Pakolaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackFox
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ai ai, kylläpäs nyt Iltalehden Jyrki Vesikansa syyllistyy rasismiin, kun uskaltaa huomauttaa, maassa maan tavalla tai maasta pois.

http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/2015112920749974_pk.shtml

Mies toteaa:

"Valistuksen tukena tarvitaan sanktioita - onhan niitä liikenteessäkin. Suomi ei ole ketään tänne houkutellut ja täältä saa poistua. Jos jää, on noudatettava maan lakeja ja tapoja. Omaa kulttuuriaan saa vaalia tämän rinnalla.

Keskeiseksi sanktioksi on otettava maasta karkotus, jos syyllistyy vakavaan rikokseen. On kerrottava, että siihen sortunut on itse valinnut kohtalonsa."


Kritiikkiä saa myös unelmahöttöväki:

"Toisaalta pitäisi tunnustaa realiteetit ja luopua rajattomasta "ymmärtämisestä". Pakolaisten lähtömaissa on laajalti uhka joutua vainotuksi. Muuttovirrat ovat kuitenkin lähes täysin rikollisjärjestöjen organisoimia. Somessa mainostetaan, minne pyrkiä. Bisnes kannattaa loistavasti.

Toisinaan samat tahot, jotka tuomitsevat syystä kantasuomalaisten rivoudet "seksuaalisena häirintänä", selittelevät toisesta kulttuurista tulleiden väärinkäytöksiä. Seksirikoksissa on lainsäädännössäkin aste-eroja. Ero on jopa siinä, raiskaako tekijälle vieraan 14-vuotiaan tai lähteekö kaksi työtoveria risteilyllä samaan hyttiin ikävin seurauksin."
 
Seta vaatii seksuaalisen suuntautumisen takia vainotuille tp-hakijoille ja pakolaisille turvallista oleskelua Suomessa ja asiallista ja kunnioittavaa viranomaiskäsittelyä.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/seta_turvapaikanhakijat-43783

"Seta haluaa painottaa, että viranomaisten tulee kaikessa toiminnassaan, ei pelkästään puuttua syrjintään ja häirintään, vaan pyrkiä aktiivisesti myös ennaltaehkäisemään sitä niin vastaanottokeskuksissa kuin koko yhteiskunnassa."

Ja sitten uusia tulokkaita on valistettava heidän oikeuksistaan:

"Setan tiedotteen mukaan moni tällä hetkellä esimerkiksi Irakista ja Syyriasta tuleva turvapaikanhakija ei välttämättä tiedä, että turvapaikkaa voi hakea myös seksuaaliseen suuntautumiseen tai sukupuoli-identiteettiin kohdistuvan vainon vuoksi ja että identiteetistä voi kertoa turvallisesti viranomaisille."

Eli ilmeisesti Setan mielestä moni uusi tulokas ei vielä tiedä olevansa homo ?

Setassa tuskin tarkoitetaan sitä etteivätkö tulokkaat tiedä olevansa homoseksuaaleja (tai muulla tapaa seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvia), mutta eihän asetelma ongelmaton ole jos tp-hakijoille kerrotaan, että turvapaikan perusteeksi käy myös sukupuoli-identiteettiin kohdistuva vaino eli käytännössä se, että kuuluu seksuaaliseen vähemmistöön. Ongelma on juuri siinä, että tietoa käytettäisi väärin ja sen myötä homoseksuaalien tp-hakijoiden määrä nousisi olettamukseni mukaan merkittävällä tavalla. Mutta toinen ongelma on sitten se, että sen jälkeen esim. Irakissa ei enää olisi turvallisia alueita jonne tp-hakija palauttaa jos hän ilmoittaa perusteeksi kuulumisen seksuaaliseen vähemmistöön ja siitä johtuvan vainon, koska Irakissa homoseksuaaleja vainotaan oletpa kotoisin mistä tahansa.

Toisaalta ongelma on sitten se, että joukossa on oikeasti homoseksuaaleja ja muihin seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvia, joita oikeasti vainotaan kohdemaissa (hengen lähtö voi olla lähellä), joten jos halutaan kohdella asianmukaisesti tp-hakijoita heidät tulisi kyetä identifioimaan joukosta siten ettei suuri joukko tiedä, että tätä keinoa voi hyödyntää tp-hakuprosessissa. On myös huomioitava, että nämä seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat eivät välttämättä tiedä, että Suomessa voit turvallisesti kertoa viranomaiselle kuuluvasi seksuaaliseen vähemmistöön - Irakissa sen kertomisesta olisi seurannut pamppua tai jotain muuta - joten he eivät välttämätt kovinkaan helposti uskalla kertoa asiasta, koska takaraivossa jyskyttää epävarmuus ja pelko. Ja pelko siitä, että tieto kulkeutuu muiden tp-hakijoiden korviin.

Ongelmallinen tilanne kaikella tapaa.

vlad.
 
Ihan pikku lapsuksia jäänyt taas lainsäädäntöön. Ei varmaan olisi iso homma muuttaa tuota pykälää. Vaan onko siihen edes halua? Totta helvetissä minkä tahansa törkeän rikoksen pitäisi katkaista prosessi välittömästi ja lopullisesti.

Ja syytä olisikin. Ei ole mitään syytä käyttää virkemiesten työtunteja, kun tyyppi luultavasti kuitenkin karkoitetaan maasta.

Mutta onhan se selvää, että tietyillä virkamiehillä ja poliitikoilla ei ole ollut tahtoa tehdä mitään tiukennoksiksi tulkittavia muutoksia lakeihin, jotka koskevat turvapaikan hakijoita.
 
Pauli Vahtera IL-blogissa: http://blogit.iltalehti.fi/pauli-va...touttaminen-unelmia-jotka-eivat-voi-toteutua/

Eli kielenopettamisen vaikeudesta Vahtera kirjoittaa, ja kirjoittaa samoista asioista joita itsekin olen foorumilla sivunnut eli kyseessä on todella vaikea prosessi ja se tulee vaatimaan huomattavasti lisää resursseja (paljon opettajia ja tiloja) ja silti tulokset ovat kokonaisuus huomioiden epävarmoja.

"Kieltä siis pitäisi opiskella. Miten opettaa, jos paikalla on eri kieltä puhuvia ihmisiä, jotka eivät osaa sanaakaan englantia. Osa ei osaa lukea eikä kirjoittaa, joten kirjainten oppimiseen menee aikaa."

Suomessa on kilvan ylistetty mediassa tulijoiden koulutustasolla ja kuinka he siirtyvät nopeasti työelämään. Yllä Vahtera nostaa esille erään ongelmallisen tekijän, tulijoista huomattava osa ei puhu sanakaan englantia (ei ole mitään yhteistä kieltä pohjalla), osa ei todellakaan osaa kirjoittaa tai lukea edes auttavasti (muistaakseni Saksassa on jo ehditty toteamaan se, että tulijoista huomattavan monella ei ole mitään ammatillista tutkintoa tai edes peruskoulua loppuun suoritettuna). Omat havaintoni tukevat Vahteran havaintoja - kirjoitustaito on puutteellinen, kielitaito samoin.

Eikä se kielen oppiminen ole nopeaa lähtötason ollessa olemattoman huonon:

"Ahjolan kansalaisopistossa suomalaiset voivat opiskella vieraita kieliä. Oletetaan, että maahanmuuttajan koulutus on samaa tasoa kuin suomalaisilla vieraan kielen opiskelijoilla. Jos tänne tullut ei osaa lukea eikä kirjoittaa tai hänen tuntemansa kirjaimet ovat vieraita Suomessa, vie oppiminen paljon kauemmin.

Ohjeelliset oppimisajat perustuvat kahden viikkotunnin kursseihin. Jos oppituntien määrä lisätään 20:een, voisi työssä tarvittavan riittävän kielitaidon saada vuodessa.
"

Vuodessa on mahdollista saavuttaa taso, jolla voi tehdä simppeleitä töitä (siivota, pestä astioita, jakaa lehtiä tms.) mutta hyvin harva kykenee vuodessa saavuttamaan tasoa, jota voi pitää edistyneenä. Maahanmuuttajien kielinopettaja on todennut hyvän kielitaidon saamiseen menevän aikaa viisikin vuotta ja tämä tarkoittaa sitä, että on halua ja motivaatiota opiskella sitä kieltä. Mikäli sitä ei syystä tai toisesta ole, tulos on se johon Vahteran blogin kommenttiosiossa viitataan:

"Kielen oppimisesta. Meillä on nyt yhä 1992 tulleita somaleja, joita avustaa pienimmissäkin asioiden hoidossa kalliit tulkit ja juristit. Osan rahoitta valtio suoraan, osan SPR valtion rahoilla ja osan kunnat." (nimim. vittumainen aulis)

Ja ikävä kyllä vittumainen aulis on aivan oikeassa - Suomessa on vuosikymmeniä maassa asuneita tp-hakijoita jotka saavat edelleen tulkkauspalveluita äidinkielellään. Aivan kuten Suomessa on suurin joukoin inkeriläisiä (tai ns. inkeriläisiä) jotka eivät osaa vieläkään edes auttavasti Suomea ja joille järjestetään tulkkauspalveluita.

Ja mitä tulee siihen kielenopetukseen oppilaitoksissa, se on usein Vahteran esille nostamaa hauki-on-kala-tyyppistä opiskelua. Opiskelu tapahtuu suomeksi, ryhmissä voi olla (ja usein on) lukuisia kansallisuuksia, mitään yhteistä kieltä ei ole. No tietämäni mukaan aikankin Lahden suunnalla opiskelu lähti liikkeelle verbeistä ja tekemistä ilmaisevista lauseista eli ainakin täällä verbeihin panostetaan toisin kuin jossain muualla. Toisaalta ryhmäkoot ovat pienempiä mitä Vahtera arvioi, eli opettajilla on enemmän aikaa oppilasta kohti, joskin saman joukon opettamiseen tarvitaan enemmän opettajia = suuremmat kustannukset yhteiskunnalle, mutta pienen ryhmäkoon tuoma hyöty voi mahdollisesti pitkällä tähtäimellä tasapainottaa kustannuksia ja hyödyttää yhteiskuntaa, painotus sanoilla voi mahdollisesti.

Kokonaisuus huomioiden Vahtera on ikävällä tapaa oikeassa. Suuret tp-hakija-joukot lisäävät kustannuksia kielenopetukseen ja kun jo nykyisillä määrillä on oltu monessa taajamassa resurssien äärirajoilla, on pakko pohtia, että kuka opettaa kieltä tulevien vuosien aikana näille tp-hakijoille? Ja kun huomioidaan se, että samoilla kielikursseilla on monilla paikkakunnilla myös muita kotouttamiskoulutuksessa olevia maahanmuuttajia eli määrät ovat suurempia kuin tämä noin 30 000 tp-hakijaa. Ryhmäkokojen suurentaminen ei ole oikea vastaus, käytännön syistä ryhmän on oltava max. 15 hlö:ä.

vlad.
 
Mikä on Kelan hammaslääkäri? Onko se sama kun kaupungin hammashoito?

Suomessa kantaväestön keskuudessa näkee huonohampaisia ihmisia vähän liikakin, hampaattomiakin, eikä vältämättä kovin iäkkäiden keskuudessa. Syynä tähän on se ettei Suomessa tunnisteta ienkinnityssairauksia, kuten paradontiittia. Se voi iskeä nuoriinkin, vaikka iäkkäillä sitä on enemmään ja kuulemma melkein kaikilla jonkun verran yli 60 v. Syynä on puuttellinen hammaskiven poisto.

Ihmiseltä sitten otetaan paradontiitilla tuhottu hammas pois, koska hoittamattomana hammas alkaa heilua, ja sitä pakko repia pois.

Oman alkavan paradontiitin onneksi huomattiin ajoissa yksityisellä, muutamassa hampaassa ja määrättiin minulle 2 kerta vuodessa hammaskivien poistoa ja kotihoitoa. Yksityinen paradontologinen hoito on perustellinen mutta kallis. Yritin päästä kaupungin saadakseen edes toisen hammaskiven poiston sieltä. Hinduhammalääkäri vähän välittänyt yksityisen paradoltologin diagnoosista, totesi "ei kariesta, ei hammaskiveä", ja kohta jo 3v kun minulle luvattiin panoramaröntgen epämääräisellä lupauksella "ensi vuonna". Eli jäin ilman hoitoa. Tunnen ihan riittävästi suomalaisia
, jotka eivät koskaan saaneet hammaskivenpoistoa, eivätkä kuulleetkaan koko paradontiitista, menettäneet siksi hampaita, ja saaneet vielä sen takia muitakin sairauksia. Rahaa ei kuulemma riittää kaikille ja kaiken. Toiset luule että hampaiden pitääkin heilua ja irtoa. Ja vanhuuteen kuuluu hampaattomuus. Ei muuten kuuluu.

Kuitenkin ajoissa tehtyy todettu paradontiitti ja asianmukaisesti aloitettu paradontologinen hoito, säännöllinen perustellinen ultraäänillä tehtyy hammaskivenpoisto ja asiakkan motivaatio hoitaa hampaat kotona on se kulmakivi ja valtava säästö. Todennäköisesti en saa koskaan kaupungilta hammaskivenpoistoa, kun tämä vaikeutuu entisestä, kun kaupungin hammashoito alkaa hoitaa kohta vain joka suunnasta tulevia turvapaikka hujareita.

Snif
 
Toinen aihe. Onkohan tästä ollut Suomessa puhetta?

http://www.nrk.no/norge/unge-afghanere-lever-pa-bonner-og-pasta-for-a-sende-penger-hjem-1.12671560

Elikä nimenomaan afganistanilaisten "alaikäisten" parissa esiintyy laajalti ilmiötä, että heidät on lähetetty tienaamaan
rahaa perheelleen, vaikka tarina on usein: vanhemmat kuolleet jne. Syövät tomaattikeittoa ja pastaa ja lähettävät euroja
vanhemmilleen/suvulleen ja kärsivät jopa aliravitsemuksesta, koska rahaa on pakko lähettää.

Tämänkin puolesta kaikkinainen rahananto näille pitäisi lopettaa. Pitäisi saada vain kuponkeja kauppaan osoitetun tarpeen mukaan.

Jutussa on linkki UNICEF:n raporttiin, jossa aihetta on tutkittu tarkemmmin.

Samaa on havaittu muidenkin maalaisten joukossa jne..

Moskovassa kirgiisi työskenteli Subwayllä. Sai palkaksi päivässä kaksi subia, viikossa 20€ ja asu raflan kimppamajotuksessa. Sekä lähetti rahaa kotiin.
 
Pauli Vahtera IL-blogissa: http://blogit.iltalehti.fi/pauli-va...touttaminen-unelmia-jotka-eivat-voi-toteutua/

Eli kielenopettamisen vaikeudesta Vahtera kirjoittaa, ja kirjoittaa samoista asioista joita itsekin olen foorumilla sivunnut eli kyseessä on todella vaikea prosessi ja se tulee vaatimaan huomattavasti lisää resursseja (paljon opettajia ja tiloja) ja silti tulokset ovat kokonaisuus huomioiden epävarmoja.

"Kieltä siis pitäisi opiskella. Miten opettaa, jos paikalla on eri kieltä puhuvia ihmisiä, jotka eivät osaa sanaakaan englantia. Osa ei osaa lukea eikä kirjoittaa, joten kirjainten oppimiseen menee aikaa."

Suomessa on kilvan ylistetty mediassa tulijoiden koulutustasolla ja kuinka he siirtyvät nopeasti työelämään. Yllä Vahtera nostaa esille erään ongelmallisen tekijän, tulijoista huomattava osa ei puhu sanakaan englantia (ei ole mitään yhteistä kieltä pohjalla), osa ei todellakaan osaa kirjoittaa tai lukea edes auttavasti (muistaakseni Saksassa on jo ehditty toteamaan se, että tulijoista huomattavan monella ei ole mitään ammatillista tutkintoa tai edes peruskoulua loppuun suoritettuna). Omat havaintoni tukevat Vahteran havaintoja - kirjoitustaito on puutteellinen, kielitaito samoin.

Eikä se kielen oppiminen ole nopeaa lähtötason ollessa olemattoman huonon:

"Ahjolan kansalaisopistossa suomalaiset voivat opiskella vieraita kieliä. Oletetaan, että maahanmuuttajan koulutus on samaa tasoa kuin suomalaisilla vieraan kielen opiskelijoilla. Jos tänne tullut ei osaa lukea eikä kirjoittaa tai hänen tuntemansa kirjaimet ovat vieraita Suomessa, vie oppiminen paljon kauemmin.

Ohjeelliset oppimisajat perustuvat kahden viikkotunnin kursseihin. Jos oppituntien määrä lisätään 20:een, voisi työssä tarvittavan riittävän kielitaidon saada vuodessa.
"

Vuodessa on mahdollista saavuttaa taso, jolla voi tehdä simppeleitä töitä (siivota, pestä astioita, jakaa lehtiä tms.) mutta hyvin harva kykenee vuodessa saavuttamaan tasoa, jota voi pitää edistyneenä. Maahanmuuttajien kielinopettaja on todennut hyvän kielitaidon saamiseen menevän aikaa viisikin vuotta ja tämä tarkoittaa sitä, että on halua ja motivaatiota opiskella sitä kieltä. Mikäli sitä ei syystä tai toisesta ole, tulos on se johon Vahteran blogin kommenttiosiossa viitataan:

"Kielen oppimisesta. Meillä on nyt yhä 1992 tulleita somaleja, joita avustaa pienimmissäkin asioiden hoidossa kalliit tulkit ja juristit. Osan rahoitta valtio suoraan, osan SPR valtion rahoilla ja osan kunnat." (nimim. vittumainen aulis)

Ja ikävä kyllä vittumainen aulis on aivan oikeassa - Suomessa on vuosikymmeniä maassa asuneita tp-hakijoita jotka saavat edelleen tulkkauspalveluita äidinkielellään. Aivan kuten Suomessa on suurin joukoin inkeriläisiä (tai ns. inkeriläisiä) jotka eivät osaa vieläkään edes auttavasti Suomea ja joille järjestetään tulkkauspalveluita.

Ja mitä tulee siihen kielenopetukseen oppilaitoksissa, se on usein Vahteran esille nostamaa hauki-on-kala-tyyppistä opiskelua. Opiskelu tapahtuu suomeksi, ryhmissä voi olla (ja usein on) lukuisia kansallisuuksia, mitään yhteistä kieltä ei ole. No tietämäni mukaan aikankin Lahden suunnalla opiskelu lähti liikkeelle verbeistä ja tekemistä ilmaisevista lauseista eli ainakin täällä verbeihin panostetaan toisin kuin jossain muualla. Toisaalta ryhmäkoot ovat pienempiä mitä Vahtera arvioi, eli opettajilla on enemmän aikaa oppilasta kohti, joskin saman joukon opettamiseen tarvitaan enemmän opettajia = suuremmat kustannukset yhteiskunnalle, mutta pienen ryhmäkoon tuoma hyöty voi mahdollisesti pitkällä tähtäimellä tasapainottaa kustannuksia ja hyödyttää yhteiskuntaa, painotus sanoilla voi mahdollisesti.

Kokonaisuus huomioiden Vahtera on ikävällä tapaa oikeassa. Suuret tp-hakija-joukot lisäävät kustannuksia kielenopetukseen ja kun jo nykyisillä määrillä on oltu monessa taajamassa resurssien äärirajoilla, on pakko pohtia, että kuka opettaa kieltä tulevien vuosien aikana näille tp-hakijoille? Ja kun huomioidaan se, että samoilla kielikursseilla on monilla paikkakunnilla myös muita kotouttamiskoulutuksessa olevia maahanmuuttajia eli määrät ovat suurempia kuin tämä noin 30 000 tp-hakijaa. Ryhmäkokojen suurentaminen ei ole oikea vastaus, käytännön syistä ryhmän on oltava max. 15 hlö:ä.

vlad.

Koulutuksen puute romahtaneesta valtiosta tulleelle ei ole mikään ihme.
 
Onko kommenttia siihen, että miten paljon käteistä noille annetaan, tai mitä tehdään henkilöille, joita ei integroituminen kiinnosta tai muuten olettaa tietävänsä miten toimiva yhteiskunta toimii, vaikka on paennut toimimattomasta yteiskunnasta?

Väärästä mielipiteestä en halua rangaista. Tämä siksi jos joskus punavihreä kupla pääsee taas valtaan, niin olen varmasti heidän mielestään paatunut rikollinen.

Ongelmahan on se että nykyinen 300 e ja risat on iso summa jossain romahtaneessa valtiossa. Täällä sillä summalla ei elä kovinkaan hyvin.

Osan tuistahan mä olisin kuittaamassa näillä syrjäseutujen asuntojen hankinnalla. Jolloin valtion kulut tippuisivat
 
2. Suomi ilmoittaa että meillä on työperäiseen maahanmuuttoon kiintiö. Vuodessa annetaan 30 000 kpl. työlupia suomeen.

Miksi tälle olisi edes tarvetta? EU-ulkopuolisen työntekijän oleskeluluvan käsittelyyn useimmiten sisältyy jo harkinnanvaraisuus. Pakolaiskriisillä ei ole mitään tekoa työperäisen maahanmuuton kanssa. Ehdotuksessa on lähinnä vaara että kehitellään tp-prosessissa bumerangin saaneille jotain lumetöitä minkä verukkeella jää maahan "töihin".
 
Olisiko mahdotonta ajatella, että maahanmuuttajat laitetaan tasotestiin ja sen jälkeen kouluun? Jos edes auttavaa lukutaitoa ei ole, niin jokin peruskoulua vastaava koulutus saattaisi vielä antaa ainakin jonkinnäköiset edellytykset pärjätä ja mahdollisuuden hakeutua jatkokoulutukseen. Tällaisissa tapauksissa pelkkä kielen oppiminen ei riitä mihinkään eikä estä syrjäytymistä. Kouluttaminen on kallista, mutta vielä kalliimmaksi tulee luovuttaa ja antaa näiden ihmisten vain makoilla kotona ja syljeksiä kattoon.

Olemme luoneet tänne maailman huippua edustavan koulutusjärjestelmän. Käytetään sitä.
 
Koulutuksen puute romahtaneesta valtiosta tulleelle ei ole mikään ihme.

Ei tietenkään, mutta ei edes pitäisi luoda illuusiota mistään "korkeastikoulutetuista" jotka pelastavat Suomen talouden ja luovat uusia nokioita, finlaysoneita sun muita kuten Suomessa on yritetty tehdä - ja jotkut ovat naiivisti uskoneet nämä tarinat.

Ongelma on siinä ettei ole puhuttu asioista niiden oikeilla nimillä kesästä lähtien, on luotu illuusiota jostain olemattomasta ja tämä puusta putoaminen voi tehdä kipeää jollekulle. Suomi todellakin putosi puusta... (omaa typeryyttään).

vlad.
 
Eva Biaudet: Suomen ei tulisi kohdella Turkkia turvapaikanhakijoille turvallisena maana

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/turkki biaudet-43790

Rkp:n kansanedustajan mielestä Suomen pitäisi vastustaa EU:n komission esitystä turvallisista maista.

Eduskunnan suuri valiokunta käsitteli perjantaina Euroopan komission ehdotusta EU:n yhteisestä turvallisten alkuperämaiden luettelosta "osana muuttoliikeagendan toimeenpanoa".

Sen perusteella Albania, Bosnia ja Hertsegovina, Kosovo, Makedonia, Montenegro, Serbia ja Turkki ovat turvapaikkahakemuksia käsiteltäessä turvallisia alkuperämaita. Niiden kansalaisten hakemukset suojelusta voidaan käsitellä nopeutetussa menettelyssä.

Valiokunnan pöytäkirjan mukaan Rkp:n Eva Biaudet esitti vihreiden Johanna Karimäen kannattamana, että Suomi vastustaisi esitystä turvallisten maiden listasta ja Turkin kohtelemisesta turvapaikanhakijoille turvallisena maana.

– Emme näe että sellainen lista tukee turvapaikkaprosessia millään tavoin, koska pakolaisstatuksen arviointi joka tapauksessa tapahtuu yksilöllisten olosuhteiden perusteella. Yhtäkään maata ei tule automaattisesti pitää turvallisena, Eva Biaudetin vastaehdotuksessa todettiin.

– Lista joka antaa joillekin maille yleisen statuksen turvallisena lähtömaana heikentää fundamentaalisella tavalla turvapaikan hakijan oikeudet oikeudenmukaiseen ja tehokkaaseen turvapaikkaprosessiin, koska listat monesti näyttävät johtavan suhteettoman raskaaseen todistustaakkaan turvapaikanhakijalle jotka ovat lähtöisin juuri näistä maista.

Entisen vähemmistövaltuutettu Eva Biaudetin mukaan listaus muuttaa Suomen vallitsevaa käytäntöä Turkin osalta. Hänen mukaansa tämä "sisältää merkittäviä riskejä, koska Turkin ihmisoikeustilanne on vaihteleva eikä maata voi pitää turvallisena kaikille kansalaisilleen".

– Myös ns. paperittomien siirtolaisten perus- ja ihmisoikeuksien turvaaminen tulee olla kaikkien toimenpiteiden perusteena, Biaudet totesi.

Hänen esityksensä hävisi Sdp:n Tytti Tuppuraisen esitykselle äänin 7-4, kun 13 edustajaa äänesti tyhjää. Tämän jälkeen valiokunnan puheenjohtajan pohjaehdotus valtioneuvoston kantaan yhtymisestä voitti Tuppuraisen esityksen äänin 17-8.
 
Ihan pikku lapsuksia jäänyt taas lainsäädäntöön. Ei varmaan olisi iso homma muuttaa tuota pykälää. Vaan onko siihen edes halua? Totta helvetissä minkä tahansa törkeän rikoksen pitäisi katkaista prosessi välittömästi ja lopullisesti.
Varsin omalaatuinen tilanne vuosikymmeniä jatkunut vasemmisto ja suvaitsevaisuus hallinnon jälkeen näitä lapsuksia löytyy harvasepäivä Suomen lainsäädännöstä, jos en olisi "nuiva" epäilisin vasemmiston kykyä lainsäädännön luomiseen ja vasemmisto lakimiesten kompetenssia ammattinsa harjoitamiseen. Lieneekö nämäkin vaitettavia yksittäistapauksia?
 
Olisiko mahdotonta ajatella, että maahanmuuttajat laitetaan tasotestiin ja sen jälkeen kouluun? Jos edes auttavaa lukutaitoa ei ole, niin jokin peruskoulua vastaava koulutus saattaisi vielä antaa ainakin jonkinnäköiset edellytykset pärjätä ja mahdollisuuden hakeutua jatkokoulutukseen. Tällaisissa tapauksissa pelkkä kielen oppiminen ei riitä mihinkään eikä estä syrjäytymistä. Kouluttaminen on kallista, mutta vielä kalliimmaksi tulee luovuttaa ja antaa näiden ihmisten vain makoilla kotona ja syljeksiä kattoon.

Olemme luoneet tänne maailman huippua edustavan koulutusjärjestelmän. Käytetään sitä.

Eiköhän fiksuinta ole kotiuttaa takaisin Irakiin ja Somaliaan maan turvallisille alueille ne, joilla ei ole perustetta turvapaikkaan, eli siis enemmistö. Meillä ei ole töitä kouluttamattomille ja lukutaidottomille, vaikka niille kalliisti koulutettaisiin peruskoulun oppimäärä. Mäillä oli jo 400 000 kieltä osaavaa, osa korkeakoulutettuja kortistossa ennen tätä matutulvaa. On haaveilua, että tuo porukka pystytään työllistämään. Saksan arvioiden mukaan esim. syyrialaisista noin 10% on työllistymiseen mahdollisesti kelpaavaa materiaalia.

On idiotiaa ottaa maahan nuoria ukkoja, jotka eivät integroidu, notkumaan sosiaalituilla vuodesta toiseen. Rikollisuus tulee räjähtämään käsiin. Samoin osa radikalisoituu terrorismiin. Ja pelkkä 30 000.nen matun säilöminen tulee maksamaan 1,5 miljardia per vuosi + uusien tulijoiden vastaavat kulut + perheenyhdistämiset. Ja sitten asuntojen ja infran rakentaminen ja ylläpitäminen. Saamme kasvavan useita miljardeja vuodessa syövän rahareijän, joka säteilee ympärilleen rikollisuutta ja pahimmassta tapauksessa islamistista ekstrimismiä.

Syy miksi Persianlahden maat eivät ota pakolaisiksi nuoria miehiä Irakista, Syyriasta on juuri se, että vaarana on yhteiskunnan epävakautuminen, kun maahan rahdataan toimettomia nuoria miehiä..
 
Viimeksi muokattu:
Varsin omalaatuinen tilanne vuosikymmeniä jatkunut vasemmisto ja suvaitsevaisuus hallinnon jälkeen näitä lapsuksia löytyy harvasepäivä Suomen lainsäädännöstä, jos en olisi "nuiva" epäilisin vasemmiston kykyä lainsäädännön luomiseen ja vasemmisto lakimiesten kompetenssia ammattinsa harjoitamiseen. Lieneekö nämäkin vaitettavia yksittäistapauksia?

Halosen kaudet näkyvät tässä. Punamuumi nimitti korkeat virkamiehet ja tuomerit viimeiset 12-vuotta. Viimeisiä nimityksiä oli sisäministeriön Päivi Nerg, joka ohitti rajan kenraalin sisäministeriön kansliapäällikkönä. Olisi varmasti tilanne ollut vähemmän tuuliajolla, jos ko. paikalla olisi ollut joku muu kuin Nerg.
 
Peruslähtökohta on se, että tänne jäävien tulisi täyttää oppimisvelvollisuutensa. Vaikka sitten jälkijättöisesti.
 
Halosen kaudet näkyvät tässä. Punamuumi nimitti korkeat virkamiehet ja tuomerit viimeiset 12-vuotta. Viimeisiä nimityksiä oli sisäministeriön Päivi Nerg, joka ohitti rajan kenraalin sisäministeriön kansliapäällikkönä. Olisi varmasti tilanne ollut vähemmän tuuliajolla, jos ko. paikalla olisi ollut joku muu kuin Nerg.

Punamuumia voi syyttää monesta ja ihan aiheesta mutta ei Nergistä. Tuolloinen sisäasiainministeri Räsänen ajoi vimmatusti Nergiä pestiin ja kun onnistui siinä niin Nergin nimityksen vahvisti alkuvuodesta presidentiksi valittu Niinistö.
 
Back
Top