Panssari-Sisu GTP

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vittu mikä paska ja kallis vielä! Ei kannata tollasia kehittää Suomessa eikä varsinkaan ostaa, menee rahat hukkaan vaan ja PV joutuu kärsimään! Ostetaan ennemmin käytettyjä kuormureita muualta tai ryssänaikaisia peltilaatikoita, ne riittää meille....eitäällämitäänosatatehdäkuitenkaan....
 
Vittu mikä paska ja kallis vielä! Ei kannata tollasia kehittää Suomessa eikä varsinkaan ostaa, menee rahat hukkaan vaan ja PV joutuu kärsimään! Ostetaan ennemmin käytettyjä kuormureita muualta tai ryssänaikaisia peltilaatikoita, ne riittää meille....eitäällämitäänosatatehdäkuitenkaan....

Se on saatana just näin, jos johonkin kerran ruvetaan niin ei kannata edes aloittaa.
 
Vittu mikä paska ja kallis vielä! Ei kannata tollasia kehittää Suomessa eikä varsinkaan ostaa, menee rahat hukkaan vaan ja PV joutuu kärsimään! Ostetaan ennemmin käytettyjä kuormureita muualta tai ryssänaikaisia peltilaatikoita, ne riittää meille....eitäällämitäänosatatehdäkuitenkaan....

Puolustusvoimat agrees! Ei tilattu lennokkeja kotimaasta, tilattiin Israelista...
 
Puolustusvoimat agrees! Ei tilattu lennokkeja kotimaasta, tilattiin Israelista...
Juu, no ehkä tuotteiden kypsyydessä oli pientä eroa. ;)

Aeronautics: "Me tehdään tällaista - otapa muuten ohjain käteen ja kokeile itse, tuosta ruudusta voit katsoa mitä se näkee just nyt."
Patria: "Voitais tehdä teillä tällainen - tässä olis niinkuin tämmöiset siivet ja siivekkeet ja sit se vois kuljettaa vaikka jotain kameraa tai niinku... maksa vaan etukäteen niin me ruvetaan katsomaan miten tän vois niinku rakentaa, jooko?"
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Toki olihan sen i-maan lennokin saamisessa alkuun jotain suurta hämärää. Ei meinannut mitään kuulua ja oikein paikan päällekin taidettiin mennä kyselemään.
 
Toki olihan sen i-maan lennokin saamisessa alkuun jotain suurta hämärää. Ei meinannut mitään kuulua ja oikein paikan päällekin taidettiin mennä kyselemään.
Joo, niitä taidettiin saada ihan merkittävästi ylimääräisiä viivästyspalkkioina. Liittyi käsittääkseni Orbiterin 2-version tuotannon käynnistymisongelmiin tuo viivästys. Mutta joka tapauksessa Israelilaisella oli esitellä valmista lentävää kalustoa kun Patrialla oli vain powerpoint-esityksiä ja taiteilijan näkemyksiä.
 
Joo, niitä taidettiin saada ihan merkittävästi ylimääräisiä viivästyspalkkioina. Liittyi käsittääkseni Orbiterin 2-version tuotannon käynnistymisongelmiin tuo viivästys. Mutta joka tapauksessa Israelilaisella oli esitellä valmista lentävää kalustoa kun Patrialla oli vain powerpoint-esityksiä ja taiteilijan näkemyksiä.

Siellä oli rahoitusongelmia ainakin jonkun uutisen mukaan taustalla, lisäksi Suomelle räätälöitiin ja modernisoitiin koko lennokki jota nyt muualllekin tarjotaan.
 
Juu, no ehkä tuotteiden kypsyydessä oli pientä eroa. ;)

Aeronautics: "Me tehdään tällaista - otapa muuten ohjain käteen ja kokeile itse, tuosta ruudusta voit katsoa mitä se näkee just nyt."
Patria: "Voitais tehdä teillä tällainen - tässä olis niinkuin tämmöiset siivet ja siivekkeet ja sit se vois kuljettaa vaikka jotain kameraa tai niinku... maksa vaan etukäteen niin me ruvetaan katsomaan miten tän vois niinku rakentaa, jooko?"

Onko tämä tietoa vai spekulaa? Orbiter-hankinnasta päätettiin vuonna 2012, mutta tiettävästi Patrian laite lensi jo useita vuosia aiemmin.

Foorumilla kirjoitettiin näin (kopio Patrian sivuilta, joten puolueellisuusvaroitus... mutta ei kai nekään voi kaikkea soopaa kirjoittaa?) jo vuonna 2010:

RE: Uusi UAV

MASS Mini-UAV - Modulaarinen miehittämätön järjestelmä
(http://www.patria.fi/Patria_WWW_FI_...lut/Tilannetietoisuus+sitearea/UAV/index.html)
Patrian Modular Airborne Sensor System on monikäyttöinen mini-UAV- (miehittämätön ilma-alus) -ratkaisu erilaisiin tehtäviin, kuten tiedustelu-, valvonta, rajavartiointi- ja lainvalvontatehtäviin, NBC- (ydin-, biologisten tai kemiallisten) päästöjen havainnointiin ja arviointiin sekä palo- ja pelastustehtäviin.

Järjestelmän hyötykuormavaihtoehdot tarjoavat kehittynyttä reaaliaikaista tilannetietoisuutta niin sotilas- kuin siviilikäyttäjillekin. Erityisiä lennätystaitoja ei tarvita, sillä järjestelmää voi käyttää täysin autonomisena.

Järjestelmä on toimitettu Suomen puolustusvoimille osana ohjelmaa, joka testaa jalkaväkimiinojen korvaamisessa käytettäviä valvontaratkaisuja. Yli 500 lentotehtävää on jo suoritettu, mukaan lukien onnistuneet kenttäkokeet vientimaissa.


Kahden henkilön kuljetettavissa oleva järjestelmä koostuu 1-3 UAV:sta, joissa on useita hyötykuormavaihtoehtoja, tiedonsiirtojärjestelmästä sekä maalaitteistosta lujatekoisessa kannettavassa tietokoneessa. Järjestelmään kuuluvat myös teleskooppinen antennimasto, laukaisutarvikkeet, akut ja varaosat, kaikki samassa kantorepussa tai kuljetuslaatikossa.

Siis... järjestelmä näyttää olevan testikäytössä Suomessa. Onko tietoa mitä järjestelmä maksaa, mitä sillä on tarkoitus tehdä. miten laajasti (paljonko niitä tullaan hankkimaan, jos hankitaan), minkälaiset kokemukset on saatu toimivuudesta, hyödyistä jne?

Vaikuttaa ihan fiksultaj ja ilmeisesti edulliselta järjestelmältä... mutta toimiiko se oikeasti?

Löysin myös Maanpuolustuksen tieteellisen neuvottelukunnan vuoden 2008 tutkimusten tiivistelmien yhteenvedon, ja siellä mainittiin, että Patrian UAV:llä oli lennätetty säteilyilmaisinta.

https://www.defmin.fi/files/1736/MATINEn_julkaisu_sarja_B_2009_1.pdf

732 Ionisoivan säteilyn spektrometrinen havainnointi Mini-UAV -järjestelmän
avulla

Harri Toivonen
STUKES, Turvateknologia
Tutkimuksessa kartoitettiin ionisoivan säteilyn energiaspektriä havainnoivia säteilyil-
maisimia, jotka sopivat pienikokoiseen miehittämättömään ilma-alukseen. Kaupallisia
laitteita säteilyn mittaamiseksi ja tiedustelemiseksi toteuttamiseksi ilma-aluksesta ei ole
montaa. Valitulle ilmaisimelle suoritettiin testejä laboratoriossa ja kenttäolosuhteissa.
Laitteen havaittiin soveltuvan säteilytiedusteluun. Lisäksi rakennettiin säteilyilmaisimen
prototyyppi, joka sopii pienistä ilma-aluksista tehtävään säteilytiedusteluun kaupallisia
laitteita paremmin ja toteutettiin sille alustavia testejä. Lopuksi kehitettiin menetelmä ul-
koisen säteilyn annosnopeuden laskemiseksi säteilytiedustelulaitteiston mittaamasta
energiaspektristä. Menetelmä on tarkka eikä erillistä laitetta annosnopeuden havainnoin-
tiin siten tarvita.
Lentotesteissä säteilyn havainnointilaitteiden alustana käytettiin Patrian Mini-UAV-
(Unmanned Aerial Vehicle) järjestelmää
. Pienikokoinen miehittämätön ilma-alus varustet-
tuna sopivalla ionisoivan säteilyn havainnointiin tarkoitetulla ilmaisimella on erinomainen
väline säteilytiedusteluun: kadonneiden/isännättömien säteilylähteiden etsimiseen, ra-
dioaktiivisen laskeuman havainnointiin ja radioaktiivisen pilven kartoitukseen. Säteily-
11


tiedustelu voidaan suorittaa vaarantamatta laitteita operoivaa henkilökuntaa. Testeissä
käytetty ilma-alus toimi hyvin ja luotettavasti hankalissakin sääolosuhteissa. Säteily-
tiedustelussa saavutetaan selkeää lisäetua, mikäli Mini-UAV:ssä olisi käytössä hyvän
energiaerottelukyvyn spektrometri - kuten tässä työssä rakennettu laite
 
Onko tämä tietoa vai spekulaa? Orbiter-hankinnasta päätettiin vuonna 2012, mutta tiettävästi Patrian laite lensi jo useita vuosia aiemmin.
Ei ole, vaan muistikuvaa - joka voi olla siis reikäinen iästä tai projektin aikaisen havaintoverkon rei'istä johtuen.
 
Orbiterin toiminta-aika on ainakin ollut yli tuplat tuosta Patrian tuotteesta, kaikki ominaisuudet eivät ole edes julkisia mutta Orbiter taitaa painia yleisestikin sarjaa ylempänä.

Ja sama voinee olla myös ulkomaisten tuotteiden ja Misun välillä? (Tai oli mikä GTP hyvänsä, millä nimellä sitä sitten myydäänkään...)

Orbiter II oli ilmeisesti halvin tarjokkaista. Jopa liian halpa ollakseen totta, kun miettii toimitusten myöhästymistä.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ma...avt_saadaan_huhtikuussa_alennusten_kera_video

--

Puolustusvoimat kilpailutti hankinnan kansainvälisesti. Helsingin Sanomat kertoi tammikuussa 2014, että Aeronautics olisi pyrkinyt valtamaan markkinoita polkuhinnoittelulla. Lehden mukaan toisen israelilaisyhtiön ja suomalaisen Patrian tarjoukset olivat 2-3 kertaa kalliimpia. Israelilaismediassa on mainittu kaupan suuruudeksi 55 järjestelmää, joka tarkoittaisi satoja ilma-aluksia.

--


Valittu järjestelmä oli edullisin ja täytti parhaiten suorituskykyvaatimukset.
 
Ja sama voinee olla myös ulkomaisten tuotteiden ja Misun välillä? (Tai oli mikä GTP hyvänsä, millä nimellä sitä sitten myydäänkään...)

Orbiter II oli ilmeisesti halvin tarjokkaista. Jopa liian halpa ollakseen totta, kun miettii toimitusten myöhästymistä.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ma...avt_saadaan_huhtikuussa_alennusten_kera_video

Se oli kova kauppa ja tarpeeseen tulivat, harvalla maalla on vielä vastaavaa järjestelmää samassa laajuudessa käytössä.
 
Uusimmassa Suomen Sotilaassa olisi juttua tästä uudesta Sisu GTP:stä:

Suomen Sotilas 3/2018 Lehden esittely

http://www.suomensotilas.fi/suomensotilas/suomen-sotilas-3-2018/

Sisun panssaroidun XA-180-miehistönkuljetusajoneuvon ikääntyminen on saanut ajoneuvovalmistajat liikkeelle. Nyt myös Pasin alkuperäinen valmistaja Sisu on esitellyt uuden sukupolven panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon.
 
Uusimmassa Suomen Sotilaassa olisi juttua tästä uudesta Sisu GTP:stä:

Suomen Sotilas 3/2018 Lehden esittely

http://www.suomensotilas.fi/suomensotilas/suomen-sotilas-3-2018/

Sisun panssaroidun XA-180-miehistönkuljetusajoneuvon ikääntyminen on saanut ajoneuvovalmistajat liikkeelle. Nyt myös Pasin alkuperäinen valmistaja Sisu on esitellyt uuden sukupolven panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon.
Niin, Misu ei jonkun mukaan voi korvata Pasia mutta näköjään Sisu GTP voi?! No, onhan ne ihan eri tyyppisiä ja näköisiä....:rolleyes:
 
Niin, Misu ei jonkun mukaan voi korvata Pasia mutta näköjään Sisu GTP voi?! No, onhan ne ihan eri tyyppisiä ja näköisiä....:rolleyes:

GTP taitaa olla pienempi kuin Pasi ja Misu. Jossain oli, että GTP:n kontti vetäisi 8 taistelijaa. Ei se nyt oikein sovi 9 hengen ryhmäkokoonpanoon kun ryhmävarusteetkin pitäisi mahtua (saattahan ne mahtuakin käytävälle). Partioajoneuvoksi taas tarpeettoman iso ja varmasti kalliskin. No metrin venyttämällä GTP:hen tulee 2 paikkaa lisää ja akselivälin pitämisenä kohtuullisena lisätään kolmas akseli ja sitten sitä ei meinaa Misusta enää erottaakaan.
 
Back
Top