurkki auki.

Luulisi että tähän uhkaukseen pitäisi suhtautua yhtä isolla vakavuudella kuin siihen KKK-lakanapelleen, joka (kaiketi?) ei edes varsinaisesti syyllistynyt itse aktiiviseen väkivaltaan.
 
Nauttiiko hallitus enää kansan luottamusta?
Kansa pääsee sanomaan kantansa noudatettuun politiikkaan vain neljän vuoden välein. Se on pitkä aika nykymaailmassa, kun tilanteet vaihtuvat niin nopeasti. Kuka olisi uskonut vielä viime talvena ennen vaaleja, että tänään tunkee maahamme kutsumattomia ihmisiä sankoin joukoin ja hallitsemattomasti, kun viranomaiset eivät ole tehtäviensä tasalla.

Tämä maahamuuttokriisi tai katastrofi on jakanut kansan karkeasti kahtia. Suurin osa kansasta on ymmällään, jopa peloissaan ja kyselee, mihin tämä kaikki johtaa. Pieni osa on suoraan maahanmuuttoa vastaan ja hyvin pieni osa heistä osoittaa mieltään maahanmuuttajia kohtaan. Vihervasemmistolainen suvaitsevaisto kannattaa maahanmuuttoa ja leimaa herkästi kaikki, jotka eivät ole heidän kanssaan samaa mieltä rasisteiksi. Tilanne on kaoottinen.

Miksi ei hallitus kysy kansan mieltä maahanmuutosta muutamilla hyvin ja puolueettomasti valituilla kysymyksillä kansanäänestyksessä. Hallitus vetoaa siihen, että heillä on kansan valtakirja neljäksi vuodeksi. Mutta ei se ole avoin valtakirja tilanteeseen, kun tilanteeseen. Suomessa on nyt poikkeustilaan verrattava tilanne. Siksi meillä on perustuslaissa säädös neuvoa antavasta kansanäänestyksestä. Nyt olisi oikea aika käyttää sitä, sillä tämä maahanmuutto ei ole vain taloudellinen kysymys se voi pahimmoillaan jakaa kansan niin pahoin, että yhteiskuntarauha on uhattuna.

Valta Suomessa kuuluu kansalle, joka vapailla vaaleilla valitsee 200 edustajaa edustamaan kansaa valtiopäiville. Eduskunta valitsee halltuksen toteuttamaan eduskunnan päätökset. Kun vaaleihin on vielä niin pitkä aika, niin nyt on oikea aika kysyä kansan mielipidettä maahanmuuton reunaehdoista. Kaikkia maahanmuuttoon liittyviä EU:n sopimuksia rikotaan jatkuvasti. Ei Suomi voi ja saa olla se ainut maa, joka noudattaa jo vanhentuneita sopimuksia ja kärsii sen vuoksi kohtuuttomasti.
 
Mutta ainahan jokainen ihminen ajattelee edullisempia vaihtoehtoa itselleen kaikesta. Venäjältä joskus tullaan ihan mihin tahansa länsimaista töihin vaikka siivoamaan, tai lajittelemaan vihanneksia kauppaan, jos on pienikin mahdollisuus ja tutut, jotka voi järjestää työpaikka, sitten otetaan vakuutus, mutta tosiaasiassa ajetaan esim C virushepatiitin hoitoa, koska siellä Venäjällä se on sen hintainen että pitää myydä joskus asunto. Viirusta tappavat lääkkeet maksavat aivan hirveästi, tarkkat virusta mittavat laboratoriotestit ovat kallit, ja hoito on pitkäaikainen, puolesta vuodesta vuoteen. Joskus tarvitaan kaksi hoitoa. Toisin kun luullaan se ei ole vain huumeiden käyttäjien infektio.

Afrikassa on paljon virussairauksia, kuinkahan monella pakolaisella niitä on? Tietääkseni ei saa valikoida terveita pakolaisia.

Hyvä ja tärkeä asia, minkä Maidan tuo esiin, hyvä. Mutta luultavasti rasismia.
 
Taitaa aika hyvin kiteyttää tämän hetkisen tilanteen.

Pysäyttävä raportti: Tämä näky Saksasta onkin ”uusi normaali” Euroopassa?
Jaa artikkeli:

bp8h1098_0.png

Teppo Ovaskainen
Luotu:
28.9.2015 16:04
Päivitetty:
28.9.2015 16:21

Saksan kaupunkeihin ilmestyvät telttakylät ja Kreikan saarten tuhannet päivittäiset tulijat romuttavat viimeisenkin tunteen järjestyksestä Euroopan pakolais- ja siirtolaiskriisin keskellä. Näin kirjoittaa yhdysvaltalainen, muuttoliikkeeseen keskittyvä ajatushautomo Migration Policy Institute tuoreessa raportissaan.

Ajatushautomon mukaan Euroopan on löydettävä tilanteeseen yhteinen ja tehokas ratkaisu, koska muuten ”hinta voi olla kallis”. Kirjoittajat viittaavat vastaanottavien yhteiskuntien hajautumiseen, mistä näkyy viitteitä Suomessakin.

– Loputtomilta vaikuttavien saapumisten edessä järjestelmät murtuvat paineen alla ja luottamus sekä solidaarisuus rapautuvat – niin jäsenmaiden kuin kansalaisten ja hallitustenkin välillä, MPI kirjoittaa katsauksessaan.

Ajatushautomon mukaan parhaitenkaan valmistautuneet eurooppalaiset valtiot eivät enää kykene vastaanottamaan ja kohtelemaan turvapaikanhakijoita Euroopan unionin itselleen asettamien standardien mukaisesti. Tulijoita on vuoden yhdeksänä ensimmäisenä kuukautena saapunut jo 487 000, tuplasti vuoden 2014 kokonaismäärä.

Koska uskottavaa ratkaisuehdotusta tilanteeseen ei kirjoittajien mukaan ole esitetty, Euroopan ja sen rajojen tapahtumat eivät välttämättä ole ”kriisi”, vaan ”uusi normaali”, kirjoittajat toteavat.

Ajatushautomon johtaja Elisabeth Collett kommentoi viime viikolla Twitterissä kriittisesti EU-maiden riitelyä 120 000 turvapaikanhakijan siirroista aikana, jolloin itse toimenpide on jo myöhässä ja alimitoitettu ongelmaan nähden. Tämän jälkeen EU:n komissio on esittänyt uuden listan seuraavan kuuden kuukauden hätätoimenpiteistä.

MPI:n katsauksen pääkohtia:

– Syyt pakolais- ja siirtolaisvirtaan ovat äärimmäisen monimutkaisia. Suurimmalla osalla tulijoista on aito suojelun tarve – noin 3/4 Eurooppaan nyt tulevista turvapaikanhakijoista saa MPI:n arvion mukaan hyväksyvän päätöksen – mutta heistäkään moni ei tule Eurooppaan alkuperäisestä lähtömaastaan, vaan esimerkiksi ensimmäisen suojelua antaneen maan kautta.

– Tulijat voi jakaa karkeasti kolmeen ryhmään: 1) kansainvälisen suojelun tarpeessa oleviin, jotka saavat todennäköisesti pakolaisstatuksen, 2) väkivaltaa ja vainoa pakeneviin, jotka eivät silti välttämättä saa pakolaisstatusta sekä 3) siirtolaisiin, jotka kokevat lähinnä talous- ja työllisyystilanteen vuoksi olevansa pakotettuja lähtemään kotimaastaan.

– Minkään ryhmän osalta, edes varsinaisten pakolaisten, ei ole helppo määritellä yhtä syytä, joka on työntänyt pakosalle lähtöpaikasta. Elintasoa etsivien siirtolaisten – esimerkiksi Balkanilta tulevien – suurin lähtösyy on taloustilanne, mutta heidänkin lähtönsä taustalla voi olla järjestelmällistä syrjintää. Tämän takia ”aidon” pakolaisuuden määrittely on suuri haaste maahanmuuttoviranomaisille.

– Lähtömotiivit muuttuvat konfliktin kestäessä. Neljä miljoonaa syyrialaista on saanut välittömän turvan Syyrian naapurimaista, mutta heidän elämästään puuttuu tulevaisuuden näkymä. Esimerkiksi Jordania, Turkki ja Libanon luokittelevat pakolaiset ”vieraiksi” eivätkä myönnä näille pysyvää laillista statusta, joka mahdollistaisi työnteon. Lisäksi näiden naapurimaiden asenneilmasto on kylmentymässä pakolaisten läsnäolon pitkittyessä ja järjestelmien kuormittuessa.

– Samaan aikaan syyrialaisten paluu kotimaihinsa lähiaikoina näyttää yhä epätodennäköisemmältä. ”Kun toivo olosuhteiden parantumisesta tulevaisuudessa on vähissä, monet syyrialaiset päätyvät etsimään omaa ratkaisuaan Euroopasta”, kirjoittajat toteavat.

– Esimerkiksi Libanonissa, missä jännitteet ovat lisääntyneet, syyrialaisten lasten määrä ylittää joidenkin laskelmien mukaan koko maan julkisen koulujärjestelmän kapasiteetin. Libanon ja Jordania ovatkin alkaneet sulkea rajojaan pakolaisilta.

– Joitakin tulijoita saattavat rohkaista läheisten tai tuttujen viestit onnistuneesta siirtymisestä vaikka Saksaan tai Ruotsiin ja tiedot siitä, että näissä maissa tietyn kansalaisuudet saavat suurella todennäköisyydellä turvapaikan. Sosiaalinen media mahdollistaa näiden menestystarinoiden ja muiden neuvojen tehokkaan leviämisen.

– Euroopan maiden vaikeudet selviytyä tilanteesta EU-standardien mukaisesti vihjaavat siihen, että ”Euroopan kantokyvyllä voi olla rajansa”. Monet tavallisesti epävakaissa maissa kuten Irakissa tai Pakistanissa toimivat järjestöt ovatkin nyt alkaneet ulottaa apuaan myös Eurooppaan.

– Pitkän aikavälin taustasyy tilanteeseen on se, että maailman pakolaisapujärjestelmät eivät toimi. YK:n pakolaisleireillä vuonna 2014 olleista pakolaisista lähes puolet oli ollut pakosalla jo viisi vuotta tai enemmän. Vuonna 2014 YK:n pakolaisjärjestö UNHCR löysi sijoituspaikan noin 105 000 ihmiselle, mikä on alle yksi prosentti maailman pakolaisista. Lisäksi erilaisilta avustusohjelmilta, kuten Syyrian humanitaarisen avun ohjelmalta tai maailman ruokaohjelmalta puuttuu rahoitusta.

– Välimeren muuttoliike ei välttämättä tulevana talvena hiljene kuten tyypillisesti talviaikaan, koska pitkien laiva- ja venematkojen lisäksi ihmisiä tulee nyt lyhyemmän Turkki-Kreikka-reitin kautta.

– Kirjoittajat uskovat, että aitojen ja muurien pystyttämiseen sortuminen – ilman kriisin syihin puuttumista – johtaa vain ihmissalakuljetuksen lisääntymiseen ja salakuljettajien voittojen kasvattamieen.

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/119716-pysayttava-raportti-tama-naky-onkin-uusi-normaali-euroopassa
 
Budjetti jäljessä:
"Budjettilaskelmissa ei ole ennakoitu pakolaisvirran rajua kasvua
Ensi vuoden budjetissa Suomeen saapuvien turvapaikanhakijoiden määrä on arvioitu lähes 5 kertaa suuremmaksi kuin vuosi sitten. Tästä huolimatta budjetti jäänee maahanmuuton kustannusten osalta alimitoitetuksi.
Valtion menoarvio perustuu maahanmuuton kustannusten osalta arvioon siitä, kuinka paljon uusia turvapaikanhakijoita Suomeen saapuu ensi vuonna. Pohjaoletuksena vuoden 2016 menoarviossa on se, että vuonna ensi vuonna Suomeen saapuu 15 000 uutta turvapaikanhakijaa. Tällä perusteella valtio kohdistaa maahanmuuton kuluihin ensi vuonna 150 miljoonaa euroa enemmän varoja kuin tänä vuonna.

Viime vuosina maahan saapuneiden turvapaikanhakijoiden määrä on vaihdellut 3 000–4 000 tietämissä. Viime vuonna hakijoita oli 3 600. Tänä vuonna tulijoiden määrä hyppää uudelle tasolle. Nyt, syyskuun lopulle tultaessa Suomeen on saapunut jo 14 000 turvapaikanhakijaa.

Valtio onkin joutunut muuttamaan arviotaan turvapaikanhakijoiden määrästä pitkin vuotta. Kasvavia menoja on katettu jo kolmella lisäbudjetilla ja neljäs on valmisteilla. Mitä ilmeisimmin 15 000 turvapaikanhakijan raja rikkoutuu tänä vuonna reippaasti. Sisäministeriö arvioi hakijoiden määrän kohoavan vuoden loppuun mennessä 25 000–30 000:een.

Hallitus ennakoi turvapaikanhakijoiden määrän vakiintuvan 15 000:een
Sisäministeriön ennusteesta huolimatta myös valtiovarainministeriössä valmisteltu, lähivuosia koskeva julkisen talouden suunnitelma lähtee siitä, että uusia turvapaikanhakijoita saapuu Suomeen 15 000 vuosittain.

Valtiovarainministeriö arvioi ennusteensa perusteella, että maahanmuuton kulut kasvavat 208 miljoonaa vuonna 2017, 280 miljoonaa vuonna 2018 ja 316 miljoonaa vuonna 2019.

Vaikka saapujien määrä siis pysyisi samana vuodesta toiseen, maahanmuutosta koituvat menot kasvaisivat joka vuosi. Tämä johtuu siitä, että osa maahanmuutosta aiheutuvista kuluista syntyy viipeellä, kun maahan asettuville ihmisille aletaan maksaa samoja sosiaalitukia kuin suomalaisille.

Kielikoulutus, lapsilisät ja valitukset on laskettava hintaan
Pääosa maahanmuuton kustannuksista kohdistuu kolmen eri ministeriön hallinnonaloille. Ensimmäisenä kuluja kertyy sisäministeriön alaisille laitoksille. Menoja aiheutuu muun muassa turvapaikkakäsittelyistä ja kuulusteluista, maahanmuuttokeskusten pyörittämisestä, ja maasta poistettavien turvapaikanhakijoiden palauttamisista.

Työ- ja elinkeinoministeriön tehtävänä on hoitaa valtiolta kunnille virtaavien korvausten maksut. Valtio maksaa maahanmuuttajia vastaanottaneille kunnille tukia kolmen vuoden ajan. Nämä kulut alkavat juosta hieman myöhemmin, kuin maahanmuutosta sisäministeriön hallinnonalalle koituvat menot. TEM:n alaiset virastot vastaavat muun muassa maahanmuuttajien kotouttamisesta, kielikoulutuksesta ja työllistämisestä.

Pisimmällä viipeellä maahanmuutosta aiheutuvia kuluja alkaa tulla sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle. Tämä tapahtuu silloin, kun maahanmuuttajille aletaan maksaa esimerkiksi lapsilisiä, asumistukea tai muita vastaavia sosiaalitukia, mihin suomalaiset ovat oikeutettuja.

Maahanmuutosta aiheutuu jossain määrin kuluja myös muille hallinnonaloille. Esimerkiksi turvapaikkapäätöksiä koskevien valitusten kova lisääntyminen aiheuttaa kuluja ja ruuhkia hallinto-oikeuksissa. Ensi vuoden budjetissa osoitetaankin lisävaroja turvapaikanhakijoiden oikeusturvaan liittyviin menoihin.

Maahanmuuttobudjettia tarkistetaan alinomaa
Hallitus joutuu täydentämään suunnitelmiaan maahanmuuttoon kohdennettavista varoista jatkuvasti. Hallitus tekee näistä asioista päätöksiä jo lähiviikkoina lyödessään lukkoon tämän vuoden viimeisen lisäbudjetin.

Marraskuussa hallitus täydentää nyt julkaistua budjettiaan vuodelle 2016.

Jos maahanmuuttajien virta ja sitä koskevat ennusteet muuttuvat, hallitus muuttaa suunnitelmiaan maahanmuuttokuluihin kohdistettavista määrärahoista.
"
http://yle.fi/uutiset/budjettilaskelmissa_ei_ole_ennakoitu_pakolaisvirran_rajua_kasvua/8337121
 
Mutta ainahan jokainen ihminen ajattelee edullisempia vaihtoehtoa itselleen kaikesta. Venäjältä joskus tullaan ihan mihin tahansa länsimaista töihin vaikka siivoamaan, tai lajittelemaan vihanneksia kauppaan, jos on pienikin mahdollisuus ja tutut, jotka voi järjestää työpaikka, sitten otetaan vakuutus, mutta tosiaasiassa ajetaan esim C virushepatiitin hoitoa, koska siellä Venäjällä se on sen hintainen että pitää myydä joskus asunto. Viirusta tappavat lääkkeet maksavat aivan hirveästi, tarkkat virusta mittavat laboratoriotestit ovat kallit, ja hoito on pitkäaikainen, puolesta vuodesta vuoteen. Joskus tarvitaan kaksi hoitoa. Toisin kun luullaan se ei ole vain huumeiden käyttäjien infektio.

Afrikassa on paljon virussairauksia, kuinkahan monella pakolaisella niitä on? Tietääkseni ei saa valikoida terveita pakolaisia.


Pakolaiskysymys hallitukselle ja Suomen Punaiselle Ristille.

http://janispetrus.puheenvuoro.uusi...s-hallitukselle-ja-suomen-punaiselle-ristille

Hyvä Suomen hallituksen ja Punaisen Ristin väki. On hienoa, että järjestönne tekee voitavansa hoitaakseen Eurooppaa kohdanneen pakolaisvirran ongelmia myös täällä karussa pohjolassa. Siitä esitän vilpittömän kiitokseni.

Ymmärtääkseni suurimman osan työstä pakolaisten hätämajoitusratkaisuissa tekee kuitenkin vapaaehtoiset auttajat. Heidän suojauksensa on asia, joka askarruttaa mieltäni.

WHO – sivusto kertoo, että kroonisia Hebatiitti C ja Hepatiitti B tartuntoja esiintyy pakolaisten kotiseuduilla neljästä viiteen kertaa enemmän, kuin lännessä. Lisäksi on ainakin Saksasta kuulunut huolestuttavia uutisia tuberkuloosista.

Hyvä Suomen hallituksen ja Punaisen Ristin johtajat ja vastuulliset.

Edellä mainittuun viitaten haluaisin mitä kohteliaimmin tiedustella:

Millä tavalla Suomen hallitus ja SPR varmistaa, että vapaaehtoiset auttajat ja muut kansalaiset suojataan riittävästi näitä kolmea pahinta uhkaa vastaan ?


Kiitos
Hämis
 
Niin on, Tervo valottaa taas kerran, ikään kuin se enää olisi kovin tarpeellista, suomalaisen niin kutsutun älymystön suhtautumista vähäväkiseen kansanosaan.

Voi vain huvittuneena miettiä Jari Tervon omaa käytöstä.


Häpeätkö, Jari Tervo?

Kirjailija-televisiotähti Jari Tervon mukaan hänen lauantainen välikohtauksensa helsinkiläisen taksikuskin ja poliisipartion kanssa johtui väärinkäsityksestä.
Tervo oli alkuillasta menossa taksilla kotiinsa, kun hän alkoi taksikuskin mukaan käyttäytyä niin, että kuski koki itsensä uhatuksi. Kuski soitti poliisit, jotka joutuivat laittamaan Tervon hetkellisesti käsirautoihin.

Humaltunut Tervo oli tarrannut kiinni kolmikymppisen kuskin poninhäntään. Tämän lisäksi hän yritti muiskauttaa suukon kuljettajalle kesken ajon.

- Tapaus on saanut tuhatkertaisen julkisuuden siihen nähden, mitä todellisuudessa tapahtui, Tervo manaa.

Espoon-Kirkkonummen Taksit ry valitsi hänet 1999 vuoden espoolaiseksi taksiasiakkaaksi.

- Siis minähän rakastan kaikkia Suomen taksikuskeja. Käytän takseja ainakin 500 kertaa vuodessa, Tervo kuvailee.

- Olen viimeksi ollut auton ratissa joko vuonna 1982 tai 1983.

Tervo arvelee, että taksiepisodi johtui lähinnä kahden ihmisen erilaisesta huumorintajusta.

- Ehkä se on niin, että minun huumorini toimii kirjojen sivuilla ja televisiossa, mutta ei livenä, Tervo miettii.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288336952852.html

Toki tekevälle sattuu. Kun sikailee sikakännissä voi kaikenlaista tapahtua. Onneksi Jari Tervon mukana on kustannusalan ihmisiä jotka puuttuvat tilanteeseen tämän älynjättiläisen kontatessa aamuyöstä jalkakäytävällä ja huutaessa "ETTEKÖ TE TIEDÄ KUKA MINÄ OLEN..."


Sen sijaan eräs Suomen viimeisistä älyköistä totesi pakolaiskriisistä seuraavaa.

perjantai 18. syyskuuta 2015
Hätä, hätäily ja hätäila



Hätä, hätäratkaisut ja paluu normaaliin

Mitä oikeastaan tarkoittaakaan hätä? Sanaahan käytetään suomen kielessä monissa aivan erilaisissa yhteyksissä .
On merihätää, nälänhätää, katastrofia, vitsausta ja ehkäpä yleisimpinä ns. isoa ja pikkuhätää. Hätä ja hätä eivät ole veljeksiä. Sana on siis mitä käyttökelpoisin. Hädästä sanotaan, ettei se lue lakia ja ystäväkin tutaan juuri hädässä. Hätä tuo myös mieleen hätäilyn, josta on viime vuosina alettu käyttää vastenmielistä sanaa panikointi. Kansanviisauden mukaan hätäilemällä ei saada aikaan mitään kunnollista, ei edes perheenlisäystä touhuttaessa.

Erilaiset poliittiset elimet ovat ottaneet tavakseen pitää hätäistuntoja ja Venäjällä on jopa erityinen hätätilaministeri. Suomen kielessä nämä assosioituvat enemmän tai vähemmän sekoiluun ja hössötykseen, jonka tuloksilta ei tohdi kovin paljoa odottaa.

Toisaalta kerrotaan, että hätä keksii keinon. Kun on todella hätä kädessä, joutuu ainakin jättämään turhan nirsoilun ja pykälänviilailun. Silloin on ns. tosipaikka ja hädänalaiset tekevät mitä pystyvät, eivätkä vaihtoehdot yleensä ole kovin hääppöiset. Muutenhan sitä hätää ei edes olisi.

Meillä on hätäuloskäynti, englanniksi emergency exit ja ruotsiksi nödutgång, kuten olemme bussin ikkunasta lukemattomia kertoja lukeneet. Miellä on merihätä, distress at sea ja sitten on erilaisia hätätilanteita, yllättäviä ja poikkeuksellisia, jolloin normaalit säännöt eivät päde. Mutta varsinainen hätien hätä on silloin, kun ratsastavat Ilmestyskirjan neljä ratsastajaa, tauti, sota, puute ja kuolema. Valkea hevonen, musta hevonen, tulipunainen hevonen ja hallava hevonen.

Itse asiassa ne kaikki ovat miltei aina keskuudessamme ja osa liki normaalia elämää ainakin jossakin päin maailmaa, mutta apokalyptisessä näyssä ne saavat megalomaaniset mittasuhteet. Todellinen hätä on silloin, kun tauti on pandemia, sota on maailmansota, puute on absoluuttista kurjuutta ja kuolema on joukkosurmaa, sitä, mitä internetissä kutsutaan nimellä Megadeath.
Silloin ihmisille riittää, että he pääsevät pakoon välitöntä tuhoa ja voivat odottaa olojen paranemista jossakin leirissä, hätämajoituksessa, missä ovat tarjolla kaikki välttämättömimmät perusasiat. Tällaisia leirejä on maailmassa kovin paljon. Osa niistä kuitenkin on tyhjillään kuten Saudi-Arabiassa sijaitsevat. Leirit ovat hätäratkaisu akuuttiin hätään. Todellinen ratkaisu saadaan aikaan, kun sodat lopetetaan, ei muuten.

Jos sota ajaa miljoonia pois kotoaan ja sekoittaa normaalin elämänmenon, on kyseessä noiden ihmisten hätä. Jos tuhannet pakolaiset kutsumatta ja kenenkään hyväksymättä tunkeutuvat vieraan valtion alueelle, on myös kyseessä hätä. Se on hätä, jonka maahantunkeutujat aiheuttavat täysin syyttömälle osapuolelle. Tosin tuon osapuolen voi olla syytä katsoa myös peiliin, kuten raiskauksen uhrin, joka on mennyt väärässä asussa ja väärässä tilassa väärään seuraan. Silloin voidaan puhua myös uhrin omasta vastuusta tai pikemmin vastuuttomuudesta.

Sodista ja niiden seurauksista ovat vastuussa niiden aiheuttajat, eivät muut maat. Normaali inhimillinen empatia aiheuttaa sen, että hädänalaisia halutaan auttaa. Se on pyyteetöntä ja epäitsekästä toimintaa, ainakin sikäli kuin se ei tapahdu ihmisiltä pakolla kerätyin verorahoin.

Mikäli laittomat ja kutsumattomat maahantulijat sen sijaan aiheuttavat hätätilan yrittämällä siirtyä toisen valtion alueelle vastoin sen tahtoa, on kyseessä hyökkäys, jota ei torjuta tarjoamalla tulijoille avoimia ovia ja ilmaisia etuuksia, vaan sulkemalla raja riittävin keinoin. Mutta tämä on vain hätäratkaisu. Mikäli muu kuin väkivalta ei hätätilanteessa riitä, on sitä käytettävä. Näinhän on poliisin toimittava vakavissa tilanteissa ja mikäpä olisi vakavampi asia kuin tuhansien ja viime kädessä satojen tuhansien ihmisten maahantunkeutuminen?

Euroopassa on syntynyt merkillinen hätätilanne, jonka aiheuttavat laittomat maahantunkeutujat. Heillä on epäilemättä myös usein lähtönsä syynä ainakin jonkinlainen hätä, joskaan se ainakin Suomeen saapuvilla vain harvoin on lähtömaasta päätellen sota. Onkin syytä olettaa, että tärkeimpiä syitä nykyiseen oman maamme tilanteeseen, jossa ei edes hätämajoitusta näköjään kyetä aina järjestämään muuten kuin majoittamalla muslimeja kristillisiin kirkkoihin, on ennen muuta maamme vetovoima, siis ilmaiset etuudet.

Ne muslimit, jotka nielevät sen häpeän, jonka majoittuminen kirkkoon aiheuttaa, luultavasti todella tarvitsevat hätäapua ainakin jossakin muodossa. Toisaalta jokainen ymmärtää, että sellainen apu, joka annetaan järjestämällä kutsumattomille vieraille maksuton ylläpito meikäläisen kustannustason mukaisesti, on hölmöläisten työtä. Ollaan tilanteessa, jossa ainakin osa vastuusta siirtyy uhrille.
Kun on hädänalaisessa tilanteessa, on kuitenkin kiusaus tarttua parhaaseen tarjoukseen kovin luonnollinen valinta. Olisi siis syytä huonontaa tarjousta, mikäli halutaan pois syntyneestä hätätilanteesta.

Yksi kummallinen seikka turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten kohtelussa on ilmainen ylläpito. Siis nämä kuuluisat ilmaiset lounaat, jotka tulevat veronmaksajien taskusta.
Kerrotaan, että ainakin takavuosina jopa yönsä putkassa viettäneet joutuivat korvaamaan yösijansa. Kun asiakkaista oli valtiolle muitakin kuluja, oli hyvin ymmärrettävää, että se, joka ne aiheutti, myös ne korvasi. Miten lienee erilaisten maahanmuuttajien ylläpidon kanssa?

Koska tarkoitus lienee, etteivät tulijat jää loppuiäkseen yhteiskunnan eläteiksi, olisi kai normaalia ja kohtuullista, että he sitoutuisivat maksamaan aiheuttamansa kulut sitten, kun heidän tilanteensa normalisoituu. Tämän tulisi tietenkin tapahtua sitten, kun se on heille taloudellisesti mahdollista ja maksaminen voitaisiin ajoittaa pitkälle ajanjaksolle. Joka tapauksessa tähän periaatteelliseen asiaan olisi sitouduttava alusta pitäen, ettei tulijoille jää sitä väärää käsitystä, että he ovat saapuneet ilmaisten lounaiden maahan, jonka velvollisuus on hoitaa heidät kehdosta hautaan.
Niin kauan kuin byrokratia kieltää tulokkailta työnteon ja kestitsee heitä sen sijaan maksuttomasti jopa vuosikausia, on kymmenien- ja jopa satojen tuhansien siirtolaisten saapuminen yhtä väistämätöntä kuin heidän jäämisensä väliaikaisen hätäratkaisun varaan. Se on todellinen hätätila, joka on turhauttava sekä työhaluisille tulijoille että suomalaiselle veronmaksajalle, jota on jo muutenkin ylen määrin ahdisteltu kaikenkarvaisilla leikkauksilla.

Suuri uusien työntekijöiden määrä työmarkkinoilla on asia, jota näköjään pyritään vastustamaan. Missä määrin lisääntyvä työvoiman tarjonta pystyy alentamaan palkkatasoamme ja siis lisäämään kilpailukykyämme joillakin aloilla, on avoin kysymys. Useiden vuosien kokemuksen perusteella eivät ainakaan suurimmat Suomeen saapuvat ryhmät tässä suhteessa muodosta merkittävää muutostekijää, vaan pysyvät työttöminä vuodesta toiseen.

Saattaa olla turhauttavaa karhuta korvausta ylläpidosta ainakin sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät sitä koskaan pysty suorittamaan. Luulen kuitenkin, että myös tässä käytännön tuloksia tärkeämpi on itse periaate ja sen pitäminen kirkkaana kaikkien mielessä: ilmaisia lounaita ei ole ja jokainen on velvollinen vastaamaan omasta itsestään, mikäli hän pystyy sen tekemään. Yhteiskunnan velvollisuus on huolehtia siitä, että mahdollisimman moni sen jäsenistä pystyy elämään normaalia elämää.

http://timo-vihavainen.blogspot.fi
 
tanskaan vaaditaan kalifaattia

Embedded media from this media site is no longer available

Itsellä kun on toi arabia hieman huonolla pohjalla, niin joutuu turvautumaan googleen ja sieltä löytyi seuraavaa. Tiedä sitten mikä on totuus.

Päivän somehuijaus: Kalifaatti Tanskaan, nyt!

Päivän monien someraivojen ja -pelkojen kohteena on Tanskasta kuuluvat kauhukuvat islamisaation saapumisesta. Ainakin seuraavaa linkkiä on levitelty esimerkkinä muslimeista, jotka ovat nyt vaatimassa kalifaatin perustamista Tanskaan.

VIDEO: Muslims are marching and screaming, demanding caliphate in Denmark, “Allahu akbar!”


VIDEO: Muslims are marching and screaming, demanding caliphate in Denmark, “Allahu akbar!” - See more at: http://pamelageller.com/2015/09/all...n-denmark.html/#sthash.wHxfwiJh.tBuUmF9k.dpuf

Sivusto on yksi monista Mitä Vittua?! sivuston kaltaisista ympäri internetin ihmeellistä maailmaa. Pam Geller pyörittää kyseistä sivua ja kommentoi videota:

(Video) Marching Muslims Demand Caliphate in Denmark…(thanks to Religion of Peace)
(Video) Marching Muslims Demand Caliphate in Denmark…(thanks to Religion of Peace) - See more at: http://pamelageller.com/2015/09/all...n-denmark.html/#sthash.wHxfwiJh.tBuUmF9k.dpuf

Video onkin pelottavaa katseltavaa. Iso joukko ei-tanskalaisilta näyttäviä ihmisiä marssii kadulla tummat liput heiluen. Lipuissa on niitä salaperäisiä arabialaisia koukeroita kirjaimina. Ja väkijoukko todellakin huutaa Allahu akbar! Tätä se pakolaiskriisi sitten aiheutti Tanskassa ja pian myös täällä Suomessa!

Toivottavasti kansakuntamme herää pian. Nimittäin siihen, että videolla näytetty mielenosoitus tapahtui helmikuussa 2012, kun Hizb ut-Tahrir Scandinavia marssi syyrilaisten tukemisen puolesta. He myös vaativat länsimaita pois Syyriasta.

Samasta kulkueesta ladattiin toinen video LiveLeak sivustolle neljä päivää sitten. Ja uusintaversio lähti kiertoon uudella tulkinnalla.

Tietenkin meidän pitää olla valppaana. Maailmassa kun on ihan oikeasti muslimeja, jotka ihan oikeasti ovat vaatimassa sharia-lakia ja kalifaattien perustamista myös Euroopan maihin. He voivat jopa vaati ei-muslimeita elämään islamin sääntöjen mukaan. Hullua mutta totta. Ja heitä vastaan meidän täytyy olla valmiina selittämään, ettei se oikein toimi jos yhtään haluamme pitää kiinni kaikkien kansalaisten tasa-arvosta ja ihmisoikeuksista.

Kirjoittanut Paholaisen Asianajaja Kello 7:54 PM

http://paholaisen-asianajaja.blogspot.fi/2015/09/paivan-somehuijaus-kalifaatti-tanskaan.html
 
Hyvä ja tärkeä asia, minkä Maidan tuo esiin, hyvä. Mutta luultavasti rasismia.
Nyt en ihan täällä hetkellä voi tiedustella tärkemmin asiaan perehtyyneltä ihmiseltä, mutta olen kuullut että aikaisemmin: joihinkin maihin töihin tuloa varten ihmisiä tarkistettu C-hepatiitin ja HIV:n. Tämän oli tehty, jos muisti ei pettää, juuri sen takia, että ihmisillä oli mahdollisuus lyhyen työskennellyn ja työssä olon jälkeen ja VAKUUTUKSEN ottamalla hoittaa hepatittia ja kenties jopa saada lääkitystä HIV:n. Näin oli joskus puhetta Venäjällä, ja tästä ovat puhuneet venäläiset. Onko sitten tämä rasistista?

Suomessa Sumen kansalainen ei saa terv.vakuutusta, jos ennestään sairauksia, tai saa, mutta niiden osalta vakuutus ei maksa, ne linja pois heti, riittää että kerrankin oli rytmihäiriö, olet jo heidän mielestä sydän-ja verisuoniryhmässä, samaten mikä tahansa lääkärinkäynti nivelten, silmien, ihon, jne, korostan: jokin pienikin merkinta löytyy enruudestaan, niin voit unohtaa että hoidat sairauden yksityisellä sektorilla. Psyykkensairaalle ei anneta terv.vakuutusta ollenkaan jostain syystä.

Kukaan ei koe tälläistä rasismina eikä syrjintänä, tietääkseni..

Eri säännöt eri ryhmille?

Afrikan HIV, C-hepa:n tilanteesta ovat kaikki tietoisia. Se on erittäin suuri, eikä pakolaisille (tai elintasopakolaisille) tarvitse miettia sen suurempia Suomessa hoidetaanko, ja tuskin he ovat itsekään tietoisia.
 
Viimeksi muokattu:
http://yle.fi/uutiset/pitkaaikaistyottomat_avuksi_turvapaikanhakijoiden_vastaanottoon/8337085

Pitkäaikaistyöttömät avuksi turvapaikanhakijoiden vastaanottoon.

Jos tohon joku velvote lykätään niin kylläpä valtiovalta jatkaa suomalaisten palleille potkimista....

Tuo ehdotus tulee kaatumaan jälleen kerran omaan mahdottomuuteensa ihan samoista syistä kuin aina ennenkin. Siis ainahan joku on ehdottamassa ties mitä hommia vastikkeeksi työttömyysrahoille.
 
Pakolaiskysymys hallitukselle ja Suomen Punaiselle Ristille.

http://janispetrus.puheenvuoro.uusi...s-hallitukselle-ja-suomen-punaiselle-ristille

Hyvä Suomen hallituksen ja Punaisen Ristin väki. On hienoa, että järjestönne tekee voitavansa hoitaakseen Eurooppaa kohdanneen pakolaisvirran ongelmia myös täällä karussa pohjolassa. Siitä esitän vilpittömän kiitokseni.

Ymmärtääkseni suurimman osan työstä pakolaisten hätämajoitusratkaisuissa tekee kuitenkin vapaaehtoiset auttajat. Heidän suojauksensa on asia, joka askarruttaa mieltäni.

WHO – sivusto kertoo, että kroonisia Hebatiitti C ja Hepatiitti B tartuntoja esiintyy pakolaisten kotiseuduilla neljästä viiteen kertaa enemmän, kuin lännessä. Lisäksi on ainakin Saksasta kuulunut huolestuttavia uutisia tuberkuloosista.

Hyvä Suomen hallituksen ja Punaisen Ristin johtajat ja vastuulliset.

Edellä mainittuun viitaten haluaisin mitä kohteliaimmin tiedustella:

Millä tavalla Suomen hallitus ja SPR varmistaa, että vapaaehtoiset auttajat ja muut kansalaiset suojataan riittävästi näitä kolmea pahinta uhkaa vastaan ?


Kiitos
Hämis
Tuberkuloosi voi kyllä hyvinkin tarttua auttajin, ebolakin, ehkä (jos sitä on), mutta ei HIV eikä C-hepatiitti tarttu käsien kautta, eikä normaalissa kontaktissa ja suojatussa seksissa, B-hepatitti on kuulemma tarttuvampi kun C, mutta siihen on melkein laikilla Suomessa rokotus. Afrikkan väestä en menisi takuuseen, onko heillä, tuskin..että varmasti moni voi sairastaa sitäkin, se kyllä kroonistuu harvemmin, C-hepatiitti on melkein aina kroonistuva, eli itse elimisto ei sitä voittaa niin kun B-hepa:n virusta.

C-hepatiitiin ei ole rokotusta, eikä HIV:n

Ja näitä pitääkin hoittaa, jos halua elää. Vaikka C:hepatiittia pidetään lähes oirettomana, ennen kun maksa alkaa tuhoutua, se kuitenkin hoitamattomana tarttuu, ja itse virusta kantavalle aiheutta monia muita sairauksia, ennen maksan lopullista vaurioittumista. HIV tuhoa ihmista nopeammin kyllä. Ja tarttuu PALJON C-hepatiittia helpommin.

Myös HIV:n hoito maksaa miljoona per sairas (jostain löytyy tärkemmin tieto), C:hepatiitin kohdalla on kysymys kymmenista tuhansista.
 
Back
Top