Pakolaisuus

Ja selvästi nämä 3 poika olivat hyvin tietoisia, ettei näin saa tehdä, mutta tehneet ihan tahallaan, jokin ihme viha heillä oli koko ajan päällä uivia naisia kohtaan.
Pakko lainata itseäni.
En voi tiedä mitä pojat tiesi ja tiesivätko ylipäänsä mitä, tämä oli oletukseni. Tarkoitin että varmaan heille kerrottu koulussa käytäytymistavoista.

Mieleeni tuli tarina skorpionista ja sammakosta:
Sammakko ulkoili ison ja syvän joen rannalla. Hänen luokse tuli skorpioni. Hän halusi kyydin joen toiselle rannalle.
- Auttaa minua joen yli, - ehdotti hän sammakkolle. - Minä nousen selällesi.
- En minä vielä hulluksi tullut! - sanoi sammakko. - Nouset selälleni, ja heti kun alan uida, pistät minua.
- Arvoisa sammakko, - vastasi kohteliasti skorpioni. - Jos minä pistän sinua, silloin hukkun minäkin, mutta kun minä en osa uida. Enkä yhtä halua kuolla.
Nämä vakuuttelut sammakolle kuulostivat järkeviltä, siksi hän antoi luvan skorpionille asettua selälleen. Kun ne olivat joen keskellä, skorpioni kuitenkin pisti sammakon.
Kuolemaisillaan hän kysyi:
- Miksi olet tehnyt tämän, sinähän kuolet kanssani?
Skorpioni vastasi:
- Siksi, koska olen skorpioni.
 
Pakko lainata itseäni.
En voi tiedä mitä pojat tiesi ja tiesivätko ylipäänsä mitä, tämä oli oletukseni. Tarkoitin että varmaan heille kerrottu koulussa käytäytymistavoista.

Mieleeni tuli tarina skorpionista ja sammakosta:
Sammakko ulkoili ison ja syvän joen rannalla. Hänen luokse tuli skorpioni. Hän halusi kyydin joen toiselle rannalle.
- Auttaa minua joen yli, - ehdotti hän sammakkolle. - Minä nousen selällesi.
- En minä vielä hulluksi tullut! - sanoi sammakko. - Nouset selälleni, ja heti kun alan uida, pistät minua.
- Arvoisa sammakko, - vastasi kohteliasti skorpioni. - Jos minä pistän sinua, silloin hukkun minäkin, mutta kun minä en osa uida. Enkä yhtä halua kuolla.
Nämä vakuuttelut sammakolle kuulostivat järkeviltä, siksi hän antoi luvan skorpionille asettua selälleen. Kun ne olivat joen keskellä, skorpioni kuitenkin pisti sammakon.
Kuolemaisillaan hän kysyi:
- Miksi olet tehnyt tämän, sinähän kuolet kanssani?
Skorpioni vastasi:
- Siksi, koska olen skorpioni.
Sammakkovertauksesta tulee tämä mieleen:

"Emme voi mestata naisia, koska nämä tiet jäisivät rakentamatta"

 
Sammakkovertauksesta tulee tämä mieleen:

"Emme voi mestata naisia, koska nämä tiet jäisivät rakentamatta"

Aivan hirveä fraasi.
Ihmiselle, jota uhkaillaan mestauksella ja joka on tietoinen että näin voi hyvinkin käydä, voi tulla trauma ja pitkäinen psyykkinen oireilu. Ei tälläiseen kukaan noin vain reagoi olankohautuksella.
 
Nyt vituttaa!
Äsken Prisman kassalla edessä somaliperhe. Ostokset maksoivat yli satasen. Antoivat kassahenkilölle maksusitoumuksen.
Näyttää siltä että rakeinteillä on eriarvoisuuteen perustava yhteiskunta.
Lisäksi tämä tehdään avoimesti ja ryöhkeästi.

Venäjällä menty kyllä paljon pitemmälle - esim. Sobol niminen naisedustaja oppositista, jota Kremlissa istuva Putinin järjestäytynyt rikollinen organisaatio ei suostunut rekisteröidä vaaleihin, kertonut tämän lehdistölle, siis näin kuten olikin, ettei hänet suostu rekisteröimään, tästä syystä hänelle annettiin sakkoa 300 000 ruplaa. Siis toden puhumisesta.

Nyt luin että hänelle ropisi uudet saman suuruiset sakot, koska "ulkoilutti mielenosoittajia".

Iranilainen nainen uimahallissa kertonut että maassa on kaikkea, diskoja, viina, baareja, huumeita, samat heput jotka myy alkoholia myy myös nappeja, mutta tästä kaikesta ei saa puhua, kaikki tietää, voi osallistua, mutta puhuminen voi maksa hengen. Tämä pitää olla, mutta vähän kun maan alla.
Joo, totean minä, tälläistä se on kun uskonnolliset fanaattiset mies-hiihhulit/hörhöt pääsee valtaan.
Sitten tule vaikea hetki, minun tekee ihan oikeasti kysyä, miksi ihmisessä sinä pakenit sitten sieltä, ja jatkat samat kierot menot - pidät ihan pervoolta näyttävä musta kumista kokovartalo-asua, peität sillä päätäkin ja vedät päälle naurettava toinenkin myssy, eihän tälläisessä mitään järkeä ole..
Mutta minun on pidettävä suu kiinni, jotta en loukkasi heidän kieroa hullutta. Joku karsea polyeesterinen (=muovinen) rätti on pyhä!

Tai sitten vaate on täysin päinvastoin - väärä, ja siksi nainen pitää mestata.
Miksi ne eivät pysy siellä omassa maassa, jonka kieroutta ne palvelee, rakastaa, ei, ne kuskaa sen perässä kun muuttavat ilmaiseksi jaetun rahan takia Länsimaihin.

Ja tämä Räisänenkin siellä aukoo suutta homovastaisena, että pitää olla häpeä ja synnin pelko. Juuri silloin kun psykologit sanoo että uskonnollinen häpeä ja syyllisyys, synteineen vaurioittaa psyyken.
 
Viimeksi muokattu:
Myös sisäministeri Maria Ohisalo(vihr.) pitää tärkeänä, että työlupaprosessit saadaan nykyistä nopeammiksi.

Hänen mukaansa tilannetta pitäisi parantaa erityisesti viranomaisten vastuita ja työjakoa täsmentämällä.

Ohisalo huomauttaa, että hallitus on sitoutunut paperittomien tilanteen parantamiseen jo hallitusohjelmassa.
Käytännössä pyrimme kohtuullistamaan näyttökynnystä turvapaikanhakuprosessissa sekä parantamaan turvapaikanhakijoiden oikeusapua. Lisäksi hallitusohjelmassa on kirjaus myös siitä, että työllistyneet kielteisen turvapaikanhakijat voisivat saada jatkossa helpommin oleskeluluvan työn perusteella.

Sisäministeri Ohisalo väläytteli alkuviikosta, että lisärahaa voisi olla tulossa myös muun muassa maahanmuuttoviraston käsittelyruuhkien purkamiseen ja turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämisiin.

 
Mitä niitä turistien kanssa samalla koneella laittaa, taas joku nousee pystyyn ja näytelmä on valmis.
Rahti-Jumbo Jyväskylästä kerran viikossa, eikös niissä ole paineistetut ja lämmitetetyt ruumat nykyään...
vai onko, whatever.:rolleyes:

kuva c-luokastaKatso liite: 31383niin sanottu "nipariosasto? Katso liite: 31382
Me käytiin äskettäin Kuopiossa jouhaamassa intin koneella. Mitenkähän tämän tyyppinen virka-apu toimisi pakkopalautuksissa?
 
Me käytiin äskettäin Kuopiossa jouhaamassa intin koneella. Mitenkähän tämän tyyppinen virka-apu toimisi pakkopalautuksissa?
Suomella on myös EATF:n poolissa lentotunteja isoillekin koneille, kai tuommoiseen C-17:n mahtuu parinkin vastaanottoyksikön sankarit...

 
Niin on saatu sunni-shia konflikti Suomeen.

“Olemme seuranneet sinua, et ole turvassa Suomessa” – Irakista vainoa paennut mies arvosteli Irakin politiikkaa ja alkoi saada tappouhkauksia Suomeen
Irakilaismies sanoo, että Irakia hallitsevat tahot haluavat vaientaa Irakin politiikan arvostelun Euroopassakin.
Nuori irakilaismies Ali (nimi muutettu) pakeni asejoukon tappouhkauksia Irakista ja tuli Suomeen vuonna 2015. Hän sai täältä turvapaikan.

Keväällä 2019 Ali alkoi saada uhkauksia Suomeen irakilaiselta taholta. Uhkaajan irakilaisuuden Ali tunnisti hänen puheestaan.

– Luulet, että Suomessa on turvallista, mutta kätemme ulottuvat sinne ja sisaruksiisi asti, uhkaaja sanoi.

– Meillä on ollut pitkään aikomus likvidoida sinut.

Ali: Uhkaukset irakilaisen poliittisen tahon organisoimia
Ylen A-studio tutustui Alin saamiin arabiankielisiin viesteihin. Niissä uhataan tappamisella. Myös Alin perheenjäseniä uhkaillaan. Uhkaaja vaatii Alia lopettamaan kriittisen kirjoittelun Irakista.

Poliisi tutkii uhkauksia. A-studion tiedossa ei ole, kuka tai ketkä Alia ovat uhanneet.

Ali itse uskoo, että uhkaukset ovat irakilaisen poliittisen tahon organisoimia.

– Ne haluavat vaientaa kaikki, jotka arvostelevat hallitusta, puolueita, uskonoppineita – ja Irakin islamistipuolueita. Ne ovat siis yhteydessä hallitukseen, hän sanoo.

Toimittajana työskennellyt Ali sai Irakissa ollessaan tappouhkauksia shiialaisilta asejoukoilta. Hän on itse sunnimuslimi, mutta sanoo arvostelleensa niin shiioja kuin sunnejakin.

Sunnitaustainen diktaattori Saddam Hussein kaatui vuonna 2003. Sen jälkeen Irakia ovat hallinneet väestön enemmistöä edustavat shiialaiset puolueet. Niillä on omia asejoukkoja.

Samankaltaisia uhkauksia kuin Ali ovat saaneet monet muutkin Eurooppaan tulleet irakilaiset.

– Jos puhuu kriittisesti sosiaalisessa mediassa, saa niskaansa solvauksia ja henkeä uhataan. Arvostelijan lisäksi ne terrorisoivat myös tämän perhettä, irakilainen turvapaikanhakija Yusuf (nimi muutettu) kertoo A-studiolle toisesta Euroopan maasta.

Ali: Joku välittää minusta tietoa Suomesta
Uhkaaja esitteli Alille kuvakaappauksia tämän kirjoituksista sosiaalisessa mediassa.

–Olet oppositiossa. Meillä on kaikki tiedot sinusta, uhkaaja sanoi.

Alin mukaan hänet halutaan vaientaa, koska hänellä on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa ja kansainvälinen media on jakanut hänen kirjoituksiaan.

–Olen jo vuosia ollut aktiivinen Twitterissä. Minulla on kymmeniätuhansia seuraajia.

Aliin kohdistunut uhkailu vaikuttaa organisoidulta. Äänensä muuntanut uhkaaja kertoi edustavansa verkostoa. Hänellä oli tarkkoja tietoja Alin elämästä ja tämän lähipiiristä.

– Tiedän kuinka monta sisarusta sinulla on, ja minulla on heistä kaikki tiedot, uhkaaja sanoi.

Uhkaaja pelotteli, että myös Alin suomalaiset ystävät välittävät hänestä tietoa.

– Uhkaaja on irakilainen ja toiminee Irakissa, mutta ilmeisesti hänellä on Suomessa yhteyshenkilö, joka välittää tietoja minusta, Ali sanoo.

Ali sanoo, ettei hän pelkää Suomessa. Hän on silti huolissaan, koska uhkaajat ovat olleet yhteydessä myös hänen perheenjäseniinsä. Nämä eivät asu Suomessa.

Kirjailija Blasim: Varon sanojani Irakissa olevan perheeni vuoksi
Myös kirjailija Hassan Blasim on paennut Irakista Suomeen mielipidevainoa 2000-luvun alussa.

Blasim on shiialaistaustainen, mutta nykyisin uskonnoton. Hän on Suomen kansalainen.

Pitääkö irakilaisen varoa puheitaan Suomessa?

– Omasta puolestani voin sanoa, että on syytä varoa. Vaikka olen kirjailija, olen myös tavallinen pakolainen. Kirjoitan näistä asioista kirjoissani julkisesti, mutta silti pitää olla varovainen.

– Siitä lähtien kun aloin julkaista tekstejäni internetissä vuonna 2003, minulle on tullut monia uhkauksia ja solvauksia, koska kritisoin uskontoa ja uskonnollisia puolueita.

Kirjailija sanoo varovansa sanojaan Irakissa olevan perheensä vuoksi.

– Me irakilaiset tiedämme, että shiialaispuolueet ovat hyvin järjestäytyneitä jopa Suomessa. Täältä voidaan välittää viestejä Irakiin, Blasim sanoo.

Shiialaisjoukot tappavat uskonnon arvostelijoita ja rikosten penkojia
Viime keväänä Hassan Blasim oli varannut matkan Bagdadin kirjallisuusmessuille. Hän kuitenkin perui sen, kun irakilainen kirjailija murhattiin Najafissa, shiialaisten pyhässä kaupungissa.

– Kirjailija ammuttiin, kun hän oli arvostellut Facebookissa Iranin vallankumouksen uskonnollista johtajaa Khomeinia, Blasim kertoo.

Shiialaiset asejoukot ovat vaientaneet Irakin hallitusta arvostelevia sunneja. Ne ovat murhanneet myös uskontoon katsomatta muun muassa homoja sekä kansalaisaktivisteja ja toimittajia, jotka penkovat korruptiota ja salamurhia tai arvostelevat uskonnollisia johtajia ja tabuja.

–Suurin osa irakilaisista tietää, että salamurhien takana on shiialaisten puolueiden aseryhmiä. Todisteita niitä vastaan on vaikea hankkia, koska aseryhmät ovat niskan päällä oikeuslaitoksessa, poliisissa ja armeijassa, Hassan Blasim sanoo.

Iran tukee shiialaisia asejoukkoja Irakissa
Shiialaisilla asejoukoilla on paljon valtaa nykyisessä Irakissa. Kaikilla maata hallitsevilla puolueilla on asejoukkonsa.

Asejoukkojen toiminta juontaa vuosikymmenien taakse, jolloin Saddam Husseinin kaatamista suunnitellut vastarintaliike toimi Iranista käsin. Monilla Irakin vahvimmilla asejoukoilla on tiiviit suhteet shiialaiseen uskonnolliseen valtioon Iraniin.

– Iran rahoittaa ja kouluttaa niitä, valitsee niiden johtajat ja vaikuttaa niihin. Ne edustavat Irania, shiialaisiin asejoukkoihin perehtynyt amerikkalaistutkija Michael Pregent sanoo.

Shiialaisista asejoukoista tuli monien irakilaisten silmissä Irakin pelastajia, kun ne taistelivat sunnilaista äärijärjestöä Isisiä vastaan yhdessä Irakin armeijan ja Yhdysvaltain liittouman kanssa vuodesta 2014.

Isis oli vallannut nopeasti suuren osan Irakin alueesta ja julistanut oman islamilaisen valtion, kalifaatin. Järjestö teki samaan aikaan terrori-iskuja myös Euroopassa.

Vuoden 2017 lopussa Irakin hallinto julisti Isisin voitetuksi Irakissa.

Irak-asiantuntija: Irakin hallitus ei uskalla rangaista asejoukkoja
Isisin vastaisen taistelun ansiosta shiialaiset asejoukot saivat virallisen aseman ja oman budjetin. Niistä tuli osa Irakin valtion turvallisuusjärjestelmää.

Käytännössä asejoukot toimivat kuitenkin lain ulkopuolella, sillä niiden tekemät rikokset ovat jääneet rankaisematta.

– Hallitus ei uskalla rangaista niitä. Asiaa luvataan tutkia, mutta mitään ei tapahdu, yhdysvaltalaisen Hudson-instituutin tutkija Michael Pregent sanoo.

Pregent on kommentoinut kansainvälisessä mediassa usein shiialaisten asejoukkojen toimintaa Irakissa.

Hän on työskennellyt aiemmin Yhdysvaltain tiedustelutehtävissä muun muassa Irakissa. Hän on toiminut myös Irakin turvallisuus- ja tiedusteluviranomaisten neuvonantajana.

Hallitusta arvostelevat sunnit leimataan herkästi Isisin kätyreiksi
Isis kärjisti shiiojen ja sunnien välejä. Äärijärjestö sai sympatiaa ja jäseniä Irakin sunnialueilla.

Noin 65 prosenttia irakilaisista on shiia- ja noin 30 prosenttia sunnimuslimeja.

Kirjailija Hassan Blasim sanoo, että Isis oli sunneille yksi mahdollisuus puolustaa itseään valtion korruptiolta ja syrjinnältä.

Kun Irakin armeija puhdistettiin Saddamin kaatamisen jälkeen Baath-puolueeseen kuuluneista upseereista, monet työtä vaille jääneet sotilaat liittyivät Isisiin.

Michael Pregent sanoo, että shiialaiset asejoukot käyttivät Isisin vastaisia taisteluja sunneja vastaan. Isis on yhä hengissä, ja sunnien ahdistelu jatkuu.

– Shiialaiset epäilevät sunneja ja pitävät heitä Isisin kätyreinä.

Se ilmenee Pregentin mukaan esimerkiksi terrorismia koskevissa pikaoikeudenkäynneissä.

Terrorismilait ovat Irakissa löyhiä. Hallitusta arvostellut sunnimies voidaan tuomita nopeasti Isisin kätyriksi, terroristiksi.

– Tarvitaan vain kaksi nimetöntä valaehtoista lausuntoa, jotka syyttävät henkilöä terroristiksi, niin asejoukot teloittavat pikaoikeudenkäynnin jälkeen, Pregent sanoo

– Tämän jälkeen pidätetään myös asianajaja, koska hänen katsotaan puolustaneen Isisin kätyriä.

Kirjailija Blasim: Isisin ja shiialaisten asejoukkojen toiminnassa ei suurta eroa
Isisin ja shiialaisten asejoukkojen tavassa toimia Irakissa ei ole suurta eroa, kirjailija Hassan Blasim sanoo.

Tutkija Michael Pregent on samaa mieltä.

– Shiialaiset asejoukot ovat tehneet samoja asioita kuin Isis. Ne ovat mestanneet ihmisiä, ne ovat tappaneet siviilejä ja suunnanneet hyökkäyksiä siviileistä välittämättä, Pregent sanoo.

Blasimin mukaan shiialaisten asejoukkojen ero Isisiin on lähinnä se, että Isis julistaa jihadia, pyhää sotaa, koko maailmaan.

– Shiialaisilla joukoilla ei toistaiseksi ole mielenkiintoa iskeä lännen etuja vastaan. Shiialaisyhteisön ja sen hallituksen arvosteleminen on vaarallista irakilaisille.

Michael Pregent sanoo, että shiialaiset asejoukot ovat osa Iranin strategiaa saavuttaa hegemonia-asema Lähi-idässä.

– Heidän tarkoituksenaan on luoda shiialaisarmeija, joka voi liikkua ympäri Lähi-itää.

Pregentin mukaan Iran haluaa levittää islamilaista vallankumousta Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa, mutta pyrkii vaikuttamaan mielipiteisiin myös muualla.

– Iran haluaa käyttää hyväkseen eri maista tullutta shiialaisväestöä myös Euroopan maissa.

Asejoukkojen jäseniä tullut Eurooppaan turvapaikanhakijoina
Vuonna 2015 Eurooppaan tuli paljon turvapaikanhakijoita muun muassa Irakista. Joukossa oli myös shiialaisiin asejoukkoihin kuuluneita miehiä.

Irakilainen turvapaikanhakija Yusuf sanoo nähneensä suomalaisessa vastaanottokeskuksessa samojen asejoukkojen jäseniä, joita hän oli paennut Irakista.

Yusuf sai Suomessa ollessaan uhkausviestejä sosiaalisessa mediassa kirjoitettuaan kriittisesti islamistipuolueista ja shiialaisista asejoukoista.

– Huoranpenikka! Puhut pahaa profeetasta ja jihad-taistelijoista. Hautaamme sinut, ja saat syödä multaa. Teikäläiset ovat Isisin koiria. Vastaa, pelkuri! Vannon, että raiskaan äitisi silmiesi edessä, Yusufia uhattiin.

Yusuf sanoo, että uhkaajat pelkäävät tiedon leviämistä.

–Ne pelkäävät, että kerromme täällä, mitä Irakissa on tapahtunut ja mitä saattaa tulevaisuudessa tapahtua. Ne haluavat kaikin keinoin estää sen tiedon leviämisen.

Monet asejoukkojen jäsenet ovat varmasti halunneet aloittaa uuden elämän Euroopassa, mutta osa voi jatkaa entisenkaltaista toimintaa, arvioivat A-studion haastattelemat, turvapaikanhakijoina Suomeen tulleet irakilaismiehet.

Irakilaisjengi uhkailee Saksassa
Saksasta on tuoreita viitteitä siitä, että irakilaistaustaisilla aseryhmillä on toimintaa myös Euroopassa.

Saksan poliisi teki toukokuussa 2019 ratsian moottoripyöräjengi Al-Salam-313:n tiloihin Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa.

Jengin jäseniä epäillään monista rikoksista, kuten laittomasta asekaupasta, ihmissalakuljetuksesta, passiväärennöksistä ja huumekaupasta, tv-yhtiö Deutsche Welle (DW) kertoi.

Kymmenet rikoksista epäillyt ovat enimmäkseen Irakin ja Syyrian kansalaisia.

Saksalaismedian mukaan jengillä epäillään olevan läheiset suhteet tunnettuun shiialaiseen asejoukkoon Irakissa. (Oma kommentti: Olisivat nyt vaan maininneet Mahdi Armyn)

Saksalaiset viranomaiset kertoivat DW:lle, että jengiä epäillään myös osallisuudesta poliittisesti ja uskonnollisesti motivoituihin rikoksiin.

Saksassa asuva irakilaisnainen kertoi, että hän oli saanut kyseiseltä jengiltä tappouhkauksen “länsimaisesta elämäntyylistä”.

Al-Salam-313 -jengin Youtube-videolla kerrotaan, että se toimii muun muassa Saksassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Jengin toiminnasta Suomessa ei ole tietoa.

– Eurooppaan tulleiden on käyttäydyttävä kunnolla, ryhmän jäsen julistaa videolla.

Kadulla “v-n pakolainen”, Facebookissa “Saddamin kätyri”
Irakilaisryhmien välejä Suomessa on kiristänyt se, että maahan tuli poikkeuksellisen paljon irakilaisia turvapaikanhakijoita vuonna 2015. Tulijoita oli noin 32 000, joista yli 20 000 oli irakilaisia.

Monet irakilaiset turvapaikanhakijat eivät kokeneet olleensa tervetulleita, ei suomalaisten eikä Suomen irakilaistenkaan taholta.

– Kun menet kadulle, sinulle sanotaan “v-n pakolainen”. Kun menet Facebookiin, sinulle sanotaan “Saddamin kätyri”, Suomesta turvapaikan saanut sunnitaustainen Ali sanoo.

“Saddamin kätyrillä” shiiat yleisesti tarkoittavat shiialaishallintoa arvostelevia sunneja.

– Arabiankielisessä sosiaalisessa mediassa on herjaamista ja uhkailua, kirjailija Hassan Blasim sanoo Suomen irakilaisten konfliktista.

Pääasiassa kiistoja on sunnien ja shiiojen mutta myös arabien ja kurdien välillä. Konflikti on pysynyt kuitenkin sosiaalisessa mediassa, Blasim arvioi.

Saddamin hirmuhallinto vaikuttaa yhä
Irakilaisella turvapaikanhakijalla Yusufilla on vanhempiensa kautta sekä shiialais- että sunnitaustaa. Hän pohtii skype-puhelussa Euroopan toiselta laidalta, mistä vihapuhe irakilaisryhmien välillä johtuu.

– En sanoisi, että kyse on uskonnosta tai uskonnollisten suuntausten hengellisestä erosta, vaan uskonryhmittymien politisoituneista eroista.

Yusuf sanoo, että poliittiset ryhmät samastuvat uskonnollisiin ryhmittymiin. Nyt vallassa olevat kalastelevat joukkoa taakseen ja pönkittävät ryhmähenkeä uskonnolla.

–Shiiat takertuvat nyt valtaan, koska he kokivat Saddamin hirmuhallinnon olevan sunnien hallinto, Yusuf sanoo.

Juttua päivitetty 15.8. klo 8.03: Korjattu käännöksen muotoilua: "Länsimaiseen elämäntyyliin johdattelusta" korjattu muotoon "länsimaisesta elämäntyylistä" .
 
Vuoden pakolainen..

”En tiedä, missä olisin ilman nyrkkeilyä” – Nourdeen Toure saapui Suomeen ilman toivoa tulevaisuudesta, mutta uusi elämä löytyi nyrkkeilysalilta
Spontaani vierailu nyrkkeilysalilla muutti jo toivonsa menettäneen Nourdeen Touren elämän. Urheilun avulla Toure löysi ystäviä, uran, kodin – ja tulevaisuuden.
urheilu
18.8.2019 klo 09.34
Urheilu pelasti vuoden pakolaisen, joka löysi kotinsa nyrkkeilysalilta


Urheilu pelasti vuoden pakolaisen, joka löysi kotinsa nyrkkeilysalilta

Yle Urheilu


Jaa artikkeli Facebookissa0
Jaa artikkeli Twitterissä
Jaa artikkeli Whatsapissa


Hän kertoo tarinaansa kuin satua. Innokkaasti, elävästi ja nauraen, vaikka kohdalle on sattunut synkkiäkin hetkiä.
Hän on kokenut pelkoa, yksinäisyyttä ja epätoivoa. Tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu.
– Saavuin Suomeen ilman toivoa, ilman mitään, mutta heti kuin astuin sisään nyrkkeilysaliin, koko elämäni muuttui.

Nourdeen Toure on kolmessa vuodessa aloittelijasta ammattinyrkkeilijäksi noussut tyrmääjä.
Ammattilaisstatuksestaan huolimatta hän on myös töissä käyvä maahanmuuttaja. Hän on vuoden pakolaismies Suomessa ja esimerkki siitä, miten onnistuneen kotoutumisen voi saavuttaa urheilun avulla.
– Salista tuli kuin lääke panikkiin, stressiin ja ahdistukseen. Se oli kuin terapiaa. Kaikki murheeni katosivat. En tiedä, missä olisin ilman nyrkkeilyä.

Katso Sportlivin minidokumenttiYle Areenasta tai klikkaamalla jutun pääkuvaa.

Pitkä matka Suomeen
Nourdeen Mohammed Toure syntyi isän kotimaassa Togossa Länsi-Afrikassa 6. huhtikuuta 1991. Vanhemmat erosivat varhain, ja Nourdeen kasvoi isoäitinsä luona naapurimaa Ghanassa.
Toure kävi koulua, teki töitä maatilalla ja pelasi jalkapalloa kadun muiden lasten kanssa.
Ja teki kepposia.
Nourdeen Toure

Nourdeen Touren elämä muuttui nyrkkeilysalilla.Janne Isaksson

Nuori Nourdeen kuului naapuruston rettelöitsijöihin ja kun jotain varastettiin lähistöllä, isoäidin ovi oli ensimmäisiä, johon koputettiin.
– Jos niillä kulmilla eksyy väärien henkilöiden seuraan, elämä voi nopeasti olla pilalla. Koulutus- ja työmahdollisuuksia ei ollut, ja usea kaveri upposi huumesuohon tai alkoi varastella. Minä halusin tehdä elämälläni jotain järkevää ja tiesin, että vaihtoehtoja on vain yksi: päästä pois.
– Kukaan maahanmuuttaja ei halua muuttaa pois rakkaasta kotimaastaan. Olosuhteet kuitenkin vaikuttavat. Kun ei ole mitään toivoa tulevaisuudesta, on parasta lähteä, Toure sanoo.
Monen tuttavan tapaan hän haaveili Euroopasta.
– Kaikilla on erilaiset odotukset Euroopan suhteen. Jotkut luulevat, että he löytävät heti rahaa kaduilta, saavat työpaikan ja alkavat tienata. Kun he sitten tulevat tänne, todellisuus on aivan toisenlainen.

Toure ei kertonut pakosuunnitelmastaan isoäidilleen tai vanhemmilleen. Matka alkoi isän luota Togosta ja vei hänet Nigerin, Libyan, Turkin, Kreikan ja Espanjan kautta Suomeen.
Kaikki tämä on ollut mahdollista nyrkkeilyn avulla saavuttamani integroinnin ansiosta. Saan kiittää näitä ihmisiä kaikesta, mitä minulla on tänä päivänä.
Kaksi vuotta lähdön jälkeen hän laskeutui Helsinki-Vantaan lentoasemalle helmikuussa 2011.
– Jos ei ole itse maahanmuuttaja, ei pysty käsittämään, mitä maahanmuuttaja joutuu käymään läpi vieraassa maassa. Vain vahvat selviävät. Tai he, joilla on onnea.
Toure saapui Suomeen ilman laillisia asiakirjoja, rahaa tai tuttavia. Poliisi vei hänet ensin putkaan ja pari viikkoa myöhemmin Metsälän säilöönottoyksikköön Helsingissä. Piinaava turvapaikkamenettely alkoi.
– Yhtenä aamuna tyttö koputti ovelleni ja sanoi, että olet vapaa. Minä mietin vain, että vapaa mistä? Hän jatkoi, että saan muuttaa pois. Siitä hetkestä elämäni alkoi uudestaan.

Löysi nyrkkeilyn sattumalta
Oli kulunut viikko siitä, kun Toure oli saanut tietää, ettei häntä lähetetä takaisin. Hänellä ei ollut vielä oikeutta työlupaan, mutta hän halusi jotain merkityksellistä sisältöä elämäänsä.
Yhtäkkiä syttyi ajatus nyrkkeilystä. Toure ei ollut ikinä ennen nyrkkeilyt eikä edes harkinnut aloittavansa, mutta kun hän sai kuulla Olympiastadionilla sijaitsevasta nyrkkeilysalista, kiinnostus heräsi heti.
Nourdeen Toure

Janne Isaksson

Hän asui Kaarlenkadun vastaanottokeskuksessa, joka sijaitsi pari kilometriä stadionilta. Toure ei osannut lukea karttaa, mutta vastaantuleva mies opasti hänet perille.
Toure käveli sisään ja pyysi vastaanottovirkailijaa johdattamaan hänet nyrkkeilysaliin, missä Helsingin Työväen Nyrkkeilijöiden harjoitukset sattuivat olemaan käynnissä.
Hän avasi oven – eikä Nourdeen Touren elämä ollut enää entisensä.

Paita pois ja puntariin!
Terve! Mitä äijä?
Saku Silvennoinen antaa Nourdeen Tourelle kunnon halauksen. Kaverukset eivät ole nähneet toisiaan hetkeen, mutta ensitapaamisen Silvennoinen muistaa kuin eilisen.
Silvennoinen otti yhdessä seuratoveri Markku Raution kanssa vastaan nuorukaisen Olympiastadionin tiloissa runsaat kahdeksan vuotta sitten.
Nourdeen totesi haluavansa alkaa nyrkkeillä.
Ok, Touren ensimmäisenä valmentajana myöhemmin toiminut Rautio vastasi.
– Markku ilmoitti heti kylmän rauhallisesti, että äijältä paita pois ja puntariin. Herra riisui heti paitansa ja katsottiin, että jaahas, jaahas, rasvaprosentti oli aika alhainen. Työnsimme hänet vaa'alle ja olisiko se näyttänyt 64 kiloa, Silvennoinen muistelee.
– Ukunta astui vaa’alta alas. Markku nosti hänen kätensä ylös ja sanoi "next champ!". Tuhkimotarina oli alkanut.
”Ukunta” oli Touren toinen lempinimi. Ensimmäinen oli ”Mr. Smile”, koska tulokas hymyili koko ajan. Alussa kommunikoitiin rallienglanniksi, kuten Silvennoinen kuvailee. Nyt keskustelu käydään jo suomeksi.
Nourdeen Toure

Nourdeen Touren ensimmäinen lempinimi oli "Mr. Smile", sillä Toure hymyili koko ajan. Janne Isaksson

Toure tuli ensimmäisiin harjoituksiin muovikassi kädessään, mutta Silvennoinen osti aloittelijalle ensimmäisen oikean salikassin. Hän hankki myös juuri 20 vuotta täyttäneelle keltanokalle ensimmäiset nyrkkeilykengät.
– Tunsin itseni heti tervetulleeksi. Kaikki tulivat puhumaan kanssani, kysyivät kuka olen ja mistä tulen. Näin vilpittömyyden heidän silmissään. He todellakin hyväksyivät minut sellaisena kuin olen, Toure sanoo.
– Kun saapuu pakolaisena, ainoa kontakti suomalaisiin tapahtuu käytännössä poliisien ja maahanmuuttoviranomaisten kanssa. Heistä tulee melkein kuin perhe, koska ketään muutakaan ei ole. Mutta minä löysin ensimmäisen todellisen kotini Suomessa nyrkkeilysalilta.

Toure on oppinut suomea urheilukavereiltaan. Hän on saanut nyrkkeilykontaktien kautta lähes kaikki työpaikkansa, ja salilla häntä kannustettiin myös opiskelemaan.
– Kaikki tämä on ollut mahdollista nyrkkeilyn avulla saavuttamani integroinnin ansiosta. Saan kiittää näitä ihmisiä kaikesta mitä minulla on tänä päivänä.

Nyrkkeilijänä Toure oli täydellinen noviisi ja tekniikka oli Silvennoisen sanoin hirveää. Fysiikassa ei sitä vastoin ollut valittamista.
– Huomattiin hyvin äkkiä, että poweria on enemmän kuin tavallisella jätkällä. Ja oli helppo tehdä ihmisen kanssa töitä, kuka on valmis uhraamaan asialle kaiken, Silvennoinen sanoo.
– Minä jännitin ihan helvetisti niitä ensimmäisiä otteluita, mutta huomasin, että eihän minun tarvitse, kaikki vastustajathan pötkähtelevät selälleen!

Kauan piilossa ollut timantti
Vain muutama kuukausi ensimmäisten harjoitusten jälkeen Toure valmistautui jo avausmatsiinsa Ruskeasuolla. Paikalla oli valmentaja Raution kutsumana myös yksi Suomen arvostetuimmista valmentajista ja promoottoreista Pekka Mäki.
Ennen ottelua Rautio esitteli Mäen Tourelle ja sanoi, että jos hän onnistuu tyrmäämään vastustajansa, hänellä on hyvät mahdollisuudet saada ammattilaissopimus.
– Riippumatta siitä tarkoittivatko Markku ja Pekka sitä tai ei, niin minulle se oli kuin oopiumia. Halusin tarttua tilaisuuteen. Ja se onnistui, tyrmäsin kaverin heti ensimmäisessä erässä, Toure kertoo.
Toure

Nourdeen Toure on kiitollinen kaikesta, mitä nyrkkeily on hänelle antanut. Janne Isaksson

Mäki oli vaikuttunut mutta nyrkkeilytaidot olivat yhä niin puutteelliset, että Toure sai kasvaa korkoa ensin Raution ja myöhemmin Pasi Taavitsaisen opissa, kunnes ammattilaiskehät kutsuivat kolme vuotta myöhemmin.
– Kun näin kaverin fyysiset ominaisuudet ja lyöntivoiman, niin ajattelin, että tässä voisi olla oikein viihdyttävä ammattinyrkkeilijä. Hänestä kumpusi jonkinlainen sisäinen voima, Mäki sanoo.

Toure teki ammattilaisdebyyttinsä keväällä 2014 ja seuraavan vuoden aikana hän tyrmäsi neljä ensimmäistä vastustajaansa. Tällä hetkellä välisarjalaisen (66,7 kg) saldo on yksitoista ottelua ja yhdeksän voittoa, joista seitsemän tyrmäyksellä.
– Ukunta on vielä ammattinyrkkeilijänä aika tuore ja tulevaisuus voi olla todella kirkas. Potentiaalia on oikeasti vaikka mihin. Se on tämmöinen kauan piilossa ollut timantti suomalaisessa nyrkkeilyrintamassa.
Pekka Mäki kehuu harjoitusmääriä joihin Toure kykenee, vaikka käykin käytännössä kokopäivätöissä. Mäki ei myöskään halua hillitä valmennettavansa halua opiskella ja työskennellä urheilun ulkopuolella.
– Nourdeen on tehnyt asioita tosi paljon oikein. Hän on koko ajan aktiivisesti pyrkinyt töihin, hakeutunut opiskelemaan, petrannut suomen kielessä ja elänyt muutenkin esimerkillistä elämää. Hän ei ole missään vaiheessa jäänyt lepäämään laakereilleen.

Muun muassa Edis Tatlia ja Amin Asikaista menestyksekkäästi valmentanut Mäki näkee Touren oivana esimerkkinä oikeanlaisen asenteen tärkeydestä.
– Hän on hyvä osoitus siitä, mitä periksi antamattomuudella, rohkeudella, rehellisyydellä ja kovalla työnteolla voi saada aikaiseksi, jos itse haluaa. Kaikki lähtee meistä itsestämme. Kukaan ei voi meitä pakottaa, vaan sen pitää tulla jostain sisältä, Mäki toteaa.
– Jokaisella ihmisellä täytyy olla unelmia ja tavoitteita. Jotkut voivat tuntua järjettömiltä, mutta jos sinulla on vankka unelma ja teet joka päivä töitä sen eteen askel askeleelta, metri metriltä ja sentti sentiltä, niin sinä joskus saavutat sen.

Oma asenne kaiken keskiössä
Keväällä Nourdeen Toure valittiin vuoden pakolaismieheksi Suomessa. Hän on valmistunut sosionomiksi ja uurastaa nyrkkeilyuran ohella lähes päivittäin henkilökohtaisena avustajana.
Toure haluaa yhä useamman Suomeen saapuvan maahanmuuttajan löytävän urheilun integroivan ja yhdistävän voiman, mutta painottaa samalla että mikään ei tule ilmaiseksi. Jokaisen on itse oltava aktiivinen.
– Neuvoni kaikille maahanmuuttajille on oikea asenne. Jokainen arvioidaan luonteen, ei ihonvärin perusteella. On itsestäsi kiinni, miten elämä kohtelee.
Vuoden 2019 pakolaismies Nourdeen Toure ja vuoden pakolaisnainen Rand Mohamad Deeb.

Enni Kallio

Toure tietää, että töykeästi ulkomaalaisia kohtaan käyttäytyviä tulee aina olemaan. Heillä ei kuitenkaan ole muuta vaihtoehtoja kuin hyväksyä maahanmuuttajat, jos he huomaavat ulkomaalaisten olevan hyödyksi yhteiskunnalle ja hoitavan velvollisuutensa.
– He tulevat huomaamaan, että maahanmuuttajat eivät ole täällä vain nostaakseen Kela-rahoja, vaan heidän joukossaan on todella kovasti työtä paiskivia yksilöitä. Maahanmuuttajan ei tule ajatella, että miksi nämä ihmiset eivät pidä minusta tai että hän on rasisti, koska hän ei anna mahdollisuutta. Asialle pitää tehdä jotakin itse.
– Tärkeintä on, että mihin ikinä muuttaakin, on oltava hyödyksi. Energia on käytettävä kotoutumiseen. On mentävä kouluun, opittava kieltä ja haettava töitä. Oltava hyvä kansalainen.

Janne Isaksson

 
Onhan tuo hieno tarina mutta yhden onnistumisen rinnalla tulee 1000 epäonnistunutta kotoutumista.
Ja tältä nyrkkeilijältä ilmeisesti puuttuu se rauhanuskonto joka tahtoo panna keppiä rattaisiin sopeutumisessa läntiseen maailmaan ja sen arvoihin.
 
Katsoin eilen elokuvan:

https://www.netflix.com/fi/title/80240537

The Red Sea Diving Resort
Salaiset agentit avaavat valehotellin oikeille turisteille salakuljettaakseen satoja etiopialaispakolaisia turvaan. Elokuva perustuu tositapahtumiin.

Ja nyt:
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/265441

A total of 83 people were treated for injuries caused during riots across Israel as members of the Ethiopian community protest the shooting death of an Ethiopian teenager earlier this week.

https://www.timesofisrael.com/ethio...-reached-boiling-point-leading-activist-says/

But the community continues to suffer from widespread poverty and what many decry as racism, discrimination, and routine police harassment.

https://www.dw.com/en/ethiopian-jews-israels-second-class-citizens/a-45687623

Today, the Ethiopian community is made up of more than 145,000 people — less than two percent of Israel's total population. Over half live below the poverty line.

49462895_401.jpg
 

Kristittyjen vaino maailmalla lähentelee jo kansanmurhaa - sen sai kokea myös Sardar, 33, jota uhkaa nyt palautus: ”Risti on selässäni”

Tänään klo 10:56
Tuoreen raportin mukaan kristittyjen vaino lähentelee osassa maailmaa YK:n määritelmää kansanmurhasta. Maahanmuuttovirasto kertoo seuraavansa kristittyjen tilannetta Iranissa aktiivisesti.

Iranista vainoa paennut Sardar käy Suomessa kirkossa viikoittain, joskus kaksikin kertaa.
Iranista vainoa paennut Sardar käy Suomessa kirkossa viikoittain, joskus kaksikin kertaa.

Iranista vainoa paennut Sardar käy Suomessa kirkossa viikoittain, joskus kaksikin kertaa.SARDARIN ALBUMI
Sardar osaa lausua päivämäärän 30. lokakuuta 2015 kuin apteekin hyllyltä.
Sinä päivänä mies saapui Ruotsin ja Suomen välisen rajan yli Tornioon.Ensimmäisen yönsä uudessa maassa hän nukkui poliisiasemalla.
Matka oli ollut pitkä: ensin Turkin Istanbulista kumiveneellä Kreikkaan ja sieltä melkein kuukauden kestäneellä reissulla maata pitkin Suomeen. Samoja polkuja olivat samana vuonna kulkeneet kohti pohjoista tuhannet muutkin turvapaikkaa hakeneet, joukossaan sadat Sardarin maanmiehet ja -naiset. Hänen oma lähtöpaikkansa oli eteläisessä Iranissa, jossa hän oli työskennellyt isänsä autoliikkeessä.
Nykyään 33-vuotias Sardar lähti, koska ei enää tuntenut Irania kodikseen. Kolme vuotta aiemmin hän oli päättänyt kääntyä muslimista kristityksi löydettyään kristinuskon veljensä kautta.
Islamin hylkääminen kristinuskon vuoksi on kuitenkin Iranissa rikos, josta voi seurata jopa kuolemantuomio. Sardaria kohtasikin heti vaino, joka oli sekä henkistä että fyysistä. Hän joutui piilottelemaan ja tuli korkeiden virkamiesten kiduttamaksi. Sen tarkemmin hän ei nyt halua tai jaksa muistella aikaa.
– Olen väsynyt, Sardar sanoo.
Hän on väsynyt, koska pian hänet ollaan palauttamassa Suomesta takaisin Iraniin – yhteen maailman vaarallisimmista maista kristinuskoiselle.

Vainotuin ryhmä
Isossa-Britanniassa julkaistiin heinäkuun alkupuolella maan silloisen ulkoministerin Jeremy Huntin tilaama selvitys kristittyjen vainoista.Vuodenvaihteessa alkanutta selvitystyötä oli johtanut piispa Philip Mounstephen.
Raportin mukaan kristittyjen vaino lähentelee muutamilla alueilla maailmassa YK:n kansainvälistä kansanmurhan määritelmää. Kristityt ovat sen mukaan maailman vainotuin uskonnollinen ryhmä.
Selvityksessä todetaan, että itse asiassa kristinusko on jopa vaarassa kadota kokonaan osista maailmaa. Yhtenä esimerkkinä raportti nostaa esiin juuri Iranin, jonka tilannetta kristityille ja muille vähemmistöille se kutsuu ”hälyttäväksi”.
Kristillinen Open Doors -järjestö arvioi vuotuisessa listauksessaan, että Iran on maailman yhdeksänneksi vaarallisin maa elää kristittynä. Reilun 80 miljoonan asukkaan maassa on järjestön arvion mukaan noin 800 000 kristinuskoista.
Suurin uhka Iranin kristityille on Open Doorsin mukaan maan hallitus.Shiiaislamistinen hallinto kokee vähemmistöt vakavaksi uhkaksi, ja varsinkin muslimitaustaisiin kristittyihin kohdistuu painetta.
– Iranin hallituksen mukaan islamista kääntyneet kristityt ovat osa länsimaiden yritystä heikentää islamin vaikutusta maassa, järjestön verkkosivustollakerrotaan.
Sardar sanoo kokemuksesta, että arvio pitää paikkansa. Hänen mielestään Suomen viranomaisten tiedot Iranista perustuvat sen sijaan šaahin aikaan. Sardar on itse äänekäs teokraattisen nykyhallinnon vastustaja, ja myöntää julkaisseensa esimerkiksi Instagramissa maan johtoa solvaavia päivityksiä. Niiden ohessa hänen tilillään on Raamatun sanaa ja lauluvideoita seurakunnasta.
Tämä todennäköisesti tekisi Sardarista kotimaassaan entistä vainotumman. Jo nyt sosiaalisen median kautta on tullut nimettömiä uhkauksia.
Viranomaiset tosin pidättäisivät Sardarin Iranissa muutenkin heti, koska hänen poistumisensa kotimaasta oli sekin laiton.
Noin puolet Iranin kristityistä asuu pääkaupungissa Teheranissa. Kuva uudenvuoden messusta.
Noin puolet Iranin kristityistä asuu pääkaupungissa Teheranissa. Kuva uudenvuoden messusta.

Noin puolet Iranin kristityistä asuu pääkaupungissa Teheranissa. Kuva uudenvuoden messusta. ZUMAWIRE/MVPHOTOS

Kieli- ja ammattiopintoja
Sardarin alkuvaiheet Suomessa sujuivat hienosti. Hänet siirrettiin heti marraskuussa 2015 Torniosta Kemijärvelle, jossa hän alkoi opiskella vastaanottokeskuksessa suomea. Sen jälkeen hän kävi rippikoulun, sai seurakunnasta paljon ystäviä ja oppi lisää Raamatusta.
– Minulla on siellä kolme kummitätiä ja kummisetä, joka on pappi, Sardar kertoo.
Maahanmuuttovirasto teki kielteisen päätöksen Sardarin hakemasta turvapaikasta jo syksyllä 2017. Päätöksen lainvoimaiseksi tulemiseen oli kuitenkin reilut puolitoista vuotta aikaa, ja mies kertoi viranomaisille, ettei voisi missään nimessä palata Iraniin.
Sardar uskoi viranomaisten päiden kääntyvän ja alkoi järjestellä jo tulevaa: hän tarvitsisi vielä vahvemman suomen kielen taidon ja vaaditut opinnot, joilla pääsisi kiinni työelämän syrjään. Helsinki kutsui miestä marraskuussa 2017.
Kolmekymppisenä lisäopinnot tuntuivat Sardarista ajoittain ajanhukalta – olihan hänellä jo kotimaastaan automekaanikon koulutus ja työkokemusta. Siitä huolimatta hän koki kunnolla Suomeen juurtumisen velvollisuudekseen.

– Totta kai noudatan Suomen lakia ja sääntöjä, hän painottaa.
Niinpä Sardar suoritti B1-tasoisen suomen kielitutkinnon ja pääsi viime syksynä ammattikouluun opiskelemaan autoalaa. Tänä keväänä hän oli kaksi kuukautta työkokeilussakin, Vehon autoliikkeessä.
Sardar kuvailee paria edellisvuottaan ”kolmioksi”.
– Olen kulkenut kotoa kouluun, koulusta salille ja salilta kotiin. Olen ponnistellut, että valmistuisin nopeasti ja pääsisin töihin.
Kirkossa hän on käynyt viikoittain, joskus kahdestikin. Sitten käännytyspäätös tuli lainvoimaiseksi, ja tasaista arkea seurasi taas tänä kesänä sarja Sardarin elävästi muistamia päivämääriä: 4. kesäkuuta hänet kutsuttiin poliisiasemalle maastapoistamispuhutteluun, jossa hän kertoi uusivansa turvapaikkahakemuksensa. Maahanmuuttovirasto jätti sen tutkimatta, ja 26.kesäkuuta tuli poliisilta uusi kutsu, jonka Sardar tiesi heti olevan huono merkki.
Sardar ei mennyt turvapaikkapäätöksen tiedoksiantoon, vaan oli reilut kaksi viikkoa poliisin tavoittamattomissa selvittämässä ajatuksiaan. 15. heinäkuuta hän lopulta ilmoittautui poliisille ja toisti vastustavansa palautusta. Vastustuksen ja katoamistempun vuoksi poliisi siirsi miehen Metsälän säilöönottoyksikköön Helsingissä, eikä päätökseen voinut hakea muutosta.
– Olin antanut poliisille uusia tietoja, enkä silti päässyt edes uuteen haastatteluun. Missä on oikeus? Sardar ihmettelee.
Sardar opiskelee helsinkiläisessä ammattikoulussa autoalaa.
Sardar opiskelee helsinkiläisessä ammattikoulussa autoalaa.

Sardar opiskelee helsinkiläisessä ammattikoulussa autoalaa. SARDARIN ALBUMI

Riski arvioitu
Suomen ulkomaalaislaki on ulkomaalaisen maasta poistamista koskien yksiselitteinen.
– Ketään ei saa käännyttää, karkottaa tai pääsyn epäämisen seurauksena palauttaa alueelle, jolla hän voi joutua kuolemanrangaistuksen, kidutuksen, vainon tai muun ihmisarvoa loukkaavan kohtelun kohteeksi, eikä alueelle, jolta hänet voitaisiin lähettää sellaiselle alueelle, kuuluu palautuskieltoa koskeva pykälä.
Toukokuussa korkein hallinto-oikeus (KHO) kumosi Maahanmuuttoviraston kielteisen turvapaikkapäätöksen, jonka saanut afganistanilaismies oli kääntynyt kristityksi kesken turvapaikkaprosessin Suomessa ja ilmoittanut siitä perheelleen Afganistanissa. Joulukuussa 2017 KHO totesi puolestaan, ettei iranilaisen henkilön kristinuskoon kääntyminen aiheuta turvapaikan tarvetta, mutta määräsi myöntämään hänelle turvapaikan muutamat muut seikat huomioon ottaen.
Sardarin mukaan viranomaiset arvioivat hänen kykenevän elämään maltillisena kristittynä turvallisesti Iranissa, koska eivät luota hänen osoittamiensa todisteiden aitouteen.
Maahanmuuttovirasto ei voi kommentoida yksittäistä henkilöä koskevaa turvapaikkahakemusta tai -päätöstä. Maatietopalvelun tiimipäällikkö Mikko Nyman kertoo kuitenkin yleisellä tasolla, että virasto seuraa useista eri lähteistä kristittyjen tilanteen kehitystä Iranissa.
Viraston viimevuotisen raportin mukaan Iraniin palaaville kristityille käännynnäisille syntyy ongelmia lähinnä, jos he pyrkivät tuomaan uskoaan julkisesti esiin esimerkiksi lähetystyöllä. Kristittyjä kuitenkin tarkkaillaan tiiviisti, ja heidän elämäänsä pyritään rajoittamaan monin tavoin.
– Viimeaikaisena kehityksenä Iranin kristittyjen osalta voi mainita normaalia laajemmat ratsiat joulun alla 2018, jolloin pidätettiin yli sata kristinuskoon islamista kääntynyttä henkilöä. Kristinuskoon kääntyneiden henkilöiden pidätyksiä on raportoitu myös vuoden 2019 puolella, Nyman toteaa.
Turvapaikkapäätöksen tekohetkellä otetaan huomioon ajantasaisin olemassa oleva maatieto. Maahanmuuttoviraston tulosalueen johtajan Anu Karpinmukaan arviossa Iranin kristittyjen tilanteesta ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia viimeisen kahden vuoden aikana. Riski arvioidaan kuitenkin jokaisen hakijan kohdalla erikseen.
– Johtopäätökset nykyisestä maatiedosta ovat yleisesti, että jokainen kristitty tai islamista kristinuskoon kääntynyt ei ole systemaattisesti vainon vaarassa Iranissa, ja myös kristinuskoa pystyy Iranissa harjoittamaan, Karppi kertoo.
– Jokainen turvapaikanhakija kuitenkin puhutellaan ja selvitetään, onko juuri hänen kohdallaan erityisiä tekijöitä, jotka nostaisivat riskiä joutua oikeudenloukkausten kohteeksi. Mahdollisuus vainoksi katsottavan teon kohteeksi joutumiselle ei vielä ylitä turvapaikan antamisen edellytyksiä, eli täytyy olla riittävän todennäköistä, että kyseinen henkilö itse joutuisi tällaisten tekojen kohteeksi. Myös turvapaikkoja on annettu viime aikoinakin, mikäli hakijan kohdalla vainon kohteeksi joutumisen riskin on arvioitu olevan korkeampi.

Risti selässä
Sardar elää nyt epätietoisuudessa: hän ei tiedä, milloin palautus Iraniin aiotaan toteuttaa. Poliisi on sanonut vain, että se tapahtuu ”pian” tai ”lähiviikkojen aikana”.
Stressaava tilanne on saanut miehen laihtumaan lähes kymmenen kiloa ja aloittamaan uudestaan lopettamansa tupakoinnin. Lisäksi hän huomaa unohtavansa sanoja.
– En taistele itseni puolesta, vaan kaikkien viattomien pakolaisten puolesta.Jumala ei auta niitä, jotka auttavat vain itseään, Sardar huokaa.
Sardarin tueksi kerätään nimiä verkkoadressiin. Hän ei tiedä, onko siitä mitään apua, mutta on kiitollinen jo satojen ihmisten osoittamasta tuesta. Sen voimin hän jaksaa yhä yrittää parhaansa – edes muiden puolesta.
– Risti on nyt selässäni.
JOONAS LEHTONEN
[email protected]
 
Back
Top