Panssari-Sisu GTP

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tietääkseni nykyisellä Sisu Autolla ei ole mitään tekemistä PASIn kehittämisen tai tuotannon kanssa, kaikki tuo on tehty Hämeenlinnassa, missä Patria Land Systems ylläpitää PASI-tuoteperhettä edelleen.
Sisu Autolla on erittäin paljon tekemistä Pasin kehittämisen ja tuotannon kanssa. Lainaus Wikipediasta: "Pasi (Panssari-Sisu) on suomalaisvalmisteinen pyörävetoinen kuljetuspanssariajoneuvo. Suomen puolustusvoimien aloitettua panssaroitujen kuljetusajoneuvojen suunnittelun 1980-luvun alussa Valmetin traktoritehdas ja Sisun kuorma-autotehdas jättivät tarjouksensa, jonka Sisu voitti. Vaunujen valmistaja vaihtui ennen vuosituhannen vaihdetta Suomen valtion puolustusvälineyritysjärjestelyiden yhteydessä Sisu Defencestä Patria Vehiclesiin.". Kaikissa XA-180 -sarjan vaunuissa XA-186:een saakka on kyljessä valmistajan SISU -logo.
 
Juurikin näin, se osa Sisua, joka teki PASIt on osa Patriaa ja siellä ovat kaikki ne, jotka PASIt loivat ja tekivät;), Wikipedian lätinöistä viis:mad: Eli PASIlla ja nyky-Sisulla on yhteistä vain yhteinen logo.
 
Hyvin markkinoitu. Niin hyvin, että valistuneempikin yleisö meni liikaa vipuun o_O

Kotimaisia Nokian kännyköitä, vaikka ne olisi suunniteltu kiinassa ameriikkalaisen käyttöjärjestelmän päälle ja valmistettu unkarissa. Koska kyljessä lukee Nokia.
 
Hyvin markkinoitu. Niin hyvin, että valistuneempikin yleisö meni liikaa vipuun o_O

Kotimaisia Nokian kännyköitä, vaikka ne olisi suunniteltu kiinassa ameriikkalaisen käyttöjärjestelmän päälle ja valmistettu unkarissa. Koska kyljessä lukee Nokia.
Älähän sentään dissaa Nokian nykyisiä kännyköitä, suunnittelija HMD Global on suomalaisfirma, käytännössä entinen Nokian suunnitteluosasto, jos työntekijöitä tarkastelee.
 
Eikös silloinen Sisu Defence Oy sisällytetty Patriaan sen perustamisen yhteydessä?

Kyllä, mutta vielä kauempana historia menee niin, että Hämeenlinnassa oli Vanaja-merkin kuorma-autotehdas. Talousvaikeuksien myötä sen osti silloin helsinkiläinen Sisu.

Sittemmin Sisulla oli tehtaat sekä Karjaalla että Hämeenlinnassa. Hämeenlinnassa oli akselitehdas ja tuotekehitysinssejä. Sotilaskalusta A45:stä Masiin, Rasiin, Nasuun ja Pasiin syntyivät Hämeenlinnassa ja tuotantokin tapahtui siellä. Mikään Hämylinnan oma projekti ne eivät kuitenkaan olleet. Hämeenlinnassa rakennettiin myös satamien vetomestarit, joissa Sisu oli hetken maailman myydyin merkki.

Sitten joskus 90-luvun vaihteessa sotilaskalusto nimettiin SisuDefenceksi, mutta nuo kulta-ajan autot oli jo suunniteltu ja suurelta osin rakennettujen Oy Sisu-Auto Ab:n nimissä. Samalla tavoin akselitehdas erotettiin Sisu Axlesiksi.

Sittemmin Sisu Defence meni Patrialle ja Sisu Axles myytiin jonnekin muualle. Molemmat toimivat edelleen Hämeenlinnassa Vanajan kaupunginosassa ja nimenomaan Vanajan autotehtaalta alueella.

Nykyisellä Sisulla ja Patrian ajoneuvoilla ei ole mitään yhteistä. Mutta väärin sanoa samaa Patrian Paseista. Ne ovat Sisuja ja sillä siisti.
 
Mulla on jotenkin sellainen muistikuva, että Nina Autio olisi tehnyt dippatyönsä 90-luvulla tuonne akseleille. :-)
 
Mielenkiintoinen uutuus. Nyt vaan lisää vettä myllyyn, jos kotimainen puolustusteollisuus pääsisi takaisin on top of the game.
 
Mielenkiintoinen uutuus. Nyt vaan lisää vettä myllyyn, jos kotimainen puolustusteollisuus pääsisi takaisin on top of the game.
Valitettavasti se vain saattaa tarkoittaa, että PV:n pitää ostaa tätäkin, Misun lisäksi. Tai mistähän sitä tietää, tämä GTP voi olla ihan hyväkin, mutta kalustokirjon laajeneminen ei ole siltikään hyvä juttu, ellei tehdä kunnon kokoisia hankintoja. Jos tehdään, niin se voisikin olla hyvä.

Ideaalisintahan olisi, että Sisu saisi näitä myytyä ensiasiakkaana jonnekin ulkomaille - eikös jossain ollut, että GTP:tä vähän kehitettiinkin jotain ulkomaanasiakasta silmälläpitäen?
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti se vain saattaa tarkoittaa, että PV:n pitää ostaa tätäkin, Misun lisäksi. Tai mistähän sitä tietää, tämä GTP voi olla ihan hyväkin, mutta kalustokirjon laajeneminen ei ole siltikään hyvä juttu, ellei tehdä kunnon kokoisia hankintoja. Jos tehdään, niin se voisikin olla hyvä.

Ideaalisintahan olisi, että Sisu saisi näitä myytyä ensiasiakkaana jonnekin ulkomaille - eikös jossain ollut, että GTP:tä vähän kehitettiinkin jotain ulkomaanasiakasta silmälläpitäen?

PV ostaa mitä ostaa. Jos on tarkoitukseensopiva ja hinnaltaan kilpailukykyinen niin siitä vaan. Epäilen, etteivät osta näitä tai MiSua "just because".
 
Koeajoraportti Rauhanturvaaja | 2 | 2018 -lehdessä: "Maasto-ominaisuudet ja varsin normaaleilla teillä tehtävät siirtymiset tekevät Krisusta oivan vempeleen" ja "Sisämelu? Sitä ei ole...ajoneuvon rakenteestakin (kaksiosaisuus) johtuen Krisu on jopa hiljainen" jne. Ainakin tuon raportin perusteella - jatkoon!
 
Back
Top