26.11.2015 klo 13:34
Vastaanottokeskuksen arki on sääntöjen toistamista: "Te ette voi juoda kaljaa kaupan nurkalla"
Yhteisymmärrys turvapaikanhakijoiden ja kantaväestön välille rakentuu vähitellen. Maan tapojen oppiminen ottaa aikaa. Kauhavallakin paloautojen piti tulla muutaman kerran paikalle ennen kuin turvapaikanhakijat oppivat, ettei majoitustiloissa voi keittää soppaa.
Kauhavan vastaanottokeskuksen johtaja Ilkka Peura kertoo, että turvapaikahakijat ovat seuranneet tyrmistyneinä ja huolestuneina viime päivien uutisia, joissa on kerrottu rikoksista ja häiriöistä vastaanottokeskuksissa.
– He ovat huolissaan omasta turvallisuudestaan ja siitä, miten tämänkaltainen uutisointi vaikutta esimerkiksi heidän kauppareissuihinsa.
Kauhavalla vastaanottokeskus sijaitsee keskustan kupeessa entisen Lentosotakoulun alueella. Kauhavalla yhteiselo kantaväestön ja turvapaikanhakijoiden välillä on lähtenyt sujumaan paremmin kuin osattiin odottaa. Vastaanottokeskuksen vastustus oli alunperin suurta.
Yhteentörmäyksiä
Joitakin yhteentörmäyksiä on ollut, mutta niille löytyy selityksiä. Jotkut ovat esimerkiksi kavahtaneet sitä, että turvapaikanhakijat ovat kuvanneet taloja.
– Nämä eivät ole ennen nähneet omakotialueita. Nyt heille on kuitenkin tehty selväksi, että taloja ei saa kuvata ilman lupaa. Olen myös viestittänyt kauhavalaisille, että jos joku vielä kuvaa taloja, siihen pitää puuttua.
Vastaanottokeskuksessa sääntöjen opettaminen on todettu tärkeäksi. Maan tapoja opetetaan ja opetellaan.
– Olen sanonut heille, että minä en voi ettekä tekään voi juoda kaljaa kaupan nurkalla. Ei ole myöskään sopivaa vihellellä kauniille naisille. Jotkut ovat vihellelleet, mutta siihen olen puuttunut heti, kertoo Ilkka Peura.
Naisen asema
Ilkka Peuran mukaan naisen asema ja oikeudet otetaan esille turvapaikanhakijoiden kanssa heti ensimmäisessä puhuttelussa. Nähtävästi viesti on mennyt hyvin perille.
– Siitä on ollut se seuraus, että täällä naiset ovat alkaneet maksaa miehilleen vuosikymmenien syntejä takaisin ja miehet ovat saaneet osakseen tosi ankaraa puhetta. Miehet ovat sitten minulle valittaneet, että olen tehnyt heistä koiria!
Peuran mukaan sittemmin onkin korostettu, että miehen ja naisen välillä kunnioituksen pitää olla molemminpuolista.
Avointa puhetta
Kauhavalla ei ole ollut sellaisia kantaväestön ja turvapaikanhakijoiden välisiä kahnauksia, joiden takia poliisia olisi tarvittu paikalle.
– Niistä tilanteista, joita on ollut, on selvitty puhumalla.
Poliisi ja palolaitos ovat vastaanottokeskuksessa vierailleet. Kysymys on Peuran mukaan ollut turvapaikanhakijoiden keskinäisestä nahistelusta. Palolaitoksen vierailut ovat liittyneet siihen, että majoitustiloissa on keitetty ruokaa ja päälle vielä poltettu tupakkaa.
– Käynnit maksoivat 800 euroa kerta. Vaikeinta oli turvapaikanhakijoiden ymmärtää se, että sisällä ei saa tupakoida, mutta senkin ovat nyt oppineet.
Ilkka Peura suosittele kaikille avointa ja rehellistä puhumista, koska sillä tavalla saadan parhaiten estettyä väärien huhujen leviäminen.