Palaute

Kannataisiko sun lopettaa mun potkiminen?
Ei, en halua keskustella siitä, että pitääkö Venäjää ymmärtää tässä asiassa. Venäjä menettelee yksiselitteisesti väärin, itse asiassa aivan %¤*"@$ väärin ja aiheuttaa mittaamatonta vahinkoa. Rauhanpuheille on aikansa ja paikkansa, mutta tuossa aiheessa ei nyt eikä tässä. Mielestäni voit mennä pohtimaan pohdintosi muualle.

Minun mielestäsi olet röllimerkkisi ansainnut ja se on sinullekin pikku vinkki.
 
Älähän kehu liikoja. Lähinnä minä yritän välillä peilata näitä keskusteluja niihin mielialoihin ja asenteisiin, jotka ovat Suomessa vallitsevia. Se on hyvin itsekästä arviointia, josta tyydytystä saan vain minä. Elämä on opettanut tarkastelemaan asioita niin, että jos huomaa kuuluvansa ajattelussaan ja asenteissaan tiettyyn marginaaliin, on aina tutkiskelun paikka. Pienestä samanhenkisestä mölykuorosta lähtevä ääni ei välttämättä ole sen jalompaa ja oikeampaan osuvaa kuin on valtavirrankaan ääni.

Paheksun sitä, että Suomen "Nato-keskustelu" käynnistyy seuraavin elementein: joku asettuu ensilauseessaan toisten yläpuolelle ja suunnilleen kertoo yleisölle: #etteks te mäntit tajuu# ja suomalaisen mentaliteetin tuntien sen jälkeen on se ja sama, mitä hemmo enää pakisee, se ei tavoita kuulijaa. Tehdäänkö ihan tahallaan hallaa sille askareelle, jota ollaan edistävinään? Selvästi ei osata jalkauttaa keskustelua sille aaltopituudelle, joka tavoittaisi suomalaiset. Ei osata tai mikä pahempaa, ei haluta.

Ja tulkoon tiettäväksi, että minä en näe mitään muuta keinoa hakea jäsenyyttä, jos se suinkin on mahdollista. Venäläinen ulkopolitiikka on saanut niin kiistämättömiä muotoja, että pienen rajamaan on oltava nyt keinoja kaihtamaton. Jos tuo este tai salpa on kansalaismielipide, niin keskustelunavaajat koulun penkille tai vaihtoon.
 
Olen lueskellut ketjua ja miettinyt onko minulla mitään sanottavaa vaiko ei - on ja päätin riskeistä huolimatta avata sanaisen arkkuni.

Olet kuitenkin puuttunut alatyyliin ja käytöstapoihin, millä asialla on tätä saittia kohottava vaikutus. Se on hyvä.
Alan jo tottua tuohon röllikkään, ei tässä olla paperista saatana. Ottaa vaan pannuun muutamat on niin hädissään kurat housussa ja ottaa ennakkoasenteet heti jo leiman takia, niin jää fiksut keskustelut keskustelematta.
Kaikki täällä saitilla ei ole niin esittäneet niin kypsää ajatustenvaihtoa kuin @baikal.

Olen kirjoitellut erinäisille foorumeille reilun vuosikymmenen verran ja tänä aikana olen pyrkinyt muistuttamaan itseäni siitä, että asiat riitelevät eivät henkilöt. Ukrainan kriisin myötä tunteet ovat ymmärrettävistä syistä johtuen kiristyneet useammallakin suunnalla, olen kuitenkin pyrkinyt siihen, että kuuntelen myös sellaisia henkilöitä joiden näkökulmaa en jaa mutta jotka kykenevät esittämään oman näkemyksensä asiallisesti ja perustellen - vaikka tällainen ihminen esittäisi kovinkin suomettuneita tai jopa putinistisia mielipiteitä (en väitä, että näin teet) olen halunnut antaa heille mahdollisuuden sanoa sanottavansa ja itse tietty pyrkinyt parhaani mukaan vastaamaan asiallisesti ja perustellen ja mahdollisuuksien mukaan tosiasioissa pysytellen. Tietty toisinaan vastaus on subjektiivinen mielipide mutta pyrin myös sen lausumaan/kirjoittamaan siten, että se on selkeä ja perusteltu ja asiallinen. Turhassa nokittelussa ja ivassa en näe järkeä, sellainen köyhdyttää keskustelua.

Tietenkin jokainen palsta on omanlainen maailmansa ja tämä palsta epäilemättä luonteensa vuoksi on myös vetänyt kummaltakin puolelta joukkoonsa sellaista väkeä, jotka etsivät rajua vastakkainasettelua ja osa on melkoisella todennäköisyydellä kirjoittamassa tietyn agendan tähden esim. Ukrainaa ja Venäjää käsitteleviin ketjuihin ja täällä esim. trollien disinformaatio on olennaisesti voimakkaampaa mitä jollain toisilla palstoilla - tai tahti on rajumpaa - jonka seurauksena moderaattoreiden linja voi tuntua liian tiukalta ja samalla "röllikän" leiman saattaa saada henkilö, jolle sellainen ei (minusta) kuuluisi. Mutta silti linja voi olla perusteltu.

Itse en jokaista Venäjää sympatiseeraavaa mielipidettä sijoita automaationa "rölliköiden" joukkoon - itse asiassa näen itsekin Venäjältä tulleen paljon hyvää mutta ikävä kyllä Putinin viimeaikaisten tekojen myötä ne hyvät asiat tuntuvat unohtuvan ja ehdottomat negaatiot korostuvat ja niitä täydennetään muistoilla meinneisyydestä (johon itsekin tunnustan toisinaan syyllistyväni nimitellessäni tiettyjä tahoja "väyrysläisiksi" - joka sanana kuvaa minusta paremmin joidenkin ihmisten ajattelumaailmaa kuin jokin trolli tai röllikkä). Näen monet "väyrysläiset" suomalaisina ja ihmisinä jotka haluavat ajaa Suomen asiaa mutta pitävät samalla Suomen etuna sitä, että muistetaan myös Venäjän asema ja huomioidaan se - ajatus jota en itse jaa.

vlad.
 
Tuossa aiemmin verrattiin täällä foorumilla kirjoittelua keskusteluun jonkun kotona. Se ei mielestäni ole ihan huono vertaus. Huomattavaan kuitenkin on, että ei kenenkään kotonakaan ole ulko-ovella lappuja joissa kerrotaan että mistä asioista ja miten talon sisällä tulee keskustella. Niin että jos tuo jonkun kotona -vertaus osuu kohdalleen niin sitten lienee turha toivoa tännekään mitään ohjeistuksia keskustelun tyylistä tai sisällöstä.

Tokihan tämä on keskustelupalsta että tänne tuo paremmin sopisi. Itse uskon kuitenkin että keskustelu pysyy antoisampana kun ei ruveta ihan kauheasti etukäteen kirjoittamaan säännöstöjä mitä saa sanoa ja mitä ei, ja ihan sitten vaan hyväntahtoisen diktaattorin tavoin modet hoitaa hommansa niinkuin hoitaa. Haluan tässä kuitenkin antaa virtuaalisen hatunnoston rauhantekijälle maltillisesta suhtautumisesta tuohon röllikkä-tägiin. Kyllä se tuolla tavoin poiskin lähtee, aikanansa.
 
Kannattaa huomata se, että saitti on ollut melkoisen vyörytysyrityksen kohteena jo vuoden, ylikin. Joskus lääke on karvas ja tippoja menee paljon, joskus lääke menee väärään kurkkuunkin. Mutta ei siitä pidä hirmuisesti kauhistua. Ette arvaa mitä modet ovat saaneet osakseen, ette taatusti. Jotenkin tässä on vaan kuitenkin pidettävä alusta selvänä ja mieli kirkkaana. Katsellaan.

Älä pidä tyhmiä jännityksessä! Sulla on jo lähes moraalinen pakko kertoa lisää kun kerran tota on jo avattu.
 
Se on vähän kuin mieto banni tai varoitus. Mielestäni ihan hyvä. Keskusteluihin saa osallistua, mutta röllikkä kuitenkin auttaa suhtautumaan teksteihin "anteeksiantavasti". Ai jaaha, se on röllikkä ja siksi se kirjoittelee tollaisia :)

Samaan tapaan kuin rasisti, neuvostovastainen, jne? Suomessa leimakirves heiluu ajasta aikaan.

Palstalla on muutama atlantistien propagandaa rummuttava keskustelija, joiden koko viestintä on vähintäänkin yhtä rankkaa trollausta, kuin noilla röllikäksi nimetyillä. Saadaanko heille banneri valkoisella tähdellä? (Minulle siniristilipulla kiitos ja niitä ei sitten jaeta kenelle tahansa.)

Kansallismieliset suomalaiset ovat saanut tehdä kummallisen havainnon. Aikanaan heitä mollattiin neuvostovastaisiksi ja jenkkien kätyreiksi. Tänä päivänä huomaavat olevansa USA vastaisia ja ryssän kätyreitä. Aika hyvä suoritus, kun näkemykset ovat pysyneet samoina. Leimakirveen heiluttajien kaarti on sen sijaan rynnännyt laidalta toiselle.

Rahalla tuotetusta nettivaikuttamisesta mekin saamme varmasti osamme ja todennäköisesti myös useammasta suunnasta. Kannattaako trollin leimaa kuitenkaan jakaa vallan huolettomasti ja varsinkaan selkeän puolueellisesti? Sillä tavalla saa keskustelupalstan nopeasti kuivumaan puoluelehtien keskustelujen tasolle. Bannia pitäisi antaa, kun keskustelut menevät copy/paste tekniikalla tuotetuksi massaviestinnäksi. Muutoin mielipiteet olkoon kirjoittajien oma asia.
 
Samaan tapaan kuin rasisti, neuvostovastainen, jne? Suomessa leimakirves heiluu ajasta aikaan.

Palstalla on muutama atlantistien propagandaa rummuttava keskustelija, joiden koko viestintä on vähintäänkin yhtä rankkaa trollausta, kuin noilla röllikäksi nimetyillä. Saadaanko heille banneri valkoisella tähdellä? (Minulle siniristilipulla kiitos ja niitä ei sitten jaeta kenelle tahansa.)

Kansallismieliset suomalaiset ovat saanut tehdä kummallisen havainnon. Aikanaan heitä mollattiin neuvostovastaisiksi ja jenkkien kätyreiksi. Tänä päivänä huomaavat olevansa USA vastaisia ja ryssän kätyreitä. Aika hyvä suoritus, kun näkemykset ovat pysyneet samoina. Leimakirveen heiluttajien kaarti on sen sijaan rynnännyt laidalta toiselle.

Rahalla tuotetusta nettivaikuttamisesta mekin saamme varmasti osamme ja todennäköisesti myös useammasta suunnasta. Kannattaako trollin leimaa kuitenkaan jakaa vallan huolettomasti ja varsinkaan selkeän puolueellisesti? Sillä tavalla saa keskustelupalstan nopeasti kuivumaan puoluelehtien keskustelujen tasolle. Bannia pitäisi antaa, kun keskustelut menevät copy/paste tekniikalla tuotetuksi massaviestinnäksi. Muutoin mielipiteet olkoon kirjoittajien oma asia.

Tämä on kyllä hyvä ja aiheellinen puheenvuoro.
 
Samaan tapaan kuin rasisti, neuvostovastainen, jne? Suomessa leimakirves heiluu ajasta aikaan.
Palstalla on muutama atlantistien propagandaa rummuttava keskustelija, joiden koko viestintä on vähintäänkin yhtä rankkaa trollausta, kuin noilla röllikäksi nimetyillä. Saadaanko heille banneri valkoisella tähdellä? (Minulle siniristilipulla kiitos ja niitä ei sitten jaeta kenelle tahansa.)
Kansallismieliset suomalaiset ovat saanut tehdä kummallisen havainnon. Aikanaan heitä mollattiin neuvostovastaisiksi ja jenkkien kätyreiksi. Tänä päivänä huomaavat olevansa USA vastaisia ja ryssän kätyreitä. Aika hyvä suoritus, kun näkemykset ovat pysyneet samoina. Leimakirveen heiluttajien kaarti on sen sijaan rynnännyt laidalta toiselle.

Paheksut ensin leimakirveen käyttämistä ja sitten käytät sitä. Lopuksi vielä asetut omine mielipiteinesi muiden yläpuolelle. Ei tämä minusta nyt kovin rakentavalta puheenvuorolta vaikuttanut.
 
Samaan tapaan kuin rasisti, neuvostovastainen, jne? Suomessa leimakirves heiluu ajasta aikaan.

Palstalla on muutama atlantistien propagandaa rummuttava keskustelija, joiden koko viestintä on vähintäänkin yhtä rankkaa trollausta, kuin noilla röllikäksi nimetyillä. Saadaanko heille banneri valkoisella tähdellä? (Minulle siniristilipulla kiitos ja niitä ei sitten jaeta kenelle tahansa.)

Kansallismieliset suomalaiset ovat saanut tehdä kummallisen havainnon. Aikanaan heitä mollattiin neuvostovastaisiksi ja jenkkien kätyreiksi. Tänä päivänä huomaavat olevansa USA vastaisia ja ryssän kätyreitä. Aika hyvä suoritus, kun näkemykset ovat pysyneet samoina. Leimakirveen heiluttajien kaarti on sen sijaan rynnännyt laidalta toiselle.

Rahalla tuotetusta nettivaikuttamisesta mekin saamme varmasti osamme ja todennäköisesti myös useammasta suunnasta. Kannattaako trollin leimaa kuitenkaan jakaa vallan huolettomasti ja varsinkaan selkeän puolueellisesti? Sillä tavalla saa keskustelupalstan nopeasti kuivumaan puoluelehtien keskustelujen tasolle. Bannia pitäisi antaa, kun keskustelut menevät copy/paste tekniikalla tuotetuksi massaviestinnäksi. Muutoin mielipiteet olkoon kirjoittajien oma asia.

Lähtökohtaisesti vierastan myöskin ihmisten leimaamista, mutta pitää ymmärtää, että modeilla on aika haastava tehtävä. Mielestäni röllikkä on kuitenkin siitä hyvä, että se on eräänlainen varoitus, mutta ei kuitenkaan suora banni. Näin se mahdollistaa tietyn joustavuuden.

Erilaisia mielipiteitä saa olla, ilman muuta. Sehän on keskustelupalstankin rikkaus. Mutta sitten kun mielipiteet ovat tällaisia, että "Venäjä ei ole uhka Suomelle, eikä koskaan hyökkää Suomeen. Venäjä ei ole hyökännyt Ukrainaan. Usa on tehnyt paljon enemmän rikoksia kuin Venäjä etc". Jos niihin antaa jotain perusteluja, sitten niistä voi keskustella. Jos ei anna, niin kyllä siitä sitten röllikkä-leima on paikallaan.
 
Mielestäni röllikkä on kuitenkin siitä hyvä, että se on eräänlainen varoitus,

Tämä on vielä ihan jees, että varoitetaan kun "se tulee taas ! " kohta kauhisteltavaa riittää. Mutta saisiko siitä tuon vieraan valtion punatähden pois? Tämä siis vaan ehdotus, jota modet voivat pohtia, jos ehtivät .
 
Lähtökohtaisesti vierastan myöskin ihmisten leimaamista, mutta pitää ymmärtää, että modeilla on aika haastava tehtävä. Mielestäni röllikkä on kuitenkin siitä hyvä, että se on eräänlainen varoitus, mutta ei kuitenkaan suora banni. Näin se mahdollistaa tietyn joustavuuden.
Erilaisia mielipiteitä saa olla, ilman muuta. Sehän on keskustelupalstankin rikkaus. .

Olen samaa mieltä, pitää kuitenkin muistaa näillä internetin keskustelupalstoilla sekin ettei näillä sinänsä ole mitään tekemistä esimerkiksi sananvapauden kanssa siinä merkityksessä, kuten erään itäisen naapurimaamme asiaa ponnekkaasti ajavat koettavat useilla nettifoorumeilla (ei täällä) moderoiduksi joutuessaan väittää.
Asia kun on niin, että tämä(kin) foorumi on ylläpitonsa "piha" ja näinollen ylläpidolla on täydet diktaattorin oikeudet päättää kuka mitäkin puhuu tai kuka ylipäätään saa omata puheoikeuden - tai edes seuraamisoikeuden.

Jos ylläpito päättää jollekin vaikka sen "punatähden" laittaa, niin se laittaa - eikä siihen ole kenelläkään muulla kuin ylläpidolla sanomista. Ei tämä ole sen enempää sananvapaus- kuin leimaamiskysymyskään - jälkimmäistäkään missään muodossa niin pitkään kuin mennään nimimerkein aitojen henkilöllisyyksien sijaan.
 
Lähtökohtaisesti vierastan myöskin ihmisten leimaamista, mutta pitää ymmärtää, että modeilla on aika haastava tehtävä. Mielestäni röllikkä on kuitenkin siitä hyvä, että se on eräänlainen varoitus, mutta ei kuitenkaan suora banni. Näin se mahdollistaa tietyn joustavuuden.

Erilaisia mielipiteitä saa olla, ilman muuta. Sehän on keskustelupalstankin rikkaus. Mutta sitten kun mielipiteet ovat tällaisia, että "Venäjä ei ole uhka Suomelle, eikä koskaan hyökkää Suomeen. Venäjä ei ole hyökännyt Ukrainaan. Usa on tehnyt paljon enemmän rikoksia kuin Venäjä etc". Jos niihin antaa jotain perusteluja, sitten niistä voi keskustella. Jos ei anna, niin kyllä siitä sitten röllikkä-leima on paikallaan.

Case "Rauhantekijään" tietysti vaikuttaa se, että samaan aikaan kun hän ilmaantui esittämään näkemyksiään niin palstoille tunki jos jonkinlaista röllipeikkoa, joten helposti sitä modena alkaisi ajattelemaan jotta nimimerkillä "Rauhantekijä" tulee vielä yksi lisää.
 
Minun täytyy kehua ylläpidon linjaa, tosin mielestäni selvät röllikkänimimerkit voitaisiin poistaa ja viestit myös, enkä tarkoita että nimimerkki rauhantekijä välttämättä sellainen olisi. Moni vaikuttaa altterilta ja altterointi on kiellettyä. Ylläpidolla on oikeus valita linjansa eikä sillä ole mitään tekemistä sananvapauden kanssa. Röllikät myös usein hakee kärjistettyä vastakkainasettelua, mikä ei ainakaan paranna keskustelua. Täällä on muuten osa moderaattoreista kritisoinut myös natottajia.
 
Röllikät myös usein hakee kärjistettyä vastakkainasettelua, mikä ei ainakaan paranna keskustelua.

Hmm....siis jos rollikällä tarkoitetaan ihan samaa kuin rölöttäminen, niin kyllähän sellaisen piirteinä onkin nimenomaan turhanpäiväisyys, puutaheinää ja varmaan myös kärjistetty vastakkainasettelu. Nämä ovat (minun mielestäni) kuitenkin aika räikeitä huutoja vaikka kirjoitettunakin. Jotenkin sellainen on hyvin näkyvää.

Yleisen elämänkokemuksen pohjalta vastakkainen mielipide sen sijaan monasti koetaan keskustelua parantavana, jos vaan erilaiset näkökulmat koetaan hyväksyttävinä. Rölöttäminen ei parana keskustelua. Jos vaan jossain rölöttämiseen ikuna syyllistyisin, niin raippaa saa antaa :)
 
Jokaisella ihmisellä on mielipiteensä. Sanontahan on että se on kuin p-reikä, jokaisella on ainakin yksi.. :D

Jollakin tavalla se yleensä aika nopeasti selviää, onko ihminen oikeasti jotain mieltä vai "röllikkä". Jälkimmäiseenhän kuuluu aina myös keskustelun sekoittaminen mahdollisimman paljon suoranaisilla valheilla ja puolitotuuksilla. Etenkin Putinin maksetuilla "rölliköillä" toiminta on aika kömpelöä monesti, mutta laatu kärsii venäläistyylisessä massatuotannossa. Tästä on postattu toimintaan oasllistuneiden kertomuksia siitä, miten puuduttavaa moinen on, etenkin jos sen tekee rahasta ja ei edes oikein usko siihen.

IDF:llä on erityinen yksikkö, joka toimii sosiaalisen median alalla tuoden esille "virallista näkemystä" ja pyrkien oikaisemaan valheellista tietoa. Valehtelu kun ei oikein pitkälle vetele, paitsi jos keskustelijat ovat jo valmiiksi suuntautuneet tietyllä tavalla. Kuten sanottu, sotaa voi käydä monella tavalla.
 
Joillakin foorumeilla on käytössä ominaisuus, että uusien nimimerkkien muutama ensimmäinen viesti on moderaattorin hyväksyttävä ennen näkyville tulemista. Tuollainen voisi helpottaa etenkin Ukrainaketjun tämänhetkistä röllikkäpainetta. Toki lisäisi se modetiimin työtaakkaa joka ei liene ihan pieni nykyiselläänkään.
 
Back
Top